Gå til innhold

Get / CanalDigital: Bruk av eget modem?


Anbefalte innlegg

Fritz@Avm lanserte på årets Cebit i Hannover en spennende produkt med innebygd kabelmodem. Selv har jeg brukt Fritz!Fon mot NextGenTel og vært kjempefornøyd med å ha SIP/VoIP-gate, dect-basestasjon, WLAN, ruter, VPN og xDSL-modem samlet i en boks.

 

Hvordan stiller Get / CanalDigital seg til at man ønsker å bruke eget modem? Såvidt jeg forstår leverer både Get og CanalDigital kun modem slik at man selv må holde ruter og dermed uansett kommer opp i to bokser før man er på nett.

 

Y

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor i all verden sender du ikke heller epost til Get og CD og spør dem?

Takk for rask, konstruktiv og informativ tilbakemelding, Maedox.

Spørsmålet var kanskje litt klønete stilt fra min side, jeg prøver derfor igjen;

Er det (teknisk) mulig å bruke eget kabelmodem mot GET / CanalDigital?

 

NexGenTel vil vel med 90% sannsynlighet påstå at man MÅ bruke NGT's eget utstyr, men som nevnt over har jeg brukt egen FritzBox i flere år og er kjempe fornøyd.

 

Y

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden sender du ikke heller epost til Get og CD og spør dem?

Takk for rask, konstruktiv og informativ tilbakemelding, Maedox.

Spørsmålet var kanskje litt klønete stilt fra min side, jeg prøver derfor igjen;

Er det (teknisk) mulig å bruke eget kabelmodem mot GET / CanalDigital?

 

NexGenTel vil vel med 90% sannsynlighet påstå at man MÅ bruke NGT's eget utstyr, men som nevnt over har jeg brukt egen FritzBox i flere år og er kjempe fornøyd.

 

Y

 

Du får neppe lov, da speed limit ligger i modemet. Hvis de da godkjenner mac'en til ditt eget modem på nettet samt gir deg innstillingene, så vil de ikke ha noen som helst måte å begrense farten din på.

Lenke til kommentar

Tipper det er 99% sjanse for negativt svar.

 

1. Boksen er ikke testet ut i nettet deres

2. Den må støtte samme standard for å sette hastighet automatisk

3. Den må registreres i systemet (macadressen)

 

Modemet du har fungerer jo utmerket, så da er det jo bare ulempen med en ekstra boks som er problemet.

(link til tyskspråkelig Presseinfo hos AVM)

Nå er produktet nytt, det kan se ut som det ikke har kommet på markedet ennå og derfor finner jeg ikke noe brukererfaringer. Jeg antar at utfordringene med hastighetstruping er de samme over nærmest hele verden, og at kabelleverandørens behov for å kontrollere dette også er de samme rundt omkring. Hvis dette er en standard Fritz ikke ivaretar vil markedet derfor være svært begrenset og utviklingen av boksen være bortkastet.

 

Jeg antar at MAC-adresse kloning er uproblematisk, hvis ikke Fritz supporter det kommer det sikkert en hack/mod rimelig raskt. Men det er selvsagt mulig at "handshake"-strengen inneholder HW-info som gjøre at CD / Get avviser dhcp-requesten. Jeg følger med i de tyske Fritz-forumet, hvis flere er intressert kan jeg komme tilbake med oppdatert indormasjon.

Etter 5 år med en boks for alt (dvs Absolutt ALT), føler jeg noe ubehag ved tanken på å ha et dedikert modem.

 

 

y

Lenke til kommentar

Tviler på at du finner et Web-GUI for kloning av vilkårlige MAC-adresser på standard firmware i EuroDOCSIS-utstyr - om det finnes i spesialbygd firmware vet jeg ingenting om.

 

Men du kan jo forsøke å lure kundeservice til å legge inn MAC-adressen din ved å ringe dem, si at du har hentet ett erstatningsmodem på Spaceworld, og oppgi MAC-adressen på boksen din. Litt råflott å kjøpe den og sitte med skjegget i postkassa hvis det ikke går da :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Fritz@Avm lanserte på årets Cebit i Hannover en spennende produkt med innebygd kabelmodem. Selv har jeg brukt Fritz!Fon mot NextGenTel og vært kjempefornøyd med å ha SIP/VoIP-gate, dect-basestasjon, WLAN, ruter, VPN og xDSL-modem samlet i en boks.

 

Hvordan stiller Get / CanalDigital seg til at man ønsker å bruke eget modem? Såvidt jeg forstår leverer både Get og CanalDigital kun modem slik at man selv må holde ruter og dermed uansett kommer opp i to bokser før man er på nett.

 

 

Første jeg hadde gjort var og åpne det fritz modemet og sett etter jtag points, skrive ned hva SPI chippen heter vis det er spi/broadcom

 

Sett etter en serial header vis ikke jtag points, sjekket om det er noisy bootloader på den dvs firmware med serial enablet. forsøke med telnet og ssh in til modemet.

 

Fungerer noe av dette er det stora sjangeser for at man kan modifisere Mac adressen på modemet.

 

Vis du har dette modemet så kunne jeg tenk meg et par screens av hardware forran og bak pls :). Vis ikke og du vurderer og kjøpe, kjøp docsis 3.0 rdy i værtfall.

 

 

Tipper det er 99% sjanse for negativt svar.

 

1. Boksen er ikke testet ut i nettet deres

2. Den må støtte samme standard for å sette hastighet automatisk

3. Den må registreres i systemet (macadressen)

 

Modemet du har fungerer jo utmerket, så da er det jo bare ulempen med en ekstra boks som er problemet.

 

1-2. Eurodocsis og docsis standaren er lagt under samme tak nå, dvs man kan bruke docsis 3.0 rdy modem både i US og EU så kalt Hybrid mode.

3. mac kloning er fult mulig.

 

Du får neppe lov, da speed limit ligger i modemet. Hvis de da godkjenner mac'en til ditt eget modem på nettet samt gir deg innstillingene, så vil de ikke ha noen som helst måte å begrense farten din på.

 

Det er ikke sånn dette fungerer, CTMS sender deg en provisoned config som setter hastigheten på modemet. Både CD og GET har Cap på upstream 5mbs mens downstream begrenses av kanaler og hvem docsis standar. Vis CD/GET godkjenner mac adressen så blir hans sit abonnement hastighet config sendt til modemet og modemet vis configurert riktig går online men samme speed limit som orginal modemet.

 

 

Mange andre land som støtter Bruk av eget modem, noe jeg er for da det er bedre og ha kontroll over egen hardware selv.Så lenge man betaler ser jeg ikke feil i og bruke annen hardware.

 

 

maaaaasse skrivefeil, orker ikke og rette.

Endret av thrusty11
Lenke til kommentar

thrusty11: Lyst til å lage en guide om hvordan man får det til med GET?

Som sagt så har jeg vært i kontakt med de og sier nei, og jeg plages med at jeg må ha 2 bokser hvis jeg skal ha trådløs, bl.a telenor har en boks med modem + wifi i samme boks men get tilbyr det ikke så om du kunne gi en enkel guide på å hvordan få en modem til å fungere så ville hjulpet meg masse.

Lenke til kommentar

thrusty11: Lyst til å lage en guide om hvordan man får det til med GET?

Som sagt så har jeg vært i kontakt med de og sier nei, og jeg plages med at jeg må ha 2 bokser hvis jeg skal ha trådløs, bl.a telenor har en boks med modem + wifi i samme boks men get tilbyr det ikke så om du kunne gi en enkel guide på å hvordan få en modem til å fungere så ville hjulpet meg masse.

 

Vel en guide går det an og lage men, det kommer an på utstyret man har og jobbe med.Det går jo ut på og fysisk hacke modemet noe som jeg ikke tror er ting man skal ta opp her. et hint er usbJtag <--now google it :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan det være noe HW-id/branding-streng som som Get/CD bruker til autentisering eller holder det å endre mac-adressen?

 

I Fritz 7270 (som jeg har i dag) kan mac-adressen ikke endres i WEBui, men det ligger en passende paramete i /var/flash/ar7.cfg:

 

macdsl_override = 00:00:00:00:00:00;

 

I og med at 6360 og 7270 har samme "kjernen" ville jeg anta at det finnes noe tilsvarende i konf'n på 6360.

 

6360 ble presentert på Cebit i vinter, men det ser ikke ut som den er sluppet på det tyske markedet ennå . . .

 

Bilde forside:

http://www.avm.de/de/Presse/Pressefotos/Fotos/2010/AVM_FRITZBox_Fon_WLAN_6360.jpg

 

 

Y

Endret av yngve0
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vis du har dette modemet så kunne jeg tenk meg et par screens av hardware forran og bak pls :).

Det beste jeg kan tilby sålangt er 2 bilder funnet i annet forum:

 

http://www.hardwareboard.eu/attachment.php?attachmentid=2998&d=1267563557

 

http://www.hardwareboard.eu/attachment.php?attachmentid=2999&d=1267563454

 

Det kan se ut som boksen dessverre fortsatt ikke har kommet på markedet i Tyskland (jeg var i Berlin i forrige uke). Jeg leste også ett eller annet om at boksen i første hånd er tenkt distribuert igjennom kabelselskapene.

 

Venter i spenning. . .

 

Y

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...