Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjellen på Diesel og Bensin?


axelh

Anbefalte innlegg

Diesel ligger høyere i verdi en bensinbil alikevell, så fremt det ikke er noe galt med den.

Du kan få et par tusen mere for en diesel selv om den er rustet å gammel

 

Men er det vits å betale 30 000 mer for en med diesel nå da? vurderingssak hmm...

 

Hvis du titter litt på prisene på en bestemt modell, er det nesten alltid sånn at de med dieselmotor er overpriset i forhold til bensin. Uten at det egentlig er noen bestemt grunn til det. 

 

Det er nok tilbud og etterspørsel som gjelder her og.

 

Exactly ;)

 

 

Det som er fint for de som skal ha bensin, kan gjøre et meget godt kjøp da de ikke er så ettertraktet. I det siste har jo folk blitt helt hjernevaska av staten og media til at de skal kjøre diesel. Det syns jeg er litt tragisk egentlig. Hører jo disse skranglekassene hver dag kjøre rundt på veiene spy ut stygg røyk. Og til dere som plaprer om at nye dieselmotorer ikke bråker. Jo de bråker fortsatt disse oljebrennerne, er vel bare at dere har blitt vant til det. 

 

Folk har vel heller oppdaget egenskapene til dieselmotorene, og funnet ut at de er å foretrekke. Bl.a at de er langt mer komfortable på bykjøring enn bensin.... samt at du slipper å fylle tanken så ofte.Og nyere biler er såpass godt lydisolert at du hører heller ikke mye til motoren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor høyt turtall en bensinmotor har kommer an på selve motoren. Har en Opel Astra F selv med 1.8 116 hk motor som runder akkurat 3000 omdreininger ved hastighet på 120. På Volkswagen Passat (2.0 115 hk) runda den litt over 4000 ...

 

Og slagvolumet har ikke noe å si (min sammenligningstilfelle), 2.0 liters motoren til Opel går jo på enda mindre turtall enn min 1.8 liter på akkurat samme bil.

Lenke til kommentar
Diesel ligger høyere i verdi en bensinbil alikevell, så fremt det ikke er noe galt med den.

Du kan få et par tusen mere for en diesel selv om den er rustet å gammel

 

Men er det vits å betale 30 000 mer for en med diesel nå da? vurderingssak hmm...

 

Hvis du titter litt på prisene på en bestemt modell, er det nesten alltid sånn at de med dieselmotor er overpriset i forhold til bensin. Uten at det egentlig er noen bestemt grunn til det. 

 

Det er nok tilbud og etterspørsel som gjelder her og.

 

Exactly ;)

 

 

Det som er fint for de som skal ha bensin, kan gjøre et meget godt kjøp da de ikke er så ettertraktet. I det siste har jo folk blitt helt hjernevaska av staten og media til at de skal kjøre diesel. Det syns jeg er litt tragisk egentlig. Hører jo disse skranglekassene hver dag kjøre rundt på veiene spy ut stygg røyk. Og til dere som plaprer om at nye dieselmotorer ikke bråker. Jo de bråker fortsatt disse oljebrennerne, er vel bare at dere har blitt vant til det. 

 

Folk har vel heller oppdaget egenskapene til dieselmotorene, og funnet ut at de er å foretrekke. Bl.a at de er langt mer komfortable på bykjøring enn bensin.... samt at du slipper å fylle tanken så ofte.Og nyere biler er såpass godt lydisolert at du hører heller ikke mye til motoren.

 

Her sammenligner vi turbodiesel mot sugebensin ser jeg. Epler mot pærer blir vel ikke helt rettferdig?

 

 

Klarer ikke helt å se hva som er komfortabelt på bykjøring med stygg lyd, vibrasjoner og ekstremt kort arbeidsområde.

 

Ta f.eks 2.0TDI vs 2.0TFSI. 170hk vs 200hk. Er vel ikke særlig tvil om hva som går best, eller er mest komfortabelt.

Lenke til kommentar

Nå snakker man da alltid om turbodiesel når man snakker om dieselmotorer, så å sammenligne en turbodiesel mot en sugebensin er da ganske så korrekt. Dieselmotorer trenger mer luft i sylinderen enn en bensinmotor for å i det hele tatt fungere pga. nødvendigeten med høyere kompresjon.

Lenke til kommentar

Nå snakker man da alltid om turbodiesel når man snakker om dieselmotorer, så å sammenligne en turbodiesel mot en sugebensin er da ganske så korrekt. Dieselmotorer trenger mer luft i sylinderen enn en bensinmotor for å i det hele tatt fungere pga. nødvendigeten med høyere kompresjon.

Det er slik man MÅ sammenligne ja... Forde man i dag ikke får kjøpt fabrikknye dieselmotorer med turbo (finnes sikkert noen få unntak)

 

Men det er ikke dermed sagt at det er sammenlignbart.

 

Blir som å sammenligne en Toyota Corolla med en BMW 525, forde toyote ikke hadde andre konkkurenter.

 

Dem som velger BMW'en liker å kjøre bil, og de som kjøper Toyota'en trenger ett fremkomstmiddel. Vi er forskjellige.

 

Jeg har selv hatt Diesel (TDI) og har nå kjøpt meg Bensinturbo.

Det var egentlig ikke noe opplagt valg noen av delene, og jeg har rett og slett ikke svar på hva som er best.

 

Med diesel må man regne med litt hardere gange (mer støy) fra motor, samt at diesel kan være noe herk hvis kuldegradene går over -20C.

 

Derimot har en TDI større moment enn en bensinturbo ved direkte sammenligning og dette betyr mer krefter på lavt turtall. Men det betyr ikke at en dieselbil er noe raskere i aksellerasjonen enn en tilsvarende bensiner med Turbo.

 

Jeg har lenge sverget til TDI... helt til jeg testet en Audi A4 2.0T.

Det var ikke noe opplagt valg og gå over til bensin, men jeg falt til slutt på en bensinturbo grunnet to ting:

 

1. Vesentlig mer stillegående

2. Blir varm på vinteren

 

Jeg forstår dem som liker TDI fremfor bensinturbo og omvendt.

Det kommer rett og slett ann på bruken og hva man har lyst på.

 

Men hvis man tenker gjennkjøpsverdi, så er det nok TDI som er tingen.

 

Personlig så driter jeg fullstendig om bilen koster meg 10.000,- mer over 3 år sammenlignet med en diesel. Hva er vel 10.000,- når man har gitt nesten 600.000,- for bilen?

 

Kjøp deg bilen du liker best etter en prøvekjøring og kos deg. Samme om det måtte bli en bensiner eller en diesel.

Lenke til kommentar

Takk for bra svar!

 

Må ærlig innrømme at jeg heller mot bensin. Er det jeg er vandt til og det jeg liker best (har kjørt diesel en del og). Syns på en måte det er litt mer 'avslappende' å kjøre bensin, vanskelig å forklare:P

 

Har også hatt det utrolig deilig denne vinteren med en bil som er varm på 5min (Bensin). Det skremmer litt når jeg hører min svigerfar fortelle om en tur på 1 time uten varme i bilen på grunn av kulde (diesel):p

Lenke til kommentar

Jeg tror at om du tar en person fra gata (og du ikke tilfeldigvis treffer på en spesiell) og gir dem hver sin bil hvor den ene får en 150hk bensin og den andre får en 100hk diesel, så vinner den med dieselen på en dragrace. Det kommer av giringen. De fleste personer på gata tør ikke å dra turtallet særlig høyt, og vil aldri komme i nærheten av det turtallet bensinmotoren får noe effekt, mens dieselmotoren får effekten på så lavt turtall at "hvem som helst" klarer å ta det ut. De fleste girer bensinbiler som om det er dieselbiler. Dette gir selfølgelig rom for veldig mye myter om diesel vs. bensin. Med korrekt giring vil selfølgelig resultatet bli motsatt.

Her tror jeg du peker på noe viktig. Veldig mange jeg har sittet på med virker rett og slett redde for å dra turtallet noe særlig opp på bensinmotorer

 

Det skremmer litt når jeg hører min svigerfar fortelle om en tur på 1 time uten varme i bilen på grunn av kulde (diesel):p

Jeg har erfaringer med Golf 1.9tdi i kulda uten at det skremte meg. Det skulle ikke så lange turen til før motoren og bilen var god og varm.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Dersom en motor lager så lite varme at den ikke klarer å holde bilen varm i norske forhold blir det montert ekstravarmer på dem, men så er det jo selfølgelig noen som finner på å skulle spare penger og bruktimporterer biler fra rundt om i Europa hvor dette ikke blir montert pga det naturlig nok ikke er kaldt nok til det.. og da blir det kaldt om vinteren.

 

En nyere motor uansett om det er diesel eller bensin vil ikke varme like godt opp som en gammel motor, bare så det er sagt. Dersom man har manuell styring av varmen kan man få det noe bedre ved å bruke følgende prosedyre for oppvarming (juster den litt etter om det dugger over):

Fra kaldstart:

- Sett anlegget på lav hastighet, full varme og sirkulasjon av luft. All varme på frontruta.

- Kjør noen km og sett over til maks hastighet og luft utenfra.

- Kjør et par ekstra km og skru ned varmen og viftehastigheten.

- Prøv å hold varmen og viften på moderat nivå. De færreste motorer gir nok varme til å kjøre maks vifte med maks varme i kaldt klima, så bare glem å prøve å varme opp raskere på den måten.

- Når tilstrekkelig temperatur er oppnådd, skru den så langt ned så langt som mulig i forhold til klimaforhold, dugg osv, nivå 2 ca. dersom det er 4-5 nivåer, og hold fortsatt varmen på moderat nivå. Dersom det blir for kaldt, prøv å skru ned vifta om mulig.

 

Denne prosedyren har jeg brukt lenge, og nå etter å ha kjøpt bil med automatisk klimaanlegg viser det seg at den gjør akkurat det samme. Desverre viser det seg at de fleste med manuelt klima vil skru vifte og varme på maks og la den stå der til varme er oppnådd.. det vil aldri skje på temperaturer under -10 på en nyere effektiv motor.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Takk for bra svar!

 

Må ærlig innrømme at jeg heller mot bensin. Er det jeg er vandt til og det jeg liker best (har kjørt diesel en del og). Syns på en måte det er litt mer 'avslappende' å kjøre bensin, vanskelig å forklare:P

 

Har også hatt det utrolig deilig denne vinteren med en bil som er varm på 5min (Bensin). Det skremmer litt når jeg hører min svigerfar fortelle om en tur på 1 time uten varme i bilen på grunn av kulde (diesel):p

Var nettopp en tur i Nord i jobbsammanheng hvor det var 34C på det kaldeste. Bilen jeg kjørte var en Hyundai i30 CDRi (TDI) og så fort jeg sto på tomgang i ca. 5 min. så blåste det rett og slett kaldt fra dysene. Under kjøring holdt den seg noenlunde varm, men hadde jeg fått en punktering på fjellet, hadde jeg nok frosset ihjel innen noen få timer, hvis jeg ikke hadde fått hjelp.

 

Momentet en diesel gir er vel også bortkastet på glatte veier, da det bare spinner uansett.

 

Skal du dra en båthenger med båt, campingvogn etc. mye på sommeren, så ville jeg valgt en TDI. Uten tvil.

 

En bensiner er vel også noe dyrere i drift. Audi'en jeg prøvekjørte (A5 med 2.0TDI 180HK'er) brukte i flg. kjørecomputer 0.97 på bykjøring. Dette er ganske mye mer enn det min Touran med mer hester gjør, som klarer bykjøringen på litt under 0.75.

 

Men somsagt..man får ikke i pose og sekk, og noen ganger må man ta ett valg, og mitt valg denne gang gikk på en bensinturbo.

Mye lavere støy, ingen klakkelyder om vineteren, og den blir varm uansett vær.

Lenke til kommentar

Var nettopp en tur i Nord i jobbsammanheng hvor det var 34C på det kaldeste. Bilen jeg kjørte var en Hyundai i30 CDRi (TDI) og så fort jeg sto på tomgang i ca. 5 min. så blåste det rett og slett kaldt fra dysene. Under kjøring holdt den seg noenlunde varm, men hadde jeg fått en punktering på fjellet, hadde jeg nok frosset ihjel innen noen få timer, hvis jeg ikke hadde fått hjelp.

Nå får jo motoren veldig mye mer kjøling i fart i 34 kuldegrader enn når det står stille, så logikken her burde vel vært annerledes? Mange dieselbiler i dag leveres også med forvarmer, og da kan man kaste argumentet med at det tar lang tid før det blåser varmt til sjøs. Er heller ikke værre enn å montere motor- og kupévarmer hvis man blir så plaga av dette.

Lenke til kommentar

Var nettopp en tur i Nord i jobbsammanheng hvor det var 34C på det kaldeste. Bilen jeg kjørte var en Hyundai i30 CDRi (TDI) og så fort jeg sto på tomgang i ca. 5 min. så blåste det rett og slett kaldt fra dysene. Under kjøring holdt den seg noenlunde varm, men hadde jeg fått en punktering på fjellet, hadde jeg nok frosset ihjel innen noen få timer, hvis jeg ikke hadde fått hjelp.

Nå får jo motoren veldig mye mer kjøling i fart i 34 kuldegrader enn når det står stille, så logikken her burde vel vært annerledes? Mange dieselbiler i dag leveres også med forvarmer, og da kan man kaste argumentet med at det tar lang tid før det blåser varmt til sjøs. Er heller ikke værre enn å montere motor- og kupévarmer hvis man blir så plaga av dette.

Om motoren får mer kjøling i fart eller ikke blir jo det samme...

Bilen blåste kaldt når den sto stille i 5 min. Og det er fakta.

 

Det samme gjelder også min nåværende Touran. Ikke så ille som i30, men står den stille på tomgang en liten stund i 20 minus, så blåser det lunket fra dysene og termometeret er midt mellom kvart og null.

 

Jeg har dieselvarmer på min bil og når denne brukes så blir det ikke slik, men den sluker også strøm, så dette skal jeg aldri mer ha i bilen.

Lenke til kommentar

Mine to bensinbiler har også vært slik. På tomgang er det ikke nok effekt i motoren (ca. 10kW for å være nøyaktig..) til å holde temperaturen på tomgang i under -10 så lenge kupèen også skal holdes varm av det, ganske enkelt. Løsningen på det er å redusere hastigheten på kupèviften til minimum og evt. bruke sirkulasjon av luft så mye som mulig.

Lenke til kommentar

Om motoren får mer kjøling i fart eller ikke blir jo det samme...

Bilen blåste kaldt når den sto stille i 5 min. Og det er fakta.

 

Det samme gjelder også min nåværende Touran. Ikke så ille som i30, men står den stille på tomgang en liten stund i 20 minus, så blåser det lunket fra dysene og termometeret er midt mellom kvart og null.

 

Jeg har dieselvarmer på min bil og når denne brukes så blir det ikke slik, men den sluker også strøm, så dette skal jeg aldri mer ha i bilen.

Jeg har opplevd med flere biler at temperaturen har falt når hastigheten har økt, og økt igjen når hastigheten er redusert og bilen har stått på tomgang. Mange tetter jo iken grillen om vinteren på grunn av dette.

 

Nå mente jeg at man har varmetråder i varmeapparatet, ikke dieselvarmer. Dermed blåser det fortere varmt ut av dysene på Outlanderen vi har hjemme med diesel, enn det gjør av bensinbilen min.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Jeg ser det diskuteres lenger opp her hva som er mest komfortabelt ved bykjøring...

 

Jeg har som sagt hatt begge deler (TDI og bensinturbo) og snakker man komfort ved bykjøring er bensinturbo og foretrekke.

Nå har ikke dette noe med komfort under bykjøring å gjøre, men senest i dag måtte jeg ta bilen til min far på jobb, da Touran'en ikke startet. Det var strøm nok (til å begynne med) til å dra starteren rundt, men ingen "gnist". Etter rundt 30sek. så var det tomt for strøm og jeg fikk dermed ikke start.

 

Hva som har skylden vet jeg ikke, men jeg har aldri noensinne hatt startproblemer i kulden med en bensinmotor noen gang. Altså her snakker vi biler som er maks 5 år gamle og fulgt alle servicer.

 

Alle jeg kjenner som har TDI sliter i kulda. Motoren kakler som ville høner når den er kald, og i mange tilfeller er det utrolig treigt å få start. Jeg kjenner mange med TDI og fire av dem har helt nye biler.

 

Det er egentlig veldig synd, da TDI har mange positive sider.

Men kulda er IKKE dieselen's venn desverre. Sån er dte bare.

 

Det hjelper ikke hva man lirer ut av seg hva varmetråder og andre småtekniske begrunnelser angår. Diesel bråker mer enn bensin, starter treigere i kulde enn bensin, og blir generelt sett treigere varm under kjøring, og i mange tilfeller ikke varm i det hele tatt.

 

Da gir jeg gjerne heller 10-20.000,- mer for en tilsvarende bensinturbo som faktisk takler vinteren helt annerledes. Det er vel det en dieselvamer koster i dag.

 

Jeg skalkter ikke TDI motorer, jeg mener fortsatt TDI er kanskje det beste på tørr asfalt og varme dager. Men jamt over så har en bensinturbo ett liiiite overtak synes jeg.

Lenke til kommentar

Selv kjører jeg en 520D, en bil jeg syns er utrolig deilig og kjøre. Ang. kulde har jeg aldri opplevd noen problemer, og rundt juletider i år stod bilen på en P-Plass ved Gardermoen i 2 uker. Jeg kommer tilbake, setter meg inn, ser at det er rundt -20 ute og trykker på Start-knappen. Halvt sekund etterpå startet bilen som før.

Endret av ProXhimo
Lenke til kommentar

Er vel noen nyere dieselmotorer som ikke har glødeplugger, som kan forklare hvorfor de kan få noe tregere oppstart når de er veldig kald, samt endel brukerfeil der bilen har vanlig tenningslås og brukeren vrir nøkkelen direkte til startposisjon og dermed starter uten gløding der glødeplugger finnes og skal benyttes.

 

Jeg vet ikke hva folk legger i kaldt, men min Renault CDI dieselmotor fra i fjor, med glødeplugger, starter i vertfall uten noen som helst problemer ned i -15 som jeg har testet den. Den bruker 2-3 sekunder på gløding før oppstart, men det er akkurat den tiden jeg trenger på å ta op setebeltet etter å ha trykket på startknappen. Lysene bruker lengre tid på oppvarming enn motoren bruker på å starte.. Den kakler et par sekunder etter oppstart, men det gjør da en bensinmotor også (spesielt de med variable ventilklaringer).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...