Gå til innhold

Test: Chrome 4.0


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Rss bruker jeg ikke, bruker kun hotmail, musebevegelser, hva er det? Spedd dial har vel Chrome også.

 

Hvorfor SKAL jeg ha lyst til å bytte? Jeg trives med Chrome.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke tvinge deg, eller noen andre, til andre nettlesere. Jeg bare prøver å åpne øynene for at det finnes alternativer, som kanskje passer bedre.

Kanskje man ikke har prøvd andre nettlesere.

 

 

Så lenge du trives med det, så er det jo greitt for deg.

 

Det er ikke alle som trenger mail-klient i nettleseren (som selvfølgelig kan slåes av hvis man ikke bruker det, eller lastes ned som addon til Firefox), men det er perfekt til de som trenger eposten så fort den kommer, uten samtidig å ha en tab åpen (som tar opp plass til andre tabs)

 

Hvorfor man ikke vil ha en rask nettleser, er jo også et spm. Men det er ikke så veldig mye som skiller Opera, Firefox og Chrome.

Internet Explorer er et annet kapittel, og man skal være glad så lenge man ikke må bruke det hehe

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Mulig jeg har virket arrogant og dumb over, jeg har nok lavt blodsukker etter fotballkamp. For all del, jeg har brukt FireFox og Opera i lengre perioder før, og de har fungert smertefritt de, men med tanke på at jeg ikke gjør stort annet enn å surfe på facebook og youtube, så trenger jeg ikke alskens Addons og funksjoner.

 

Dermed er Chrome midt i blinken, siden den er enkel i bruk, og ser fin ut. :)

 

Ikke har jeg spesielt stor tro på at man klarer å merke så stor forskjell på FF, Opera og Chrome når det kommer til hastighet heller. Er det mulig? Eller er det bare spesifikasjoner og placebo?

Lenke til kommentar
Mulig du ikke la merke til at jeg førte en samtale med Ståle, Simen1?

Mulig du ikke la merke til det, men dette er et forum, om du absolutt skal ha en 1 til 1 samtale uten at andre kan si sin mening, så bruk pm's e.l.

 

Du har tydeligvis bestemt deg for å ikke bytte nettleser, så hvorfor gidde å diskutere det, når du er imot alt som blir sagt uansett.

 

Om chrome funker bra for deg, så er jo det greit, men for andre så funker opera eller firefox kanskje bedre.

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke tvinge deg, eller noen andre, til andre nettlesere. Jeg bare prøver å åpne øynene for at det finnes alternativer, som kanskje passer bedre.

Kanskje man ikke har prøvd andre nettlesere.

 

 

Så lenge du trives med det, så er det jo greitt for deg.

 

Det er ikke alle som trenger mail-klient i nettleseren (som selvfølgelig kan slåes av hvis man ikke bruker det, eller lastes ned som addon til Firefox), men det er perfekt til de som trenger eposten så fort den kommer, uten samtidig å ha en tab åpen (som tar opp plass til andre tabs)

 

Hvorfor man ikke vil ha en rask nettleser, er jo også et spm. Men det er ikke så veldig mye som skiller Opera, Firefox og Chrome.

Internet Explorer er et annet kapittel, og man skal være glad så lenge man ikke må bruke det hehe

 

Akkurat når det gjelder det første der Ståle, så gikk jeg fra Opera til Chrome noen måneder før Opera 10 ble lansert. Og tro meg, jeg har aldri angret på det. Føler at Opera har blitt en treig, kjedelig og guffen nettleser. Chrome er midt i blinken!

Lenke til kommentar
Ytelsetest av Chrome 4.0 mot Opera 10.5, Firefox 3.6 og IE8.

 

Chrome er en nettleser med relativt få funksjoner. Få funksjoner gir høy ytelse. Opera er en nettleser med mange funksjoner og burde dermed være tregere. Da er det imponerende av Opera 10.5 å slå Chrome 4.0 på ytelse i en rekke av disse testene.

Nå er det litt forskjell på funksjoner i grensesnittet og JavaScript-motoren. Tror ikke de påvirker hverandre i nevneverdig grad.

Lenke til kommentar
Akkurat når det gjelder det første der Ståle, så gikk jeg fra Opera til Chrome noen måneder før Opera 10 ble lansert. Og tro meg, jeg har aldri angret på det. Føler at Opera har blitt en treig, kjedelig og guffen nettleser. Chrome er midt i blinken!

Du burde sjekke Opera 10.5 da. Men tidligere versjoner er jo også kjent for å være raske på vanlige sider, og ikke bare ytelsestester.

Lenke til kommentar
Akkurat når det gjelder det første der Ståle, så gikk jeg fra Opera til Chrome noen måneder før Opera 10 ble lansert. Og tro meg, jeg har aldri angret på det. Føler at Opera har blitt en treig, kjedelig og guffen nettleser. Chrome er midt i blinken!

Det kommer nok av at det er en nyinstallasjon. Reinstallering pleier å funke fett. :)

Lenke til kommentar

Ståle Opera krever mest systemressurser, bruker lengst tid på å starte opp og er den største installasjons fila. Opera har en størrelse på 14mb som er noe stort til nettleser etter og ha sett chrome.

 

Også er det dette med alle addonsa til firefox. Vet ikke hvor mange som finnes, men er sikker på at bare 5% er brukbar...

Lenke til kommentar
Ståle Opera krever mest systemressurser, bruker lengst tid på å starte opp og er den største installasjons fila. Opera har en størrelse på 14mb som er noe stort til nettleser etter og ha sett chrome.

Dette stemmer vel ikke helt. Den engelske installasjonsfilen er under 10 MB. Den med massevis av språk er rundt 12 MB. Chrome på engelsk er definitivt større enn Opera på engelsk. Dessuten er mye av størrelsen i Opera 10.10 og nyere der på grunn av Unite-applikasjoner som er vedlagt. Når disse ikke lenger legges ved installasjonen vil størrelsen gå enda mer ned.

 

Chrome krever nok en del mer systemressurser enn Opera, siden Opera kan kjøre på veldig gamle PCer, noe Chrome ikke kan. Dessuten gjør Chromes arkitektur at den bruker mye minne.

 

Opera starter heller ikke merkbart tregere enn Chrome. Kanskje du har mye e-post i Opera? Men da blir det litt sånn "apples vs. oranges"-sammenligning.

Lenke til kommentar

Hvorfor i allverden skulle testen sammenlignet med BETA versjoner av andre nettlesere? Da burde da vitterlig Chrome v5.x også bli tatt med i testen?

Egentlig helt greit at slike tester enten kjøres det utelukkende stabile versjoner, ellers så burde alle ustabile versjoner av de forskjellige også bli tatt med, og da blir det naturligvis enklest å bare ta høyde for de siste stabile versjonene..

 

 

Nå har jeg den senere tiden vimset mye frem og tilbake hva nettlesere angår, på jobben går det i endel Internet Explorer 8 rett og slett på grunn av endel nettsider vi bruker som er eldgamle og utelukkende fungerer med IE, nå har vi etter hvert sakte men sikkert begynt å gå over til IE-Tab via Google Chrome, men det er fremdeles flittig bruk av IE8.

 

Selv har jeg vært en svoren Mozilla Firefox mann i flere år nå, men har bare falt lenger og lenger fra den båten etter v3.0, den har fra dag en vært nokså ustabil hos meg, og sammenlignet med konkurrentene (da spesielt Chrome og Opera) syntes jeg Mozilla tar musesteg. Per dags dato finner jeg Firefox treg i oppstart, bruker mye systemressurser, treg når det kommer til innlasting av nettsider og den krasjer fra tid til annen? Syntes Firefox har tapt seg noe voldsomt med v3.x.x, ikke nødvendigvis fordi nettleseren i seg selv har blitt dårligere, men rett og slett fordi andre alternativer har blitt så merkbart bedre.

 

Det geniale med Firefox har alltid vært utvidelsene, nettleseren i seg selv var jo fra starten av fokusert på å være så liten, lett og rask som overhode mulig, hvor de som ønsket diverse funksjonalitet kunne legge til hva de selv ønsker i form av diverse utvidelser, nå har ting snudd tvert om og det virker for meg som Mozilla har roter seg litt bort, nå skal fler og fler av de mest populære utvidelsene integreres direkte inn i nettleseren, som gjør den større og tyngre enn noen gang, det er kanskje lettere for de uten peiling at ting er integrert fra starten av, men for de av oss som ikke ønsker endel av den funksjonaliteten som nå blir tvunget inn fra starten av sitter jo faktisk igjen med en tyngre og tregere nettleser, noe som er helt tragisk.

 

 

I løpet av de siste 10mnd har Firefox gått fra å være min faste og eneste nettleser, til å faktisk ikke bli installert på maskinene mine overhode, og dette er utelukkende fordi den har tapt seg noe voldsomt, hvert fall sammenlignet med konkurrentene, når blant annet Chrome kan starte opp og laste inn nettsider merkbart raskere enn hva Firefox mestrer, til tross for flash block og ad-block er aktivt i Firefox, mens Chrome laster inn alt på nettsidene så blir det rett og slett alt, alt for dårlig i mine øyne.

 

 

Hva Opera angår så har den aldri falt i smak hos meg, ikke fordi den er verken stor eller tung, ikke fordi den mangler noe funksjonalitet jeg ønsker, ikke fordi den ikke er raskt nok heller, men rett og slett fordi design, utseende og ikke minst layout aldri har fungert hos meg, klarer aldri helt å sette fingeren på det, men i løpet av de siste 10mnd har jeg gitt Opera et nytt forsøk gang på gang, uten at jeg noen gang har klart å bli komfortabel med den som nettleser, ei heller kjæresten takler layouten til Opera av en eller annen grunn..

 

 

Og det er her Google Chrome skinner så fantastisk for oss hvert fall, nemlig det at den er så fantastisk minimalistisk, er såpass integrert med Google (ironisk nok) gjør den til en drøm og bruke, Chrome har nå tatt over som min og kjæresten sin faste nettleser helt siden v3.0 var i BETA, tilbake på v3.0 stadig var det riktignok endel problematikk rundt nettsider som ikke nødvendigvis fungerte helt som de skulle og noe funksjonalitet som vi savnet, men til tross for dets mangler så veide den minimalistiske layouten opp for det hele og vi ble forelsket i nettleseren fra første stund, og når vi begge er aktive brukere av Google Search, Gmail, Google Reader osv som vi faktisk er så fungerer jo det hele rett og slett strålende og det ble jo enda bedre med v4.0 hvor vi har fått en rekke helt geniale utvidelser som integrerer nettleser enda bedre mot våre Google kontoer.

 

 

Eneste jeg har å utsette på Chrome per dags dato er at det fremdeles ikke er noen muligheten for å åpne / mellomlagre nedlastinger i temp folder, så hver gang jeg skal starte ny torrent nedlasting i µTorrent så må jeg først velge hvor torrent filen skal lagre seg på maskinen min, istedenfor å bare få den mellomlagret på et temp området og fjernet automatisk etter bruk, nå må jeg da manuelt fjerne dem på egenhånd i etterkant.

 

 

 

Jeg ser helt klart problemstilling med hvordan Chrome benytter seg av tabs og at hver enkelt tab får sin egen bakgrunnsprosess, dette krever nok overall mer systemressurser når du har mange aktive tabs sammenlignet med nettlesere som pakker alt inn under en prosess, men på den andre siden er det jo helt genialt med tanke på at om en tab skulle krasje, så blir du ikke tvunget til å lukke hele nettleseren, og tatt i betraktning at det har blitt nokså vanlig med 4GB RAM+ og minst dobbelkjerne prosessorer i dag så ser jeg ikke på det som noe problem at det brukes litt ekstra ressurser på dette området, har aldri vært noe problem på noen av mine maskiner, ei heller kjæresten sin maskin.. Klart det kan bli et problem på eldre systemer og netbooks, men da får du jo heller velge nettleser utifra behov og system mener nå jeg.

 

Jeg sitter jo ikke på en firekjerne Core i7 og 6GB RAM fordi det skal være til pynt, så når det i midt tilfelle er mer ideelt at nettleseren da heller bruker 1-2% mer prosessorkraft og 5% mer minne så gjør ikke det meg noen verdens ting.

 

 

 

En annen ting som har vært veldig merkelig for min del og mine erfaringer med Opera, er at det alltid ser ut til å skulle være lynrask på papiret, men jeg har aldri funnet det noe raskere enn blant annet Chrome i praksis? Chrome er jo oppe på sekundet jeg trykker på ikonet, og likså er nettsidene lastet opp i det jeg har skrevet inn URL, så ser ikke helt noen hastighetsforskjeller her? Men forskjellene ligger vell når du laster mye Java og diverse, noe jeg utrolig sjeldent gjør og derfor er det på mange måter ingen faktor for meg verken den ene eller andre veien.

Lenke til kommentar
Akkurat når det gjelder det første der Ståle, så gikk jeg fra Opera til Chrome noen måneder før Opera 10 ble lansert. Og tro meg, jeg har aldri angret på det. Føler at Opera har blitt en treig, kjedelig og guffen nettleser. Chrome er midt i blinken!

Det kommer nok av at det er en nyinstallasjon. Reinstallering pleier å funke fett. :)

 

Nei, for jeg ble ikke videre imponert da Opera 10 kom ut. Opplever Opera som en god del tregere enn Chrome. Og, som Refsa sier, Opera er treg å starte opp. Chrome spretter opp med en eneste gang, uansett om man har HDD eller SSD.

 

Når det er sagt, så liker jeg også Chromes minimalistiske grensesnitt. Jeg er mer opptatt av den estetiske opplevelsen ved en nettleser, og her scorer Chrome høyt, både på design og hurtighet. Jeg er ikke ute etter å ha allverden med addons og utvidelser.

 

Opera er på ingen måte en dårlig nettleser, den er mitt 2. valg etter Chrome. Etter det kommer Safari, deretter Firefox (som jeg nesten aldri har prøvd) og på sisteplass er IE, ganske naturlig.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med oppstarts tiden til opera, tar ca. 3-4 sekunder, og det med 10-15 faner oppe. Chrome starter med en gang jeg trykker på iconet, men med tanke på at jeg bare åpner nettleseren 1-2 ganger daglig ser jeg ikke på det som et problem akkurat.

Før brukte jeg firefox, men etter jeg prøvde opera har jeg ikke byttet nettleser(har prøvd chrome og safari, men likte de ikke så godt), liker veldig godt hvordan man kan bytte mellom faner her, speed dial, og at den ikke reloader sider hver gang man går tilbake ++.

Lenke til kommentar

Oioi, dette er jo den første skikkelige nettleserdiskusjonen på lange tider :)

 

Kort oppsummert hvordan jeg opplever noen nettlesere per idag.

 

Firefox: Dette er og har vært min faste nettleser i forholdvis mange år nå. Mozilla har gjort utrolig mye for nettet med sin nettleser og er mye av grunnen til at IE har mistet sin utrolige markedsandel. Utviklere har faktisk blitt nødt til å utvikle for andre nettlesere og på denne måten også sett seg nødt til å følge standardene som er fastsatt, ikke bare IEs imaginære. De siste årene har dessverre Mozilla hatt en del forsinkelser på lanseringer og nye versjoner har alltid blitt utsatt med et halvt år eller så. Det rare er at jeg som bruker betaversjonene flittig surfer like stabilt som på den endelige versjonen. Men de kan da ikke ta sjansene på å slippe en nettleser med småfeil, ei heller er de så "cutting edge" som de en gang var. Det er nok konsekvensene av å ha blitt såpass store. Forhåpentligvis vil endringene i hvordan nye funksjoner legges inn i Firefox fikse dette litt. Inntil videre fortsetter nok Firefox å være min hovednettleser og det er nok mye grunnet de små tingene jeg har blitt avhengig av og de mange utvidelsene man finner. Dessuten er adresselinjen fortsatt bedre enn noen av de andre nettlesernes etter min mening!

 

Opera: Har funnet sin faste plass som nettleseren jeg benytter meg av på skolen. Den er nok like kjapp som Firefox om ikke kjappere, men på grunn av måten ting ting lastes og vises oppleves den hakket tregere i surfingen. Her på forumet for eksempel, Firefox hopper rett til det innlegget den skal så jeg kan begynne å lese, mens Opera har en tendens til å heller laste et par ting til før den sender meg dit den skal og rendrer dette. Dessuten synes jeg ikke den takler mange faner på like bra som Firefox, man ender rett og slett med veldig små faner istedet for at linjen utvides. Dette, sammen med litt tungvinte menyer osv. gjør at jeg ikke tar skrittet med det første, men hvis integrasjonen med Opera Mobile etterhvert blir god og et par småting fikses så skal man ikke se bort ifra at jeg bytter. Håper Opera fortsetter som de alltid har gjort med å være "cutting edge" og prinsipielle i sin utvikling. Opera har alltid gjort det de mener er best for weben og jeg håper dette fortsetter med f.eks HTML5 og <video> og det som måtte følge. Siste 10.50 ser lovende ut!

 

Chrome: Brukes som "dette tar så kort tid at jeg ikke fyrer opp Firefox med 60 faner" -nettleseren min. Den er kjapp og enkel og fin å bruke til småting. Dessverre vil jeg nok ikke klare å ta denne i bruk som fast nettleser, den har rett og slett en lang vei å gå før den oppfyller kravene mine. Dessuten er det noe som ergrer meg og det er den fantastiske nyvinningen av å kjøre hver fane som egen prosess. Idéen er sikkert god den, men hver gang jeg sliter med Chrome så fryser hele nettleseren og ikke bare den ene fanen. Har aldri opplevd at én fane kræsjer og da forsvinner poenget litt. Synd!

 

Safari har jeg dessverre aldri sett noen vits med å installere. De tre nevnte er mer enn nok for meg og Safari har ingen argumenter som har fått den inn på en av mine pc-er. Dog skal det sies at WebKit alltid er flinke med standarder og utvikler i stort tempo så dette er nok en god nettleser selv om kanskje noe av Apple-filosofien som jeg ikke er så stor fan av dukker opp noen steder.

 

IE: Hæ, lever du ennå? Nuff said. Jeg håper at IE9 fortsetter der IE8 slapp for det er fortsatt mye som mangler, men har dessverre begrensede forventninger når MS for eksempel går ut og sier at de ikke har planer om å støtte <video> -tagen. Trist!

Lenke til kommentar

Jeg har blitt forelsket i Chrome etter jeg gikk over fra Firefox. Raskere syns jeg. Nå, når jeg åpner Firefox, merker jeg det som et tungt program. Tungt og stort.

 

Dessverre er det også mange som ennå bruke IE. De som ikke har forstått nytten av å bytte nettleser. Jeg ergrer og blir rett og slett sint når jeg ser noen bruke IE. Da blir jeg som Jehovas Vitne når de prater om skapelsesberetningen. "Det finnes så mye mer og bedre her i verden, min bror"

Vi bruker dessverre IE på jobben. Det er en fryd å vende hjem hver dag til min deilige Chrome <3

Lenke til kommentar

Det artige med diskusjoner som dette er at uansett hva man sier om hvilken nettleser; noen kan mene det og det om Chrome, eller det om Firefox. Uansett, så mener alle, absolutt alle at IE suger :p

 

Tester beviser jo dette gang på gang, så det er jo i grunnen ufattelig (sett fra vår side) at IE har så stor markedsandel. Men på den andre siden, så er det kanskje ikke så rart når man ser klipp som dette:

:p

Lenke til kommentar

Begynner å bli en stund siden jeg testet Opera. Men alle mine tidligere erfaringer med Opera var at det var noe ustabilt.

 

Har lenge brukt Firefox jeg også. Bruker primært Firefox.

 

Synes Internet Explorer 8 gjorde smart i å legge til "In Private Browsing", sikkert fint om jeg skulle støte på en IE ett eller annet sted (internett cafe i utlandet, hos venn eller noe..). IE brukes kun til Windows Update, og som nettleser nummer 2 dersom det er noe som jeg ønsker å finne ut om ser annerledes ut enn i Firefox, dersom jeg støter på problemer under surfing.

 

Safari blir litt vel eksotisk. Eneste plassen jeg har truffet på den, er hos folk som bruker Mac.

 

Google Chrome har imponert meg, og en skal ikke se vekk i fra at jeg kanskje en dag bytter til den (fra Firefox), men det er vanskelig å bestemme seg for den riktig ennå. Firfox sitter godt i fingrene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...