Gå til innhold

Misbruk av mine bilder?


Anbefalte innlegg

Heisann slik er ståa:

 

I mars i fjor fikk jeg en forespørsel om å ta bilder på et event her i byen. En i arrangørgruppen var delvis bekjent og kjente til at jeg tok bilder for lokalavisa. Jeg hadde tidligere lagd en feature-sak på noen av guttene som skulle delta på eventet, jeg ble da alstå kontaktet over telefon.

 

Han spurte om pris, (ung og naiv som jeg er) sa jeg at fikk 60kr i bildetillegg i avisa. Han svarte på telefon at det var for mye penger. Vi ble enige om å se det an, avhengig av hvor mange bilder det ble.

 

Jeg fikk presseakkreditering og tok bilder under hele eventet. I ettertid leverte jeg 24 bilder over mail. Jeg fikk betalt 360 kr + at jeg fikk en "Crew" hettegenser med arrangementets logo.

 

Den muntlige avtalen gjaldt "ta noen bilder av det, så kan vi bruke på nettsia og sånn".

Nå et år senere har byen blitt tapetsert av plakater for dette arrangementet, samt en helsiden annonse i avisa. På plakaten er to av bildene brukt(som hovedillustrasjon og mindre bilde) samt bilde på avisannonsen. Her er det ingen form for fotobyline.

 

Det jeg ønsker å få klarhet i er hvorvidt de kan bruke bildene i massiv reklame som dette utifra den "avtalen" vi hadde og de pengene som er betalt for bildene. Eneste grunnen til at jeg reagerte var at jeg ikke ble spurt på forhånd. Er dette riktig måte å gjøre det på, har de retten til slik bruk? Jeg bare lurer ;)

 

K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjedelig sak.

 

For arrangøren sin del så er jo bildene kjøpt og betalt. En muntlig avtale er en avtale, men vannskelig og gå tilbake på og klage.

De bildene du har levert dem er helt klart verdt mer enn de 360 kr'ene du har fått betalt av arrangøren. Hvis de blir brukt som markedsførings materiell har disse helt klart en stor verdi for arrangøren.

 

Hiv deg på og send en mail til de og si du syns det er urimelig at bildene blir brukt til markedsføring på denne måten. Ta smått opp dette med at du hadde en muntlig avtale med de og antok bildene kun skulle bli brukt på nettsidene og var av mindre verdi for de enn det de har brukt det til nå.

 

Tror neppe du får noe mer for bildene, men du får hvertfall et svar for de. Enten er de frekke og spydige tilbake eller så gir de deg en beklagelse hvis de har fornuft.

Lenke til kommentar

Kontakt dem og fortell at du hadde forstått at bildene skulle kun brukes til nettsiden deres, og at du føler deg lurt ettersom de har brukt bildene til massiv reklame. Fortell de at du synes 360kr er veldig lite i henhold til hva de har brukt bildene til og at du ikke fikk noen beskjed om at de skulle bli brukt til mer enn nettsiden.

Si at neste gang de skal ha tak i en fotograf bør de skrive en skriftlig avtale og være mer åpne. For dette var rett og slett en skuffelse for deg.

 

Antagelig får du et svar om at de kjøpte bildene og har rettigheter på dem, blablabla. Da har du lite å stille opp med, men om du virkelig vil dra dette langt kan du skrive tilbake og fortelle at dere ikke har noen form for kontrakt eller lisensavtale, så opphavsretten ligger fortsatt hos deg.

 

Er du heldig får du noen hundrelapper til, men ikke forvent deg for mye. Fra nå av starter du med skriftlige avtaler om hva bildene skal brukes til.

Lenke til kommentar

Jeg synes vel her du har godtatt en avtale som åpner for ganske så vidt spekter av bruk slik som du forteller det her.

Nettsiden og sånt vil vel gi dem rimelig frie tøyler i en evt tvistesak, så jeg tror vel ikke du kommer veldig langt med noe mer krav.

Du kan jo opplyse de om at du føler bildene er brukt utenfor hva du la i avtalen og høre hva de har å si, men i en rettsal tror jeg ikke du ville kommet langt.

Man kan jo se på det som en kul greie at de valgte å bruke bildene dine til plakater de hengte rundt i byen, og så vet du til neste gang at kontrakt er viktig med alle bruksområder og begrensninger spesifisert.

En 40 år gammel brumlebass må også forholde seg til avtaler, så det trenger du ikke tenke på at er skummelt :)

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Som flere har vært inne på så er avltane så løst formulert at di neppe kommer noen vei med å krangle.

 

Du har kanskje også en del å tape på å gjøre det. Om kunden oppfatter deg som urimelig vil de neppe bruke deg i framtida.

 

Så ta det med et smil, og trekk lærdom av det. Neste gang sørger du for en mer ryddig avtale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...