Gå til innhold

Erfaringstråd for Bibble 5 / Corel Aftershot


Anbefalte innlegg

jeg bruker idag Apple Aperture 3 bilderedigering, men vurderer å gå over til Bibble, problemet er bare at jeg i Aperture har lagt til veldig mange keywords og redigert en god del bilder, og jeg ønsker å få både de redigerte bildene og keywords over til Bibble. Finnes det måte å få dette til på? En annen ting jeg lurer på er om Bibble gjør noe med Raw-filene, eller om den beholder originalene uten å gjøre noe endringer på dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg bruker idag Apple Aperture 3 bilderedigering, men vurderer å gå over til Bibble, problemet er bare at jeg i Aperture har lagt til veldig mange keywords og redigert en god del bilder, og jeg ønsker å få både de redigerte bildene og keywords over til Bibble. Finnes det måte å få dette til på? En annen ting jeg lurer på er om Bibble gjør noe med Raw-filene, eller om den beholder originalene uten å gjøre noe endringer på dem?

 

Bibble kan lese XMP "sidecar" filer, så dersom Aperture kan generere dette så kan Bibble lese keywords, kommentarer o.l. Redigeringer gjort i Aperture er ikke mulig å få over.

Lenke til kommentar

Oppdaterte til 5.1 nå, og den oppdaterer og fungerer knirkefritt under linux mint 8. Alle biblioteker, presets og innstillinger er der fortsatt=)

 

Perfectly clear er jo nesten magisk! Så og si alle bildene min ser bedre ut med det på! Selv de jeg har jobbet med en del. Dette kommer garantert til å korte ned behandlingstiden min betraktelig.

 

MEN hva er det funksjonen faktisk gjør med bildene mine? Den endrer ingen parametre som er synlig for meg i alle fall.

Lenke til kommentar

Oppdaterte til 5.1 nå, og den oppdaterer og fungerer knirkefritt under linux mint 8. Alle biblioteker, presets og innstillinger er der fortsatt=)

 

Perfectly clear er jo nesten magisk! Så og si alle bildene min ser bedre ut med det på! Selv de jeg har jobbet med en del. Dette kommer garantert til å korte ned behandlingstiden min betraktelig.

 

MEN hva er det funksjonen faktisk gjør med bildene mine? Den endrer ingen parametre som er synlig for meg i alle fall.

 

Hva Perfectly Clear gjør kan du lese her: http://www.athentech.com/12-corrections.html.

Lenke til kommentar

Perfectly clear er jo nesten magisk! Så og si alle bildene min ser bedre ut med det på! Selv de jeg har jobbet med en del. Dette kommer garantert til å korte ned behandlingstiden min betraktelig.

Jeg tror PC gjør sine egne justering på bildet, og så legges dine egne instillinger på i etterkant. Det som skjer, ser ut til å være en kombinasjon av flere ting, justering av curves,levels, saturation med mere.

 

For min del synes jeg dne stort sett tar i for hardt, men det har nok mye med bildesmak å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

For min del synes jeg dne stort sett tar i for hardt, men det har nok mye med bildesmak å gjøre.

Enig i den. Prøvde den på en del ulike bilder, men det var kun et fåtall som jeg syns ble bedre.

Lenke til kommentar

Den funker best på bilder som er blasse og har lav kontrast synes jeg. Noen bilder har jeg tidligere måtte justert meg blå på i Bibble, samt etterbehandlet i PS eller Gimp for å bli fornøyd. Mens med perfectly clear kommer jeg fram med et godt resultat rett fra Bibble.

 

Bilder som allerede er 'perfekt' eksponert og ellers ser bra ut, har lite å hente. Det ser fort "over done" ut, om man legger det på filer man allerede har redigert. Men med rawfila rett fra kamera synes jeg man kommer langt på vei med å velge product og perfectly clear. Det gir bildet masse farge, kontrast og "pop" med lite arbeid.

 

Greit, er man purist og kontrollfreak så kan man selvsagt ikke like en autoinnstilling.. Men de aller aller fleste bildene mine bruker jeg ikke så lang tid på. Og da er det greit å kunne få et bra resultat på alle de bildene som nødvendigvis ikke er tidenes blinkskudd, men man vil ha allikevel.

 

Det beste med funksjonen er jo at den er helt "instant"! Så du kan slå den av og på kjapt for å se om det har noe for seg på dette bildet. Det har ikke den irriterende ventetiden som så mange andre funksjoner i Bibble har. Det gjør det enkelt å bedømme om man liker det eller ikke.

 

Jeg velger i alle fall å omfavne det som et supert og enkelt alternativ i min bildebehandling:)

Lenke til kommentar

Som flere sier - PC egner seg ikke som default, men kan være nær magisk på enkelte bilder, og da spesielt de litt undereksponerte og triste.

 

Anskaffet forøvrig B5 Lite i går. Mulig det var en tabbe å gå for Lite (bla. litt i overkant begrenset mtp. spot heal og ingen monitor proofing). B4 lisensen holdt i nesten 5 år, så jeg satser på å få bra value for moeny for disse 69 dollarene også... :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Du skal ikke se bort ifra at du ender opp med å oppgradere - jeg synes fullversjonen er verdt prisen.

 

5.0 var litt dicey, men allikevel såpass grei å bruke at at jeg fortsatte å bruke den. 5.1 har fikset de fleste ankepunktene/problemene jeg hadde med 5.0.

 

Det eneste som jeg savner i dagens versjon, er perspektiv-justeringer. Det var en plug-in for v4; men den er ikke portet til v5 enda. Savner også en kanalmixer for sort/hvit bildene mine, men der finnes det det litt forskjellige alternativer som jeg skal prøve ut.

 

Det jeg virkelig liker med Bibble er at jeg ikke behøver å importere noe som helst før jeg kan begynne å jobbe med filene mine - det er bare å peke på katalogen (som i directory/folder) der bildene ligger.

 

Jeg har enda ikke satt meg noe særlig inn i layers eller katalogiseringen, men det er planen å se på de i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar

Jeg velger i alle fall å omfavne det som et supert og enkelt alternativ i min bildebehandling:)

Det er jeg enig i. Det er et ekstra verktøy i skrinet, som er nyttig i enkelte sammenhenger. Kan se stor nytte av den når man er på ferie og vil ha noen freshe bilder for mail på en rask måte. Så kan en droppe RAW+JPEG.

 

Jeg byttet fra Windows til Linux på laptopen i dag. Bibble er overrraskende kvikkere på Windows.

Lenke til kommentar

Det er jeg enig i. Det er et ekstra verktøy i skrinet, som er nyttig i enkelte sammenhenger. Kan se stor nytte av den når man er på ferie og vil ha noen freshe bilder for mail på en rask måte. Så kan en droppe RAW+JPEG.

 

Jeg byttet fra Windows til Linux på laptopen i dag. Bibble er overrraskende kvikkere på Windows.

 

Og det oppsummerer vel mye av min bildebruk :!: Kjapt og enkelt! Bare noen veldig få bruker jeg mye tid på. Og kun for å tilfredsstille meg selv, jeg bruker de jo ikke til noe som helst etterpå hehe.

 

Katalogiseringen bruker jeg på utvalgte bilder. Det gjør det enklere når man har mange filer fra samme shoot. Jeg går først gjennom alle bildene og merker de jeg vil ta vare på med "pick", samt det beste hvis det er duplikater, og så importerer jeg de til en egen bibble katalog. Da er det mye ryddigere å jobbe videre med dem, og man slipper å lure på hvilken av de 7 identiske bildene som var det beste igjen:) Og man slipper laste inn 500 bilder neste gang man vil jobbe med dem. Samtidig er det en ekstra sikkerhet i at bildene kopieres ved import. Jeg importerer de til en annen HD, slik at de bildene jeg bryr meg om dermed er sikkerhetskopiert på 2 steder (mens alle sjitbildene fortsatt ligger på den ene HD i tilfelle. Om jeg ikke sletter dem)

 

Layers er noe knotete, og jeg synes ikke markeringsverktøyene er noe bra. Spesielt om du er vandt til å jobbe med PS så vil dette virke ganske retardert i bibble. Men jeg har da brukt det med hell noen ganger.

Endret av wobbe
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Layer's er helt greit å bruke. Alt kan jo sef. bli bedre, men jeg har ingen problemer. Jeg merker bildekvalitet med "stjerner" og benytter filter for å velge bort uinterresante etc.

 

Ikke starta med kataloger enda, men vil sjekke det ut i løpet av sommeren. Utfordringen der er at jeg jobber med ulike PC (og ulike os), katalogfilene må deles mellom disse på linje med bilder og xmp's.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Argh! Jeg har installert B5 på PCen til datteren min for å ha den med på ferie, men jeg sliter med at alle bilder får "event" som default profil, og det gir jo helt spinnville farger. Har prøvd (flere ganger) å sette profil til "Product" og så lagre settings som standardinnstillinger, men det hjelper ikke. Hvorfor har jeg fått til dette på hjemme-PCen?

Lenke til kommentar

Argh! Jeg har installert B5 på PCen til datteren min for å ha den med på ferie, men jeg sliter med at alle bilder får "event" som default profil, og det gir jo helt spinnville farger. Har prøvd (flere ganger) å sette profil til "Product" og så lagre settings som standardinnstillinger, men det hjelper ikke. Hvorfor har jeg fått til dette på hjemme-PCen?

Lagrer du de som RAW default settings eller Camera default settings? Kan det være at den du ikke endrer er satt til Event og har prioritet?

Lenke til kommentar

Nytt forhåpentligvis dumt spørsmål: I Bibble 4 kunne jeg få Bibble til å behandle råfilen og jpeg-filen som én fil (dvs. jeg så aldri jpeg'en i Bibble) - i B5 så får jeg både jpeg og råfil opp i filsystemet.

 

Hvor er settingen for å slippe å se jpeg?

Lenke til kommentar

Nytt forhåpentligvis dumt spørsmål: I Bibble 4 kunne jeg få Bibble til å behandle råfilen og jpeg-filen som én fil (dvs. jeg så aldri jpeg'en i Bibble) - i B5 så får jeg både jpeg og råfil opp i filsystemet.

 

Hvor er settingen for å slippe å se jpeg?

Det er en av tingene som ikke har kommet i B5 enda, såvidt jeg har skjønt det på Bibble forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...