Gå til innhold

Windows Phone 7 er lansert


Anbefalte innlegg

Er vel ikke noe annerledes enn på telefoner med Android eller Iphone for den del. Det er ett MS-os, og er vel som forventet at Bing blir standard. Men det er ikke noe i vegen for at Google kan utvikle en app som du kan "pinne" (finnes det ett bedre ord for engelske "pin" på norsk?) på hovedmenyen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke skryte på meg å ha sett meg noe inn i det tekniske rundt "hot pause", men så vidt jeg greier å fatte er det bare en forandret form for vanlig prosessering, der man aktivt velger hvilket program prosessoren skal jobbe med til en hver tid. Så lenge man har flere prosesser kjørende enn man har CPU-kjerner vil jo alltid CPU veksle mellom hvilket program som kjører, og når den bytter så setter den effektivt den/de andre prosessen(e) på pause, og som på en vanlig PC er også operativsystemet involvert med å kontrollere dette (prioritere og holde oversikt). Eneste forskjellen er vel rett og slett at de nå gir prosessprioritet til det programmet som er aktivt, men ikke det som ligger i bakgrunnen.

 

Hvis det stemmer så burde det vel også være mulighet for de som programmerer et program å kunne angi om programmet kan pauses helt, eller om det har tråder som burde fortsette å kjøre når andre programmer prioriteres, da f.eks. musikkavspillere.

Lenke til kommentar
Er vel ikke noe annerledes enn på telefoner med Android eller Iphone for den del. Det er ett MS-os, og er vel som forventet at Bing blir standard. Men det er ikke noe i vegen for at Google kan utvikle en app som du kan "pinne" (finnes det ett bedre ord for engelske "pin" på norsk?) på hovedmenyen.

Unødvendig med pin når man heller kan ha det på søkeknappen.

Lenke til kommentar

Ser ganske så bra ut det der :)

Men den delen med

 

*Windows Phone 7 skiller seg ut fra konkurrentene med tjenesten Live Tiles, ifølge Microsoft. Dette gjør at du kan lage en egen "tile" på en kontakt, og dette gir deg konstant oppdatert informasjon om poster og bilder personen har lagt ut - uten å starte en egen applikasjon for å nå informasjonen.*

 

Det er da i Android på kver og en kontakt, når du legger dem i Favorit kontakter vindue :)

Må si at jeg faktiskt blir litt fristet av å skaffe meg en Windows mobil med WinPhone7, lurer på ka HTC kommer til å friste meg med denne gangen med sitt deilige HTC Sence skall til WinPhone7 :)

Lenke til kommentar
Har ikke MS selv sagt at HTCs Sense og slikt ting ikke vil bli tillatt lengre?

Jeg håper faktisk det. Personlig har det plaget meg at de siste kanskje par årene har blitt en konkurranse mellom ulike produsenter om å lage et spesielt interface til sin teleon! La dem gi blaffen i det og heller jobbe med å gi meg en telefon som fungerer med drivere og hele pakka!

 

Men videre håper jeg at de ikke låser WP7 i alle bauger og kanter ("iPhone springs to mind") slik at det for seriøse nerder ikke blir mulig å endre på, slik som det f.eks. er i dag med Wizbar Advance...

Lenke til kommentar

Det stemmer.

 

"-OEM Interfaces will not be allowed to run on the device. Say goodbye to Sense UI / SPB Mobile Shell / Point UI / Infinity, etc, etc"

 

Det var et av ryktene før dagens lansering, men det meste på den listen stemmer, så det overrasker meg ikke om dette også stemmer. Ser nok slik ut.

 

Kilde: MyMicrosoftLife

Endret av Steffen Moss
Lenke til kommentar

Jeg skjønner rett og slett ikke problemstillingen dere fremmer her med at det blir for mye knoting frem og tilbake. Hva er det som er så knotete?

 

Du trykker på en "tile" og så er enten huben eller programmet igang. Er det side-scrollingen som er problemet? Den skaper da ikke noe mer knoting enn du har på Iphone eller Android, der må du jo også gjøre bevegelser for å komme til flere ting enn det som er på første sida i programmet. Hvordan er dette mer knotete?

 

Om du f.eks. skal sjekke bilder så er det jo mindre knoting her enn i f.eks. IphoneOS pga at du har bilder både fra online kilder som Facebook, og sikkert også Flickr (gjennom Live-samarbeidet), i samme hub.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner rett og slett ikke problemstillingen dere fremmer her med at det blir for mye knoting frem og tilbake. Hva er det som er så knotete?

 

Du trykker på en "tile" og så er enten huben eller programmet igang. Er det side-scrollingen som er problemet? Den skaper da ikke noe mer knoting enn du har på Iphone eller Android, der må du jo også gjøre bevegelser for å komme til flere ting enn det som er på første sida i programmet. Hvordan er dette mer knotete?

 

Om du f.eks. skal sjekke bilder så er det jo mindre knoting her enn i f.eks. IphoneOS pga at du har bilder både fra online kilder som Facebook, og sikkert også Flickr (gjennom Live-samarbeidet), i samme hub.

 

Det er ikke mye skrolling på iPhone (med mindre man har 11 sider), og man har spotlight, så skrolling er helt unødvendig. Men nok om iPhone.

 

Jeg er ikke negativ til WP7, men det blir en god del skrolling og veldig mye tekst. Har du sett den 22 minutter lange "hands on"? Det er stilig og nytt og hele pakken, men hvor produktivt er det? Bruker man mindre tid på å sjekke facebook-statuser? Finne et spesielt bilde?

 

Skal jeg sjekke facebook på min, unnskyld - 3GS, så må jeg bare trykke 1 gang. Samme med bilder.

 

Videre mangler WP7 skikkelig multitasking. Dette gjør at det blir enda mer skrolling, siden det ikke finnes en taskmanager som tillater oss å hoppe til de åpne applikasjonene. Så har vi mangel på klipp-og-lim. Enda mer skrolling hvis du ikke husker nettadressen eller det tyrkiske navnet du har notert ned i notatblokken? Dette problemet hadde faktisk vært løst med en taskmanager.

Lenke til kommentar
Videre mangler WP7 skikkelig multitasking. Dette gjør at det blir enda mer skrolling, siden det ikke finnes en taskmanager som tillater oss å hoppe til de åpne applikasjonene. Så har vi mangel på klipp-og-lim. Enda mer skrolling hvis du ikke husker nettadressen eller det tyrkiske navnet du har notert ned i notatblokken? Dette problemet hadde faktisk vært løst med en taskmanager.

Hvordan vet du det?

Endret av iMono
Lenke til kommentar

Det gjelder å følge med.

 

"Tidligere har mange satt pris på Windows Mobiles muligheter til å kopiere og lime inn tekst helt fritt, og lignende funksjoner som du kjenner fra en PC. Nå er tanken at du ikke trenger disse."

 

Kilde: Amobil

 

"Multitasking's been a bugaboo for the iPhone since like forever, which Droid and the Pre have gleefully exploited. But what about Windows Phone 7? Well, it sounds like it multitasks in the same sense that the iPhone does."

 

Kilde: Gizmodo

Lenke til kommentar

SPEKULASJONER? Gizmodo har selv fått en hands-on! Engadget også! WP7 er lansert. Sov du igjennom hele lanseringen igår eller? I videoen så demonstrerer til og med Microsofts egen "staff" hvordan "multitaskingen" fungerer. Den fungerer som iPhones, som vil si at går man inn i Mail og lukker mail-applikasjonen, så pauses applikasjonen til neste gang man åpner den. MEN det er ingen taskmanager, så det blir en del surring.

 

Copy-paste eksisterer heller ikke, og det nevnes også i en video der Microsofts EGEN mann sier det.

 

Så om du liker å innbilde deg noe annet, så må du bare kose deg, men dette er harde fakta enten du liker det eller ikke. Våkn opp!

Lenke til kommentar

Nå passer det fint å minne på at det enda er +/- 9 måneder til Win7 skal ut til sluttbrukere! Det er PLENTY med tid til å gjøre endringer og forbedringer. Om ryktene/bekreftelsene om mangel på klipp og lim ikke dreier seg om ting som er "lost in translation" eller misforstått når direktører uten teknisk detaljkunnskap skal svare på spørsmål fra techno-geeks så kan jeg garantere at de samme geeksene vil gjøre Microsoft smertelig klar over at C&P er _obligatorisk_ i en ny smartphone anno 2010.

 

Programmer vil naturligvis kjøre i bakgrunnen. Telefonen vil multitaske like bra som Android & WM6,5.

 

At det blir litt rot og misforståelser helt i starten er vel forståelig, men selvsagt kjedelig for vi som følger med. Men det kan også være greit å huske at det er lenge til launch og at MS med WP7S skal ta store markedsandeler fra Google, Apple, Symbian og dumbphones. Det betyr at giganten MS har lagt sine økonomiske og teknologiske muskler bak og blir ikke å gjøre noe så åpenbart idiotisk som å lansere en smartphone uten C&P eller multitasking. Slapp av, pust rolig gjennom nesen og gled dere for jeg tror dette kan bli virkelig bra. Denne videoen har vært linket til tidligere, men ta deg tid til å se alle 22 minuttene av den:

 

http://channel9.msdn.com/posts/LauraFoy/Fi...-Hands-on-Demo/

 

(og før du whiner om Silverlight (som er BETYDELIG bedre enn bloatwaren Flash) så kan du klikke her: http://ecn.channel9.msdn.com/o9/ch9/wp7_source.wmv)

 

Det er mye fancye (og smooothe!) transition-animasjoner men regn med at de kan deaktiveres (som på Android) for at mobilen skal bli raskere i bruk når du har blitt lei av de søte animasjonene.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...