Gå til innhold

Overklokke i7 920 til 4Ghz


Anbefalte innlegg

Det må helst ikkje være større forskjell enn 0,5 volt i forskjell mellom QPI/DRAM Voltage og volten på cpu. Hvis det er det, så kan cpu også ta kvelden.

 

 

 

 

Man trenger ikkje ha QPI/DRAM Voltage noe særlig over 1.4volt med mindre man overklokker seriøst mye. Da overklokker man helst med ln2 :p

 

 

 

 

Man setter opp QPI/DRAM Voltage for å kunne klare å sette opp bclk mere. Det har iallefall jeg inntrykk av. Trenger man å sette denne instillingen veldig høyt, så har man sykt høy bclk eller så har man gjort noe feil.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

Minne:

QPI/DRAM Voltage: 1,61250v

DRAM BUS Voltage: 1,66v

Hastighet: 1900MHz

Timing: 7-8-7-20

...

Det var voldsom høy QPI volt! Maximum anbefalt QPI er vel 1.35v i følge intel. Hadde ihvertfall holdt meg langt under 1.5v QPI. På noen kort så må man faktisk bruke nøyaktig riktig QPI volts, for høye verdier vil gi ett ustabilt system, akkurat som for lave verdier

 

Ved å la hovedkoret overklokke minnet selv, settes QPI/DRAM V. til 1,6v. Intel skriver at DRAM BUS V. ikke skal overstige 1.65v for å ikke ødelegge CPUen, men har ikke lest noe om QPI/DRAM. Så jeg har gått ut i fra siden hovedkortet selv bruker en så høg verdi ved overklokking, så er vel det riktig.

602362.jpeg

Hentet fra http://download.intel.com/design/processor/datashts/320834.pdf

 

Det er ett "rykte" ute og går som sier at så lenge man ikke har mer enn 0.5v forskjell mellom QPI og vDIMM så går det greit (altsa vDIMM ikke høyere enn 0.5v mer enn qpi volt) så er man trygg, men de offisielle tallene fra intel sier ihvertfall at maks trygg QPI volt er 1.35

Endret av wim
Lenke til kommentar

...

Minne:

QPI/DRAM Voltage: 1,61250v

DRAM BUS Voltage: 1,66v

Hastighet: 1900MHz

Timing: 7-8-7-20

...

Det var voldsom høy QPI volt! Maximum anbefalt QPI er vel 1.35v i følge intel. Hadde ihvertfall holdt meg langt under 1.5v QPI. På noen kort så må man faktisk bruke nøyaktig riktig QPI volts, for høye verdier vil gi ett ustabilt system, akkurat som for lave verdier

 

Ved å la hovedkoret overklokke minnet selv, settes QPI/DRAM V. til 1,6v. Intel skriver at DRAM BUS V. ikke skal overstige 1.65v for å ikke ødelegge CPUen, men har ikke lest noe om QPI/DRAM. Så jeg har gått ut i fra siden hovedkortet selv bruker en så høg verdi ved overklokking, så er vel det riktig.

602362.jpeg

Hentet fra http://download.intel.com/design/processor/datashts/320834.pdf

 

Det er ett "rykte" ute og går som sier at så lenge man ikke har mer enn 0.5v forskjell mellom QPI og vDIMM så går det greit (altsa vDIMM ikke høyere enn 0.5v mer enn qpi volt) så er man trygg, men de offisielle tallene fra intel sier ihvertfall at maks trygg QPI volt er 1.35

 

Har prøvd med lavere QPI V., men da låser maskinen seg når jeg kjører 3,8GHz. Har prøvd med 1.35v , 1.4v , 1.45v og 1.5v. 1.5v ser ut til å funke, maskinen klarer i allefall i starte opp og låser seg ikke bare jeg starter et program, men har ikke fått testet så veldig mye mer enn det. Er det noen innstillinger man kan mikse med slik at man kan gå ned på QPI volten, samtidig som systemet holder seg stabilt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...