Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] BOOTMGR is missing, hjelp!


Anbefalte innlegg

Hallo. Etter å ha ryddet i kabinettet mitt, stripset kabler osv så fikk jeg skrudd den på fint. Etter en stund skulle jeg restarte den. Da sa den bare BOOTMGR is missing. Jeg har vært i BIOS og skifta primary boot device til den riktige disken (den stod på floppy :S) og jeg har prøvd å boote med både vista cden og HiRens bootcd. Den samme meldingen kommer opp uansett. Etter å ha googlet dette ser jeg at de fleste anbefaler å kjøre repair med windows cd'en. Dette er nå ikke så lett ettersom jeg ikke får boota fra cdromen uansett hva jeg velger i BIOS. Jeg har btw koblet fra alt av eksterne HDD'er.

 

Jeg tenkte at det kunne være pga mens jeg stripsa ledninger inni kabinettet så bytta jeg om på hvor jeg plasserte hvilken sata kabel. Det hadde vært litt rart om dette var feilen pga den startet opp fint rett etter at jeg hadde byttet om på de. Jeg har også kjent på alle HDD'ene jeg har om de spinner opp og det gjør de.

 

Har noen en idé om hva det kan være?

 

Specs:

P5Q Deluxe

Intel Core 2 Duo E8500

HD 4870

1x WD 500GB

2x seagate barracuda 1TB

Endret av Kaizerlol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har installert Windows på en disk annen enn det PC-en ser på som disk #1 har du muligens bootloader og OS på forskjellige disker. Å sortere om på disse kan da føre til at den ikke finner den. Om du setter BIOS til å starte fra disken med OS er det ikke sikkert at bootloader ligger der. Prøv å starte fra andre disker også.

 

Nå prøvde jeg å boote med den ene 1TB disken og det gikk ikke. Deretter prøvde jeg med den andre 1TB disken og DA fikk den boota fra CD'en som stod i CD-romen! Så hvis jeg tar ut cden og prøver å boote sier den at den ikke har noe "proper" boot device og at jeg må sette in riktig boot device. Og ja, jeg satte diskene som 1st boot device i BIOS. CDrom stod på 2nd.

 

Hvis jeg kjører sånn repair greie med vista CD'en, er det fare for at jeg mister noe data?

Endret av Kaizerlol
Lenke til kommentar

Om du har installert Windows på en disk annen enn det PC-en ser på som disk #1 har du muligens bootloader og OS på forskjellige disker. Å sortere om på disse kan da føre til at den ikke finner den. Om du setter BIOS til å starte fra disken med OS er det ikke sikkert at bootloader ligger der. Prøv å starte fra andre disker også.

 

Nå prøvde jeg å boote med den ene 1TB disken og det gikk ikke. Deretter prøvde jeg med den andre 1TB disken og DA fikk den boota fra CD'en som stod i CD-romen! Så hvis jeg tar ut cden og prøver å boote sier den at den ikke har noe "proper" boot device og at jeg må sette in riktig boot device. Og ja, jeg satte diskene som 1st boot device i BIOS. CDrom stod på 2nd.

 

Hvis jeg kjører sånn repair greie med vista CD'en, er det fare for at jeg mister noe data?

 

 

Har du noen form for usb pinner eller lignende stående i maskinen? Har samme hk som deg å jeg opplever at den vil av og til prøve å boote fra usbpinnen.. da får jeg samme feilmelding som det!

Lenke til kommentar

 

 

Har du noen form for usb pinner eller lignende stående i maskinen? Har samme hk som deg å jeg opplever at den vil av og til prøve å boote fra usbpinnen.. da får jeg samme feilmelding som det!

 

Har bare mus, tastatur, strøm og skjerm plugga inn i pcen.

 

Meldinger en ikke den jeg fikk tidligere. Før sa den bare BOOTMGR is missing. Nå sier den "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

 

Siden de fleste som har hatt dette problemet har fått i svar at de må kjøre repair prosessen med OS cden. Jeg kan jo gjøre det nå som den oppdager cden, men er det farlig på noen måte å gjøre dette? Er det fare for at jeg mister noe?

Endret av Kaizerlol
Lenke til kommentar

Nei, du mister ingenting. Kjør "Startup repair".

 

"Reboot and select ..." betyr at BIOS ikke finner noe å boote fra.

"BOOTMGR is missing" betyr at en disk booter, men det kan f.eks være feil disk.

 

 

PS: Vær så snill å ikke sitere slik du gjør her - du siterer 3 tidligere innlegg helt unødvendig. Tråden blir nesten uleselig.

Se retningslinjer. https://www.diskusjon.no/topic/1868195-nettiketten-fra-2000-tallet/#Hva_er_.22un.C3.B8dvendig_quoting.22.3F

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...