Gå til innhold

Finnes det en gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan du ikke sette opp en meningsmåling så er det lettere å danne seg et bilde av brukermassen her på diskusjon.no :)

 

Svar på spørsmålet ditt:

Nei, jeg tror ikke på noen skaper/gud/åndelig vesen.

 

Grunnen er alle vitenskapelige emperiske bevis som peker mot at alt liv på jorden er et resultat av evolusjon.

Vi har i dag kommet ganske nært det å ha en skaperrolle selv. Vil ikke forbause meg om vi i løpet av dette århundret er i stand til å produsere et menneske ut av rene data. (menneselig dna-sekvens er allerede avlest i sin helhet). Argumentet mot at det ikke lar seg gjøre å skape levende liv er derfor ikke lengre et godt argument.....

Uansett kommer vi ikke forbi at liv oppstår pga naturlige prosesser i universet.

Lenke til kommentar

Men, folk vil jo gjerne at det skal være noe mer etter døden?

Og det er jo ikke mulig uten noe gud?

Og er det virkelig bare dette livet, også er det slutt, for alltid?

 

De som ønsker et liv etter døden burde prøve å nyte livet sitt mens de lever synes jeg. Prøve å gjør noe godt for jorden og dens befolkning mens de lever.

Etter dette livet er det over og ut, med mindre det motsatte kan bevises.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke poenget med å tro at det finnes, eller ikke tro at det finnes en høyere entititet som kan 'styre' oss. Samfunnet kommer til å eksistere i morgen, jeg kommer til å våkne imorgen til nok en ny dag, lik som den forrige, kun basert på mine valg.

Om en vil kalle naturlovene for Gud, som forøvrig kan være det perfekte og uoppnåëlige (heh, vi kan jo strengt tatt kun beskrive naturen med matematikk, men ikke klare å forklare det med 100 % nøyaktighet).

 

:)

 

Men om vi skal si ja eller nei, sier jeg nei.

Lenke til kommentar

Mennesker ønsker å ha noe å tro på.

Tydelig vis har det ført til fremgang. Hvis flere jobber sammen for å oppnå noe, øker mulighetene.

Mennesker er lette å styre med regler som ikke må forklares, men som de fleste følger.

 

Visstnok har vi et senter i hjernen som kan relateres til relegiøse opplevelser.

Hvis man har epileptiske anfall i det området kan man visstnok ha relegiøse opplevelser med jevne mellomrom.

 

En gud? Sannsynligvis finnes det noen som er smartere og bedre enn oss en plass.

Har de vært i nabolaget? Ingen aning.

 

Jeg vil si at relegion er tillært. Kan ikke huske at jeg har hørt om så mange som spontant har en annen relegion enn samfunnet rundt personen.

Ikke alltid så populært å skille seg ut. Kan være farlig å være annerledes.

Endret av Erigon
Lenke til kommentar

Niks. Eneste grunlaget for Gud finnes i bibelen, og i bibelen holder det ikkje mål.

 

Biblene ble skrevet i midtøsten på Jesus tid, og litt før det.

 

 

Det står han skapte jorden på 7 dager, osv. Masse som ikkje stemmer med hva vi har bevist.

 

Og om Gud er så mye, og finnes, hvorfor skjer det ikkje noe. Det finnes ingen grunnlag for ham, igenting.

 

 

Så eg tviler så heftig at eg sier , NEI DET FINNES INGEN GUD.

Lenke til kommentar

Niks. Eneste grunlaget for Gud finnes i bibelen, og i bibelen holder det ikkje mål.

 

Biblene ble skrevet i midtøsten på Jesus tid, og litt før det.

 

 

Det står han skapte jorden på 7 dager, osv. Masse som ikkje stemmer med hva vi har bevist.

 

Og om Gud er så mye, og finnes, hvorfor skjer det ikkje noe. Det finnes ingen grunnlag for ham, igenting.

 

 

Så eg tviler så heftig at eg sier , NEI DET FINNES INGEN GUD.

Ble ikke bibelen satt sammen av en elite i Roma lenge etter "jesus" sin tid?

Bibelen består jo av mange tidligere nedskrivinger og er med stor ommhu satt sammen til en religiøs lærebok. (en konstruert religion i nyere tid)

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke-troende, men jeg synes vi skal unngå å bruke begreper som tåpelig i beskrivelse av andres valg. :)

 

Ikke når det er snakk om dette her. Å faktisk fullt og helt tro på en usynlig mann oppe i himmelen som har skapt oss alle, og den udødelige sønnen hans som levde for 2000 år siden og som vi skal gå rundt og takke for at vi har det bra, og for de gode valgene vi gjør, det er fullstendig idioti. Det er så hinsides all logikk, og jeg synes virkelig synd på mennesker som har blitt dratt ned i denne religiøse bøtta full av møkk.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke-troende, men jeg synes vi skal unngå å bruke begreper som tåpelig i beskrivelse av andres valg. :)

 

Ikke når det er snakk om dette her. Å faktisk fullt og helt tro på en usynlig mann oppe i himmelen som har skapt oss alle, og den udødelige sønnen hans som levde for 2000 år siden og som vi skal gå rundt og takke for at vi har det bra, og for de gode valgene vi gjør, det er fullstendig idioti. Det er så hinsides all logikk, og jeg synes virkelig synd på mennesker som har blitt dratt ned i denne religiøse bøtta full av møkk.

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg i dette, men jeg vet ikke om det er fordelaktig å spre vår mening ved å vise forakt over andres meninger? Da føler jeg vi synker ned på planet som religiøse fanatikere befinner seg på. Men for all del...

Jeg vil ikke ødelegge framdriften og den gode diskusjonen, så jeg aksepterer ditt synspunkt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...