Gå til innhold

Finnes det en gud?


Anbefalte innlegg

Høres ut som et bibelsitat en kristen selvmordsbomber hadde sagt før han trykka på knappen :)

Hvorfor ikke bytte ut et meningsløst liv med et nytt meningsfylt liv ?

Ja det kommer du sikkert til og gruble på om du har den dagen du ligger på sykehjem og teller dine siste dager. Ditt valg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som et bibelsitat en kristen selvmordsbomber hadde sagt før han trykka på knappen :)

Hvorfor ikke bytte ut et meningsløst liv med et nytt meningsfylt liv ?

Ja det kommer du sikkert til og gruble på om du har den dagen du ligger på sykehjem og teller dine siste dager. Ditt valg.

Se tilbake på et meningsfylt liv mener du.

Lenke til kommentar

Du kan ihvertfall tro du har hatt ett, selvom du bommer dersom jesus ikke møter deg i enden av tunnelen.

 

Som ateist lever jeg ett "meningsløst" liv, slik du lever ett "meningsfullt" liv fordi du tror på gud. Det betyr dog ikke at jeg ikke fyller livet mitt med mening.

 

Jeg kommer ihvertfall til å ligge i den sykehussenga og tenke tilbake på alt jeg fikk gjort og alt jeg prøvde, uten å han blitt hindret av gamle dogmer fra en svunnen tid.

 

Dersom jeg har bomma så slipper jeg ihvertfall å vaske gud sandaler med tunga mi i all evighet :)

Lenke til kommentar

Og derfor, siden mennesket skiller seg såpass ut, tror jeg ikke vi er noen form for dyr. Selvom jeg liker utrykket "mennesker er noen rare dyr" veldig godt :D

Du tror ikke.... Du vet altså ikke, men du tror... Til helvette med all forskning på området og til helvette med DNA som faktisk beviser dette en gang for alle... Alt sammen kaster du gladelig ut av vinduet fordi det ikke stemmer med en gammel bok... Dette sier langt LANGT mer om deg enn om den forskningen som er gjort på området, jeg håper du skjønner det?

 

Men du "tror" altså at mennesker er en form for super ting som er satt på jorden blandt alle de andre dyrene som vi helt klart ser har et felles opphav. Du tror ikke vi er en del av det opphavet, da vi åpenbart er satt her av den store almektige guden din og det er, så klart, kun tilfeldigheter som gjør oss 98% lik sjimpansene? Er det dette du tror? Vel, da gjenstår det bare å gratulere deg fordi du, bevisst eller ubevisst, kaster kunnskap og viten ut av vinduet og håpe at du velger et yrke der du ikke har noen makt, for hva annet er du villig til å kaste vrak på for å få guden din til å stemme med "virkeligheten" din?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.. kun tilfeldigheter som gjør oss 98% lik sjimpansene? Er det dette du tror? Vel, da gjenstår det bare å gratulere deg fordi du, bevisst eller ubevisst, kaster kunnskap og viten ut av vinduet og håpe at du velger et yrke der du ikke har noen makt, for hva annet er du villig til å kaste vrak på for å få guden din til å stemme med "virkeligheten" din?

98% lik ? Ta av deg Darwin brillene, så ser du bedre, RWS

 

mcpic.jpg

400px-Chimpanzee_mom_and_baby_cropped.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Noen ganger skulle jeg ønske du ble stilt spørsmålet om du tror på gud eller vitenskap når du kommer inn på sykehuset og får behandling deretter. Skal man sammenligne to individer for å finne hvor nære slektskap de har ser man på arvestoffet ikke utseende. Blir som å sammenligne en liten hvit dverg og en høy afrikaner med masse hår på kroppen og si: å de er ikke 99% like!

 

Men det er åpenbart at IHS ikke bruker logikk eller fornuft men heller følelser...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er åpenbart at IHS ikke bruker logikk eller fornuft men heller følelser...

Det er jo nettopp et følelsesmessig problem som ligger bak det gale selvbildet en rekke mennesker har. Det blir da riktig å apelere til følelsene fremfor noe annet, bjelleklang

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Men det er åpenbart at IHS ikke bruker logikk eller fornuft men heller følelser...

Det er jo nettopp et følelsesmessig problem som ligger bak det gale selvbildet en rekke mennesker har. Det blir da riktig å apelere til følelsene fremfor noe annet, bjelleklang

 

Det jeg prøvde å si er at du bruker følelser når du argumenterer. Det er ikke noe galt i å gjøre det men det kan fort bli problemer når man diskuterer om vitenskap.

Lenke til kommentar

 

98% lik ? Ta av deg Darwin brillene, så ser du bedre, RWS

 

 

Prosentvis likhet har en definitt genetisk betydning, det avhenger ikke av visuell similaritet.

 

Om man vil kalle mennesker dyr eller ikke er det tåpelig å være annet enn fullstendig likegyldig til. Biologisk klassifisering er kun et skjema for å holde oversikten over arters forhold til hverandre; "Mennesker er et dyr" er bare sant med hensyn på denne måten å organisere på.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

 

98% lik ? Ta av deg Darwin brillene, så ser du bedre, RWS

 

 

Prosentvis likhet har en definitt genetisk betydning, det avhenger ikke av visuell similaritet.

 

Om man vil kalle mennesker dyr eller ikke er det tåpelig å være annet enn fullstendig likegyldig til. Biologisk klassifisering er kun et skjema for å holde oversikten over arters forhold til hverandre; "Mennesker er et dyr" er bare sant med hensyn på denne måten å organisere på.

 

Syntes tvert i mot at det å organisere mennesker som en egen opphøyet gruppe er tåpelig jeg da, når vi vet at vi aldeles ikke er noen opphøyet gruppe, men at vi er en del av resten av dyrene som lever og har levd her på jorden, men greit nok...

Lenke til kommentar

Men det er åpenbart at IHS ikke bruker logikk eller fornuft men heller følelser...

Det er jo nettopp et følelsesmessig problem som ligger bak det gale selvbildet en rekke mennesker har. Det blir da riktig å apelere til følelsene fremfor noe annet, bjelleklang

 

Da svartedauden kom til Norge i midten av 1300-tallet fantes det ikke logikk når man forsøkte å beseire byllepesten. Mennesker brukte føleser når de begravde sine kjære, som resulterte til at man selv smittet. Det "beste" forsvaret de hadde mot pesten var gude-amuletter, bønn og trylledrikker. All lære vare sentrert mot gud, og man trodde at dette var en straff for deres syndige livsstil. Likevel ble de mest gudfryktige prestene rammet like hurtig som de verste forbryterne.

 

På noen få år halverte svartedauden norges befolkning, og i dag kan man enkelt bli kurert med antibiotika.

 

Tenk deg grundig om når du ønsker at vi skal fjerne logikken til fordel for føleser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes tvert i mot at det å organisere mennesker som en egen opphøyet gruppe er tåpelig jeg da, når vi vet at vi aldeles ikke er noen opphøyet gruppe, men at vi er en del av resten av dyrene som lever og har levd her på jorden, men greit nok...

 

I mange kontekster er det åpenbart kontekstuelt passende å anse mennesker som en "opphøyet" gruppe mtp vår stilling i samfunnet i forhold til andre dyr. Selvsagt er vi, som organismer, en del av alle - men at vi har en spesiell rolle i verden er ikke å feie under teppet. Biologisk sett er vi dyr, men hva er poenget i å klargjøre denne biologiske klassifiseringen i f.eks juridiske spørsmål? Er det tåpelig å gi mennesker flere rettigheter enn dyr?

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

Men det er åpenbart at IHS ikke bruker logikk eller fornuft men heller følelser...

Det er jo nettopp et følelsesmessig problem som ligger bak det gale selvbildet en rekke mennesker har. Det blir da riktig å apelere til følelsene fremfor noe annet, bjelleklang

 

Da svartedauden kom til Norge i midten av 1300-tallet fantes det ikke logikk når man forsøkte å beseire byllepesten. Mennesker brukte føleser når de begravde sine kjære, som resulterte til at man selv smittet. Det "beste" forsvaret de hadde mot pesten var gude-amuletter, bønn og trylledrikker. All lære vare sentrert mot gud, og man trodde at dette var en straff for deres syndige livsstil. Likevel ble de mest gudfryktige prestene rammet like hurtig som de verste forbryterne.

 

På noen få år halverte svartedauden norges befolkning, og i dag kan man enkelt bli kurert med antibiotika.

 

Tenk deg grundig om når du ønsker at vi skal fjerne logikken til fordel for føleser.

Pesten smittet til mennesker gjennom bitt fra lopper.

 

Den siste som døde av svartedauden i Norge var Biskopen i Stavanger 7. januar 1350.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Men det er åpenbart at IHS ikke bruker logikk eller fornuft men heller følelser...

Det er jo nettopp et følelsesmessig problem som ligger bak det gale selvbildet en rekke mennesker har. Det blir da riktig å apelere til følelsene fremfor noe annet, bjelleklang

 

Da svartedauden kom til Norge i midten av 1300-tallet fantes det ikke logikk når man forsøkte å beseire byllepesten. Mennesker brukte føleser når de begravde sine kjære, som resulterte til at man selv smittet. Det "beste" forsvaret de hadde mot pesten var gude-amuletter, bønn og trylledrikker. All lære vare sentrert mot gud, og man trodde at dette var en straff for deres syndige livsstil. Likevel ble de mest gudfryktige prestene rammet like hurtig som de verste forbryterne.

 

På noen få år halverte svartedauden norges befolkning, og i dag kan man enkelt bli kurert med antibiotika.

 

Tenk deg grundig om når du ønsker at vi skal fjerne logikken til fordel for føleser.

Pesten smittet til mennesker gjennom bitt fra lopper.

 

Den siste som døde av svartedauden i Norge var Biskopen i Stavanger 7. januar 1350.

 

Argumenterer du ikke mot deg selv IHS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...