Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Er skjerm-kortet mitt ødelagt?


Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem med min LG W2452TX, når jeg starter opp funker alt som det skal helt til jeg skal spille enkelte spill (Svage 2). Etter noen få minutter går skjermen i "power saving mode" og jeg kan ikke stoppe dette. Jeg har prøvd å finne en løsning, men har ikke hatt flaks så langt...

 

En løsning som jeg leste var og bytte batteriet på hovedkortet, noe som ikke ga mye effekt både med og uten batteri...

 

Så nå fant jeg en annen løsning, men det innebærer å fjerne støv fra PC'en. Så lurer jeg på om det kan være skadelig for PC'en dersom jeg bruker støvsuger e.l.?

 

Så jeg lurer på om noen har en løsning på "power saving mode" problemet og om noen har noen tips e.l. til å fjerne støv fra PC'en. (Jeg vil helst ikke at det innebærer å kjøpe mye utstyr...)

Endret av Copopit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PC-en fryser sikker. Oppdater drivere og ta Windows Update. Støvsuging er skadelig dersom du ikke holder viftene i ro, eller er voldelig med noe inni PC-en.

 

Nei PC'en fryser ikke, alt går videre som ingenting skjedde... Hvis jeg snakker med noen f.eks. på skype går samtalen videre uten problemer, og lyd funker som det skal.

Lenke til kommentar
Oppdater drivere og ta Windows Update.

 

Windows update går automatisk, men etter jeg installerte driverne funker det som det skal.

Men det kan hende at skjermen går i power saving mode etter en stund... Vær gang jeg fikser problemet etter en stund kommer det tilbake, men dette kan forhåpentligvis fikset det. Tusen takk, selvom jeg engentlig burde tenkt det ut selv. :blush:

 

Edit:

Andre gang jeg gikk inn på spillet (Savage 2) gikk den in i power saving mode, jeg prøvde å trykke ctrl+alt+del men da krasja PC'en...

Endret av Copopit
Lenke til kommentar

Er det ingen som kan hjelpe meg?

 

Har vært borti lignende med skjermkort som er nedpakka i støv slik at det ikke blir luftsirkulasjon. Går bra ei lita stund før det blir for varmt. Etter en pause uten spill, går det bra igjen ei lita stund før kortet fryser seg igjen. Temperaturen i GPU stiger svært raskt så snart en tung 3D-applikasjon setter i gang..

Lenke til kommentar

 

Tusken takk, men er det en grei måte å få fjerna støvet på? (hvis det er støvet som er problemet)F.eks går det enn å bruke en støvsuger på lav kraft og ikke være nær selve skjermkortet?

 

This video card (Radeon X800) was big secret for owner. He can’t start video games. Few months ago all games were working fine, but after some time he could not start any game. In “2D” mode, you can use computer for weeks! We tried newest video card drivers, chipset patches, even reinstalled windows few times… I only removed dust clog and everything is working.

 

jeg har en Radeon 4850 så dette kan være årsaken. Takk igjenn :)

 

Edit:

Jeg bestemte meg for å ta en titt inni PC'en, her er noen bilder:

 

(Dette er listen over bildene, hvis du ikke gidder trykke på vær link: http://img215.imageshack.us/gal.php?g=bilde002.jpg )

 

 

Jeg tok noen biler av CPU'en i samme sleng:

http://img683.imageshack.us/img683/2394/bilde013.jpg

http://img99.imageshack.us/img99/6049/bilde012.jpg

http://img297.imageshack.us/img297/3312/bilde011.jpg

 

Her er av Skjermkortet, jeg demonterte det så langt jeg kunne gjøre, men det ser ikke ut til at det er et støv problem i skjermkortet, men kanskje i CPU'en?

 

Det er av der jeg setter inn skjermkortet:

http://img294.imageshack.us/img294/104/bilde010.jpg

 

På under siden:

http://img21.imageshack.us/img21/9973/bilde009v.jpg

 

Viften til skjermkortet:

http://img713.imageshack.us/img713/4686/bilde008.jpg

 

Under viften der du har den geleen:

http://img214.imageshack.us/img214/5092/bilde007.jpg

 

Over siden av skjermkortet, uten vifte:

http://img215.imageshack.us/img215/9189/bilde002.jpg

 

Beklager det med bildene at jeg ikke fikk lagt dem inn som media filer men det ble litt stor oppløsning og jeg fikk ikke lov å ha så mange media filer på en post...

Endret av Copopit
Lenke til kommentar

Tusken takk, men er det en grei måte å få fjerna støvet på? (hvis det er støvet som er problemet)F.eks går det enn å bruke en støvsuger på lav kraft og ikke være nær selve skjermkortet?

Det beste er å bruke trykkluft på boks.

Du kan bruke støvsuger, men vær forsiktig, da kretskort ikke liker statisk elektrisitet.

 

jeg har en Radeon 4850 så dette kan være årsaken. Takk igjenn :)

 

Edit:

Jeg bestemte meg for å ta en titt inni PC'en, her er noen bilder:

 

Her er av Skjermkortet, jeg demonterte det så langt jeg kunne gjøre, men det ser ikke ut til at det er et støv problem i skjermkortet, men kanskje i CPU'en?

Pass på at du renser overflaten, og legger på ny pasta, før du monterer tilbake viften.

Viften så forøvrig bra ut, hvis den så så støvfri ut før du demonterte.

Pastaen under viften så ikke ut til å ha dekket hele GPU, så kanskje har den hatt problemer med å lede bort varme.

 

Har du god utlufting fra kabinettet?

Den viften blåser den varme luften rundt i kabinettet istedet for ut, og da kan det over tid bli veldig varmt inni kabinettet, og viften mister virkningen.

Den vil også være med å varme CPU og minnebrikker.

Kan også være en ide å bruke manuell viftestyring, da jeg har opplevd problemer med dette på tidligere Catalyst drivere. (Mistet et kort av den grunn 4870X2)"Fikk ny på garanti"

Det var trolig minnnebrikkene på kortet som gikk dukken.

De 8 du ser (4+4) rundt GPU etter at du tok av vifta.

 

Har siden brukt manuell instilling i CCC ved hard spilling.

(Kan hende dette er løst i CCC nå, men jeg tar ingen sjangser) :lol:

Endret av 3rd_SQD
Lenke til kommentar

Pass på at du renser overflaten, og legger på ny pasta, før du monterer tilbake viften.

Viften så forøvrig bra ut, hvis den så så støvfri ut før du demonterte.

 

Jeg fikk på ny pasta, heldigvis har jeg en søster som er litt mer teknisk når det gjellder PC en meg. :!:

 

Jeg kan spille Battlefield Bad Company 2 uten problemer, men spill som Savage 2 eller TF2 går den i power saving mode...

 

Hvis det er minnebrikkene som er problemet, hvor kan jeg få erstattet dem?

Lenke til kommentar

Jeg kan spille Battlefield Bad Company 2 uten problemer, men spill som Savage 2 eller TF2 går den i power saving mode...

 

Hvis det er minnebrikkene som er problemet, hvor kan jeg få erstattet dem?

 

Jeg returnerte kortet til komplett.

Men siden ditt fungerer i BF2 BC, tviler jeg på at det er gåent.

 

Kanskje du burde prøve å reinstallere savage2 (Kan jo være en feil der)

Sjekke om det er en patch tilgjengelig også lurt.

(Hender det er bugs i spill, som lager trøbbel)

Lenke til kommentar

Jeg kan spille Battlefield Bad Company 2 uten problemer, men spill som Savage 2 eller TF2 går den i power saving mode...

 

Hvis det er minnebrikkene som er problemet, hvor kan jeg få erstattet dem?

 

Jeg returnerte kortet til komplett.

Men siden ditt fungerer i BF2 BC, tviler jeg på at det er gåent.

 

Kanskje du burde prøve å reinstallere savage2 (Kan jo være en feil der)

Sjekke om det er en patch tilgjengelig også lurt.

(Hender det er bugs i spill, som lager trøbbel)

 

Jeg kan ikke spille team fortress heller, kan spille Zero Gear sist jeg skjekket men ikke CS:S

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke spille team fortress heller, kan spille Zero Gear sist jeg skjekket men ikke CS:S

 

 

Har samme problem, har et Nvidia GForce 9600GT kan spille noen spill, men når jeg prøver å spille spill som WoW, CS:S, Cabal Online, COD MW2 så spiller jeg i et par sec så mister pcen kontakt med skjermen, lyden hakker, å må ta en hard reboot.

 

lykke til med problemet, jeg gav opp etter at den var inne oss komplett 3 ganger, skal kreve ny pc av de nå.

Lenke til kommentar

Ser det er mange som har lignende problemer (google)

Fant noen tips som har virket.

 

Støvproblemer.

Bytte av bios batteri.

Installere "orginal skjermdriver fra LG"

Deaktivere skjermsparing.

 

1.Tror ikke at det er et støvproblem etter bildene jeg tok...

 

2.Jeg har byttet batteri...

 

3.Jeg har siste drivere til mitt skjermkort, men hvor kan isåfall få tak i skjermkost drivere til skjermen? Jeg fant uthvordan jeg skulle få tak i drivernene, men det funket ikke...

 

4.Det funket ikke...

 

 

Men kan det være at det er noe galt med strømforsyningen?

Endret av Copopit
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikset problemet, det var at oppløsningen på spillet ikke ble støttet av skjermen og måtte ha en annen oppløsning på spillet.

 

(F.eks. Skjermen min kan kjøre 1900 1200, men inne i et spill måtte jeg kjøre den på 1680 1050 noe som ga lite forskjell ingame. (16:10))

Lenke til kommentar

Jeg fikset problemet, det var at oppløsningen på spillet ikke ble støttet av skjermen og måtte ha en annen oppløsning på spillet.

 

(F.eks. Skjermen min kan kjøre 1900 1200, men inne i et spill måtte jeg kjøre den på 1680 1050 noe som ga lite forskjell ingame. (16:10))

Haha. Da burde skjermen ha rapportet noe ala "Out of range" =/

Lenke til kommentar

Jeg fikset problemet, det var at oppløsningen på spillet ikke ble støttet av skjermen og måtte ha en annen oppløsning på spillet.

 

(F.eks. Skjermen min kan kjøre 1900 1200, men inne i et spill måtte jeg kjøre den på 1680 1050 noe som ga lite forskjell ingame. (16:10))

Haha. Da burde skjermen ha rapportet noe ala "Out of range" =/

 

Det funket, så jeg er ganske sikker på at det er det som er problemet :p

 

Ja, eller noe som "Resolution not supported".

Endret av Copopit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...