Gå til innhold

Forberedelse til HBS.


Sonsol

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal inn på HBS til sommeren, og ønsker noen anbefalinger når det gjelder gode, forholdsvis rimelige, klokker og leatherman (Eller noe lignende).

 

En annen ting er at jeg har hørt en bør finne på noe for å få Alfa Bever istedenfor standardskoen. Noen forslag der?

 

Vennlig hilsen

 

Sondre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HBS som i Hærens Befalsskole?

 

Er det til opptaket du tenker på?

 

Personlig synes jeg M-77 er bedre å gå i enn Alfa Bever. Men på vinterstid er Alfa Bever klart kongen da den er mye varmere enn M-77. Uansett har du ikke noe valg på opptaket, eller på befalsskolen. Du må gå i det befalet ditt bestemmer. Mest sannsynlig får du Alfa Bever etterhvert hvis du kommer gjennom opptaket.

 

Tips er å kjøpe seg enn rimelig klokke på Clas Ohlson. Den har lys, stoppeklokke og er til dels vanntett. Pluss at den koster mindre enn dagslønna di i Forsvaret er et pluss da den mest sannsynlig kommer til å bli mistet i en gjørmeløype eller noe.

 

Leatherman er alltid greit å ha, men kvalitet koster.

 

Kanskje en hodelykt kunne være en ide?

 

 

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville også spart goretex-støvlene til senere. In fact, bruk de så lite som mulig. Funker om høsten og våren, men om vinteren (forutsetter masse snø) funker fotposer fjell, og om sommeren er m-77 varmt nok. Dessuten tar det ÅR å tørke goretex-støvlene om de først blir våte. Blir de våte tidlig på en øvelse og ikke har med ekstrastøvler, er du seriøst fucked.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar

Hei, jeg skal inn på HBS til sommeren, og ønsker noen anbefalinger når det gjelder gode, forholdsvis rimelige, klokker og leatherman (Eller noe lignende).

 

En annen ting er at jeg har hørt en bør finne på noe for å få Alfa Bever istedenfor standardskoen. Noen forslag der?

 

Vennlig hilsen

 

Sondre

kjøp en billig vanntett klokka til å begynne med. Du trenger heller ikke noen stor fancy leatherman. Det er også en mulighet for at du får det utfelt i den avdeling.

 

Alfa bever sko funker vår og høst. Ikke bruk de om vinteren for da er mulighetene store for at de blir en fryseboks og frostskader oppstår. Bruk m77 og fotposer. M77 er flotte gode sko som jeg selv bruker fremfor Alfa Bever.

Lenke til kommentar

Og dere brukte alle ull-lester i skoene på vinteren? Må bare høre, for det finnes endel retards der ute:P

Leatherman er alltid greit å ha, men kvalitet koster.

Billigere alternativer mottas gjerne. Jeg vet ikke hva en kan trenge under opptaket, men jeg vet Leathermans Wave har forskjellig utstyr som kan være greit å ha.

 

 

Kanskje en hodelykt kunne være en ide?

Hva er sjansen for at noe slikt mistes eller blir ødelagt, og hvor sterk bør den være? Snakker vi Clas Ohlson standardes igjen, eller Led Lenser h7?

 

 

 

Lenke til kommentar

Det har noe med at metallet er kaldt, mens du gjerne er svett eller litt fuktig på huden. Den samme reaksjonen skjer hvis du stikker tunge på en lyktestolpe i minusgrader. Da vil fuktigheten fryse pga. det kalde metallet og klokka vil henge fast i huden. Om den ikke fryser fast vil den i alle fall føles kald, naturlig nok fordi metallet transporterer, eller stjeler om du vil, varme vekk fra håndleddet.

Endret av Downhill
Lenke til kommentar

Leder kulde også hvertfall ;) blir jævlig kald etterhvert...

Det leder ikke kulde. Det kan kjennes slik ut fordi det blir kaldt. Grunnen til at det blir kaldt er, som sagt, at metallet fryser fast i fuktigheten på håndleddet. Altså, det er ikke metallet som overfører kulde til håndleddet. Man kan heller si at det er håndleddet som overfører varme til metallet. Akkurat som når du varmer deg inntil noen; personen overfører varme til deg, du overfører ikke kulde til den andre personen selv om det kjennes slik ut for vedkommende.

Metall er en langt bedre varmeleder enn huden. Metallet kan lede varme opptill 400 ganger raskere enn huden (spesielt fuktig hud), og dermed vil det suge varme fra huden ganske så raskt.

Lenke til kommentar

Tips til klokke: Kjøp en med minst mulig kontakt med metall mot hud, helst ingen!

Kan ikke si jeg hadde noen problemer med dette. Kanskje det vil være et problem hvis man har hatt klokken av håndleddet? Hvis man har klokken i kontakt med huden kontinuerlig kan jeg ikke skjønne at det skulle bli noe ubehagelig.

 

Selv ville jeg gått for en klokke med metall mot huden, siden slike klokker vil være mer nøyaktig, og da spesielt i kalde omgivelser. Dette siden kroppskontakten gir en stabil og optimal temperatur til quartz-krystallen. Hvis man bryr seg om at klokka går riktig da :).

Lenke til kommentar

Tips til klokke: Kjøp en med minst mulig kontakt med metall mot hud, helst ingen!

Kan ikke si jeg hadde noen problemer med dette. Kanskje det vil være et problem hvis man har hatt klokken av håndleddet? Hvis man har klokken i kontakt med huden kontinuerlig kan jeg ikke skjønne at det skulle bli noe ubehagelig.

 

Selv ville jeg gått for en klokke med metall mot huden, siden slike klokker vil være mer nøyaktig, og da spesielt i kalde omgivelser. Dette siden kroppskontakten gir en stabil og optimal temperatur til quartz-krystallen. Hvis man bryr seg om at klokka går riktig da :).

 

Jeg skjønner heller ikke det problemet. Klokken jeg gikk med under førstegangstjenesten hadde metall under mot huden, det funka fjell, selv på de kaldeste dagene.

Lenke til kommentar

Ang klokke, som Downhill sier kan man få frostskader pga metall mot hud.

Det klokka også bør ha er lys og stoppeklokke, lys fordi det er ikke alltid man får bruke hodelykt(lysdisiplin) og stoppeklokke kan alltid være praktisk.

Å kjøpe dyre klokker er heller ikke å anbefalle, klokker blir fort ødelagt eller mistet i felt.

Jeg vil faktisk anbefalle minst mulig metall i klokka da det kan påvirke kompasset når du skal navigere.

Hodelykt blir utlevert som personlig utstyr hvis du er en del i felt, noe du kommer til å være. Leatherman får antagelig lagfører utdelt, så du det er tilgjengelig, eller så får du utdelt kniv. Det er vel stort sett det man trenger på leatherman uansett, utenom tangen.

Lenke til kommentar

Du har jo stort sett både uniform og hansker som dekker håndleddet, er jo ikke sånn at du går å trasker med oppbretta armer og uten hansker på henda på vinteren. Vi var relativt mye ute i felt, og det var mange dager det var under 20 blå ute.. Sier ikke at det ikke kan forekomme, men jeg vet ikke om noen i bataljonen som fikk frostskader på grunn av klokka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...