Gå til innhold

93 millioner i Vikinglotto, hva ville du gjort med pengene?


FrilanserBob

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

kjøpt middag. Grandiosa eller noe.

 

Du kunne jo sett hvor mange grandiosa du hadde klart å få for 93 Mill. :!:

3 100 000 grandiosaer, hvis vi sier prisen per stykk er 30 kr (jeg aner ikke hva prisen er, spiser ikke grandis, big one classic <3)

 

EDIT: Damn, too slow! Men jeg bomma ikke så mye på prisen ;)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Med 93 millioner på konto ville jeg levd på renter en del år og kjøpt meg:

 

- Villa ved sjøen med flott flytebrygge.

- En cabincruiser eller yacht til å reise rundt jorden med.

- Amerikansk muskelbil noe alla Ford Mustang.

- En fet motorsykkel eller ATV, de er moro å kjøre spesielt om vinteren.

- Og selvfølgelig delt min luksus med venner og familie.

 

 

Det som hadde vært spesielt kjekt med så mye penger er at man trenger ikke å jobbe en dag mer resten av livet... Om man bruker pengene på riktig måte. :w00t:

Endret av zebe
Lenke til kommentar

93 mill. er veldig mye. Håper helst ikke jeg vinner alle de alene.

Det blir for mye oppstyr rundt det.

 

Det var nettopp en diskusjon på jobben om de svære premiene som bygger seg opp.

Og noen mener NT burde laget et system der det ble fordelt til flere.

Kanskje fornuftig?

 

En ting jeg lurer på med Viking-lotto.

Så reportasjen om han på Hamar med trekkemaskinen og det der i går.

 

Er ikke Viking-lotto et felles Nordisk spill? Der landene er sammen

om både trekningen og premiepotten, eller hvordan er det?

 

Mener det var sånn før hvertfall. Men nå høres det jo ut som dette bare foregår på Hamar og bare gjelder Norge? :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Gratulerer til "the lucky bastard" av en student som vant 31 mill :)

 

Det er over nå, men hadde lykketallet gått inn og jeg hatt vunnet de 103mill? Så hadde jeg fulgt drømmen og levd som reisende frilansfotograf (som btw sikkert er en av de mest usikre yrkene økonomisk vis)

Eventuelt kombinere det med en enkel deltids jobb jeg faktisk trivdes i (jobbe i fotobutikk)og i tillegg reise endel mye av året

Dermed levd mest muligt normalt liv og ikke latt pengene blitt en fulltidsjobb, men heller hatt rentene som en ekstra inntekt/sikring(+betale for alt fotoutstyret og reisene :D )

 

Men hvor mye går egentligt til staten i form av skatter??

Må en både betale formueskatt og skatt på rentene?? (og i tillegg kommer inflasjon?)

Det er jo ran på sitt høyeste..

 

Jeg sier ikke at rike folk ikke skal betale skatt. Men at 70% av det en tjener på av renter skal gå til staten?? er jo ren idioti (sett utifra at renten ligger på 3% og skatten av rentene ligger på 28% + 1.1% skatt på formuen)

I tillegg kommer inflasjon og skatt på alt annet(hus, bil og formue i form av andre ting du har kjøpt).

 

Om en hadde vunnet de 103 millionene og brukt bare 3 mill på leilighet og bil hadde en sittet igjen med 1 million penger tjent iløpet av et år på renter(med 3 prosent renter og etter at skatten er betalt)

Er en smart tar en bare ut halvparten av det en tjener på rentene slik at formuen vokser i stede for å synke vært år (med tanke på inflasjon og hvor mye en vil tjene på renter senere år)

En sitter da med 500 000 ekstra i året for å leve for. Noe som ikke er å klage over, men for en som har 100 mill på bok virker det litt lite

 

Det må vel finnes smartere måter å utnytte pengene på og uten å sløse dem bort eller at formuen blir en "fulltidsjobb"?? Sammtidig også kunne dele ut penger til familie og veldedighet.

Akjser og fond er vel en vinn/tap situasjon om en er heldig/uheldig eller ikke har kunnskap nokk om det.

 

Hadde det derimot ikke vært formueskatt og heller sett på rentene som en normal inntekt som en betalte normalskatt der etter

3 mill i lønn i året

- 1.34 mill i skatt (44 % i skatt istedet for formueskatt og 28% i skatt for rentene)

 

= 1,66 mill i året for å leve for som en setter inn i en ny bank konto :D

500 000 kunne blitt igjen på høyrentekontoen for at formuen skal vokse og ikke synke.

200 000 går rett inn i en just for fun konto(for reise kamerautstyr, bil etc)

de resterende 940 000 Går inn på en ny konto med ubegrenset uttak og avtale giro som utbetaler 78 000 inn på din forbrukskonto :D

I tillegg kommer pengene fra den jobben du har i det daglige (som du faktisk gjør fordi du stortrives i den)

En kan så ha et normalt forbruk (dvs at en lever bra men ikke sløser for mye penger) og det en ikke bruker iløpet av måneden legger en så inn i just for fun kontoen.

Og det en ikke bruker av just for fun kontoen(+ renter fra disse kontoene - skatten på rentene) når året er ommet går til veldedighet og slekt :)

(husk en kan gi opptil 470 000 til en person i gave i året uten at den personen må betale skatt av dette igjen)

 

 

=

- Du kan leve et bra,økonomisk bekymringsfritt og lykkelig liv uten at pengene går til hodet:D

- En betaler det jeg mener er en rettferdig skatt til staten.

- Og det beste er at "lønnen" øker etter hvert år:D

En kan derfor kan gi mer til veldedige formål og slekt for vært år som går :D

 

Selvsagt kunne en gitt og brukt 13 mill på hus, familie, slekt, veldedighet og div med en gang en fikk de 103 mill, og så regnet det etter de 90 millionene en har igjen. Eventuelt om en også finner en bank med høyre renter / annen risikofri! sparing som gir høyere avkastning.

Lenke til kommentar

Det må vel finnes smartere måter å utnytte pengene på og uten å sløse dem bort eller at formuen blir en "fulltidsjobb"?? Sammtidig også kunne dele ut penger til familie og veldedighet.

Akjser og fond er vel en vinn/tap situasjon om en er heldig/uheldig eller ikke har kunnskap nokk om det.

 

Hadde det derimot ikke vært formueskatt og heller sett på rentene som en normal inntekt som en betalte normalskatt der etter

3 mill i lønn i året

- 1.34 mill i skatt (44 % i skatt istedet for formueskatt og 28% i skatt for rentene)

 

= 1,66 mill i året for å leve for som en setter inn i en ny bank konto :D

....

 

....

Selvsagt kunne en gitt og brukt 13 mill på hus, familie, slekt, veldedighet og div med en gang en fikk de 103 mill, og så regnet det etter de 90 millionene en har igjen. Eventuelt om en også finner en bank med høyre renter / annen risikofri! sparing som gir høyere avkastning.

 

Jeg er ikke med på hele ressonementet ditt. Jeg skjønner hva du skriver, men ikke hvor du vil hen. Om man hadde sett på rentene som vanlig inntekt hadde man jo fortsatt hatt formuen. Skjønner ikke helt da forslaget ditt om å fjerne/se bort formueskatten. Den er jo der for å ta litt av kaken til alle "rikingene" med 0-inntekt.

 

Det som er greit å tenke på når det gjelder formueskatten er at ligningsverdien av pengene dine er 100%, mens ligningsverdien av eiendeler som eiendom/bil/fond/aksjer er lavere. Man kan således "kvitte" seg med endel av formuen ved å investere den i andre ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...