Gå til innhold

Erfaringstråd for Bibble 5 / Corel Aftershot


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Du kan generere standard XMP filer fra Bibble slik at katalogisering lett kan importeres inn i både Lightroom, Aperture og andre programmer som leser std. XMP sidecar filer.

Ja, men da mistes vel også noe funksjonalitet såvidt jeg kan huske.

Jeg har flyttet Bibble kataloger mellom Mac, Linux og Windows uten problemer. Det går også fint å åpne katalog som ligger på en nettverk server.

Godt å vite.

Jeg har i grunn bestemt meg for å utsette dette med kataloger ihvertfall inntil 5.1 kommer. Rein risiko-minimering, la andre finne bugs & dra erfaringer (jeg feiger ut rett og slett).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan generere standard XMP filer fra Bibble slik at katalogisering lett kan importeres inn i både Lightroom, Aperture og andre programmer som leser std. XMP sidecar filer.

Ja, men da mistes vel også noe funksjonalitet såvidt jeg kan huske.

 

Hva mener du med å miste funksjonalitet? Det endrer jo ikke hvordan du jobber i Bibble.

Tenker du på data som kan importeres til Lightroom så er jo det kun generelle ting som nøkkelord, rating o.l. Instillinger som har med bildeutseende å gjøre er spesifikke for de enkelte program og kan ikke exporteres/importeres.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hva mener du med å miste funksjonalitet? Det endrer jo ikke hvordan du jobber i Bibble.

Tenker du på data som kan importeres til Lightroom så er jo det kun generelle ting som nøkkelord, rating o.l. Instillinger som har med bildeutseende å gjøre er spesifikke for de enkelte program og kan ikke exporteres/importeres.

Ok. Jeg leste et sted at "noe" ikke kunne gjøres når "standard" xmp filer benyttes, antagelig "hear-say" på et forum ol. for jeg finner det ikke igjen. Sorry.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

 

har brukt Bibble ganske lenge og har alltid vært veldig fornøyd med resultatene. Merka nå mest siste versjone av Bibble 5 at fargene på jpeg filene mine ble mye blassere enn den originale raw filen. Noen som har merket noe liknende?

 

Inkluderer et bilde for å vise hvordan det blir hos meg.

 

4547526295_4a906a2fbe_o.jpg

Lenke til kommentar

Hei,

 

har brukt Bibble ganske lenge og har alltid vært veldig fornøyd med resultatene. Merka nå mest siste versjone av Bibble 5 at fargene på jpeg filene mine ble mye blassere enn den originale raw filen. Noen som har merket noe liknende?

 

Pass på at du velger riktig fargerom for JPG fila, i dette tilfelle må du bruke sRGB.

Lenke til kommentar

ahaf: Kanskje dumt spørsmål, men hvordan ser du at jeg må bruke sRGB?

 

Alle programmes som viser bilder takler sRGB. Det bildet du viser er typisk for hvordan det blir når et bilde med et annet fargerom vises i et program som ikke takler andre fargerom en sRGB.

 

Skal du generere JPG bilder i annet fargerom en sRGB så må du vite at motakeren takler valgte fargerom.

 

Bruk "Pro Photo RGB" som working space i Bibble og pass på å sette riktig fargerom i output setting.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg strever litt med å komme skikkelig i gang med Bibble. Så jeg tenkte dere kan fortelle litt om hvordan dere bruker Bibble 5.

En relativt vanlig prosess for meg er følgende:

 

1. Importer bildene

2. Gå raskt igjennom bilde for bilde og slett bomskudd og andre overflødige bilder.

2. Sett på "mine standard-innstillinger" på samtlige resterende bilder (dette innebærer å øke kontrast, fargemetning, vibrance og skarphet til noen verdier jeg liker).

3. Gå raskt igjennom bilde for bilde og sjekker om individuelle justeringer trengs (evt. cropping, justere eksponeringen en smule, justere hvitbalanse, redde utblåste høylys, o.l.). Som Anew sier så har rekkefølgen ingenting å si - derfor er denne helt tilfeldig for meg.

4. Konvertere til jpeg.

 

Tidsbruken varierer ganske mye utfra hvilke forhold jeg har tatt bildene i. Hvis det er mye innebilder eller bilder tatt under andre vanskelige lysforhold bruker jeg generelt litt mer tid. Men typisk tidsbruk er vel 30-40 minutter for et fullt minnekort.

 

Enkeltbilder som skal publiseres i en utfordring e.l. bruker jeg litt mer tid på, og da gjerne i Capture NX2.

 

Hvordan setter du dine "standard instillinger" på alle bildene? Jeg har også et preset som jeg påfører stort sett alle bildene, men jeg får ikke til å legge de på mange samtidig. Jeg må klikke på hvert enkelt bilde og så påføre preset, og det tar tid på et fult minnekort..

 

Lurer også på om dere endrer "look profiles", og hva dere bruker de ulike til. På bilder fra mitt pentax k-x, synes jeg alle bildene ser blasse ut med standard innstillinger. Men jeg oppdaget nå at å bruke "Product" hjelper mye uten å pumpe opp saturation osv. Men hva er det de ulike "look profiles" egentlig gjør med bildene mine?

 

Ellers synes jeg det er synd at Bibble ikke lager automatiske verdier for hvert enkelt bilde, slik som for eks RawTherapee. Bibble bruker bare en fast innstilling på alle bildene, mens RT foreslår individuelle automatiske innstillinger. Det er veldig tidsbesparende. Utbrente høylys ordnes automatisk i RT, mens i Bibble klarer jeg ikke oppnå like gode resultater uansett hvor mye jeg jobber med det.

 

Men siden jeg er Linuxbruker, så er Bibble det beste, mest komplette og raskeste alternativet, så jeg får bare lære meg å bruke det.

 

Post gjerne hvilke innstillinger dere påfører generelt på bildene deres.

 

Med pentax k-x påfører jeg stort sett dette på bildene:

 

saturation 25

vibrance 15

sharpness 140

 

Og så endrer jeg kontrast og eksponering om det trengs.

 

Men nå som jeg oppdaget hvor mye "look profiles" endrer bildet med ett klikk, er jeg jaggu ikke sikker lengre. Min normale preset (som over), sammen med "Product, eller Wedding" blir litt i overkant fargemettet.

Lenke til kommentar

Hvordan setter du dine "standard instillinger" på alle bildene? Jeg har også et preset som jeg påfører stort sett alle bildene, men jeg får ikke til å legge de på mange samtidig. Jeg må klikke på hvert enkelt bilde og så påføre preset, og det tar tid på et fult minnekort..

Det er veldig enkelt, men siden jeg ikke har B5, så kan jeg ikke leie deg gjennom menyene.

 

Fremgangsmåten er imidlertid enkel - gjør alle de innstillingene du vil at skal være standard (bla. look profile "Product" - jeg liker også den) og så lagrer du disse som standard for kameraet. Da blir denne automatisk påført når du henter bildene inn i Bibble.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... men jeg får ikke til å legge de på mange samtidig. Jeg må klikke på hvert enkelt bilde og så påføre preset ...

 

CTRL+A så dobbeltklikk på ønsket preset.

Lenke til kommentar

... men jeg får ikke til å legge de på mange samtidig. Jeg må klikke på hvert enkelt bilde og så påføre preset ...

 

CTRL+A så dobbeltklikk på ønsket preset.

 

Ja fant det ut etterhvert. Det jeg gjorde "feil" var å markere ett bilde, og så shift/ctrl+click for å markere resten. Da påføres det bare på det ene bildet du klikker på først.

 

Etter litt om og men fikk jeg laget en kameraspesifikk preset med

 

Look profile : product

saturation: 10

vibrance: 5

Sharpness: 140.

 

Det fungerer bra som et utgangspunkt for mine råfiler (pentax k-x), i alle fall i mine øyne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå går det unna i svingene - 5.1 Final Release Candidate er nå sluppet.

 

Endringer siden RC1:

 


  •  
  • New Cameras: Panasonic G2, G10, and the Olympus E-450
  • Fixed: Can't add and delete keywords at the same time
  • Fixed: Import trouble with JPEG's with a specific type of embedded IPTC
  • Increased the number of Heal Circles in Pro to 40!
  • Updated French and German Localizations

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...