Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forskjellen på Diesel og Bensin?


axelh

Anbefalte innlegg

Det som kanskje er verdt å nevne med langt intervall på reima er at det betyr jo selfølgelig at produsenten tar det inn som en variabel når det skal avgjøres hvor enkelt det skal være å bytte den.. tipper at det koster like mye å bytte reima på min bil med 180 000km èn gang som det koster å bytte 5 reimer på en bil med 90 000km.

Det spiller ingen rolle i min sammenheng, bare jeg slipper å bytte reima mange ganger.

60000KM klarer jeg fint å kjøre på ett halvår, så det er bedre å tenke på å slippe å bytte reima flere ganger i året

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det som kanskje er verdt å nevne med langt intervall på reima er at det betyr jo selfølgelig at produsenten tar det inn som en variabel når det skal avgjøres hvor enkelt det skal være å bytte den.. tipper at det koster like mye å bytte reima på min bil med 180 000km èn gang som det koster å bytte 5 reimer på en bil med 90 000km.

Det spiller ingen rolle i min sammenheng, bare jeg slipper å bytte reima mange ganger.

60000KM klarer jeg fint å kjøre på ett halvår, så det er bedre å tenke på å slippe å bytte reima flere ganger i året

 

60k på at halvt år?? :dontgetit: Litt mye kanskje?

Lenke til kommentar

Mye strøm trekker en sånn motorvarmer da? og hva koster en sånn ferdig pakke?

 

Å kjøpe en bil til 100k selvom den ikke brukes altfor mye er vel ikke dumt det? Si at jeg heller kjøper en til 50k med høyerer kilometerstand og eldre så koster deg gjerne masse i reparasjoner osv. men forbruket av bil vil nok øke etterhvert som jeg får fast jobb osv.

 

Så langt ser jeg jo at å kjøpe en diesel bil koster sirka 30k mer enn bensin (i dette tilfellet). I tillegg koster den mer i årsavgift + motorvarmer er en fordel (ukjent pris)...

 

bumper mitt eget innlegg:D

 

david_almli: Kan jeg spørre hva du gjor som krever å kjøre Norge rundt og 60k i halvåret?:D Hadde vært jobb for meg det:D

Lenke til kommentar

Kun privatkjøring, får å treffe venner å kjennte.

I den forrige jobben kjørte jeg 20 mil vær dag i 4 måneder da.

Er litt impulsiv, så jeg kan plutselig bestemme meg får å kjøre meg en tur.

Kjører tur/retur oslo - trondheim på en tank diesel.

Småturene blir det også mange km når de er kjørt noen ganger.

Kan vel også si at 60k ikke er noen fast takst da, det har vel hendt 2 ganger siden jeg fikk lappen.

Hvis jeg rekner ut gjennomsnitt fra da jeg fikk lappen til nå, så ligger det vel på 36k siden jeg ikke har kjørt så mye i det siste pga. førekortbeslag. (har fått det tilbake)

Lenke til kommentar

Jeg kjører glatt 80k i året, og det er utenom jobb, så 60k i halvåret er egentlig ikke så mye om det inkluderer jobb.

 

Ja, dieselbiler koster mer i innkjøp, men du får jo mer igjen når du selger også, samt at det pr dags dato er lett å få solgt dieselbiler, spesielt om man er lur nok til å kjøpe stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Diesel ligger høyere i verdi en bensinbil alikevell, så fremt det ikke er noe galt med den.

Du kan få et par tusen mere for en diesel selv om den er rustet å gammel

 

Men er det vits å betale 30 000 mer for en med diesel nå da? vurderingssak hmm...

 

Hvis du titter litt på prisene på en bestemt modell, er det nesten alltid sånn at de med dieselmotor er overpriset i forhold til bensin. Uten at det egentlig er noen bestemt grunn til det. 

Lenke til kommentar
Diesel ligger høyere i verdi en bensinbil alikevell, så fremt det ikke er noe galt med den.

Du kan få et par tusen mere for en diesel selv om den er rustet å gammel

 

Men er det vits å betale 30 000 mer for en med diesel nå da? vurderingssak hmm...

 

Hvis du titter litt på prisene på en bestemt modell, er det nesten alltid sånn at de med dieselmotor er overpriset i forhold til bensin. Uten at det egentlig er noen bestemt grunn til det. 

 

Det er nok tilbud og etterspørsel som gjelder her og.

Lenke til kommentar
Diesel ligger høyere i verdi en bensinbil alikevell, så fremt det ikke er noe galt med den.

Du kan få et par tusen mere for en diesel selv om den er rustet å gammel

 

Men er det vits å betale 30 000 mer for en med diesel nå da? vurderingssak hmm...

 

Hvis du titter litt på prisene på en bestemt modell, er det nesten alltid sånn at de med dieselmotor er overpriset i forhold til bensin. Uten at det egentlig er noen bestemt grunn til det. 

 

Det er nok tilbud og etterspørsel som gjelder her og.

 

Exactly ;)

 

 

Det som er fint for de som skal ha bensin, kan gjøre et meget godt kjøp da de ikke er så ettertraktet. I det siste har jo folk blitt helt hjernevaska av staten og media til at de skal kjøre diesel. Det syns jeg er litt tragisk egentlig. Hører jo disse skranglekassene hver dag kjøre rundt på veiene spy ut stygg røyk. Og til dere som plaprer om at nye dieselmotorer ikke bråker. Jo de bråker fortsatt disse oljebrennerne, er vel bare at dere har blitt vant til det. 

Lenke til kommentar
Det er ikke svartrøyk fra en nyere dieselbil, men den røyken som er usynlig som kommer der likevel er likevel veldig mye farligere enn de helt ufarlige gassene som kommer fra en bensinbil.

 

Ikke? Noe av det dummeste jeg har hørt.

 

 

Naboens 2007 Saab 9-3 diesel røyket som bare faen når jeg lå bak han og han ga på. Ser stadig vekk taxier som ryker svart nesten uansett type kjøring, stort sett W211. Dette er godt synlig røyk for å si det sånn. 

Endret av kremt
Lenke til kommentar

Er normalt at det ryker dersom bilen ikke har partikkelfilter. Med partikkelfilter, noe jeg regner med alle nye dieselbiler har nå, er det ingen som helst svartrøyk, og det legger jeg som grunnlag for at det ikke er synlig røyk av "nyere" dieselbiler.

 

Røyken kommer ikke av at den er tuklet med forøvrig.. det er bare uforbredt drivstoff som blir kastet ut. Er vel vesentlig mindre røyk om man deaktiverer EGR-systemet, som er vel noe av det første man tukler med om man vil ha mer effekt.

Lenke til kommentar

Nå er det mye mer EGR-ing på nye dieselmotorer, som mulig kan forklare det.

 

EGR-systemet er ganske enkelt at motorstyringen drar tilbake en viss mengde eksos inn til innsuget (via turboen). Det er da meningen at CO2en i eksosen skal erstatte en del oksygen slik at det er mindre oksygen i lufta den tar inn, men samtidig holde kompresjonstrykket på samme nivå (ellers vil ikke dieselen tenne pga for lav temperatur). Dette reduserer hvor mye oksygen som er tilgjengelig for å danne NOx. Nye dieselmotorer resirkulerer store mengder eksos for å klare de nyere kravene for NOx-utslipp.

 

Desverre er det slik at EGR gjør bare èn positiv ting: Den reduserer NOx-utslipp. Av de negative tingene er det at det reduserer effektiviteten til motoren. Den mindre oksygentilførselen gir mer uforbrendt diesel i sylinderen (effektiviteten til dieselmotorer kommer i stor grad av stor oksygentilførsel), og mye av dette kommer ut som sot (svart røyk) samt store mengder CO. COen kan brennes i en katalysator, og sotet kan brennes i et partikkelfilter. Partikkelfilteret samler opp sotet over tid, og når den måler at filteret begynner å tette seg (mye mottrykk i eksosen) starter den en renseprosess som består i å øke forbrenningstemperaturen (i praksis bruke så mye ekstra diesel den klarer bare for å få varme i eksosen) som får det oppsamlede sotet til å brenne opp. Endel biler bruker også tilsetningsstoffer som blir sprøytet inn i eksosen på dette stadiet.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...