Gå til innhold

Erfaringstråd for Bibble 5 / Corel Aftershot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne skrevet det i " " da, jeg mente at det er visse program man laster ned som man vanskelig blir kvitt og stadig får mas om å kjøpe/registrere.... :ermm:

Ikke noe problem - hverken med Bibble eller Lightroom. Ingen bråk. Ingen masete mails. Og huker du av for at de skal sende deg info epost (Bibble), så kommer det en mail i kvartalet, sånn ca.

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig en pc som kan kjøre programmer som Bibble, LightZone, etc, så nå har jeg lastet ned og installert Bibble først. Tenkte først å teste ut Light-versjonen, men straks jeg hadde kastet et blikk på oversikten over forskjellene mellom de to ser jeg jo at om jeg skal kjøpe dette så blir det i Pro-versjon, så jeg gikk over til å teste den. Nå er 13000 bilder importert, og det var kanskje en tabbe å gjøre det i én operasjon(?), -vel, nå skal jeg sette meg ned og se gjennom instruksjonsvideoene på siden der.

 

Er det noen som har gode tips om ytterligere videoer, gode blogposter etc, som handler om ulike aspekter av å utnytte Bibble 5.1?

 

Er det forresten noen som vet hvordan lisenspolitikken til Bibble er med tanke på å bruke programmet på flere pc'er? Fant ikke noe om det, bare at Pro-versjonen tillater bytte mellom utgavene for ulike OS, formuleringen der kunne kanskje tolkes som at det var greit å ha flere maskiner med ulikt OS, eller kanskje bare at det var greit å overføre lisensen fra Linux til Mac eller Windows hvis man senere bytter. Jeg ble ikke helt klok av det.

Lenke til kommentar

Bibble har noenlunde fornuftige lisensregler. Du kan ha programmet installert på flere PC'er samtidig, men bruke kun en av de av gangen.

 

Med Lite så må alle PC'ene ha samme OS (dvs Linux, OS-X, eller Windows). Med Pro så virker lisensen på alle tre arkitekturene.

 

Jeg har valgt Pro nettopp av den grunn.

Lenke til kommentar

Spent på å høre kaian sin vurdering av den også...sitter bare på gjerdet jeg, ble litt skremt når jeg hører programmet har sopt med seg hele bilde-kartoteket ditt. Det ønsker jeg skal ligge i fred jeg og bare vise "utforsker-mappene" i Zoombrowser'n og DPP. Da jeg prøvde Picasa en gang, irriterte det meg at programmet sopte inn alle bildemappene mine, så det var jeg snar til å avinstallere.

Lenke til kommentar

... ble litt skremt når jeg hører programmet har sopt med seg hele bilde-kartoteket ditt. Det ønsker jeg skal ligge i fred jeg og bare vise "utforsker-mappene" i Zoombrowser'n og DPP.

Jeg importerte alle bildene i Bibble, men lot de ligge der de var. Altså, jeg har fortalt Bibble hvor bildene er, sånn at jeg kan bruke Bibble på dem. Man kan la Bibble lage en kopi, eller flytte filene, til sin egen struktur, men det trenger man ikke. De gamle måtene å finne fram til bildene fungerer fortsatt. Ta og kikk på de fine korte instruksjonsvideoene på Bibble sine sider, de var mye bedre enn jeg hadde ventet. :yes:

Lenke til kommentar

Kaian, jeg tør ikke kaste meg på den der riktig enda...vet jeg blir oppslukt da, og kommer til å bruke mye tid på det, jeg har så veldig mye forfallende arbeid liggende som må prioriteres. (Blant annet må jeg ferdigredigere alle bildene fra Chelsea Flower Show, flere blogg-kladder som ikke er innført, Lese-forumet mitt krever daglig sitt... osv.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du trenger ikke bruke "Catalog" funksonen i Bibble, raw's kan godt ligge der du har dem i dag. Bearbeiding lagres da i egne filer i samme mappene som bildene.

 

Lisensen er helt ok (som nevnt over). Du eier Bibble og kan bruke den overalt (i motsetning til PS/LR hvor det nærmest er PC'en din eier produktet).

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

For lenge siden fjernet jeg haken for "Move master files to trash" i slettedialogen, og tenkte at da sparte jeg filene for turen innom søppelbøtta. Når jeg omsider ble i stuss over hvor stor backupen blir så ser jeg at det valget gjør at bibble sletter alt det vet om filene, men lar filene ligge igjen på disk. Argh!

 

Noen som har en enkel måte å få slettet alt som, eh, er slettet? :blush:

Lenke til kommentar

For lenge siden fjernet jeg haken for "Move master files to trash" i slettedialogen, og tenkte at da sparte jeg filene for turen innom søppelbøtta. Når jeg omsider ble i stuss over hvor stor backupen blir så ser jeg at det valget gjør at bibble sletter alt det vet om filene, men lar filene ligge igjen på disk. Argh!

Ikke det mest intuitive måten å jobbe på, muligens. Men du bruker kanskje en Catalog ?

 

Noen som har en enkel måte å få slettet alt som, eh, er slettet? :blush:

Hvis ikke xmp filene ligger i samme katalog som bildene, så ser jeg ingen enkel løsning.

Lenke til kommentar

Ikke det mest intuitive måten å jobbe på, muligens. Men du bruker kanskje en Catalog ?

Joda, bruker catalog.

 

 

Hvis ikke xmp filene ligger i samme katalog som bildene, så ser jeg ingen enkel løsning.

Hm, ja, kanskje jeg kan få bibble til å legge ut en xmp-fil for hvert bilde den vet om? I så fall blir det lett å scripte sletting av alt som ikke har xmp-fil som matcher... :hmm:

Lenke til kommentar

Joda, bruker catalog.

Det ligger vel xmp-filer i catalogen? Kanskje de ligger i en vettug struktur ...

 

Hm, ja, kanskje jeg kan få bibble til å legge ut en xmp-fil for hvert bilde den vet om? I så fall blir det lett å scripte sletting av alt som ikke har xmp-fil som matcher... :hmm:

Det er noe om det i Preferences. For det var et lite script jeg så for meg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

har nå testet 5.2 littegrann og jeg synes det ser veldig bra ut. Jeg har ikke hatt noen problemer, men det har vært rapporter om noen plugins som krasher 5.2 (gjelder stort sett zPerspector og andre fra samme utvikler). Det ser heldigvis ut som om det allerede har kommet fiksede versjoner av de fleste.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hm, kom hjem med nytt objektiv i dag (Panasonic Lumix 14mm f/2.5) og fant ut at 5.1.1 ikke hadde det objektivet, så jeg oppgraderte til 5.2.rc jeg og, -den har nemlig (angivelig) data for dette objektivet. Men, skurruhasettagitt! :eek: Det er ikke mulig å legge merke til en liten tendens til oppretting av supertønnene mine :no:

 

post-116334-0-50694800-1294509461_thumb.jpg

Den observante leser vil legge merke til en lett tønnefortegning

 

 

Det er to muligheter, jeg gjør noe feil, eller de kaller det release-kandidat fordi de håper det er klart, men at det ikke er klart. Det første alternativet er med bare for å virke kledelig ydmyk. Så det må være det andre.

 

Noen som vet om et nettsøk etter a,b og c korreksjonsparametre for objektiver?

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Den observante leser vil legge merke til en lett tønnefortegning

Etter endel søk, og litt eksperimentering har jeg funnet at litt betyr et sted mellom -6,7% og -8%

 

Det betyr at i boksen for Lens Correction, Manual, 1st order ( c ) så skriver jeg inn -0.08 for å få

 

post-116334-0-03992200-1294519863_thumb.jpg

 

Som er betydelig rettere :thumbup:

 

Håper jeg gidder å finne ut av de to andre parameterene en dag, og at jeg finner fram til en oppskrift jeg kan forholde meg til for å måle slike verdier selv. Ikke alle objektiver jeg kan finne på å sette på E-P1 kommer til å komme i noen versjon av noe som helst bildeprogram, for å si det sånn :fun:

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...