Gå til innhold

Monster PC til 30k, fullfører bestillingen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men kjære vesle dere. Nå må da noen sette ned foten og forklare denne stakkars veteranen et ord eller to om dataverdenen. Opplevd ytelse er ALT som teller. Det som blir vist på skjermen din når du ser film eller spiller, er alfa og omega forlengs og baklengs. Det er et ubestridt faktum at et langt rimeligere oppsett vil yte bedre generelt, som bevist under. Kunsten er å få maskinen til å takle alt, og ignorere det som er fiktive forbedringer og ikke kommer deg til gode.

 

Kabinett: Corsair Obsidian 800D

Prosessor: Intel Core i7 920 D0

Skjermkort: XFX Radeon HD 5870

Minne: Corsair XMS3 1600MHz 6GB

SSD: Intel X25-M 80GB

Lagring: Samsung SpinPoint F3 1TB

Brenner: Samsung SH-S223B

Lydkort: Asus Xonar DX

Hovedkort: Asus P6T SE

Strømforsyning: Corsair HX 750W

Vannkjøling: Corsair H50

Mus og tastatur: Logitech MX 5500 Revolution

Høytalere: Logitech Z-5500

Skjerm: Dell UltraSharp U2410

 

23 000 kroner. Vips du har spart 7000 kroner, fått en uendelig mye bedre skjerm og høytalere, samt et lydkort med på kjøpet. Skjermkortet kan spille alt på maks innstillinger helt uten lag, og det er egentlig alt du kan kreve. Ellers har du fått vannkjøling samt en D0-stepping utgave av i7 920, som sørger for ekstreme overklokker. Har valgt kun en SSD på 80GB som systemdisk, og 1TB ekstra til lagring. Tenk godt over hvor mye plass du bruker akkurat nå, og kjøp etter behov. 2TB dersom det trengs, men det gjelder vel for fåtallet av oss. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Agentspoon: Måtte smile litt etter å ha lest begynnelsen av posten din. Må jo bare legge meg flat og si meg helt enig i at det systemet der gir mer for pengene enn det jeg satte opp. Jeg skal ta en grundig revurdering av delene jeg satte opp, og prøve å tilpasse litt mer økonomisk.

 

Er jo så lett å slenge seg på "kjøpe det aller beste"-bølgen når man har ventet på ny pc så lenge som jeg har. Likevel vil jeg påstå at 80Gb blir for lite som systemdisk, samt 1tb for lite til lagring. Store tingen her er vel om jeg skal ha 2x 5870 kort eller ikke.

 

Har noen en link til en "bra" test, 1x5870 vs Xfire oppsett?

 

Takker for en godt gjennomtenkt post Agentspoon.

Lenke til kommentar

tenkte jeg kunne komme med et alternativt oppsettfor å vise hva du kan gjøre med 30k.

 

oppsettet jeg satt opp koster "bare" 14500kr på komplett som er en ganske dyr side.

(bruker bare komplett som eksempel p.g.a. "dele handleliste" funksjonen)

da har du igjen 15500kr, hva kan du gjøre med dem? jo du kan kjøpe 3 sånne skjermer disse kan "snuest" 90grader hvis du ikke har lyst på et så breit bilde. :thumbup:

 

setter du opp hele lista på dustin så har du mest sannsynlig råd til litt "stash" også, sånn som gamingmus,tastatur, lydkort, høytalere, cpu-kjøler etc. :w00t:

 

i gaming er forskjellen på i7 920 og amd PHII x4 965 så minimal at i7 rett å slett ikke er verdt prisøkningen, (se linkene jeg linket til tidligere)

 

i andre ting enn gaming er forskellen litt større, men om i7 er verdt de 2000 kronene ekstra er opp til deg. (test1 test2 test3)

 

en gamingmus som har fått veldig gode reviews

Lenke til kommentar

Agentspoon: Måtte smile litt etter å ha lest begynnelsen av posten din. Må jo bare legge meg flat og si meg helt enig i at det systemet der gir mer for pengene enn det jeg satte opp. Jeg skal ta en grundig revurdering av delene jeg satte opp, og prøve å tilpasse litt mer økonomisk.

 

Er jo så lett å slenge seg på "kjøpe det aller beste"-bølgen når man har ventet på ny pc så lenge som jeg har. Likevel vil jeg påstå at 80Gb blir for lite som systemdisk, samt 1tb for lite til lagring. Store tingen her er vel om jeg skal ha 2x 5870 kort eller ikke.

 

Har noen en link til en "bra" test, 1x5870 vs Xfire oppsett?

 

Takker for en godt gjennomtenkt post Agentspoon.

 

Jeg kjenner til symptomet ditt, var noe lignende jeg gikk på =P

 

Om du leser i HD5XXX-tråden så får du et inntrykk av at du risikerer en del bøll med xfire, garantert mye mindre tull med én GPU. Tror ikke ytelsesøkningen rettferdiggjør "risikoen", jeg ville ikke vurdert det, iallefall. Legg heller de pengene i en 160 Intel og en 2TB HDD. Eventuelt kan du ta to F3 1TB-disker, jeg er meget fornøyd med de. De ligger åpent på benken her, og jeg hører de ikke over lyden av HX850-en som står ved siden av. Der er det en 140mm som knapt nok går rundt. Meget behagelig lydmangel.

Lenke til kommentar

Agentspoon: Måtte smile litt etter å ha lest begynnelsen av posten din. Må jo bare legge meg flat og si meg helt enig i at det systemet der gir mer for pengene enn det jeg satte opp. Jeg skal ta en grundig revurdering av delene jeg satte opp, og prøve å tilpasse litt mer økonomisk.

 

Er jo så lett å slenge seg på "kjøpe det aller beste"-bølgen når man har ventet på ny pc så lenge som jeg har. Likevel vil jeg påstå at 80Gb blir for lite som systemdisk, samt 1tb for lite til lagring. Store tingen her er vel om jeg skal ha 2x 5870 kort eller ikke.

 

Har noen en link til en "bra" test, 1x5870 vs Xfire oppsett?

 

Takker for en godt gjennomtenkt post Agentspoon.

Det var også meningen. :green:

 

80GB blir ikke nødvendigvis for lite som systemdisk. Du kan innstallere både operativsystem, programmer og gjerne et par favorittspill før denne kapasiteten nærmer seg å bli brukt opp. Det er tross alt film og spill som ofte opptar mest plass, og disse kan med fordel legges over på den vanlige harddisken. Alternativt kan du sette to SSDer i RAID0 (billigere enn 160GB), og få bedre ytelse enn det meste annet. Jeg anbefaler likevel å holde seg til en enkelt disk, av økonomisk hensyn. Dersom du virkelig tror at du vil bruke i overkant av 1TB, kan du derimot sette 2 stk av Samsung harddiskene i RAID0. Det blir det også flott ytelse av!;)

 

2x 5870 er komplett unødvendig. Ett alene håndterer allerede alle spillene flytene med full HD-oppløsning, og du merker sånn sett ikke forskjell på 500 og 60 FPS. Til alt annet enn spilling er faktisk et slikt kort sterkt overdramatisert. Unntaket er såkalt proteinbretting, der du blir medlem av en kollektiv "supermaskin" via f. eks. Folding@Home. Dette er nVidia sine kort mye bedre til, og hvis det i det hele tatt har prioritet, kan du vurdere å vente til GTX 470/480 kommer ut 26. mars. Vær likevel oppmerksom på at disse blir utsolgt umiddelbart, og at risikoen for å ikke få et levert, er urovekkende stor. Samt det faktum at oppsettet nevnt i sist innlegg bruker mange midlertidige kampanjer hos DustinHome, som trolig er borte innen den tid.

 

Jeg vil faktisk anbefale at du slår til snarest mulig på nøyaktig det oppsettet jeg har satt opp. Unntakene kan være antall harddisker, samt at jeg ved en feil overså at de hadde inne HP LP2475W, som glatt erstatter skjermen til Dell (1920x1200 er bedre enn 1920x1080, pluss at den har bedre bildekvalitet). Ellers overbeviser jeg deg gjerne om at oppsettet er blodtrimmet til de grader, og at du ikke får bedre om du så leter tre dager i strekk.:ohmy:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Jeg har et oppsett som jeg selv mener er bra og som er til 30 tusen. Det er helt annerledes enn ditt oppsett, men utfyller kravene om å være en "monster pc" samt koste 30 tusen. Kan poste link om du er interessert.

Lenke til kommentar

Agentspoon: Måtte smile litt etter å ha lest begynnelsen av posten din. Må jo bare legge meg flat og si meg helt enig i at det systemet der gir mer for pengene enn det jeg satte opp. Jeg skal ta en grundig revurdering av delene jeg satte opp, og prøve å tilpasse litt mer økonomisk.

 

Er jo så lett å slenge seg på "kjøpe det aller beste"-bølgen når man har ventet på ny pc så lenge som jeg har. Likevel vil jeg påstå at 80Gb blir for lite som systemdisk, samt 1tb for lite til lagring. Store tingen her er vel om jeg skal ha 2x 5870 kort eller ikke.

 

Har noen en link til en "bra" test, 1x5870 vs Xfire oppsett?

 

Takker for en godt gjennomtenkt post Agentspoon.

 

Jeg kjenner til symptomet ditt, var noe lignende jeg gikk på =P

 

Om du leser i HD5XXX-tråden så får du et inntrykk av at du risikerer en del bøll med xfire, garantert mye mindre tull med én GPU. Tror ikke ytelsesøkningen rettferdiggjør "risikoen", jeg ville ikke vurdert det, iallefall. Legg heller de pengene i en 160 Intel og en 2TB HDD. Eventuelt kan du ta to F3 1TB-disker, jeg er meget fornøyd med de. De ligger åpent på benken her, og jeg hører de ikke over lyden av HX850-en som står ved siden av. Der er det en 140mm som knapt nok går rundt. Meget behagelig lydmangel.

 

Så du kjente deg igjen ja :)

Blir lett sånn når man blir så opphengt i tall og tester. Jeg må si jeg mildt sagt ble overrasket da jeg leste testene AREAH linket til. Jeg hadde intrykk at intels 920 var betydelig bedre enn amd sitt alternativ, men forskjellene var faktisk ikke så store som jeg trodde. Jeg må holde hodet kaldt og gå nøye over postene deres. Blir nok en intel 160Gb ja, den er utprøvd og garantert "kjapp nok". Skal heller investere i en litt bedre skjerm.

 

Areah: Du sier noe der. Saken er at jeg er litt nysjerrig på va intel har å tilby, har alltid hatt amd maskiner :) Men som sagt, forskjellene var faktisk mindre enn jeg trodde, og jeg driter jo ikke penger så! Skal også droppe musa og vurdere forslaget ditt.

 

Gud, gjett om jeg er glad jeg lagde denne tråden. Så opphengt som jeg ble av tester og diverse hadde jeg sikkert bestilt pcen jeg satte opp i første posten. Fikk en liten reality-check takket mange av dere.

 

( jeg trenger overhodet ikke 3 skjermer, det jeg sitter på nå er en 17", bærbar, med dårlige farger og innsynsvinkel, det vil holde i massevis kun det å gå over til en 24" , men jeg likte forslaget ditt, det satte ting litt i perspektiv! )

 

Da fortsetter jeg den fantastike reisen, som enkelte kaller et Pc-kjøp! :D

 

Jeg har et oppsett som jeg selv mener er bra og som er til 30 tusen. Det er helt annerledes enn ditt oppsett, men utfyller kravene om å være en "monster pc" samt koste 30 tusen. Kan poste link om du er interessert.

 

ja, er så klart det, kjør pÅ!

Lenke til kommentar

AMD stiller sterkt med kandidater for budsjettklassen, men for entusiaster er Intels i7 920 et klart valg. Etter å ha overklokket den til 4GHz, vil AMDs 965 ikke engang lukte eksosen fra da den satte inn turboen! Prisforskjellen er heller ikke så drastisk så lenge du velger et rimelig hovedkort (hint: Asus P6T SE). Jeg skal likevel moderere meg litt og bekrefte at begge er brilliante utfordrere, selv om jeg holder en knapp på i7 920.

 

3D06OC.png

Hardware.no sin sammenligning av vanlig i7 920, satt mot den overklokkete varianten.

 

Edit: Og spør GullLars om 2x 80GB Intel X25-M yter bedre enn 1x 160GB. Han er helt til å stole på, og vil garantert bekrefte dette for deg.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

AMD stiller sterkt med kandidater for budsjettklassen, men for entusiaster er Intels i7 920 et klart valg. Etter å ha overklokket den til 4GHz, vil AMDs 965 ikke engang lukte eksosen fra da den satte inn turboen! Prisforskjellen er heller ikke så drastisk så lenge du velger et rimelig hovedkort (hint: Asus P6T SE). Jeg skal likevel moderere meg litt og bekrefte at begge er brilliante utfordrere, selv om jeg holder en knapp på i7 920.

 

3D06OC.png

Hardware.no sin sammenligning av vanlig i7 920, satt mot den overklokkete varianten.

 

Edit: Og spør GullLars om 2x 80GB Intel X25-M yter bedre enn 1x 160GB. Han er helt til å stole på, og vil garantert bekrefte dette for deg.

 

OK.Da blir det 920 ( eller 930 muligens? ) som jeg da overklokker. Her fant jeg faktisk et bra og billig 1366 kort , skjønner bare ikke helt hvorfor det er en hel tusenlapp billigere enn det forrige jeg hadde satt opp. Nesten FOR billig til å være 1366 :p

 

Jeg går for en singel 160gb, trim støttes ikke i raid så vidt jeg vet.

 

http://www.amentio.no/Avdelinger/datautstyr/Hovedkort/Intel_Sockel_1366/Gigabyte-GA-X58A-UD3R-rev-10---HovedGA-X58A-UD3R-1028436.aspx

Lenke til kommentar

Jeg tror vi bør slutte å komme med nye oppsett, og at vi alle bør si oss enig i at Agentspoon sitt oppsett er absolutt det beste forslaget som har kommet i hele tråden. Mye rart ute og går må jeg si. Trådstarter, gå for det!

 

Legger forøvrig til noen grafer som viser veldig godt forskjellen. Testene er utført med 6GB DDR3 ram og en i7 975 klokket til 4GHZ. Men ytelsen vil være mer eller mindre identisk med i7 920 så hold deg til i7 920. Here goes:

 

Crysis%208xAA.png

Legg merke til at dette er med alt på MAX og 8xAA som er ganske ekstremt i Crysis.

 

Far%20Cry%202%208xAA.png

Legg merke til at også dette er med alt på MAX og 8xAA. Igjen, veldig ekstremt.

Lenke til kommentar

Den utgaven av i7 920 jeg linket til i oppsettet er av D0-stepping varianten. Dette vil i praksis bety bedre overklokk enn på vanlige i7-prosessorer. Og når eksemplarene først er overklokket, spiller det ingen rolle om det står i7 920 eller i7 930 på emballasjen. De er så og si identiske bortsett fra at den ene er klokket marginalt høyere som standard.

 

Asus P6T SE og Gigabyte GA-X58A-UDR3 er ikke så forskjellige. Begge overklokker bra og har alt det essensielle. Grunnen til at noen hovedkort er mye dyrere, er fordi de har noen ekstrafunksjoner som kommer til nytte for de virkelig erfarne og engasjerte. De støtter også å ha 3 eller 4 skjermkort med full båndbredde, noe som heller neppe blir aktuelt. Jeg kan si at Asus P6T SE som er billigst (blant de dyre får man si), fungerer ypperlig til ditt formål.

 

Og at TRIM ikke støttes i RAID0 trodde jeg ville bli fikset via en firmwire oppdatering, men det har GullLars uendelig mye mer peiling på enn meg.:yes:

Lenke til kommentar

Om du kjøper en Dell U2410 eller tilsvarende skjerm, kommer du til å stønne av nytelse når du sammenligner med din gamle skjerm.

 

Jeg kan jo ramse opp den maskinen jeg kjøpte:

 

 

Har kjøpt:

 

CPU: Intel i7 920 D0

Hovedkort: MSI X-58 Pro-E

RAM: 12GB Corsair XMS3 1600 CAS9

GPU nå: Raedon HD4350 (for å slippe å vente i månedsvis)

GPU snart: MSI HD5870 Lightning (håper den kommer snart)

PSU: Corsair HX850

HDD: 3x Samsung F3 1TB (2 i RAID1, siste i to partisjoner)

Optisk: Aopen BD-drev.

Skjerm: Dell U2410

Tastatur: Microsoft Sidewinder X6

Mus: Logitech MX518

Kabinett: Lian-Li PC-A05NB

CPU-kjøler: Noctua NF-P12 SE

 

Når jeg klarer å overtale kona:

Lydkort: Asus Xonar XD/DX

Høyttalere: Logitech Z5500

 

Nøyaktig hva det har landet på vet jeg ikke, men det er vel rundt 25k totalt. Dog inkludert en ekstern HDD som backup. Harddiskene er satt opp med en partisjon på A som program- og OS-disk, en partisjon på A som lagring av "uviktige" ting, og B og C i RAID1 til lagring av familiebilder og andre ting som jeg ikke har lyst til å måtte betale IBAS for å hente ut.

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Monster pc

 

Budsjettet sprakk med litt over tusen kroner, men dersom du fjerner ssd disken vil det vere under 30 tusen (evt. kan du fjerne noe annet).

 

Her har du en über flott pc, slik jeg ser det.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar

Siindre og agentspoon: yupp. Jeg dropper et dyrt hovedkort med usb3 og sata 3. Den dag jeg eventuelt får meg en usb 3 harddisk er det vel mulig å kjøpe et pci kort med usb 3 inngang? Sata 3 får jeg jo i praksis ikke bruk for.

 

Det er nettopp sånne ting man i realiteten ikke merker noe , men som man "MÅ" ha fordi det er "det beste og nyeste"

 

Da begynner det å likne på noe. 920, P6T, Dell U2410, Corsair 800D, nå må jeg finne fram noe brukbart minne, som lar seg overklokke. Noen forslag i denne fronten?

 

edit: SiegHallo, jeg ser 5970 er kommet inn på lageret til komplett. Håper noen andre har fått det også, da går jeg nesten for det :)

 

Jeg skal handle hos amentio og dustin ( må gi nybegynneren en sjanse!)

Endret av asad
Lenke til kommentar

Jeg tror du bør tenke to ganger angående 5970, siden det er et dobbeltkort vil det lide av mange av de samme problemene som et xfire-oppsett i spill som ikke er optimaliserte. Om du bare spiller nye spill vil du trolig ha det greit, men om du skulle gå på en nostalgi-smell kan det hende du får problemer.

 

Du må også huske på operativsystem, om du skal ha Win7 så er de eneste reelle valgene Home eller Ultimate, Professional koster en femtilapp mindre enn Ultimate.

Lenke til kommentar

Det blir kun nyere spill ja. Koret er såpass utprøvd nå at jeg regner med det går greit :)

 

Er snart ferdig med oppssettet mitt. Blir litt billigere ja, samtidig at jeg får en mye bedre skjerm og antakeligvis tilnærmet lik merkbar ytelse!

 

edit: en 850W psu bør vel holde til et 5970 kort?

Windows får jeg via jobben, så jeg sparer litt penger der også.

Endret av asad
Lenke til kommentar

850w er nok ja, det er også nok til overklokking. Skal du drive klokking på høyt nivå og i tillegg kjøpe et nytt HD5970 til CF ved en senere anledning kan det kanskje bli knapt.

 

Den generelle oppfatningen er at folk tror PCen trenger veldig mye mer strøm enn det som er tilfellet.

 

Viser igjen til grafen min jeg, her er det snakk om i7 975@4ghz og 6GB

 

Power%20Consumption.png

 

Grafen viser hva hele systemet trekker fra veggen.

 

Edit: Pass forøvrig på at du får 64bit OS. Du er sikkert kjent med 32-bit sine adresseringsbegrensninger på systemer med over 4GB ram.

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...