Gå til innhold

Erfaringstråd for Bibble 5 / Corel Aftershot


Anbefalte innlegg

... Da mistenker jeg at dette er en bug som påvirker andre enn Canon.

 

Det er også rapportert en bug rundt håndtering av highlights for Olympus.

Ja, jeg har sett flere innlegg som tyder på at det ikke er merke- eller kameraspesifikt. Det er vel bare ulike kameraprofiler som får det til å slå sterkere ut for noen.

Alt jeg har forsøkt frem og tilbake i håp om å finne ut av det, peker mot at det skjer noe rart ved oversetting av fargerom internt i Bibble, og det er vel ikke avhengig av kamera eller filtype. Faktisk ser jeg tendenser med jpeg og tiff også.

 

Det med høylys for Olympus mener jeg også å ha sett for Canon, kan sjekke. Ellers er det som speilvending av klipping mot svart, det blir heller ikke svart, bare nesten. Kanskje rgb(5,2,2), og klippvarsel viser det ikke.

Skulle ikke forbause meg om det er sider ved samme feilen.

Endret av dagd
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Aha, dette er lekre saker! Installerte nettopp prøveversjonen på Linux-boksen. Den føles utrolig mye raskere enn Bibble 5.2.3! Det går veldig raskt å bla i, forhåndsvise og tagge bilder. Grensesnittet er også litt mer oversiktlig, men ikke så endret at det blir forvirrende. Behegelig å se at endringer gjort i Bibble registreres tilsynelatende problemfritt av dette nye her, da skal det bli enkelt å lage nye kataloger.

 

Dette lover godt! :)

 

EDIT: noen seriøse problemer med profilen for D7000 er også løst. Phew! :) EDIT 2: vel, delvis i alle fall :p

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Skeptisk.

Hvorfor?

Jeg misliker selskaper med markedsavdeling. De prater til meg som om jeg er hjernedød, hvor alt ender med utropstegn og begrepene enkelt og billig alltid er i fokus.

 

Corel har en merkelig produktportefølje fra før, tydelig preget av vilje til å selge over evne til å skape. De biter over alt for mye istedenfor å gjøre få ting bra.

 

Større selskaper har alltid dårligere lisensordninger. Jeg liker Bibble's personlige lisens, blir det nå isteden noe PC min eier kan de glemme det (jeg vil installere på mine 6 maskiner uten å betale ekstra lisenser).

 

...og så videre.

Lenke til kommentar

Bibble er død. Lenge leve AfterShot.

 

Under CES blir det offisielt: Corel har kjøpt Bibble Labs. Trolig blir neste versjon av Bibble lansert samtidig, nå som Corelprogrammet AfterShot.

 

Det blir spennende å se hva som skjer utover.

 

Prisene vil gå opp? Jeg er mest spent på om dette vil medføre at Linux versjonen forsvinner. Håper ikke det... Det andre er om man vil støtte flere kamera og raskere...

 

OK. Kanskje sjekke programmet før man snakker :blush: ;-) Ser at prisene gikk ned og at man betaler bare 590,- for å oppgradere. Ikke så værts selvom det ikke er mye å spare fremfor fullpris. Linux støttet (i alle fall nå) og programmet ser ut til å ha noen forbedringer i form av flyt/prosessering.

 

Det som jeg lurer mest på som jeg må Google nå er om man kan bruke plugins i AfterShot som var for bibble 5 eller om man må ha nye versjoner. Bibble 5 var bra, men ikke uten folks plugins. Sort-hvitt konvertering kunne ikke gjørest i noe særlig grad uten plugins f.eks.

 

Det andre er om man får lov til å ha samme software på mer en en maskin. F.eks laptop og stasjonær. Har ikke fått sjekket det...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Det skal visstnok komme en email senere i kveld til registrerte brukere der oppgraderingsprisen blir enda lavere.

 

Om de lisensene virker like greie som før, er jeg usikker på.

 

Pluginene må skrives om da API-et er endret; men flere at plugin-forfatterene sier de er på saken.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Nesten en smule hakeslipp da jeg leste at Corel hadde kjøpt Bibble. For ca 3-4 år siden sendte jeg en mail til Corel, husker ikke helt anledningen, men kritiserte nok deres behandling av raw-filer og spurte om hvorfor de ikke kjøpte opp noen som kunne dette, som f.eks Bibble Labs.

 

AfterShot ser lekkert ut, uheldigvis bare 32-bit enda, men 64-bit kommer nok etter hvert. Håper også at denne raw-konverteren blir implementert i PaintShop Pro og PhotoPaint fra Corel, slik at de får en anstendig behandling av rawfiler.

Lenke til kommentar

Fremdeles ikke raw-støtte for X100! :cry:

Er ikke bare X100 som det mangler støtte til. Ingen vits å kjøpe Panasonic GX1 enda heller. Eller Fuji X-Pro 1 ...

 

Jeg vil tro at det meste av funksjonaliteten er på plass nå; slik at resten av vinteren og våren brukes til finjustere eksisterende profiler (bla. Pentax K-5) og legge inn nye.

 

AfterShock ser helt ok ut, jeg blir vel å benytte meg av tilbudet før januar blir til februar...

Klar forbedring i mine øyne - særlig på GH2 filene. Det vil jo være bare dumt å ikke slå til på tilbudet til 150 kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Lisensen til Corel er noe mer restrikti. Opp til 3 maskiner, der kun en brukes av gangen. Er usikker på om det er på tvers av OS'er.

Tåpelig.

 

Helt greit at lisensen ikke skal benyttes av flere maskiner samtidig, men rein idioti å begrense antall maskiner. Slik kundefientlig lisensiering holder jeg meg unna.

Lenke til kommentar

Jeg misliker selskaper med markedsavdeling. De prater til meg som om jeg er hjernedød, hvor alt ender med utropstegn og begrepene enkelt og billig alltid er i fokus.

Akkurat det skal jeg ikke protestere mot.

 

Corel har en merkelig produktportefølje fra før, tydelig preget av vilje til å selge over evne til å skape. De biter over alt for mye istedenfor å gjøre få ting bra.

Jeg synes at de har blitt noe bedre i de siste årene; PSP4 ser rimelig bra ut hvis vi ikke tenker på RAW delen.

 

Større selskaper har alltid dårligere lisensordninger. Jeg liker Bibble's personlige lisens, blir det nå isteden noe PC min eier kan de glemme det (jeg vil installere på mine 6 maskiner uten å betale ekstra lisenser).

Lisensen er dårligere, det stemmer. Kun 3 maskiner visstnok - det har jeg nok tenkt å klage på.

 

...og så videre.

Lenke til kommentar

Fremdeles ikke raw-støtte for X100! :cry:

 

AfterShock ser helt ok ut, jeg blir vel å benytte meg av tilbudet før januar blir til februar...

 

Får håpe Corel kan ha litt mer tyngde slik at bibble kommer seg a jour med RAW støtte, ellers vil jeg ikke levne AfterShot mye håp fremover i forhold til salg...

 

Men regner med at bibble trenger flere folk. Særlig om de må skrive om store deler for å få løst de problemene de sliter med for "gamle" kamerar også...

 

Så egentlig ikke noen store endringer annet enn kosmetisk utseende. Håper det er mer stabilt enn bibble5 som av og til krasjet ved oppstart.

 

Nesten en smule hakeslipp da jeg leste at Corel hadde kjøpt Bibble. For ca 3-4 år siden sendte jeg en mail til Corel, husker ikke helt anledningen, men kritiserte nok deres behandling av raw-filer og spurte om hvorfor de ikke kjøpte opp noen som kunne dette, som f.eks Bibble Labs.

 

AfterShot ser lekkert ut, uheldigvis bare 32-bit enda, men 64-bit kommer nok etter hvert. Håper også at denne raw-konverteren blir implementert i PaintShop Pro og PhotoPaint fra Corel, slik at de får en anstendig behandling av rawfiler.

 

De har laget for Linux både 32 og 64 bit pakker, men har ikke sjekket om applikasjonen bare er 32 bit dog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...