Gå til innhold

EVGA klasker til


Anbefalte innlegg

Howi: Mener du at hvis man ikke trenger dette kortet så kan man holde seg til Pentium 3?

 

Folk som jobber med profesjonelle, dyre og krevende applikasjoner trenger stabilitet og da er overklokking uhørt. Det samme er "jallaprodusenter" som EVGA. Slike kjøper arbeidsstasjoner fra Dell, HP, Supermicro og driver ikke med overklokking. EVGA-kortet er åpenbart ikke myntet på profesjonelle brukere. Blir det for svakt med f.eks 2*6 kjerner på original hastighet så kjører man heller rendring og andre oppgaver på et cluster eller en enkeltserver med flere kjerner i stedet for å kjøre det lokalt.

 

Den andre delen av spørsmålet gjalt spillere. Spillere trenger ikke så mye maskinkraft selv for de tyngste/tregeste spillene. Det holder fint med 3-4 kjerner på et vanlig hovedkort og 1-2 gode skjermkort. Med tanke på framtidssikkerhet så kjøper man ikke maskin til 50 000 i år for at man skal kunne spille de mest krevende spillene på den om 3 år. Da kjøper man heller en maskin til 20 000 i år og kjøper ny maskin til 20 000 om 2-3 år, som sannsynligvis vil yte bedre enn 50 000 kr maskina. Man behøver ikke være rakettforsker for å skyve problemstillingen 2-3 år bakover i tid. Hvem vil vel spille på en maskin med Core 2 Extreme X6800 (2 kjerner 2,93 GHz) og 2x Geforce 6800 GTX i dag stedet for en nykjøpt moderne maskin til 10 000 kr?

 

Jeg skal gå med på at det var flåsete sagt, men budskapet trenger litt trøkk for å bli lagt merke til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, helt enig med Simen1... dette er et PR produkt, ikke så mye annet.

 

PR? De har sikkert leget det for en målgruppe, tror virkelig ikke de bare lagde det for litt PR, de har vel hatt nok PR med sine tidligere supoerkort fra 2009 som faktisk viste gode resultater! EVGA har egentlig gjort mye bra og ikke bare lekt seg rundt, de skaffet jo tross alt Quad-Sli støtte på GTX 285.

Lenke til kommentar

Rudde93: Enten du liker det eller ikke så er kortet ikke noe mer enn en veldig stor ePenis, men det nekter oss ikke å sikle på det likevel. :dribble: For hvilken nerd ønsker seg ikke et gigahovedkort med plasser for QuadSLI/fire, to syke prosessorer og 48GB RAM?

 

Hmmm, ett skoleår i USA eller en ny PC? hmmm...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nja, en fullt stæsja rigg basert på et sånt kort koster vel omtrent det samme som en middels god forsterker så...

 

(Ja, jeg har hi-fi/god-lyd syken. Og ja, jeg har et lite hus, en gammal bil og hverken hytte eller båt).

 

Men jeg er enig i at det må være svært få som "trenger" dette kortet. Målgruppen er nærmest ikke-eksisterende. Allikevel (siden jeg kjenner en som lever av å selge Ferrari her i landet) om du selger et produkt som mange nok har lyst på så trenger du nødvendigvis ikke så mange kunder med et reelt behov.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Kortet tar som du sier bare Xeon DP. Disse er akkurat samme brikker som desktop-variantene, bare at det er slått av noen funksjoner som blant annet den ene QPI-linken. Intel slår de av på samme måte som L2 cache disables og maks multiplier settes. Dvs. skrives til en slags firmware i prosessoren. Etter produksjonen kan ikke dette endres.

 

PS. Både Bloomfield og Gulftown er kodenavn for både Xeon-varianter og desktop-varianter.

Lenke til kommentar
Så man kan altså bruke 2 i7 920 ?

Nei, i7-serien har bare én QPI (den andre er slått av) og kan dermed ikke kjøre i tospann.

 

Og hvordan i H******* får man 24 Threads ?

2 prosessorer * 6 kjerner per prosessor * 2 tråder per kjerne = 24 tråder.

 

Gulftown virker veldig effektbegrenset:

- Standardkjøleren er vesentlig oppgradert for å holde temperaturen langt nok nede til at original hastighet blir stabile under verst tenkelige forhold. (Jeg tror intel regner det som 60 °C i kabinettet)

- Med gode luftforhold og standard kjøler (rå luftkjøling) klarte anandtech bare 3,85 GHz stabilt. Oppdatert: Nå 4,1 Ghz.

- Med vannkjøling klarte Guru3D 4,4 GHz

- Med flytende nitrogen klarte nickshih 6,3 GHz

- Til sammenligning klarer dobbeltkjernevariantene rundt 4,2-4,5 GHz med standard luftkjøling.

Lenke til kommentar

Gulftown virker veldig effektbegrenset:

- Standardkjøleren er vesentlig oppgradert for å holde temperaturen langt nok nede til at original hastighet blir stabile under verst tenkelige forhold. (Jeg tror intel regner det som 60 °C i kabinettet)

 

- Med gode luftforhold og standard kjøler (rå luftkjøling) klarte anandtech bare 3,85 GHz stabilt. Oppdatert: Nå 4,1 Ghz.

- Med vannkjøling klarte Guru3D 4,4 GHz

- Med flytende nitrogen klarte nickshih 6,3 GHz

- Til sammenligning klarer dobbeltkjernevariantene rundt 4,2-4,5 GHz med standard luftkjøling.

Joda, det er vel ganske klart at det er effektbehov som setter taket pr i dag, er ikke uenig i det. Men jeg syns i grunn de klarer seg forbausende godt overklokkingsmessig, jeg da. Det kunne definitivt vært verre...

 

Når det gjelder den nye fancy boxed-kjøleren på i7-980X så tror jeg den har større ambisjoner enn bare å holde systemet innenfor spesifikasjoner ved original hastighet, slik du nevner. Den har lagt større overklokkingspotensiale enn feks boxed som følger med Ci7-860, som knapt tåler klokking i det hele tatt. 980X er jo en extreme-modell, med ulåst multipler, som vel er rettet mot entusiaster og/eller dem med mer penger enn vett, og noe skal man vel få for den høye prisen. Så derfor har de gått motsatt vei av i7-8xx hvor materialkost er kuttet helt til beinet på kjølersiden, og heller gitt med et godt potensiale for å øke multipler et par hakk.

 

"Verst tenkelige forhold" er forresten 40 grader (ikke 60). Dvs boxed-kjøleren for Ci7/LGA1366 er designet for å holde CPU innenfor termiske spesifikasjoner under forutsetning av at inntaks-luften til kjøleren ikke overgår 40 grader. Husk at max Tcase ligger i området 70 grader, så skulle man ha luftkjøling som klarte så få graders forskjell måtte kjøleren virkelig vært fancy. :)

Lenke til kommentar

[quote name='Simen1' date='12. mars 2010 - 09:02'

- Til sammenligning klarer dobbeltkjernevariantene rundt 4,2-4,5 GHz med standard luftkjøling.

Du mener vel firekjerne.

 

[quote name='Simen1' date='12. mars 2010 - 09:02'

- Til sammenligning klarer dobbeltkjernevariantene rundt 4,2-4,5 GHz med standard luftkjøling.

Du mener vel firekjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...