Gå til innhold

Finnes det en gud?


Anbefalte innlegg

Så langt er det ingenting som tyder på at vi har noen "ånd" som flyter videre når vi dør. Det vi sålangt vet er at den bevisstheten, det du kaller ånd, slutter og eksistere når kroppen dør. Det er altså ikke en "sjel" inne i kroppen din som magiskt lever videre, da den "sjelen" består av kjemiske og elektriske impulser.

All komunikasjon er utveksling av ånd, RWS Så selvfølgelig forflytter ånd seg samtidig som ny bevissthet oppstår eller endrer seg. Kroppene dør åndene lever videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig lett å sammenligne julenissen med jesus.

 

Julenissen er en historie som brukes for å få barn til å oppføre seg og være snille.

 

Jesus er en historie for å få voksne til å oppføre seg og være snille.

 

Julenissen er høyst aktuell enda(den historien funker)

 

Jesus har utspilt sin rolle, den sekulære menneskeheten klarer stort sett å oppføre seg og være snille :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig lett å sammenligne julenissen med jesus.

 

Julenissen er en historie som brukes for å få barn til å oppføre seg og være snille.

 

Jesus er en historie for å få voksne til å oppføre seg og være snille.

 

Julenissen er høyst aktuell enda(den historien funker)

 

Jesus har utspilt sin rolle, den sekulære menneskeheten klarer stort sett å oppføre seg og være snille :)

Programet avsluttes ikke før vi har en person som er helt lik Jesus Kristus blant oss, McHalvorsen

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det er veldig lett å sammenligne julenissen med jesus.

 

Julenissen er en historie som brukes for å få barn til å oppføre seg og være snille.

 

Jesus er en historie for å få voksne til å oppføre seg og være snille.

 

Julenissen er høyst aktuell enda(den historien funker)

 

Jesus har utspilt sin rolle, den sekulære menneskeheten klarer stort sett å oppføre seg og være snille :)

Programet avsluttes ikke før vi har en person som er helt lik Jesus Kristus blant oss, McHalvorsen

 

 

Han er allerede iblant oss og kaller seg Christer Falck

Lenke til kommentar

Det er veldig lett å sammenligne julenissen med jesus.

 

Julenissen er en historie som brukes for å få barn til å oppføre seg og være snille.

 

Jesus er en historie for å få voksne til å oppføre seg og være snille.

 

Julenissen er høyst aktuell enda(den historien funker)

 

Jesus har utspilt sin rolle, den sekulære menneskeheten klarer stort sett å oppføre seg og være snille :)

Programet avsluttes ikke før vi har en person som er helt lik Jesus Kristus blant oss, McHalvorsen

Han er allerede iblant oss og kaller seg Christer Falck

Personen må kunne gjøre alt det Jesus Kristus gjorde, McHalvorsen

Lenke til kommentar

Haha, Falck ja! :D

 

Jeg tror ikke det finnes noen Gud. Synes det er vanskelig å forklare hvorfor.. Grunnen til dette er nok fordi det finnes så få, eller ingen, konkrete beviser for noen av delene.

 

Syns McHalvorsens sammenligning er god, for min teori hele tiden har vært at religion bare er noe sprøyt en gjeng sykinger fant opp for at folk skulle ha noe å leve etter, noe som forsikret at folk oppførte seg. Intensjonen var sikkert god, men tror ikke den har funket så veldig..

Lenke til kommentar

Haha, Falck ja! :D

 

Jeg tror ikke det finnes noen Gud. Synes det er vanskelig å forklare hvorfor.. Grunnen til dette er nok fordi det finnes så få, eller ingen, konkrete beviser for noen av delene.

 

Syns McHalvorsens sammenligning er god, for min teori hele tiden har vært at religion bare er noe sprøyt en gjeng sykinger fant opp for at folk skulle ha noe å leve etter, noe som forsikret at folk oppførte seg. Intensjonen var sikkert god, men tror ikke den har funket så veldig..

 

Den har faktisk gjort det stikk motsatte, da de fleste kriger og konflikter er tuftet på nettop religion

Lenke til kommentar

Kommunikasjon er utveksling av informasjon i verbal og ikke verbal form.

 

Dyr kommuniserer like mye som mennesker, så da må jo de ha en "ånd" også?

 

Jeg forstår ikke at dere gjør oss mennesker til så mye verdt? Det virker som vi betyr så mye for verden(ikke minst for universet), men i bunn og grunn er vi like mye verdt som en maur. Vi er dyr alle sammen, så ikke tro så godt om deg selv.

 

1. Tror dere ikke at det finnes annet liv der ute i verdensrommet, eller er jorden vår universets midtpunkt og vi mennesker er de mektigste vesene som eksisterer?

 

Jeg klarer ikke å fatte at dere kan mene det er så mye forskjell mellom oss mennesker og dyr. HVIS jeg noensinne skulle ha begynt å tro, skulle jaggu meg dyrene fått lov til å tro også, slik at de kommer til himmelen.

 

Og tilbake til Julenissesaken. Carisma og IHS, det virker ikke ut som dere forstår hva vi helt mener med Julenissen? For dere er Julenissen sikkert bare oppspinn som man gradvis har slått fra seg ettersom man har blitt eldre. Ja, det er jo det også, mest sannsynlig. Men om jeg skal dra frem samme sannsynlighet som dere opererer med(Mene at Gud har laget alt), så er det akkurat like sannsynlig å mene at det finnes en Julenisse som bor på Nordpolen. Forstår dere ikke det?

 

Jeg kan også bytte ut Julenissen med andre ting, som Påskeharen osv.

 

For å virkelig illustrere:

 

Sannsynlighet for eksistens:

 

<0 : Gud

<0 : Julenisse

 

Altså mindre enn null. Og hva betyr så mindre enn null? Jo at det aldri kommer til å inntreffe. Men fremdeles avskriver jeg ikke alt annet enn min tro, så om dere finner denne Gud til meg, og får han til å skille Oslofjorden i to eller lignende så skal jeg revurdere. Jeg er åpen for alt, men jeg syntes det blir for enkelt at Gud har laget dette komplekse systemet.

 

2. Hvorfor har så ikke Gud, når han har laget dette komplekse universet, klart å bomme på oss mennesker? Hvorfor er ikke vi skapt uten onde hensikter? Hvorfor har han ikke endret på dette? Det henger ikke på greip, at Gud's "mesterverk" som dere får oss mennesker til å fremstille som, har mange alvorlige feil.

 

Jeg tror vi mennsker er like mye eller mindre verdt enn andre vesener. For jeg forstår ærlig talt ikke forskjellen i det hele. Så derfor forstår jeg ikke hvorfor dyrene fortjener en plass i himmelen.

 

3. Og hvorfor har Gud all denne makten? Hvorfor er det EN person(eller hva det nå er) som har æren for alt?

Lenke til kommentar

Kommunikasjon er utveksling av informasjon i verbal og ikke verbal form.

 

Dyr kommuniserer like mye som mennesker, så da må jo de ha en "ånd" også?

Ja, dyrisk ånd. Når steinalder menneskene komuniserte med vildyrene i sine grotte ritualer, ble de vilmenn, de fikk vildyrets ånd. Dette er det motsatte av hva de kristne gjør i kirkene (kunstige grotter)

 

Shamanism.jpg

 

14.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Den har faktisk gjort det stikk motsatte, da de fleste kriger og konflikter er tuftet på nettop religion

 

Jepp. Skal tro hvordan verden hadde sett ut idag, dersom det ikke hadde eksistert noen religion.

 

Jeg blir å tro på Gud den dagen jeg ser han selv. Hvis han ikke ser ut slik han gjør på bildene blir jeg dritsur.

Lenke til kommentar

Problemet med de religiøse fundamentalistene som florerer på dette forumet, eller det Norske Taliban om du vil, er at de nekter å akseptere det faktum at deres hellige skrifter er feil.

 

For å sitere Kurt Wise (ironisk etternavn much..?), som i det minste er ærlig om sin tro:

 

Although there are scientific reasons for accepting a young earth, I am a young-age creationist because that is my understanding of the Scripture. As I shared with my professors years ago when I was in college, if all the evidence in the universe turns against creationism, I would be the first to admit it, but I would still be a creationist because that is what the Word of God seems to indicate. Here I must stand.

 

Gi denne mannen en premie..

Lenke til kommentar

Er enig med IHS, dyr kommuniserer IKKE på samme måte som mennesker.

Litt forskjell på mennesker og sjimpanser, er det ikke? Eller bruker dem også avanserte kommunikasjonsmidler som internett, telefon, osv.? Svaret er nei, mennesker er skapt med et annet type sinn. Dyr vil f.eks. ikke sørge over et tap av en "venn", det kan mennesker gjøre i flere år.

Lenke til kommentar

Selvsagt kommuniserer ikke andre dyr via internett og telefon, de har ikke intelligens til å lage noe slikt. Det har vi mennesker og derfor kan vi bruke det til kommunikasjon. Hva i all verden skal det liksom vise?

 

Og jo, det finnes andre dyr som sørger, selv om de ikke nødvendigvis gjør det i årevis.

Lenke til kommentar

Det er hvertfall hovedforskjellen på mennesker og dyr, det du sier der, at mennesker har en meget høy intelligens - på et annet nivå enn alle dyr.

 

Og derfor, siden mennesket skiller seg såpass ut, tror jeg ikke vi er noen form for dyr. Selvom jeg liker utrykket "mennesker er noen rare dyr" veldig godt :D

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, kommunikasjon går ut på to ting:

 

Verbal kommunikasjon (ord, lyder osv)

Ikke-verbal kommunikasjon (kroppsspråk)

 

Forskjellen mellom dyr og mennesker akkurat her, er vel lik 0 slik jeg ser det. Så dyr kommuniserer like mye som oss mennesker, bare via forskjellige kanaler. Du begynner å dra inn teknologi inn i dette, noe dyrene ikke har. Derfor faller jo argumentet ditt bort.

 

Så Carisma, bekrefter du at du mener at mennesket er et mektig vesen, og at jorden er sentrum av universet?

 

Jeg ser liksom ikke helt hva som er så spesiellt med oss mennesker, utenom denne intelligensen vår da. Det finnes jo også mange unike dyr uten å komme på noen spesielle i farta. At vi mennesker tror så stort og mye om oss selv, tyder ikke helt bra. I det store og hele regnestykket er vi nok sannsynligvis en liten promille, om vi i det heletatt er det. :)

 

 

EDIT: Sånn

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

IHS er langt ifra hjernevasket.

Og til dere som trenger bevis; hvorfor MÅ dere ha bevis for å kunne "tro" på noe? Når du har bevis er jo vitsen med å ha trua borte...? Greia med troen er jo at jeg ikke "vet" at Gud finnes, men jeg tror på Ham, det er godt å ha noe å tro på. Jeg vil faktisk gå så langt og si at det er litt feigt om man bare klarer å tro på noe som er bevist (altså, det samme som å ikke tro på Gud bare fordi ingen klarer å bevise at han finnes...) ;)

Jo IHS er hjernevasket når han velger å sløse/vie livet sitt til noe slikt som religion.

 

Vi MÅ ikke ha bevis for noe, du tar feil. Det finnes ingen konkrete bevis for at bing bang fant sted, men logikk og observasjoner tyder på at det stemmer.

Greien med religion er at mange ting kan motbevises, det vil si det er feil.

 

Hvorfor bruke tid på noe som er bullshit?

 

Det at du sier det er godt å ha noe å tro på, sier bare at du ikke klarer å innse at du forsvinner når du dør. Du er redd, og skaper din egen lille forestilling. Vil heller si at det er feigt.

Lenke til kommentar

 

Høres ut som et bibelsitat en kristen selvmordsbomber hadde sagt før han trykka på knappen :)

Lenke til kommentar

Det er hvertfall hovedforskjellen på mennesker og dyr, det du sier der, at mennesker har en meget høy intelligens - på et annet nivå enn alle dyr.

 

Og derfor, siden mennesket skiller seg såpass ut, tror jeg ikke vi er noen form for dyr. Selvom jeg liker utrykket "mennesker er noen rare dyr" veldig godt :D

 

Hjernen vår er såpass stor og velutviklet at vi har mulighet til å lære oss ting ingen andre dyr kan drømme om. Hvor intelligent ville ett menneske vært dersom ingen lærte det noe? Jeg har sett flere dokumentarer der andre apekatter løser samme oppgaver som 4-5 åringer klarer. Forskjellen er at hjernene dems ikke er like store og godt utviklet, slik at de kan lære enda mer avanserte ting.

 

Hvor ville menneskene vært uten hjernekapasiteten vår? Vi klarer ikke overleve kaldt klima, vi er svake og trege. Mennesker sliter tilogmed med å spise rått kjøtt. Mennesker er avhengig av sin hjernekraft slik geoparden er avhengig av sin fart. Vi har bare utviklet oss under forskjellige omstendigheter og med forskjellige behov.

 

Hva er vi for noe hvis vi ikke er dyr? Og hvorfor har vi så slående likheter(biologisk og anatomisk) med andre dyr? Her er du på jordet kamerat.

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

Høres ut som et bibelsitat en kristen selvmordsbomber hadde sagt før han trykka på knappen :)

Hvorfor ikke bytte ut et meningsløst liv med et nytt meningsfylt liv ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...