Gå til innhold

Finnes det en gud?


Anbefalte innlegg

Darwin beviste nok ikke det, og han angra på teorien han kom med like før han døde.

Igjen beviser du hvor lett mottakelig du er for religiøs propaganda. Darwin endret ikke mening på sitt dødsleie. Det er et idiotisk rykte på linje med at Lady Gaga har en penis. Det er også bevist langt utover enhver tvil at vi stammer fra apene og at alle livsformer stammer fra en eller annen form for evolusjon.

 

Men for all del, bare fortsett å bo i din drømmeverden. Mamma'n og pappa'n din sa vel til deg da du var liten at alt er skapt av en gud, så hvorfor tro noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det finnes en Gud, universet kan umulig ha skapt seg selv??

Helt riktig, universet har ikke blitt til av seg selv, en fullstendig absurd tanke.

IHS, kan ikke du bare si at du ikke vet istedet for å benytte Gud som forklaring?

 

Du vet nemlig ikke 100% rasjonelt tenkt at universet er skapt av Gud. Rasjonelt ja. Og jeg vet heller ikke 100% om det ble til av seg selv, eller om en eller annen Gud har skapt det.

 

Poenget er, at ingen vet svaret på dette. Det er greit for enkelte som ikke orker å benytte masse kognitiv prosessering på å tenke seg til at det kan være noe mer avansert enn en "Gud" som har gjort alt vi ser. Men å være skråsikker og ikke betrakte andres måter rasjonelt perseptuere verden på syntes jeg blir drøyt. Bare innrøm det, du veit det ikke du heller, innerst der inne, langt innenfor skallet ditt.

Det er helt på det rene, at det ligger en høyre bevissthet bak det hele.

 

Du svarer som om du skulle være hjernevasket, noe du mest sannsynlig er.

Tenk deg om, det ligger bevissthet bak alle de enkle tingene mennesket har skapt. Det ligger da så klart en mye høyere bevissthet bak de kompliserte tingene i naturen.

Det jeg ikke forstår IHS, er at du ikke legger til kanskje foran dine påstander. Sjekk det du har skrevet over i bold. Hvordan kan du være sikker på dette? Hvordan kan du konkludere med at det er slik? Jeg kan godt påstå at min Gud befinner seg i et gresstrå på plenen min, som er skaperen av alt liv i universet. Det blir med samme grunnlag, nemlig ingenting. Jeg kan rett og slett ikke påstå det, uten å legge til "kanskje" foran. DET MÅ DU GJØRE OG!

 

Du kan tro på hva du vil for min del, jeg har ikke noe imot troende folk. Tro gjerne på Gud, Allah, Julenisser og Påskeharer, men ikke kom å si som om det skulle ha vært fakta at eksempelvis Julenissen skapte universet. Hvem skapte universet? Jo, vi vet ikke. Du vet ikke, og vi kommer sannsynligvis aldri til å finne det ut i vår tid.

 

For meg så holder det ikke med en Gud, jeg er rett og slett for nysgjerrig til å forenkle det med at Gud gjorde det. Hvem sendte penger til Haiti? Gud gjorde det. Hvem skapte Finanskrisa? Gud gjorde det. Ja, det blir drøyt.

 

For meg så virker det også som du kødder med alt det du skriver. Du skriver på en så absurd måte, som jeg aldri har sett maken til før. Opplys meg.

 

 

IHS er langt ifra hjernevasket. Jeg tror alle innerst inne lengter etter å tro på Gud. Et ganske kjent begrep, "God-shaped hole" (eller "God shape void") går ut på at alle mennesker har noe innerst inne (menneskets indre/hjerte/ånd) som ønsker å bli fylt med Guds hellige ånd. Har hørt flere sanger og sånt som dette, folk prøver å fylle det med andre ting, men har det egentlig aldri 100% godt inni seg uten Gud. Ikke alle er klar over det, men andre bare nekter å tro fordi de ikke har noe håndfast bevis.

 

Et eksempel, en sang som ble brukt i filmen "Bruce Almighty":

http://www.youtube.com/watch?v=_Nq7JmoRXjw

 

Og til dere som trenger bevis; hvorfor MÅ dere ha bevis for å kunne "tro" på noe? Når du har bevis er jo vitsen med å ha trua borte...? Greia med troen er jo at jeg ikke "vet" at Gud finnes, men jeg tror på Ham, det er godt å ha noe å tro på. Jeg vil faktisk gå så langt og si at det er litt feigt om man bare klarer å tro på noe som er bevist (altså, det samme som å ikke tro på Gud bare fordi ingen klarer å bevise at han finnes...) ;)

Du er inne på noe. Det virker som mange lengter etter å tro, men hvorfor det tror du? Jeg tror ikke det er noe genetisk ved oss, men heller miljø. Vi er oppfostret med at Jesus gjorde ditt, og Gud gjorde datt. Vi har juleaften, påske osv. Alt ligger jo nærmest tilrette for at vi skal begynne å tro. Samme er det jo med andre religioner.

 

Jeg skjønner greia med å tro, selvsagt. Men enkelte personer (meg blant annet), nøyer meg bare ikke med å "tro" at en Gud har skapt alt! Det virker så enkelt, i forhold til hvor avansert dette systemet vi er blitt født inn i er. (Universet osv). Det kan godt hende at Gud er forklaringa, men jeg vil gjerne prøve å tenke rasjonelt først.

 

Det kan godt hende at et tilfeldig vesen har det vi kaller univers som en liten bakterie på hendene sine. Det er altså så ekstremt uttallige muligheter, så det å tenke så langt forstår jeg at ikke er for alle.

 

Dette viser at du er veldig trangsynt. Det er helt ABSURD å tro at andre lengter etter å tro på en gud.

 

Jeg ville ikke kalt noen trangsynt, selvom man gjør opp sine egne tanker osv. om ting, og det synes jeg ikke du skal gjøre heller. Folk er forskjellig, sånn er det bare. Jeg ville allikevel ikke kalt deg trangsynt om du hadde sagt at du aldri vil åpne sinnet ditt for noe annet.

 

Som nevnt så tror jeg det er en lengsel inni alle etter å tro på noe som er høyere enn oss selv, selvom de fleste kanskje ikke er klar over det. Mange vil ALDRI innse det, men helt innerst inne er det noe som roper etter en gud allikevel... Men det er nok ikke vits i å snakke så mye om det her, da det virker som dere holder på deres og er like "trangsynte" som meg på det dere 'tror' på.

 

Hva er det som gjør at den kristne guden er den riktige guden å tro på Carisma? Og tror du på julenissen forresten? Dersom ikke, hvorfor?

 

Jeg tror "den kristne guden" som du kaller Ham, er skaper av himmel og jord - at det er han som alltid har vært og alltid kommer til å være til evig tid. Han er vel "riktig" fordi (jeg tror) at han er den eneste virkelige guden, og at han sendte Jesus sin sønn ned på kloden for 2000 år siden for å dø på korset for oss - slik at vi kunne bli frelst fra synden og ha evig liv med Ham.

 

Nei jeg tror ikke på julenissen da jeg ikke er et lite barn lenger. Gjør du? Blir litt rart å sammenligne Gud med julenissen synes jeg.

 

For det vet du sikkert en hel masse om... Jeg har prøvd begge deler og kan ikke si at jeg har savnet noen gud de siste førti årene jeg, men du vet sikkert bedre, for du har såklart prøvd begge deler siden du uttaler deg så sikkert om det.... ? Eller

 

Som sagt så er du nok ikke klar over det selv, tenk deg om

før du svarer, hvorfor blir du så opprørt av det jeg skriver?

 

Jeg har nok bare prøvd å være 'kristen' og det er uaktuelt å ikke tro for min del. Men å tro på Gud er ikke noe man "prøver" - det er bare å tro, bekjenne, og kunne tørre å stå for det...

 

 

Hvis det er feigt, hva kaller du da å tro at det MÅ være den kristne gud? Hvorfor ikke Zevs, Tor, Odin, Manitou? Jeg vil gå så langt som å kalle deg og slike som kommer med lignende uttalelser for fryktelig trangsynte som ikke skjønner at de postitulerer en ting ut av tusenvis og har låst seg til en eneste forklaring uten å ha et eneste fnugg av bevis for at det kan være sant! Det er selve fasiten på sneversynthet...

 

Hvorfor tro noe som helst? Hvorfor ikke vente å se? Hvorfor ikke sjekke og grave og finne ut hva det kan være isteden for å lene seg tilbake og si at gud (den kristne såklart) har gjort det? Blir fryktelig "feigt" å gjøre det syntes jeg, for ikke å si bent frem galt, da du ikke har noen ting å støtte den "troen" din på...

 

Jeg gjør så godt jeg kan å svare. Hvorfor tro på noe som helst? Fordi det er et behov for alle og enhver, du kommer med masse tilbake mot min tro, men ærlig talt tror jeg bare du egentlig er misunnelig på at jeg faktisk klarer å holde troa mi på noe.

 

Hva tror du skjer når du dør?

Skal du bare ikke tro noe til dine dager er talte,

også skal du liksom "se hva som skjer" når du er i graven?

Jeg syntes ikke vi skal rakke ned på de troende, og jeg tror heller ikke RWS prøver på det. Han engasjerer seg i diskusjonen, og prøver å forstå(?) hvorfor dere kan legge en Gud som forklaring på alt i verden.

 

Ang dette med Julenissen, så blir det litt av det samme som å tro på Gud. Jeg kan velge å tro like mye på Julenissen, som du velger å tro på Gud. Begge deler, er rasjonelt sett like sannsynlig. Altså <0. Så, hvorfor kan du ikke tro på Julenissen? Det kan jo godt hende han finnes? Eller?

 

Det som skjer når vi dør, kommer når tiden er inne. Enten om vi får vinger og svever av sted til nærmeste sky eller om det blir kølsvart, så tror jeg nok ikke det skjer så mye annet enn ingenting.

 

En spennende ting jeg kom på nå: Kommer dyr til himmelen? Er dyr troende? Om dyr IKKE kommer til himmelen, hva er det som gjør oss mennesker så spesielle? Hva skjer når et dyr dør?

 

Dette vil jeg gjerne ha utredet.

Lenke til kommentar

Ang dette med Julenissen, så blir det litt av det samme som å tro på Gud. Jeg kan velge å tro like mye på Julenissen, som du velger å tro på Gud. Begge deler, er rasjonelt sett like sannsynlig. Altså <0. Så, hvorfor kan du ikke tro på Julenissen? Det kan jo godt hende han finnes? Eller?

 

Det som skjer når vi dør, kommer når tiden er inne. Enten om vi får vinger og svever av sted til nærmeste sky eller om det blir kølsvart, så tror jeg nok ikke det skjer så mye annet enn ingenting.

 

En spennende ting jeg kom på nå: Kommer dyr til himmelen? Er dyr troende? Om dyr IKKE kommer til himmelen, hva er det som gjør oss mennesker så spesielle? Hva skjer når et dyr dør?

 

Dette vil jeg gjerne ha utredet.

 

Takk for et bra innlegg.

 

Men hva mener du med julenissen? Like sannsynlig sier du?

Altså, jeg trodde barn osv. som trodde på julenissen trodde

han bodde på nordpolen og kom med gaver en gang i året,

og såvidt jeg vet er vel hele kloden utforska? :innocent:

 

Orker ikke svare på alt nå, er rett og slett for sent.

Men uansett så vet du vel at dyr ikke har følelser og

tanker på samme måte som mennesker? Det er fordi (så

vidt jeg har forstått) mennesker består av kropp, sjel

og ånd - men dyr har ingen ånd. Dyrene lever, spiser,

sover, men de har ingen tanker om så mye mer enn det.

Derfor har de altså ingen ånd som lever videre når

de dør, men jeg tror at mennesker har det...

 

Edit: Jeg tror ikke på Gud bare får å slippe å tenke selv, jeg har tenkt mye på alt mulig selv, men har konkludert med at Jesus er veien, sannheten og livet - ingen kommer til Gud uten ved Ham.

 

Jeg har også vært vitne til Guds helbredelser på møter, jeg har sett Guds kraft gjøre så min egen far falt foran meg og såret hans ble leget...

Endret av Carisma'03
Lenke til kommentar
Men for all del, bare fortsett å bo i din drømmeverden. Mamma'n og pappa'n din sa vel til deg da du var liten at alt er skapt av en gud, så hvorfor tro noe annet?

 

 

Hvorfor er du så barnslig!? Kan du ikke åpne øynene dine litt, og tro meg

når jeg sier at jeg har tenkt selv og selv funnet ut hva jeg vil tro på. :wallbash:

Endret av Carisma'03
Lenke til kommentar

Det er faktum at du "vil" tro på noe, og velger dette, jeg synes er så latterlig. laugh.gif

 

 

 

Jeg har også vært vitne til Guds helbredelser på møter, jeg har sett Guds kraft gjøre så min egen far falt foran meg og såret hans ble leget...

 

 

Ahahahaha... Jeg var vitne til julenissen komme ut av komfyren og legge en nintendo under juletreet mitt. Helt sant.

Endret av dahwan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Orker ikke svare på alt nå, er rett og slett for sent.

Men uansett så vet du vel at dyr ikke har følelser og

tanker på samme måte som mennesker? Det er fordi (så

vidt jeg har forstått) mennesker består av kropp, sjel

og ånd - men dyr har ingen ånd. Dyrene lever, spiser,

sover, men de har ingen tanker om så mye mer enn det.

Derfor har de altså ingen ånd som lever videre når

de dør, men jeg tror at mennesker har det...

 

Det som skiller oss fra andre dyr (vi er også dyr) er at vi har et mer komplisert nervesystem enn dem. Det er det som gir oss evnen til refleksjon og selvbevissthet, ikke noen fiktiv ånd.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Ang dette med Julenissen, så blir det litt av det samme som å tro på Gud. Jeg kan velge å tro like mye på Julenissen, som du velger å tro på Gud. Begge deler, er rasjonelt sett like sannsynlig. Altså <0. Så, hvorfor kan du ikke tro på Julenissen? Det kan jo godt hende han finnes? Eller?

 

Det som skjer når vi dør, kommer når tiden er inne. Enten om vi får vinger og svever av sted til nærmeste sky eller om det blir kølsvart, så tror jeg nok ikke det skjer så mye annet enn ingenting.

 

En spennende ting jeg kom på nå: Kommer dyr til himmelen? Er dyr troende? Om dyr IKKE kommer til himmelen, hva er det som gjør oss mennesker så spesielle? Hva skjer når et dyr dør?

 

Dette vil jeg gjerne ha utredet.

 

Takk for et bra innlegg.

 

Men hva mener du med julenissen? Like sannsynlig sier du?

Altså, jeg trodde barn osv. som trodde på julenissen trodde

han bodde på nordpolen og kom med gaver en gang i året,

og såvidt jeg vet er vel hele kloden utforska? :innocent:

 

Orker ikke svare på alt nå, er rett og slett for sent.

Men uansett så vet du vel at dyr ikke har følelser og

tanker på samme måte som mennesker? Det er fordi (så

vidt jeg har forstått) mennesker består av kropp, sjel

og ånd - men dyr har ingen ånd. Dyrene lever, spiser,

sover, men de har ingen tanker om så mye mer enn det.

Derfor har de altså ingen ånd som lever videre når

de dør, men jeg tror at mennesker har det...

 

Edit: Jeg tror ikke på Gud bare får å slippe å tenke selv, jeg har tenkt mye på alt mulig selv, men har konkludert med at Jesus er veien, sannheten og livet - ingen kommer til Gud uten ved Ham.

 

Jeg har også vært vitne til Guds helbredelser på møter, jeg har sett Guds kraft gjøre så min egen far falt foran meg og såret hans ble leget...

 

Det kan jo tenkes at julenissen er en metafysisk skikkelse på lik linje med en gud, og at "nordpolen" er et like symbolsk navn som "himmelen". Men hvorfor sluttet du å tro på julenissen egentlig? Det må jo ha vært et rasjonelt valg bak det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Det er faktum at du "vil" tro på noe, og velger dette, jeg synes er så latterlig.   laugh.gif

 

 

 

Jeg har også vært vitne til Guds helbredelser på møter, jeg har sett Guds kraft gjøre så min egen far falt foran meg og såret hans ble leget...

 

 

Ahahahaha... Jeg var vitne til julenissen komme ut av komfyren og legge en nintendo under juletreet mitt. Helt sant.

 

Veldig morsomt. Bryr meg egentlig ikke om du tror meg eller ikke,

jeg vet hva jeg har sett og jeg tviler ikke på at Gud finnes.

Gå og legg deg! Det skal jeg hvertfall.

 

Ang dette med Julenissen, så blir det litt av det samme som å tro på Gud. Jeg kan velge å tro like mye på Julenissen, som du velger å tro på Gud. Begge deler, er rasjonelt sett like sannsynlig. Altså <0. Så, hvorfor kan du ikke tro på Julenissen? Det kan jo godt hende han finnes? Eller?

 

Det som skjer når vi dør, kommer når tiden er inne. Enten om vi får vinger og svever av sted til nærmeste sky eller om det blir kølsvart, så tror jeg nok ikke det skjer så mye annet enn ingenting.

 

En spennende ting jeg kom på nå: Kommer dyr til himmelen? Er dyr troende? Om dyr IKKE kommer til himmelen, hva er det som gjør oss mennesker så spesielle? Hva skjer når et dyr dør?

 

Dette vil jeg gjerne ha utredet.

 

Takk for et bra innlegg.

 

Men hva mener du med julenissen? Like sannsynlig sier du?

Altså, jeg trodde barn osv. som trodde på julenissen trodde

han bodde på nordpolen og kom med gaver en gang i året,

og såvidt jeg vet er vel hele kloden utforska? :innocent:

 

Orker ikke svare på alt nå, er rett og slett for sent.

Men uansett så vet du vel at dyr ikke har følelser og

tanker på samme måte som mennesker? Det er fordi (så

vidt jeg har forstått) mennesker består av kropp, sjel

og ånd - men dyr har ingen ånd. Dyrene lever, spiser,

sover, men de har ingen tanker om så mye mer enn det.

Derfor har de altså ingen ånd som lever videre når

de dør, men jeg tror at mennesker har det...

 

Edit: Jeg tror ikke på Gud bare får å slippe å tenke selv, jeg har tenkt mye på alt mulig selv, men har konkludert med at Jesus er veien, sannheten og livet - ingen kommer til Gud uten ved Ham.

 

Jeg har også vært vitne til Guds helbredelser på møter, jeg har sett Guds kraft gjøre så min egen far falt foran meg og såret hans ble leget...

 

Det kan jo tenkes at julenissen er en metafysisk skikkelse på lik linje med en gud, og at "nordpolen" er et like symbolsk navn som "himmelen". Men hvorfor sluttet du å tro på julenissen egentlig? Det må jo ha vært et rasjonelt valg bak det også.

 

Jeg har aldri trodd på julenissen.

 

http://www.youtube.com/watch?v=icrTlBIvgpQ

 

God natt.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri trodd på julenissen.

 

 

Ok, men hva med de barn som tror på julenissen og videre hvorfor de evt slutter å tro? Hvilke argumenter finnes for et slikt valg? Det kommer jo til og med fysiske gaver fra denne skikkelsen!

 

Ellers lurer jeg på hvorfor du tar den kristne guden for god fisk og ikke noen av de andre gudene? Har du tatt stilling til det noen gang?

 

Skal man tro de kristne skrifter har jo denne guden ganske mange feil og mangler jeg gjerne ikke ville hatt i en evt gud. Selv bibelens jesus virker å være noe dårlig stilt (mulig dette har med slektskap å gjøre, han er jo sin egen far).

Endret av TechTiger
Lenke til kommentar

Hva er det så Gud gjemmer seg bak nå, da? Dersom skikkelsen Gud, og alt ved han, bare er symbolikk og enda mer skikkelser, slik du later til å tro, hvorfor er det akkurat Gud du er så tro ved?

 

Jeg ville ikke trodd for et øyeblikk at dette dreier seg om annet enn komplekser, enten ved deg selv eller andre. Jeg er så kynisk.

Lenke til kommentar

Darwin beviste nok ikke det, og han angra på teorien han kom med like før han døde. Du er altså "forsker" og må ha bevis på alt? Og du synes at det er et bevis på at vi stammer fra aper fordi vi har mange av de samme genene? Det er overhode ikke noe bevis!

Men nå var det egentlig ikke deg jeg spurte.

 

Vel,

som "forsker" leter jeg etter bevis ja,

men det er ikke bevis som er urokkelige,

og som ikke kan stilles i tvil dersom nye fakta skulle dukke opp,

det ville vært absurd.

 

Ang. det med aper,

mener du at det er ren tilfeldighet at vi har så mange gener tilfelles?

 

Visste du at sjimpanser og mennesker er nærme hverandre genetisk at det er teknisk mulig å få avkom med en sjimpanse,

thats a fact,

not speculation!

Endret av malmern
Lenke til kommentar

Jeg vil også bare rydde unna typiske feil i argumenter om aper; vi stammer ikke fra dagens aper, vi ER aper som deler et felles opphav med det som er dagens aper. Akkurat som at man ikke slutter å være pattedyr eller virveldyr, kan man ikke slutte å være en ape.

 

Ellers gjør vel fossilene som viser en gradvis overgang fra tidlige aper til dagens mennesker, det litt vanskelig å hevde at det ikke er noe slektskap. Legger du på en genetisk likhet på rundt 95% så er indikatorene rimelig tydelige.

Lenke til kommentar

For det vet du sikkert en hel masse om... Jeg har prøvd begge deler og kan ikke si at jeg har savnet noen gud de siste førti årene jeg, men du vet sikkert bedre, for du har såklart prøvd begge deler siden du uttaler deg så sikkert om det.... ? Eller

 

Som sagt så er du nok ikke klar over det selv, tenk deg om

før du svarer, hvorfor blir du så opprørt av det jeg skriver?

 

Jeg har nok bare prøvd å være 'kristen' og det er uaktuelt å ikke tro for min del. Men å tro på Gud er ikke noe man "prøver" - det er bare å tro, bekjenne, og kunne tørre å stå for det...

Opprørt over hva du skriver? Så når noen svarer deg så er de opprørte? Nå tror du godt om deg selv, men det er du jo opplært til, så du er unnskyldt :)

 

[

Hva tror du skjer når du dør?

Skal du bare ikke tro noe til dine dager er talte,

også skal du liksom "se hva som skjer" når du er i graven?

Når jeg dør så er jeg død. Det er hva jeg håper og hva jeg tror og jeg har sålangt ingen grunn til å tro noe annet. I motsettning til deg er jeg ikke redd for døden (jeg ønsker den heller ikke vilkommen, ikke enda...) og jeg trenger derfor ikke suttekluten du bruker fordi du er redd for å dø. Frykten for å dø er alle religionens beste venn...

 

Jeg higer heller ikke etter evig liv slik som du gjør, da jeg har tenkt over hva en evighet betyr og hvor lenge det er og er det noe jeg helst vil slippe så er det evig liv. Enkelt kan jeg si at jeg var ikke tilstede under de første 13,7 milliarder år universets eksistens slik vi kjenner det og det gjorde meg overhodet ingenting og da kan jeg med trygg visshet anta at resten av de milliarder år universet kommer til å eksistere uten meg ikke kommer til å gjøre meg noe heller.

 

Syntes det er stormannsgalskap å tro at vi, som de bittesmå skapningene vi er, på denne bitte lille planeten i dette enorme universet som til nå teller 500 milliarder galakser, skal være så betydningsfulle at vi får evig liv, enten det være seg et liv i himmelen eller et liv i helvette. Så betydningsfulle er vi nemlig ikke tror jeg. Så du må gjerne tro at du havner i himmelen, men jeg er redd du kommer til å få deg en skikkelig nedtur når du dør (Hvis det hadde vært mulig da såklart, du er jo død... ) :) Slike tanker bunner ut i en stor frykt for å dø og stormannsgalskap.

 

 

Og julenissen bor på nordpolen, det vet da alle? Har egentlig alltid lurt på hvorfor han ikke heller bor på sørpolen, der er det fast grunn under husene og mye større områder vi ikke har lett på.... Men jeg kjenner ikke julenissen personlig såklart og kan derfor ikke uttale meg om hvorfor han heller vil bo på nordpolen. Men jeg har sett nissen hvert eneste år siden jeg ble født og det er mer enn jeg kan si om gud!! Så det så! ;)

Lenke til kommentar

Det som skiller oss fra andre dyr (vi er også dyr) er at vi har et mer komplisert nervesystem enn dem. Det er det som gir oss evnen til refleksjon og selvbevissthet, ikke noen fiktiv ånd.

Nei, mennesker er ikke dyr. Nervesystemet formidler informasjon (ånd)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det som skiller oss fra andre dyr (vi er også dyr) er at vi har et mer komplisert nervesystem enn dem. Det er det som gir oss evnen til refleksjon og selvbevissthet, ikke noen fiktiv ånd.

Nei, mennesker er ikke dyr. Nervesystemet formidler informasjon (ånd)

For to hundre år siden kan det hende at dette var "riktig", men i dag vet vi bedre... :)

Lenke til kommentar

Når jeg dør så er jeg død. Det er hva jeg håper og hva jeg tror og jeg har sålangt ingen grunn til å tro noe annet. I motsettning til deg er jeg ikke redd for døden (jeg ønsker den heller ikke vilkommen, ikke enda...) og jeg trenger derfor ikke suttekluten du bruker fordi du er redd for å dø. Frykten for å dø er alle religionens beste venn...

 

Jeg higer heller ikke etter evig liv slik som du gjør, da jeg har tenkt over hva en evighet betyr og hvor lenge det er og er det noe jeg helst vil slippe så er det evig liv. Enkelt kan jeg si at jeg var ikke tilstede under de første 13,7 milliarder år universets eksistens slik vi kjenner det og det gjorde meg overhodet ingenting og da kan jeg med trygg visshet anta at resten av de milliarder år universet kommer til å eksistere uten meg ikke kommer til å gjøre meg noe heller.

 

Syntes det er stormannsgalskap å tro at vi, som de bittesmå skapningene vi er, på denne bitte lille planeten i dette enorme universet som til nå teller 500 milliarder galakser, skal være så betydningsfulle at vi får evig liv, enten det være seg et liv i himmelen eller et liv i helvette. Så betydningsfulle er vi nemlig ikke tror jeg. Så du må gjerne tro at du havner i himmelen, men jeg er redd du kommer til å få deg en skikkelig nedtur når du dør (Hvis det hadde vært mulig da såklart, du er jo død... ) :) Slike tanker bunner ut i en stor frykt for å dø og stormannsgalskap.

 

 

Og julenissen bor på nordpolen, det vet da alle? Har egentlig alltid lurt på hvorfor han ikke heller bor på sørpolen, der er det fast grunn under husene og mye større områder vi ikke har lett på.... Men jeg kjenner ikke julenissen personlig såklart og kan derfor ikke uttale meg om hvorfor han heller vil bo på nordpolen. Men jeg har sett nissen hvert eneste år siden jeg ble født og det er mer enn jeg kan si om gud!! Så det så! ;)

 

Du kan bare fortsette å tro på det, og jeg respekterer det du tror (til tross for at du ikke akkurat har noe særlig respekt for dem som tror på Gud). Men tror du ikke du består av mer enn bare en kropp? Hva med sjelen, ånden? Det er ikke fysisk, men du mener altså at alt jevnes med jorden når du dør (det vil si, du er jo allerede død. :))?

 

Og der tok du grundig feil, jeg er langt ifra redd for å dø.

Dette med julenissen, jeg må bare spørre... ER DU SERIØS!?

Tror du virkelig at han bor på nordpolen på vår planet,

eller er det bare noe du sier fordi du mener dette er

like sannsynlig som at det finnes en himmelsk gud?

Snakk om å leve i drømmeland hvis du tror gavene du

får til jul alle kommer fra "julenissen", og ikke fra

familie og venner? Er det sånn at du dropper å kjøpe gaver

til folka dine fordi du regner med at julenissen ordner opp for deg!?

Endret av Carisma'03
Lenke til kommentar

Og tror du på julenissen forresten? Dersom ikke, hvorfor?

Jeg har aldri trodd på julenissen.

Skjønner dere ingen ting ?

 

Dette er julenissen,

http://hollywoodroaster.files.wordpress.com/2008/12/santa_claus.jpg

 

Og dette er Gud,

http://i47.tinypic.com/206lkdw.jpg

Joda, skjønner det jeg. Den første er virkelig og den siste er imaginær. Julenissen finns!

imaginær ?

 

Den eneste årsaken til at den første personen er fotografert mens den andre er tegnet. Er at det ikke fantes fotoaparater på den tiden. Begge er virkelige.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det er noen år siden jeg trodde på julenissen ja, så det er bare tull.

 

Så langt er det ingenting som tyder på at vi har noen "ånd" som flyter videre når vi dør. Det vi sålangt vet er at den bevisstheten, det du kaller ånd, slutter og eksistere når kroppen dør. Det er altså ikke en "sjel" inne i kroppen din som magiskt lever videre, da den "sjelen" består av kjemiske og elektriske impulser.

 

Men for å spørre deg om noe helt essensielt (selv om jeg vet at du har et "jeg tror" svar). Hva skjer med folk som har alzheimer når de dør? Hadde en tante som fikk alzheimer i en alder av femti og hun glemte til slutt hva hun selv het, hun kjente ikke oss og ikke engang sin egen samboer som hun hadde vært sammen med siden hun var noen og tyve... Hvordan forklarer du hennes "sjel"? Lapper gud den sammen igjen slik at hun blir som ny? Hva var da vitsen med å plage henne med dette når hun levde?

 

En annen ting som slår meg er hva dere kristne "tror" kommer til å skje når dere dør. Her har jeg fått en del versjoner, men tenkte å gi deg en som jeg finner fasinerende, den går sånn her; Når en kristen dør kommer han til himmelen. Her har du ikke lenger fri vilje og må derfor tilbe gud i all evighet, det er prisen en må betale for å få leve i en evighet i sus og dus sammen med gud. Blir det kjedelig å høre på jesus sin platte vits for trillionte gang knipser bare gud og reinstallerer deg til noe som ligner en happy state der du blid og fornøyd fortsetter å tilbe gud i all evighet...

 

Hva slags "liv" er dette egentlig? Hvordan kan noen med sine fulle fem tro at det å leve evig som guds tvungne spyttslikker er noe godt "liv"? Jeg er klar over at dette, som alt ennet religiøst, er bassert på tro, men når man med åpne øyne går inn og tror at en skal leve som en marionette dukke, (riktig nok i en evig happy state som gud installerer deg i når du begynner å kjede deg), i all evighet, hva slags liv er det da? Du har sikkert en langt bedre forklaring på hva du tror kommer til å skje, (og sikkert like bra beviser for dette også), men den formen for evighet tiltaler meg ikke. Da går jeg for evig tilintetgjøresle og det får du i følge bibelen ved å fornekte den hellige ånd. Jeg fornekter den hellige ånd. Sånn, nå har jeg sikret meg evig tilintetgjørelse hos den kristne guden. Nå gjenstår bare å gjøre det samme med resten av gude gjengen, så er jeg sikker på å ikke bli marionette dukke i mitt "neste" liv... :) (Nei, jeg tror ikke på dette hvis du lurte...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...