Gå til innhold

Erfaringstråd for Bibble 5 / Corel Aftershot


Anbefalte innlegg

Det der var jo en klar forbedring :)

 

Fant du noe info om sa noe fornuftig om hva tallene står for?

Egentlig ikke. Det vil si, ikke noe jeg klarte å forholde meg til. Men såpass at C skulle være tønnekorrigering, og så prøvde jeg +, snudde fort og prøvde minusknappen til det ligna :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det som irriterer meg mest med bibble er at ikke kan foreslå en auto instilling for meg, slik som mange andre raw convertere gjør. Presets er jo greit nok, men det skjærer jo alle bildene over en kam, og velger ikke individuell forslag til bildene. Noen som har forslag eller løsninger på dette? Er det mulig?

 

Jeg synes i alle fall at auto instillingene er kjemenyttig å ha som et utganskpunkt for min redigering, eller for å trykke ut bildene raskt. Slik det er nå er jeg nødt til å skyte raw+jpg pga dette, og det er ikke ønskelig..

Endret av wobbe
Lenke til kommentar

Du kan lage et default oppsett som justerer en del ting slik at du har en passende utgangspunkt. Velg et pasendene bilde, juster det som du ønsker*. Velg så Edit-> Settings -> Save as Raw default. Gå inn på avansert og fjern det som ikke skal være med ...

 

Du kan også jutere videre og lagre for hvert kamera, hvis du har fler.

 

 

*)Jeg har slått av auto-level, valgt Portait som look, satt kontrast til 30 og vibrance til 10. Samt endret sharpening litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tror han vil at Bibble automatisk skal foreslå settinger for hvert enkelt bilde eller noe i den dur. Det nærmeste er vel å huke av for "Perfectly clear"... (jeg misliker sånne auto verktøy, jeg føler jeg mister all kontroll)

Lenke til kommentar

Det stemmer at jeg er ute etter at programmet skal sette automatiske innstillinger for hvert individuelle bilde. Slik som bla adobe sine produkter gjør. Jeg har satt preset i bibble, men hele problemet er jo at da blir alle bildene behandlet likt. Og det er jo aldri to bilder som passer med samme settings..

 

Perfectly clear er et utrolig dårlig alternativ. Det kan fungere på noen få, men det er generelt en sterk og unaturlig effekt. Det er ikke det jeg er ute etter.

 

her har jeg ringet rundt funksjonen på et random bilde fra google

Uhliy.jpg

 

Så vidt vet er ikke dette mulig i bibble, og det er en stor svaket når jeg bare vil trykke ut noen bilder kjapt, eller ønsker å få et forslag til innstillinger som jeg kan jobbe ut i fra.

 

Til de bildene jeg jobber mere med spiller det ingen rolle, men til quick and dirty work er det en kjempefunksjon å ha.

Lenke til kommentar

Da har det kommet en E-bok for Bibble brukerene. Kun PDF format.

Kjøpte den i dag, og angrer ikke. Har kun tatt et raskt overblikk foreløpig - men den omhandler mange av de tingene jeg har lurt på siden dag en. Har også en egen Howto seksjon, samt en liten oversikt over de mest nyttige plugins. Tror det blir plugin-shopping i nær framtid.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Driver og styrer med printing fra Bibble - der er det en fallgruve som jeg stadig ramler inn i - default farge-rpofil for print er satt til "Working space". Prophoto RGB med andre ord.

 

Det er en ting jeg lurer på md Bibble. Skal man bruke Propgoto RGB eller sRGB? Har ikke helt forstått dette med farge-profilene ennå. Skjermen er kalibrert med Spyder 2 og satt opp i sRGB.

Lenke til kommentar

To kjappe spørsmål om plugins til Bibble.

 

Noen som har tested ND-plugin filteret som kan kjøpes til Bibble? Det ser interessant ut.

 

Hvilken versjon av Noise Ninja bør man kjøpe? Den dyreste, eller kan man like gjerne velge en billigere versjon?

Lenke til kommentar

To kjappe spørsmål om plugins til Bibble.

 

Noen som har tested ND-plugin filteret som kan kjøpes til Bibble? Det ser interessant ut.

Den har jeg ikke testet. Har de ikke en trail versjon.

 

Hvilken versjon av Noise Ninja bør man kjøpe? Den dyreste, eller kan man like gjerne velge en billigere versjon?

Billigste sort holder. Jeg har riktignok kjøpt en litt dyrere variant ...

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg lurer på md Bibble. Skal man bruke Propgoto RGB eller sRGB? Har ikke helt forstått dette med farge-profilene ennå. Skjermen er kalibrert med Spyder 2 og satt opp i sRGB.

 

"Working Space" skal settes til ProPhoto RGB, da jobber du med størst mulig fargerom frem til du eksporterer bildene. Husk å velge et fornutig fargerom når du eksporterer bildene f.eks. sRGB.

 

I "preference" skal du sette profilen fra Spyder kalibreringen under "Color Management Preferences".

Endret av ahaf
Lenke til kommentar

Det er en ting jeg lurer på md Bibble. Skal man bruke Propgoto RGB eller sRGB? Har ikke helt forstått dette med farge-profilene ennå. Skjermen er kalibrert med Spyder 2 og satt opp i sRGB.

Bruk ProPhoto som working space - sett opp JPEG eksportene til å bruke sRGB.

 

Printing har sine egne oppset - der bør vel printerenes egen profil brukes. Har du ikke en slik, så vil nok sRGB best resultat.

Lenke til kommentar

Er det forskjell på Pro Standalone og Pro Bundle? Jeg mener i form av det Noise Ninja gjør?

Nei, forskjellen er om du får med en plug-in eller ikke.

 

Men du trenger ikke noen plug-in fordi den fulle Noise Ninja er innebygget i Bibble Pro. Så da holder det med en lisenskode for å åpne den opp. Og Home standalone sin lisens duger lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...