Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lavt frostvæske nivå, bytte eller etterfylle?


sdf123

Anbefalte innlegg

Det byttes vel som regel i forbindelse med bytte av registerreim og vannpumpe? På kjølevæska jeg har stående hjemme i garasjen står det også at best effekt oppnås ved et visst blandinsforhold. Bare konsentrat vil føre til redusert effekt.

Kanskje det er noe i det da. Jeg kjører vel en 70/30 blanding jeg. Litt redd for at kjølevesken skal fryse igjen. Forrige eier hadde etterfylt med litt vel mye vann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder frysepunkt er det vel 60/40 konsentrat/vann som gir lavest frysetemperatur. Frostvæske i seg selv har en høyere frysetemperatur. Det er noe ustabilitet mellom vannet og glykolet som gir denne effekten om jeg ikke husker veldig feil, samt veldig forenklet.

 

Derimot frostvæske i seg selv gir høyere kokepunkt enn enhver blanding vann/frostvæske.

Lenke til kommentar

wowowowow. er det lenge siden det er byttet forstveske, så tapp av og la det stå en stund så du er sikker på at det er tappet av. så blander du ny og fyller på 4-5 liter. så starter du bilen og lar den gå en 2 minutter. stopp bilen fyll etter og start og gjør slik til du får ekspansjonstanken er på max. ikke overfyll. pga når bilen blir varm stiger frostvesken i ekspansjonstanken. når frostvesken blir gammel og grøtete. kan den tette varmeapperatregistret og du kan også få redusert effekt av aircondition anlegget når det er lenge siden man har byttet ;)

Lenke til kommentar

Er det vanskelig å finne denne tappepluggen? Må jeg demontere masse osv? Huske jeg kan lite bil..

 

Og er det denne fremgangsmåten jeg skal følge:

1. Fjerne "tappe skruen og la den renne tom"

2. Fylle på med kun vann, slik at det renner gjennom rørene og ut av tappehullet.

3. Skru i skruen, fyll på med kun vann, la bilen stå å gå i 2-3minutter.

4. Skru ut tappepluggen og drener ut vannet.

5. Gjenta punkt 3-4.

6. Skru så i pluggen igjen, lag en mix på 60/40 frostvæske/vann og fyll på.

7. Start bilen og se hvor høyt nivået stiger. Og etterfyll ved kald motor om det trengs.

 

Og kan jeg bruke blå frostvæske da, eller må jeg ha den som renault har?(koster vel flesk den?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...