Gå til innhold

Monster PC til 30k, fullfører bestillingen.


Anbefalte innlegg

HD 5850 gir egentlig eksepsjonell ytelse til 1920 x 1200, og HD 5870 er enda kraftigere enn dette kortet. Personlig ser jeg ingen grunn til å velge HD 5970, når det ikke finnes et eneste spill som HD 5870 ikke klarer å spille flytende på høyeste grafikkinnstillinger. HD 5970 har som tidligere nevnt noen ganger trøbbel med å utnytte de to kjernene den har inntakt, og derfor anser jeg det som smart å ikke henge seg opp i at et oppsett skal være en langsiktig investering. HD 5870 vil klare den jobben fint allerede, helt til en ny generasjon eller to tar over igjen. Jeg hadde absolutt valgt det framfor HD 5970 av den grunn, om ikke annet for å spare penger til den neste oppgraderingen. :) Og 750W holder til begge to.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har virkelig lyst på et toppkort denne gangen. Jeg satser på at ting går problemfritt! Da har jeg endelig fått satt opp et opsett jeg , takket være dere, anser som mer fornuftig. Det er 4000kr billigere, samt at skjermen er en god del bedre. Håper bildet er synlig.

 

Hva høyttalere angår, jeg trenger virkelig ikke noe bedre enn disse. Dersom jeg skal kjøpe noe bedre, blir det via en på jobben som får 30% rabatt på diverse høyttalere sett fra kjente merker.

 

Dette er altså det beste jeg har klart å komme opp med , med deres hjelp. Håper på en GTX 480 test imorgen, men jeg har egentlig gitt opp det kortet der. Ytelsen havner nok litt over 5870 i enkelte spill, men under 5970 i de fleste.

 

Er det noe jeg har glemt da, med tanke på kabler, vifter eller noe liknende?

 

( bestiller ikke fullt enda, er aaaaltfor trøtt for det nå )

 

Da sier jeg god natt, og en STOR takk til alle i denne tråden, spesielt agentspoon, sieghallo , araath og siindre! Dere sparte meg ca 4500kr, samtidig som jeg får en rå skjerm. Skal se om jeg ser noe forskjell, eller om jeg også er blind på grafikk-kvalitet (ikke bare lyd)! :D

 

edit: Jeg kan gå for 750W varianten, hvis du er sikker på det holder?Jeg har ingen planer om å kjøre dual 5970, må jo være en overkill til de grader. Minnet var ganske billig, men jeg regner med det er "bra nok". Vet det er upreist å si det slik men kommer ikke på noe bedre. Sover i stolen her. hehe

post-7927-1268343328,6758_thumb.jpg

Endret av asad
Lenke til kommentar

Fikk du mailen min? HP LP2465W er et bedre alternativ enn Dell. Større skjermflate, bedre farger og dypere sortnivå. Alt til samme pris! http://www.dustinhome.no/pd_5010172671.aspx Oppsettet ser veldig bra ut. Jeg står fortsatt ved mitt om at HD 5970 er sløseri av penger, at 80GB SSD er optimalt og at 750W holder i banevis. Men for Kratos sin skyld, det er et heftig oppsett. :)

Lenke til kommentar

Ah, har ikke vennt meg til designet på det nye forumet, så ikke at jeg hadde fått pm. Skal lese den med stor glede imorgen.

 

Nå må jeg nesten få noen timer søvn før jeg drar på jobb. Kan tenke meg jeg blir enda mer forvirret etter å ha lest den :D

Lenke til kommentar

fatter ikke folk som kjøper seg 5970 når de skal spille i oppløsninger så lave som 1920x1080/1200.

 

Du har så minimalt å hente på å det, at det ikke er noe poeng, det er som å kaste penga ut av vindu. 80gb ssd er også mer enn nok for os og dine favoritt programmer. Greit du har lyst på bra pc, men det er forskjell på en bra pc, og det å drive å sløse rundt med pengene sine.

 

Men for all del hvis du vil bruke flere tusen kr ekstra for et par prosent høyere ytelse vær så god. Det er ikke mine penger.

 

Hvis du uansett har tenkt å bygge monster pc, så hadde jeg ikke vurdert noe annet enn http://www.dustinhome.no/pd_5010380195.aspx når det gjelder skjerm ihvertfall. Dell sin U2711 er meget bra

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Fikk du mailen min? HP LP2465W er et bedre alternativ enn Dell. Større skjermflate, bedre farger og dypere sortnivå. Alt til samme pris! http://www.dustinhome.no/pd_5010172671.aspx Oppsettet ser veldig bra ut. Jeg står fortsatt ved mitt om at HD 5970 er sløseri av penger, at 80GB SSD er optimalt og at 750W holder i banevis. Men for Kratos sin skyld, det er et heftig oppsett. :)

 

Den har vel neppe større skjermflate. De bruker nesten samme panel, bare at Dell skjermen har en nyere type som tillater 12bit intern LUT som gjør at du kan få bedre farger. Men du har da rett i en ting og det er at sortnivået er bedre på HP skjermen..

 

Dell skjermen har vel også bedre policy ang. døde pixler.

Lenke til kommentar

fatter ikke folk som kjøper seg 5970 når de skal spille i oppløsninger så lave som 1920x1080/1200.

 

Du har så minimalt å hente på å det, at det ikke er noe poeng, det er som å kaste penga ut av vindu. 80gb ssd er også mer enn nok for os og dine favoritt programmer. Greit du har lyst på bra pc, men det er forskjell på en bra pc, og det å drive å sløse rundt med pengene sine.

 

Men for all del hvis du vil bruke flere tusen kr ekstra for et par prosent høyere ytelse vær så god. Det er ikke mine penger.

 

Hvis du uansett har tenkt å bygge monster pc, så hadde jeg ikke vurdert noe annet enn http://www.dustinhome.no/pd_5010380195.aspx når det gjelder skjerm ihvertfall. Dell sin U2711 er meget bra

 

Jeg er veldig enig, og her ville jeg også påstå at man burde gå for PHII X4 965 for spilling, fordi ytelsesforskjellen er så marginal at det er ikke vits å kjøpe i7, det er å kaste vekk penger.

 

AMD kommer ut med 6 kjerner i 2011, med ny arkitektur, og den vil med 99% sannsynlighet funke på dagens AM3 sokkel.

Lenke til kommentar

At 5970 er som å kaste penger ut vinduet er vel å ta litt hardt i..

I f.eks Crysis i 1920x1200 med 4xaa og 16xaf så yter det 50% bedre både på minimum og avg. fps. Så spillet blir mye mer spillbart. sjekk denne:

http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2009/11/18/amd-ati-radeon-hd-5970-review/9

Det samme gjelder også Stalker clear sky

 

Det er spesielt i minium fps at man får store forskjeller, i mange spill har den minimum fps som er det samme som avg. fps for 5870. Så opplevelsen av at det går glattere vil absolutt bli merkbar.

Lenke til kommentar

God morgen forumbrukere! Ny dag, nye oppgraderingsmuligeter.

 

Henrikrox: Jeg ser at flere påpeker det at det å kjøpe 5970 er bortkastet når man spiller på en såpass lav oppløsning.

 

Men for å være helt ærlig, synes jeg faktisk at forskjellene er merkbare både tallmessig, og ytelelsesmessig i praksis. Har hørt flere nevne at 5970 kjører spill mer flytende på lavere oppløsninger også. Se på disse grafene, forskjellene er der jo.

 

post-7927-1268383162,5202_thumb.jpg

 

Dette er da kun fra Crysis, men jeg regner med at det er tilsvarende forskjieller i andre spill også.

 

 

Agentspoo: Jeg er nok enig i at 5870 gir mest for pengene, men utifra grafene over, må du inrømme at jeg får høyere ytelse med toppkortet? :D leste forresten den omfattende Pm din, skal svare deg litt senere.

 

Tommythegun: Du har personlig erfaring med skjermen? Jeg foretrekker egentlig å gå for Dell framfor HP`en, det å kunne snu skjermen sidelengs er faktisk noe jeg kan få bruk for.

 

Ballsack: Ja, det er en av de tingene jeg overhode ikke tenkte på, men det å ha et gigantisk kabelrot inne i kabinettet utgår!

 

Wolfie276: Som flere i denne tråden har nevnt, har 920 veldig gode overklokkingsmuligheter, samt at det faktisk ikke ble så dyrt med det oppsettet vi kom opp med. Dette er forresten en pc som skal brukes like mye til spill som til feks bildebehandling/videoredigering. Og jeg antar at intel er litt bedre på den fronten.

 

Krist2 og Vinterulv: Ja, det var det jeg også tenkte. Siste gang jeg oppgraderte var for 4 år siden. Blir en stund til. Hadde håpa på en Gtx480 review idag men jeg må nok bare glemme det:)

Endret av asad
Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig i komponent-forslagene til agentspoon men med noen unntak bare. 80gb til systemdisk blir fort for lite spør du meg så jeg ville gått for 160gb (Den skal jeg ha etterhvert) evt raid0 på 2x 80gb, men for all del ikke kjør lagringsdiskene dine i raid0, hvis en tar kvelden da så har du mistet alt. Om du har planer om mange terradisker kan du tenke på raid5 så har du redundanse, men det er ofte overkill for folk flest.

 

Ang grafikkort ville jeg gått for 5970 når det først er det beste, han kjøper tross alt ikke en budsjett pc, men thats just me.

 

 

En ting som jeg ikke er sikker på som jeg har lurt litt på. Skjermer, 2ms vs 5-6ms? Har noen hardcore gamere merket forskjell på det? Har selv en 2ms skjerm for raskest respons men alle de virkelig gode skjermene med ekstrem kontrast er alltid på rundt 5ms som de som har blitt foreslått her? Det har jeg lurt litt på, håper jeg ikke avsporer for mye.

 

Har forøvrig lignende oppsett

Lenke til kommentar

*snip*

Har forøvrig lignende oppsett

 

Jeg tenkte noe i den duren der ja.80Gb vil være småstressende, med en slik pc vil jeg sikkert installere ekstra mye bare for å få utnyttet kraften!

 

Angående skjermen og responstide, jeg har googlet litt og sett poster av folk som har gått over fra 2ms, til 5ms som i dette tilfelle, uten å merke noe forkjell i etterslep. Jeg regner med det ikke er noe å bekymre seg over.

 

Men , jeg har ingen personlig erfaring med det. Dette blir min første kvalitetsskjerm. :thumbup:

 

Edit: Og forresten, er det noe som vil hindre meg i å bruke min 22" samsung, som en eventuell ekstraskjerm med det nye oppsettet mitt?

Endret av asad
Lenke til kommentar

Agentspoon: Jeg er nok enig i at 5870 gir mest for pengene, men utifra grafene over, må du inrømme at jeg får høyere ytelse med toppkortet? :D leste forresten den omfattende Pm din, skal svare deg litt senere.

Både ja og nei. Argumentet mitt går ut på at 60FPS er grensen for å oppleve bildet som flytende i spill. Uansett hvor mye høyere du øker antallet, vil forbedringen i praktisk ikke være synlig. Med unntak av Crysis finnes det knapt et spill som sliter med å oppnå et slikt resultat på maks innstillinger med den skjermoppløsningen.

 

Hva fremtiden byr på av krav, skal ingen kunne fortelle deg eksakt. Vi vet derimot med ganske stor sikkerhet at HD 5870 fortsatt vil kunne prestere veldig bra i de fleste spill også om et år eller to. Innen at kortet faktisk begynner å slite, vil det ha kommet ut nye modeller med tilsvarende bedre ytelse. Da er HD 5970 kun en liten forlengelse av denne tidsskalaen.

 

I tillegg har et skjermkort med en enkelt kjerne et par vesentlig fordeler i forhold til et med to. Det trekker mindre strøm, har lavere temperaturer, støyer mindre og gir maksimal ytelsesskalering i samtlige spill (2 skjermkort yter ikke dobbelt så bra som 1). Pengene du sparer på å heller investere i HD 5870, vil kunne gå til å delvis finansiere den neste oppgraderingen av PCen. Legger du til de cirka 2000 kronene som 5970 koster over 5870 i neste skjermkortoppgradering, vil det bli lettere å få til en skikkelig ytelsesforbedring med de ekstra fordelene med på kjøpet.:)

 

PS: HP LP2475w støtter også 90 graders rotasjon (såkalt pivot). Det eneste punktet jeg stusser ved i forhold til Dell sin, er designet. HP sin er lekker, mens Dell sin er rålekker. Likevel er det bildet som teller desidert mest, da begge er pene i utgangspunktet. Her er en test av HP LP2475w Trustedreviews tester mange skjermer, og gir ytterst sjeldent karakter 10 på bildekvalitet. Det kan du se fra resten av databasen. Bildekvaliteten er altså helt på topp, og det er derfor jeg primært anbefaler den!:thumbup:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Jeg er enig i det du skriver når det gjelder av FPS. Den store fordelen til 5970 er at min FPS er såpass høy i forhold. Det er denne som ofte er viktig for at et spill skal føles glatt. Jeg personlig ville vel ikke kjøpt 5970 pga. av prisen, men har man råd og lyst så tror jeg den kan være verdt pengene

Lenke til kommentar

Ok.

 

Dette har ikke vært en lett jobb, men takket være dere endte jeg opp med et oppsett til 25500kr, inkl frakt. Da har jeg samtidig fått en mye bedre skjerm, og beholdt samme ytelse antakeligvis.

 

Agentspoon: Jeg har lest nøye gjennom alt du har sagt og foreslått, og tatt det til stor betraktning. Jeg endte opp med en litt forbedret versjon av oppsettet ditt ( Les *dyrere* :D ) ettersom jeg faktisk nå har spart 5000kr takket være deg/dere.

 

Jeg går for dell skjermen, siden den var på lager og jeg blir nok fornøyd med den. Har hørt med en på jobben som har den idag, og han sier den er super.

 

Hvis du ser på prisen til 5970`n som jeg betilte, er den faktisk ganske kurrant!4770kr, er jo faktisk ikke SÅ mye dyrere enn enkelte 5870 kort der ute.

 

Eneste som gjenstår nå er om jeg trenger noe tillegskabler/konvertere eller kjølepasta? Bestillingen er i systemet til Dustin ( som forresten har en veldig fin nettbutikk og konkurannsedyktige priser ) men den skal ikke betales før jeg får en OK fra dere :thumbup:

 

Forrige gang jeg bestile pc, mener jeg å huske at jeg glemte noe strøm kabler til skjermkortet. Vil ikke at det skal gjenta seg. Også, det følger med kjølepasta med Noctua vifta regner jeg med?

 

Intel diskene hadde de i flere varianter, jeg tok bare den billigste av dem. Prisen varierte med noen hundrelapper, jeg så ikke noe forskjeller i beskrivelsen engang.

 

Høyttalere får jeg eventuelt oppgradere i framtiden, hvis det viser seg jeg blir misfornøyd.

 

Jeg er overrasket over responsen i denne tråden, hadde aldri trodd dere skulle være så hjelpsomme. Jeg takker dere en gang til!

 

Edit: Fjernet navn , adresse, tlf osv. :)

post-7927-1268392557,2028_thumb.jpg

Endret av asad
Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig med noen ekstra kabler eller kjølepasta. Det kommer inkludert med de respektive produktene og strømforsyningen. Du er en intelligent mann, det er lett å se fra innleggene dine og kuriositeten, og jeg vil derfor ikke prøve å overtale deg til å endre noe du ikke selv føler for. Du har veid mine arguementer rettskaffent, og tatt en selvstendig avgjørelse. Det er heilt greit, og du får en strålende maskin uansett. Er helt enig i at det har vært en interessant tråd dette her. Får bare ønske deg lykke til med bygginga, og gjerne ta noen bilder og sende dem til meg når du har fått alt på plass. Alltid koslig det.:)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Det eneste jeg lurer litt på er om du får plass til 5970 i dette kabinettet.

 

nå vet jeg ikke målene til kabinettet, men jeg fikk akkurat plass til mitt i et antec 1200 så lenge jeg ikke hadde noen harddisker i den skuffen i midten (det er tre "skuffer" med plass til 3 harddisker over hverandre i front).

 

Men regner med folk som har bedre peiling på kabinett har tatt dette i betraktning når de har gjort anbefalinger?

 

glem det, etter ogle fant jeg ut at det skulle passe bra

http://www.linustechtips.com/ltt-videos/unboxing-ltt-videos/ati-radeon-hd-5970-video-card-installation-in-corsair-obsidian-800d

Endret av bmund
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...