Gå til innhold

Monster PC til 30k, fullfører bestillingen.


Anbefalte innlegg

AMD kommer ut med 6 kjerner i 2011, med ny arkitektur, og den vil med 99% sannsynlighet funke på dagens AM3 sokkel.

Np er ikke akkurat det et kjempeargument i AMD sin favør. For Intel kommer jo med sin 6-kjerne om ikke lang tid. Tester osv.. har jo kommet ut for lengst. 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD kommer ut med 6 kjerner i 2011, med ny arkitektur, og den vil med 99% sannsynlighet funke på dagens AM3 sokkel.

Np er ikke akkurat det et kjempeargument i AMD sin favør. For Intel kommer jo med sin 6-kjerne om ikke lang tid. Tester osv.. har jo kommet ut for lengst. 

 

Nå var vel ny arkitektur hovedpoenget. AMD har alt lansert 6 kjerne Opteron og kommer med 6 kjerne Phenom II i løpet av de nærmeste månedene. I 2011 regner man at AMD kommer med 6, 8 og 12 kjerner på ny arkitektur.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig med noen ekstra kabler eller kjølepasta. Det kommer inkludert med de respektive produktene og strømforsyningen. Du er en intelligent mann, det er lett å se fra innleggene dine og kuriositeten, og jeg vil derfor ikke prøve å overtale deg til å endre noe du ikke selv føler for. Du har veid mine arguementer rettskaffent, og tatt en selvstendig avgjørelse. Det er heilt greit, og du får en strålende maskin uansett. Er helt enig i at det har vært en interessant tråd dette her. Får bare ønske deg lykke til med bygginga, og gjerne ta noen bilder og sende dem til meg når du har fått alt på plass. Alltid koslig det.:)

 

Det har jeg så absolutt gjort.

 

Hadde det ikke vært for at pc-kjøp er noe jeg gjør hver ca 4. å( og nyter det til de grader), og vil ha det lille ekstra, ville jeg uten å tenke meg om gått for det du satte opp.

 

I tillegg til å hjelpe meg å bygge en bedre (pris/ytelse) maskin, har du samt enkelte andre her egentlig forandret synet mitt på hardware. En liten reality-check som jeg tidligere nevnte. Det gjelder å ikke bli for opphengt i tester og tall, og heller se på den faktiske ytelsen tilpasset til hva man trenger.

 

Litt skummelt at jeg faktisk var så <-> langt fra å kjøpe en harddisk til 5600kr. Som igjen da krevde et dyrere hovedkort.

 

Jeg skal ta med erfaringen videre i min dataverden :thumbup: Jeg skal også ta masse bilder og lage en liten tråd, så alle som har bidratt for ta del i min glede! Tusen takk! :w00t:

 

Angående ekstradeler, trenger jeg en ekstra rack til Ssd`en?

Lenke til kommentar

Det har absolutt vært en god opplevelse. Dersom du ikke planlegger å oppgradere før om 4 år, kan det faktisk godt være at du er bedre tjent med HD 5970. Så dette ser ut til å bli et eksepsjonelt bra bygg. Du har som sagt fått lært mye, samtidig som sikkert andre som har vært innom tråden også har plukket opp et og annet.

 

Tror ikke du trenger å kjøpe noen rack, ettersom de burde passe inn i 2.5" brønnene så vidt jeg vet. I verste tilfelle kan du faktisk bare teipe SSD'en fast til bunnen / veggen, fordi den ikke består av noen bevegelige deler og sitter i ro. Lykke til!:)

Lenke til kommentar

Er mye å lære av en tråd som denne, både for trådstarter, folk som hjelper og folk som titter innom. Det er det som er vidunderet med diskusjonsforum der man plasseser flere tusen personer med samme interesse. Det er unikt :D

 

Du kommer til å bli veldig fornøyd med bygget ditt. Og du kommer til å bli veldig fornøyd med ditt HD5970, det er både argumenter for og argumenter mot og jeg tror du har gjort et godt valg utifra ditt perspektiv.

 

Å tenke fremtidsrettet når man bygger en pc er på grensen til umulig. Å velge en socket i favør til en annen er en ting, men det blir alltid slippet nye ting i dataverden. Om 2 år har vi kanskje en ny PCI-ex standard som krever nye hovedkort for maksimal utnyttelse av nye skjermkort generasjoner, hvem vet.

 

Jeg for min del sitter fortsatt med dobbelkjerne E6600 og skjermkortet 8800GTS som i sin tid (2007) kostet 3000kr og var veldig godt. Jeg nyter det fortsatt, kan spille nye spill som jeg liker. For eksempel Bad Company 2 går med nød å neppe på medium på 40fps og det er jeg fornøyd med.

 

Om en 3års tid bør du også kunne være i stand til å nyte nye spill med fantastisk grafikk, kanskje ikke på max men det vil fortsatt se fantastisk ut.

Når man har levd med bygget sitt i noen år lærer man seg å nyte det man har.

 

Ser frem til en bildetråd fra byggingen din, lykke til!

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Kloke ord siindre.

 

Jeg har vært interessert i data i mange år, satt sammen mange pc`er , prøvd å holde meg oppdatert på produkt-fronten og hjulpet andre med å velge komponenter. Og likevel, når det kom til å bygge mitt eget oppsett satte jeg opp noe som jeg i etterkant ser på som mildt sagt lite gjennomført.

 

Så ja, man lærer noe nytt hver dag, særlig på dette forumet. Og det er som du sier , det er vanskelig og nærmest umulig å tenke fremtidsrettet med tanke på sockets osv. Jeg er typen til å kjøpe alt helt nytt når jeg først kjøper framfor å oppgradere.

 

Denne trenden kan jeg tenke meg snur når jeg først har et så bra kabinett , skjerm og andre deler. Jeg får se.

 

Til sammenlikning er min stasjonære nåværende pc:

AMD X2 4400

X1900XT

4Gb ram

1Tb Hd (7200rpm)

 

Jeg har også vært veldig fornøyd med oppsettet mitt, og har derfor holdt ut med det i hele 4 år!

 

I virkeligheten skal det mye til før hardware faktisk klarer å begrense ens kreativitet/behovet for å få gjort det man ønsker. Unntaket er selfølgelig 3D applikasjoner og spill, der man gjerne trenger topp utstyr for litt eyecandy.

 

Jeg er en stor beundrer av photoshop og bruker det daglig, bruker gjerne flere timer på design og bilderedigering om gangen. Ja, pcen er "treg" og ting tok tid, men jeg har alltid fått til det jeg ønsket.

 

Kan også nevne at jeg har gått over til å bruke min 17" 1-år gamle bærbare pc til all redigering siden den var raskere enn min stasjonære. Det er derfor jeg gleder meg så uendelig mye til denne pcen, ettersom det blir en STOR oppgradering. Stor skjerm alene, som i tillegg er av bra kvalitet alene vil gjøre min photoshop opplevelse unik :thumbup:

 

Derfor har jeg brukt så lang tid på å finne rette komponenter og laget minst 15 forskjiellige oppsett, før jeg valgte det dere anbefalte (*med justeringer). Det var rett og slett viktig for meg.

 

Takker deg for dine gode inllegg. Skal poste noen fancy schmancy bilder så snart jeg får kloa i pakka fra Dustin!

 

Dette er en bra dag :w00t:

Lenke til kommentar

Top of the shelf greier er overvurdert. Litt over 2 år siden kosta nv 8800gtx 4600kr og var bortimot det råeste man kunne få. 8800 gts hadde noen prosent lavere ytelse, men var rundt 2500kr. Jeg gikk for det dyreste seff. Nå har kortet blitt svidd, om det er de siste nvidia drivere eller noe annet, gud vet, men jeg sitter nesten 5000kr fattigere og uten gfx kort. Hadde jeg gådd for best buy, kjöpt en gts, hadde jeg hatt mulighet å oppgradere til en ny best buy, for samme pris av gtx.

 

En monster pc behöver ikke koste over 15k. Lykke til med nye burken dog :) It's a monster :)

Lenke til kommentar

Så du forøvrig nevnte du hadde en 22" litt tidligere i tråden. Det er ingenting annet enn plass på skrivebordet som forhindrer deg å bruke den. Selv er jeg bruker av en 24" og en 19" og det gjør ting simpelthen mye enklere for meg. Kan ha musikkprogrammer og mapper åpne i 19" mens hovedfokuset skjer på 24" min. Spesielt kommer dette handy inn med photoshop om du følger tutorials, da kan den være åpen på ene skjermen og photoshop på andre.

Lenke til kommentar
Angående ekstradeler, trenger jeg en ekstra rack til Ssd`en?

 

Hot-swap skuffene i Obsidian har støtte for 2.5" SSD-er. For min egen del ser jeg ikke store vitsen i å ha system-disken(e) i en hot-swap skuff. Det er greiere å ha hot-swap brønnene til lagringsdisker som ofte byttes ut.

 

Det er plass til to disker nederst i kabinettet men for SSD trenger du da 2.5" til 3.5" monteringskit. Da sitter de som støpt.

Lenke til kommentar

hørt mye om SSD i det siste, hva i all videste verden er det for noe? før trengte man bare hovedkort, prosessor, ram, og grafikkort, og harddisk og cd-rom selvfølgelig. Men siden det er så liten plass på SSD hva er det da vitsen med det? Hvordan virker det? er det en form for harddisk eller hva? Har søkt litt rundt men har ikke funnet ut hva det er for noe enda :dontgetit:

 

Edit: skriveleif

Endret av Phoenix8
Lenke til kommentar

hørt mye om SSD i det siste, hva i all videste verden er det for noe? før trengte man bare hovedkort, prosessor, ram, og grafikkort, og harddisk og cd-rom selvfølgelig. Men siden det er så liten plass på SSD hva er det da vitsen med det? Hvordan virker det? er det en form for harddisk eller hva? Har søkt litt rundt men har ikke funnet ut hva det er for noe enda :dontgetit:

 

Edit: skriveleif

 

Solid State Disk, i stede for de tradisjonelle HDD'ene med plater er det nå kommet disker med lagring på samme måte som USB sticker. Altså ingen bevegelige deler men lagring på chipper. Det vil si de er mye raskere, har høyere IOPS, bruker mindre strøm som fører til mindre varme og de støyer ikke.

Ulempene med slike disker er at kr/GB er fortsatt veldig høy for de diskene med best ytelse, for her varierer ytelsen veldig.

 

Om noen år derimot...

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Jeg har nå fått pakka og satt sammen pcen, skal lage en bildetråd senere denne uka, etter å ha fått testa monsteret! :D

 

Det jeg allerede vet, er at overgangen fra min 4 år gamle maskin til denne er ekstrem. Intel sinn ssd er lynkjapp. Og skjermen, skjermen er en historie i seg selv. Jeg har satt opp begge ved siden av hverandre ( min gamle og denne ) og min gamle ser ut som en defekt skjerm i forhold.

 

Så det at dere anbefalte en dyrere skjerm var GULL verdt. Gud for en forskjell!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...