Gå til innhold

Hva har du imot Gud?


Anbefalte innlegg

Før ble jeg irritert over religiøse mennesker. Men så innser jeg at de er, og har vært, noen tapere. Om noen hundre år kommer historikere til å sitte å le og humre over hvordan mennneskeheten klarte å lure seg selv i et disse løgnene og massehysteriet. Er du religiøs er du taper. Universet vant kampen da det smalt for 14 milliarder år siden, og driter i hva religiøse mennesker måtte mene om dets innhold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brandt: Gud er skyldig i sin egen absolutte bedømmelse av rett og galt, som forøvrig også gang på gang viser seg å være motsigende til den moralkodeksen vi mennesker følger fra tid til annen.

 

Synd er Guds tanke og begrep, det er Gud som har "skapt" synd. Vi har utført den handling Gud skal ha klassifisert som synd, men det er da vitterlig Gud som kategoriserer synd og ikke-synd.

Lenke til kommentar
det er da vitterlig Gud som kategoriserer synd og ikke-synd.

 

og nettopp dette gjør kristendommen så paradoksal. Gud har laget syndsbegrepet, han kan tilgi oss for våre synder om han ville. Men det kunne ikke være så enkelt, kunne det? Han måtte få en jomfru(!) til å føde seg selv(!) i menneskeskikkelse, terge på seg romerne og få seg selv korsfestet som en ofring til seg selv(!). Bare ved å ofre seg selv til seg selv(!) kunne han få seg til å tilgi mennesker.

 

Men ikke alle, da, bare de som velger å tro blindt på ham. Det å ikke gi nok respekt til en skapning som står umåtelig mye høyere enn deg selv på den universelle rangstigen - men som ikke har noen intensjon om å vise noen klare tegn som avgjør spørsmålet om sin egen eksistens - er grunn nok i seg selv til evig pine. Gud setter altså som proviso at man må kaste all rasjonalitet over bord for å bli frelst. (Dette ble artikulert helt klart og tydelig av Martin Luther, som mente den menneskelige trang til å rasjonalisere er djevelens verk og må unngås. Jeg tør minne om at den norske kirke er luthersk. Man kan pisse i buksene av mindre.)

 

Problemet er det at den rasjonaliteten man må kaste over bord er den samme rasjonaliteten man fikk utdelt av Gud for å vurdere hva som er rett og galt i utgangspunktet...

 

Bibelen føles av og til som beskrivelsen av en forvokst guttunge vel plassert forran maurtua med forstørrelsesglass. Takke seg til moral...

Endret av laohu
Lenke til kommentar

Gud er som sosialismen. Et hinder for utviklingen.

 

Ellers er det vanskelig å misslike noen som ikke eksisterer. Når det gjelder bibelen så er det en artig bok. Mye bra lesestoff og man kan dra mye lærdom derfra, men det er lov å være kritisk til det som står der.

Lenke til kommentar

 

Arvesynden er et resultat av syndefallet en kan lese om i 1 Mos 3. Og syndefallet skal ikke Gud ha skylden for.

 

Jo, gud og jesus kaster deg uti, de har laget synd

Nei, synden kom til ved syndefallet, som henvist til over her. Det stod menneskene for, ikke Gud.

 

Og du forstår framleis ikkje kvifor guden din framstår som urimeleg, herskesjuk og langsint?

Endret av magnusbe
Lenke til kommentar

Som nevnt over her, er det vanskelig å mislike noen som ikke eksisterer, men jeg har utviklet et tilnærmet hat mot konseptet Gud. Det er utrolig naivt å tro at såfremt man tilber denne skikkelsen/dette konseptet, går alt bra med en og du kommer i livet ETTER livet du lever nå til himmelen. Folk er skaperne av sin egen framtid og sine egne liv. Valgene man tar, avgjør hvem du er og hva som kommer til å skje med deg, ingenting annet.

Lenke til kommentar

Som nevnt over her, er det vanskelig å mislike noen som ikke eksisterer, men jeg har utviklet et tilnærmet hat mot konseptet Gud. Det er utrolig naivt å tro at såfremt man tilber denne skikkelsen/dette konseptet, går alt bra med en og du kommer i livet ETTER livet du lever nå til himmelen. Folk er skaperne av sin egen framtid og sine egne liv. Valgene man tar, avgjør hvem du er og hva som kommer til å skje med deg, ingenting annet.

 

Yesss, join the Anti-theists!

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke ha noe "imot" noe som ikke eksisterer. Så akkurat det ser jeg ingen grunn til å svare på.

 

Og for ikke snakke om alle gangene Gud har grepet inn og reddet mennesker fra katastrofer, hjelpt mennesker i nød, helbredet syke osv. Men sånne mirakelhistorier tror dere vel ikke på.

 

Nei, jeg tror ikke på slikt. Blir folk friske er det takket være menneskekroppen selv eller medisiner. Kommer en eller flere seg ut av en farlig situasjon er det dem selv eller den eller de som hjalp dem ut som fortjener æren. Hva det enn måtte være fortjener på ingen måte "høyere makter" æren for det som har skjedd.

 

Men er det Gud som står bak ondskapen i verden? Er det ikke heller vi mennesker, demonene og Satan?

 

Det er mennesker som står bak ondskapen her i verden. Det er jeg enig i. Grunnen for mye ondskapen derimot, er religion, som igjen er laget av mennesker.

 

 

EDIT:

@ Ebeneser: Hvor stammer de religiøse fra da?

Endret av Bilael
Lenke til kommentar

Etter å ha lest denne tråden er jeg ikke lengere i tvil, ateister stammer fra apekattene, evolusjonsteorien er riktig (for dem)

Som skylapper er riktig for de som tror vi er skapt :)

 

Men før du durer i vei om hvor stor og pen gud er kan DU kanskje, med egne ord, fortelle meg hva DU tror er feil med den? Se bort i fra bevisene for evolusjon, fortell meg med egne ord hvorfor du tror den er feil og hvorfor du tror vi nedstammer fra leire i guds bilde...

 

 

(Har alltid lurt på hva slags dyr de som IKKE tror vi nedstammer fra aper hadde valgt? Snegler? Ørner? Gullfisk? Bøffel kanskje? Hva ville DU ha valgt isteden for ape? (Nå er vi faktisk aper da, så det valget er liksom tatt, men hva ville dere nedstammet fra?)

 

Klarer du det eller har du ingen egne meninger? :) Du sier det menigheten sier liksom? Eller kanskje du ikke har gjort deg opp noen mening, for det er jo det letteste...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Jeg tilhører ikke noe menighet, jeg går ikke en gang i kirka, jeg banner og fjerter, jeg er ikke hellig.

 

Guds plan for menneskeheten har enda ikke blitt åpenbart så jeg har ingen svar, dessverre.

 

Jeg orker ikke gå inn i noe diskusjon om hvorfor evolusjonsteorien er bogus fordi jeg vet av erfaring hvor ekstremt trangsynt jeg selv var som ateist og at forandring må komme innenfra, dvs ikke noe jeg sier til deg kan få deg til å skifte mening, om du plutselig skulle "se lyset" så kan du banne ræva di på at det ikke var jeg som fikk deg til å gjøre det.

 

Ingenting blir sant før du innser det selv, jeg antar ikke at jeg har alle svarene, min forståelse blir revidert hele tiden.

Lenke til kommentar

Jeg tilhører ikke noe menighet, jeg går ikke en gang i kirka, jeg banner og fjerter, jeg er ikke hellig.

 

Guds plan for menneskeheten har enda ikke blitt åpenbart så jeg har ingen svar, dessverre.

 

Jeg orker ikke gå inn i noe diskusjon om hvorfor evolusjonsteorien er bogus fordi jeg vet av erfaring hvor ekstremt trangsynt jeg selv var som ateist og at forandring må komme innenfra, dvs ikke noe jeg sier til deg kan få deg til å skifte mening, om du plutselig skulle "se lyset" så kan du banne ræva di på at det ikke var jeg som fikk deg til å gjøre det.

 

Ingenting blir sant før du innser det selv, jeg antar ikke at jeg har alle svarene, min forståelse blir revidert hele tiden.

Ja ikke sant? Det føles godt å kalle folk som faktisk ser på ting fra flere sider og forlanger i hvertfall et minimum av bevis for hva de skal tro på for trangsynte, gjør det ikke? Får deg virkelig, som en tidligere ateist og greier, til å føle deg skikkelig ovenpå tenker jeg, der du sitter uten engang å kunne forklare meg hva evolusjon går ut på... Men slapp av, jeg vet hva det går ut på, så meg trenger du ikke å lære det. Tenkte kanskje at du ville fått litt utbytte av å lære deg det selv jeg da. :)

 

Men kan du ikke så kan du ikke, selv om du dekker deg bak "gidder" ikke fordi jeg kjenner forandringen innenfra... Ingenting er sant før du kan hoste opp et pitte lite bevis for det. Å tro at personlig overbevisning er bevis fører deg ingensteds hen....

 

Gud finnes kun i fantasien til mennesker så lenge det ikke kan hostes opp et eneste bevis for det. Du tror på det vi "trangsynte" ser på som påstander.... og hva kan vi gjøre med påstander som ikke kan støttes opp av bevis? Jo, avfeie dem uten bevis også... Noen ganger er det deilig å være "trangsynt" og heller bruke bevis for det vi påstår.. :) Trangsynt javel, men det er allikevel nærmere sannheten enn noe du noen gang finner i gamle dogmatiske bøker..

 

Jeg kan bevise at den kristne guden ikke er eksisterer. Bare få alle de som tror på ham til å glemme ham og vips, den kristne guden er ikke lenger i "live"! :) Enkelt! Akkurat slik som ti tusner av andre guder vi har trodd på oppover... som også er døde.. (De eksisterte jo egentlig ikke da, men de fikk "liv" når noen trodde på dem, i fantasien til de som trodde på dem! Skulle ikke forundre meg om det sitter mennesker om hundre år fra nå og humrer og ler over hvor dumt vi mennesker syntes religion var og mang en god latter kommer de til å få når de leser alle innleggene her inne på "nettmuseumet" for gamle forum tråder... He he

Lenke til kommentar

Ingenting, moren min heter Kami, som på Japansk betyr Gud. ^_^

Hm, foreldrene hennes, altså dine besteforeldre, hadde høye forventninger med andre ord :)

Pent navn da, høres bedre ut på japansk enn om hun hadde vært navngitt på norsk. Gudfrid kanskje?

 

 

Haha, det vet jeg ikke Phido78 <_____<

 

Vet bare at moren min heter Gud, og så lenge hun gjør det, så er det greit det Y_Y

Hadde hun hvert norsk, hadde hun neppe hatt et navn som Gudfrid ellerno, besteforeldrene mine hadde hatt en helt annen tankegang, og sikkert ikke like høye forventinger, selvom de sikkert ikke menta at hun skulle bli Gud. Jeg er glad i hun, bryr meg ikke hva hun heter <3

Lenke til kommentar

"Gud" har mistet all sin betydning over årene, en projeksjon vi skaper av stemmer inni hodet vårt.

Alle har ulikt bilde av han (som regel han), og det er simpeltent umulig at vi kan tro på samme gud. Gud i en versjon av bibelen kan ikke skape nøyaktig det samme bildet i hodet til alle av ulike grunner, ganske ofte fordi han motsier seg selv, og fordi vi ikke tar med oss de samme tingene når vi leser.

Så du kan ikke si "hvorfor tror du ikke på Gud?", fordi det du egentlig mener er "Hvorfor kan du ikke tro på et bilde som stemmer inni hodet mitt har skapt?"

 

Jeg er egentlig ikke noe i mot bibelen særlig lenger, det er uten tvil mye visdom i den, men til slutt så er det bare en figur sinnet ditt har skapt som forteller deg hva du skal eller ikke skal gjøre.

Lenke til kommentar

Det som egentlig imponerer meg mer enn både Gud og Satan er at tilhengere og motstandere av begge to fremdeles orker å fortsette med dette meningsløse babbelet...

Det er fordi at det er et samfunnsproblem. Ikke spesielt stort her på berget, men nok til at det forvrenger noens oppfattelse av virkeligheten.

 

Dersom skoleverket hadde knallhardt gått ut i allerede barneskoletrinnet og banket inn i skolten på ungene at: "Det finnes ingen gud, evolusjon er den skapende kraft, religion er et gammeldags maktmiddel uten bunn i virkeligheten."

Daglig!

Posters på veggene i klasserom som viser evolusjon.

Seriøse Tv-program som motbeviser skvalderet som kommer fra kanaler som TV FEM.

Da..... Da hadde vi kanskje unngått slike diskusjoner. :)

 

1/4 av norges befolkning tror at kirken trenger djevelutdrivere (exorsister) i dag! Les nyhetene....

sier litt om tilstandene?

Lenke til kommentar

Tror du tar feil... Her er det for det meste snakk om i utgangspunktet oppegående intelligente mennesker (med noen unntak!) som debatterer seriøst om et idiotisk tema fordi de alle er livredde for å ende opp alene med sin manglende selvtillit...

 

Det de alle er ute etter er bevis på at de enten har rett eller feil! Når det skjer er debatten død og alle er enige.

 

Problemet er bare at det ikke kommer til å skje før syndefloden tvinger oss til Noahs ark eller Satans engler biter oss et uvnevnelig sted... Dvs. aldri...

 

Så slutt med dette meningsløse pjattet og bruk overskuddstiden til noe meningsfylt... Redd et barn eller bær ei vannbøtte for ei gammel kone eller noe... Bare slutt med dette evindelige tullpratet om Gud og Jesus og Maria og Allah og Muhammed og ikke minst Satan...

 

Det er ikke hva du skvaldrer om men hva du gjør som betyr noe, og avgudsdyrkelse er ingen tjent med.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...