Gå til innhold

93 millioner i Vikinglotto, hva ville du gjort med pengene?


FrilanserBob

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg vant 93 millioner ville jeg gjort følgende:

 

- Fått ut ALT som heter Windows fra huset, slik at jeg slapp å se noe mer til det på en stund.

- Finansiert ferdig hytta foreldrene mine bygger, og betalt ned det de hadde av lån osv.

- Kjøpt meg en brukbar bil til kanskje 400 000

- Ny båt - kanskje 6-800 000

- Gitt bort endel til veledighet

- Bygget en hackintosh

- Kjøpt en Honda CBR 600 Motorsykkel

- Spandert en tur på familien

- Spandert en tur for et par kompiser ned til Australia for å besøke resten av gjengen som er der å studerer.

 

Ville selvfølgelig også satt inn litt penger på forbrukskontoen, slik at jeg kunne leve litt "fetere" i hverdagen også, trengte ikke å tenke på økonomien når jeg var med gutta på hyttetur osv.

 

Ellers ville jeg satt det meste på en gunstig konto, slik at jeg heller kunne fått bruk for det etter jeg var ferdig med utdannelsen. (Hadde jo selvsagt ikke blitt noe studielån, og tror heller ikke jeg hadde giddi å bodd på 20 kvm hybel mens jeg studerte :p )

Lenke til kommentar

- Bygd meg stort passivhus med utleiemuligheter (skikkelig dobbeltgarasje)

- Kjøpt meg Ford Focus RS som leketøy og Toyota Prius Plugin (når den kommer) som pendler-bil

- Kjørt opp til motorsykkel

- Yamaha R1

- Kjøpt endel leiligheter og leid de ut

- Gitt 5 millioner til mamma og pappa

- Satt av 5 millioner til min bror som han kan få når han blir voksen nok

 

Utover det så ville jeg nok fortsatt livet som vanlig. Forsette studiet jeg har startet på og de samme vennene. Damer tror jeg neppe skulle blitt noe problem med såpass materiale goder som de over...

Lenke til kommentar

men man har tross alt ca 1 mill i året å forbruke resten av livet om man vil det.

 

 

Du får nok mer en 1 mill i året å leve for :) med rentene så vil du ha minst 5 mill i året å leve for :)

 

Om får feks 5% rente, så utgjør jo det 4 650 000,- i året, så må du trekke skatt som er 28%

da sitter du igjen med 3348000 i året ( 279 000 kroner i måneden og det bare i renter )

Tja..

http://www.dinside.no/86550/alle-landets-sparerenter

 

Ser her du kunne fått 4,5% rente, men synes denne er litt høy i forhold til de andre tallene, hvor lenge den holder seg og hva de hadde sagt til et 93 mill-innskudd vet jeg ikke.

 

Videre har man 1.1% formueskatt, så du kan trekke fra en liten million til i regnestykket ditt. Bruker du 5 mill i året er jeg nok redd det vil gå tomt fortere om vi snakker kun inntekt fra innskuddsrenter.

 

Du må og ta hensyn til at jeg allerede har brukt 10-20 millioner på biler, hus, ferier og familie slik jeg skriver i innlegget.

 

Regnestykket mitt vil derfor være noe i nærheten av:

 

70 mill * innskuddsrente * 0,72% - (70 mill + verdier(5mill?)) * 1,1%

 

Innskuddsrente på 5% gir deg 1,7 mill i året

Innskuddsrente på 4,5% gir deg 1,45 mill i året

Innskuddsrente på 3% gir deg 825 000 i året

 

Skal du ha 3,3 mill i året må du opp i rentee på 8,25%

Skal du ha 5 mill må du opp i 11,5% rente.

 

Men man kan jo drikke litt av fløten samtidig som man skummer den, da vil man ha mer tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Jeg ville gjort følgende (i vilkårlig rekkefølge)

 

- Ikke tatt imot økonomisk rådgivning, fordelt alt rundt på høyrentekontoer etter at det under var i boks. For så å leve av rentene. (ca 3,5% rente atm, max 15 millioner, så spres over div banker)

Si 70 mill fordelt rundt, gir da ca 2,4 mill i året, skal leve av langt mindre, så det vil bare øke med tiden, formueskatt på ca 1% gir rundt 700.000 i året, så 1,7 mill i renter da etter formueskatt.

 

- Bygd meg drømmehuset med STOR garasje med fullt utstyrt bilverksted

- Importert noen biler fra USA som deler til den jeg har nå, som jeg forøvrig skulle ribbet helt og fjernet alt av rust etc før jeg hadde montert den sammen igjen (i samme slengen byttet alt av deler jeg kunne) ((forøvrig en gammel 1990 Nissan Maxima jeg snakker om, hater nye biler)

- Betalt ned gjeld for meg selv, familie og venner

- Kino i kjelleren

- Monster pc bare for å ha det, spiller ikke annet enn wow..

- Kjøpt meg Nikon D3x med masse grom optikk og innredet fotostudio i huset

- Pusset opp leiligheten jeg nå har, for så å selge den når det passer.

- Og sikkert enda mer:)

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Kan skrive hva jeg ikke hadde gjort:

Gitt penger til veldedighet (Mer korrupte anerkjente selskaper skal du lete lenge etter...)

Sluttet i jobben

Levd som en tulling i 10 år og vært blakk etter det

 

Dog hadde jeg nok gjort følgende:

Spredd de utover høyrentekontoer så alle innskudd hadde vært dekket av staten

Gitt ca 20 k i mnd til familie (100 k totalt altså ca 1/3 av rentene)

Bygd meg drømmehuset med FET hjemmekino

Spandert ferie på folk som fortjener det

Levd livet

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er veldig positivt å se at det er mange som faktisk tenker på familie og venner, jeg kunne aldri sittet på 93 millioner og ikke delt med meg, det hadde blitt sykt unaturlig :)

Lenke til kommentar

Jeg ville gjort følgende (i vilkårlig rekkefølge)

 

- Ikke tatt imot økonomisk rådgivning, fordelt alt rundt på høyrentekontoer etter at det under var i boks. For så å leve av rentene. (ca 3,5% rente atm, max 15 millioner, så spres over div banker)

Si 70 mill fordelt rundt, gir da ca 2,4 mill i året, skal leve av langt mindre, så det vil bare øke med tiden, formueskatt på ca 1% gir rundt 700.000 i året, så 1,7 mill i renter da etter formueskatt.

 

- Bygd meg drømmehuset med STOR garasje med fullt utstyrt bilverksted

- Importert noen biler fra USA som deler til den jeg har nå, som jeg forøvrig skulle ribbet helt og fjernet alt av rust etc før jeg hadde montert den sammen igjen (i samme slengen byttet alt av deler jeg kunne) ((forøvrig en gammel 1990 Nissan Maxima jeg snakker om, hater nye biler)

- Betalt ned gjeld for meg selv, familie og venner

- Kino i kjelleren

- Monster pc bare for å ha det, spiller ikke annet enn wow..

- Kjøpt meg Nikon D3x med masse grom optikk og innredet fotostudio i huset

- Pusset opp leiligheten jeg nå har, for så å selge den når det passer.

- Og sikkert enda mer:)

Husk at du betaler skatt på rentinntekter, og at du må regne med inflasjon.

Lenke til kommentar

Å kjøpt et skikkelig hus i Norge, samt et par kule biler er jo et must. Gitt bort litt osv. Men drømmen må jo være å kjøpe et skikkelig slott (med tittel!) i Storbritannia eller et slott uten tittel i Frankrike, Spania osv. Koster kanskje mellom 10 og 20 millioner men hvor kult er ikke det!

 

http://www.prestigeproperty.co.uk/home/French_Chateau_For_Sale/PageNo/12/

Lenke til kommentar

Skulle kjøp masse supre biler.

Kjøpt en konge leilighet midt i sentrum.

Reist jorden rundt.

Delt med familie og venner (til en hvis grad).

IKKE gitt en krone til veldedighet.

 

... ellers lev livet som før, selvfølgelig litt høyere forbruk, men ikke det store.

 

Når det er sagt, jeg hadde aldri vunnet i lotto, da jeg aldri hadde funnet på å spille i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Får man alle pengene på en gang eller blir de oppdelt over ett par år?

Det tror jeg man kan velge, jeg hadde uansett tatt alt på en gang :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...