Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lavt frostvæske nivå, bytte eller etterfylle?


sdf123

Anbefalte innlegg

Jeg har svært liten peiling på bil annet enn å peile olje og skifte spylervæske. Kikket over motoren i går og oppdaget at frost/kjølevæska var på minimums nivå nå. Jeg stakk innom felleskjøpet og kjøpte meg 4 liter med frostvæske.

 

Om jeg velger å bytte, kan jeg bare fjerne den nederste slangen på forstvæske beholderen og la det renne ut og ned på bakken(kan sette ei bøtte under bilen). Så sette på slangen igjen og fylle tanken halvfull og resten med vann opp til max nivå?

 

Eller skal jeg bare etterfylle? Jeg aner ikke hvor lenge den væska har vært i og heller ikke hvilken type, bare at jeg har samme farge på begge væskene.

 

Bilen er en renault kangoo 2000 1,4 bensin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenken er bare en overtrykkstank. Det som er der er det som ikke får plass i kjølesystemet. Det er kanskje noen desiliter der mens hele systemet består av flerfoldig liter. For å tømme alt må du åpne lufteskruene rundtom og lukke opp tappepluggen i radiatoren. Deretter fylle opp radiator og trykktanken for så og kjøre motoren til det fosser kjølevæske ut av lufteskruene. Når alt er luftet topper du opp og skrur igjen alt.

 

Blå kjølevæske skal byttes hvert 2 år vel. Rød er hvert 3 år.

Hvis kjølevæske er forsvunnet er det tegn på at noe er feil siden dette er ett lukket system som ikke skal tape noe væske over tid.

Lenke til kommentar

Ville funnet ut hvilken farge som er på og fått tak i ny. Alltid greit å være på sikre siden! Du tømmer forresten på en tappe plugg på radiator. Når du sjekket nivået, var motor kald eller varm? Vis den var varm så kan det være grunnen til at nivået var så lavt, da nivået stiger ved kald motor såvidt meg erfart. (eller var det omvendt? Nå ble jeg jammen usikker :p )

Men uansett, bytt alt du, er alltid greit å gjøre det. Ta gjerne en flush igjennom med hageslangen.

Lenke til kommentar
Hvis kjølevæske er forsvunnet er det tegn på at noe er feil siden dette er ett lukket system som ikke skal tape noe væske over tid.

Ikke helt uvanlig at slanger og pakninger svetter litt. Jeg bytta pakningen rundt motorvarmeelementet i fjor da det lakk litt når temperaturen sank under 15-20 kuldegrader.

Lenke til kommentar
Ville funnet ut hvilken farge som er på og fått tak i ny. Alltid greit å være på sikre siden! Du tømmer forresten på en tappe plugg på radiator. Når du sjekket nivået, var motor kald eller varm? Vis den var varm så kan det være grunnen til at nivået var så lavt, da nivået stiger ved kald motor såvidt meg erfart. (eller var det omvendt? Nå ble jeg jammen usikker :p )

Men uansett, bytt alt du, er alltid greit å gjøre det. Ta gjerne en flush igjennom med hageslangen.

Veske utvider seg gjerne med varmen og synker med kulden, regner med det gjelder for kjølevæske og.

 

Nå har bilen stått i 2 dager og da er væsken rett under minimum. Hm, er kanskje lurt å få sjekket hvilken type frostvæske som er brukt ja. kan jeg bare ta den med til et renault verksted og si at jeg skulle kjøpt frostvæske, finn ut hvilken jeg har?

Lenke til kommentar

Eller så kan du dra på meca eller mekonomen og kjøpe en frostvæske som heter peak. Den kan blandes med alle typer og har levetid på 15 år eller 250000km. Levetiden gjelder seff hvis den ikke blandes med annet.

 

Er væsken rust gul ville jeg byttet. Stol aldri på forrige eier. Du merker ingenting før bilen står pga. langsom errosjon av toppen.

 

Er ikke så nøye hvordan du blander. Ta ca mål. Skal du bare toppe opp med noen dl. hadde jeg personlig hatt på vanlig vann uten noe mer.

Endret av Virion
Lenke til kommentar

Jeg fikk et tips om at det var blå frostvæske på den. Så jeg tok frem en 1,5l colaflaske, skylte den, fylte opp med 0,6l vann og 0,9l frostvæske og fylte opp til rett under maxnivå.

 

Så får jeg ta å skifte hele væska når det blir litt varmere i lufta, orker ikke å stå å holde på der ute nå :)

Lenke til kommentar

Den motoren du har i den bilen SKAL, SKAL, SKAL ha grønn frostvæske fra Elf som kalles Glaceol Type D om du skal etterfylle. Denne er det omtrendt bare hos merkeforhandler du får tak i. Du må ALDRI blande noe annet i den. Blander du noe annet i den blir det grøt, og du får dyre kostnader med å fikse det. Har du blandet i noe annet, så få den skylt ut med en gang og få på ren kjølevæske av korrekt type. er en hel drøss med spesifikt Renault-er som får problemer på grunn av akkurat dette. Dette er ikke noe spesielt med Renault, man finner slike hos andre bilmerker, bare at ingen bensinstasjoner og lignende som selger "frostvæske" bryr seg om noe annet enn VW og lignende på slikt.

 

Du kan benytte noe annet, men da skal du benytte rød type, og du MÅ da skylle hele systemet for den gamle før du fyller på. Den korrekte typen frostvæske til denne motoren har mer likheter med rød enn blå, så ikke la deg lure av en hel drøss med folk som påstår at "blå" fungerer "helt fint". De vil selvsagt skylde på Renault når det blir skade av det.

 

Rent spesifikt er den feilen som oppstår som følge av slik blanding at varmeregistreret tetter seg, og den gugga som oppstår pga det er ca. umulig å rense ut (er mange som har prøvd, og feilet, noen få har lyktes forøvrig). Dersom det skjer må varmeregistreret byttes ut.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Er aldri for mye? Vis jeg hadde hatt råd hadde jeg kjørt 100% kjølevæske.

Hvorfor? Pga rust-beskyttelse på innsiden av motor og høyere temperaturtoleranser. Men alt under 50/50 er for lite etter min mening ;)

Det må du for all del ikke finne på... Ren frostvæske har så vidt jeg vet faktisk både lavere kokepunkt og høyere frysepunkt enn utblandet. Optimal blanding for frostbeskyttelse er 60/40, mer frostvæske enn det igjen gjør det ikke bedre, men verre.
Lenke til kommentar
Er aldri for mye? Vis jeg hadde hatt råd hadde jeg kjørt 100% kjølevæske.

Hvorfor? Pga rust-beskyttelse på innsiden av motor og høyere temperaturtoleranser. Men alt under 50/50 er for lite etter min mening ;)

Det må du for all del ikke finne på... Ren frostvæske har så vidt jeg vet faktisk både lavere kokepunkt og høyere frysepunkt enn utblandet. Optimal blanding for frostbeskyttelse er 60/40, mer frostvæske enn det igjen gjør det ikke bedre, men verre.

Dette var da litt rart. Da jeg skiftet kjøleveske på min bil kjøpte jeg konsentrat og fylte slik at jeg hadde frysepunkt på ca -40/50C. Jo mer kjøleveske desto mer kulde skal til for å fryse blandingen.

 

Til informasjon kan jeg si at man ikke ofte bytter kjøleveske, iallefall ikke på Mercedes. De fleste bilene vi har inne har et skifteintervall på 250.000km/12år, mener jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...