Gå til innhold

Tjenesteudyktighet og anke/forandringsmuligheter


tuf88

Anbefalte innlegg

Jeg er da en 88 modell som valgte å fortelle sesjonslegen om et dokumentert tilfelle av søvnforstyrrelse jeg hadde, men at jeg ville inn så snart jeg ble frisk.Jeg forventet at min ærlighet skulle bli satt pris på, og min interesse notert. Han sa at så fort jeg ble friskmeldt var det bare å sende inn attest på at jeg var kvitt plagene, så skulle alt være i skjønneste orden. Sånn ble det altså ikke. Første anken sendte jeg en attest fra en lege og en psykolog, som de avslo blankt.

 

Så fikk jeg vite mer om prosedyren bak, og at det var 3 leger som skulle vurdere saken, da uten å ha noe som helst form for kontakt med meg. Da tenkte jeg at om jeg skulle anke en gang til, skulle jeg ihvertfall gjøre det riktig. Jeg brukte en veldig god stund, og en god slump penger på å gå til dobbelt så mange spesialister som de hadde leger, og sendte da inn en relativt stor konvolutt som anke nå i Desember. Også denne avslått.

 

Jeg er klar over at dette er et litt uortodoks tema å ta opp, men jeg har virkelig hatt lyst til å tjenestegjøre siden jeg var liten, og det føles sinnsykt urettferdig ut at de bare blankt avslår meg uten å engang så mye la meg snakke med de som vurderer meg.Jeg føler meg regelrett urettferdig behandlet, og lurer på om jeg har andre veier å gå. Alle de jeg har snakket med over telefonen innad, dvs en militær lege og en militær psykolog sa at de var veldig forståelsesfulle ovenfor situasjonen, men desverre så kunne de ikke gjøre noe med mindre de fikk en forespørsel direkte fra forsvaret, noe de da ikke kommer til å få. Jeg høre konstant den "Skjønner problemet, skulle virkelig ønske jeg kunne hjelpe en som virker så motivert som deg, men jeg kan ikke" rutinen, og jeg blir veldig oppgitt.

 

Jeg vet det finnes en ombudsmann for forsvaret, og det er da det neste steget jeg har tenkt til å ta, ettersom det i det minste er en instans som skal kunne vurdere slike saker. Det jeg lurer på er: finnes det andre veier å gå? Så vidt jeg vet er befalskole opptaket seperat fra verneplikten, vil det si at jeg kan være tjeneste udyktig i den ene og bli akseptert i den andre?

 

(Jeg vet det er sinnsykt usannsynlig og relativt håpløst å søke befalskole etter å ikke engang få lov til å gjennomføre verneplikt, for meg høres det ut som om å spørre om å låne en femmer, få avslag, og så spørre om 500, men en kompis av meg som har gått befalskole sier de da må eventuellt ta en ny vurdering, både psysisk og fysisk, noe jeg ikke vet om stemmer)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fytterakker'n da, snakk om å ha et fiendtlig innstilt system.

 

Deg vil de tydeligvis overhodet ikke ha noe mer med å gjøre. Mens andre som overhodet ikke er villige - har gjort dette klart for dem fra dag nr. 1 - og som gjør hva de kan for å klare å vri seg unna, blir "jaktet" på og gitt skriftlige trusler år etter år (meg selv inkludert, nå er jeg på 5. året).

 

Felles for oss begge, er at det som først blir notert om deg, når du er på sesjonen, blir som hugget i stein; det kan fra da av være svært vanskelig å få dem til å lytte.

 

Mitt eneste forslag er at du "hamrer" videre på VPV. Du kan kanskje også prøve å rett og slett bare dukke opp på en ny sesjon (selv om du ikke er "ønsket"), og prøve å få pratet med sesjonslegen, som da titter på attestene dine.

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

da jeg var på sesjon ble jeg overrasket over hvor utrolig lite som skal til for å bli erklært tjenesteudyktig av legen, det kunne være litt nedsatt hørsel, nøtteallergi, litt overvekt osv trodde det skulle en del mer til for å slippe unna tbh

Endret av PanDemoniumM
Lenke til kommentar

forsvaret har blitt strengere de siste årene med en ny reform når det kom til inntak fra 2009.

 

jeg var på sesjon i mai i fjor. skulle egentlig på sesjon før jul men grunnet masse rot fra vpv rundt at jeg gikk på skole langt unna osv så ble den da utsatt. jeg har da en liten hørselsskade på venstre øre og har svekket hørsel rundt 2khz

før jul hadde jeg vært vernepliktig men i mai var jeg ikke :p

 

sa selv at jeg hadde ingen ting imot førstegangstjeneste osv men klager ikke på at de ikke ville ha meg.

hele greia med dette er at forsvaret må spare penger og tar derfor inn færre til å avtjene førstegangstjeneste. Og det faktum at hele businessen er drevet av sløvsekker som flytter papirer som førstegangstjeneste

Endret av weebl
Lenke til kommentar

Det er andre leger som ser på din situasjon.

 

Er du sikker på det? Jeg må innrømme, det å få avslag fra forsvaret zappet litt av motivasjonen min, og dersom jeg skal søke befalskole må jeg virkelig gi jernet med tanke på trening og slikt, jeg trener 4 ganger i uka fra før men jeg vil gjerne ha en slags form for sikkerhet i det at jeg ikke kommer til å få et blankt avslag neste April dersom jeg søker.

Lenke til kommentar

Er du sikker på det?

 

Nope. Tvert imot gjetta jeg bare ;)

 

 

Forsvaret stiller krav til syn i henhold til kravene for deltakelse i internasjonale operasjoner. Det er spesielt synskravene som er strenge. Du må bestå fargesynstesten og få minimum vurderingssiffer fem for synet på sesjonen. Skalaen spenner seg fra vurderingssiffer 1–9.

 

...

 

I tillegg til krav om syn må du ha god hørsel og generell god helse. Har du allergier eller andre helseplager, men likevel lyst til å søke en lederutdanning i Forsvaret, er det viktig at du tar med en legeattest både til sesjon og til befalsskoleopptaket. Den militære legen gjør en helhetsvurdering av din helse på bakgrunn av hva som kreves for en utdanning i Forsvaret.

 

Jeg antar at de lar de aller fleste prøve seg. Hvis ditt medisinske problem er tilbakevendende tipper jeg du blir kasta ut. Hvis du har attest på at "dette går greit" ville jeg glatt satsa noen lapper på at det går greit.

Lenke til kommentar

Hm, vet du hva, det der høres ikke ille ut overhodet. Dersom jeg søker til April nå, når er opptaket da?

 

Og ved nærmere øyesyn, så basert på du faktisk må sende søknaden til befalskolen til verneplikts verket, så regner jeg med de ville gjort veldig kort prosess av å slå opp i databasen og komme opp med tjenesteudyktigheten.

Endret av tuf88
Lenke til kommentar

Hm, vet du hva, det der høres ikke ille ut overhodet. Dersom jeg søker til April nå, når er opptaket da?

 

Og ved nærmere øyesyn, så basert på du faktisk må sende søknaden til befalskolen til verneplikts verket, så regner jeg med de ville gjort veldig kort prosess av å slå opp i databasen og komme opp med tjenesteudyktigheten.

 

Nja er ikke nå sikker på det. Ble erklært ikke tjenestedyktig og søkte flyskolen, vedlegg osv skulle returneres til Vernepliktsverket og guess what? Jeg ble innkalt til opptaksprøver...

Min situasjon er enda litt rarere enn din. Jeg søkte nemlig også en gang i 2008 dit da, da trakk jeg søknaden min fordi jeg ikke ble tjenestedyktig på sesjon. Det virka som de hadde dårlig hukommelse... Hehe.

Vet ikke hvordan dette fungerer på andre skoler i Forsvaret, men det skader jo ikke å prøve. Du kan faktisk også påklage avgjørelser skriftlig 3 uker fra du mottar brev om avslag. Det tror jeg at jeg hadde gjort om jeg hadde vært deg istedet for å sende ny søknad. Har også nemlig søkt om å få opphevet tjenesteudyktigheten min, og fikk avslag. Har anket den avgjørelsen så venter fortsatt i spenning på svar.

Lenke til kommentar

Det er liksom det som er den sentrale problematikken her.

 

Jeg har lyst til å si nei, ettersom det ville vært logisk at de hadde sjekket all informasjon de hadde på en søker...men siden Forsvaret er Forsvaret regner jeg nesten med de ikke gjør det :p

Endret av tuf88
Lenke til kommentar

Dersom det er noen som har søkt befalskole her tidligere lurer jeg på en sak eller to. Jeg går på skole i USA nå, er det slik at jeg må "gjøre rede for" alt jeg har gjort siden videregående, eller tar de bare det som jeg sender de?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...