Gå til innhold

Hjelp til valg av objektiv.


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Har lyst på nytt obektiv, da jeg akkurat fikk et nytt kamera Nikon D90. Har lyst på fastopptikk. Enten en 50mm eller en 85mm (klarer ikke å bestemme meg).

 

Så er greia skal jeg gå for enten f2.8, f1.8 eller f1.4?

 

Hva mener dere? Og gjerne utdyp litt også, så at jeg får mere kjøtt på beina, når jeg skal ut å kjøpe. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpet meg et 50mm 1.8, men på crop blir det litt for trangt til å bruke inne, og det er jo nettopp der du har mest bruk for noe lyssterkt. Har nå bestillt meg et 35mm, også den i 1.8. Når det er sakt så kommer jeg ikke til å kvitte meg med 50mm. Bruker den fast når jeg er ute med ungene på lekeplassen feks. Da ville jeg nok heller gått for 85mm av dine alternativer. Jeg kjenner ikke det objektivet, men har en 90mm som jeg så og si alltid ender opp med når jeg går tur i skogen. Du kan jo se på de bildene du har tatt til nå og se hvilke brennvidder du bruker mest.

Lenke til kommentar

All moderne Nikon speilrefleks objektiver passer til alle moderne Nikon kamera. Det er bare det at:

* DX objektiv på FX kamera gir "mørke kanter", eller man kan stille kameraet i DX mode og bruke ca 75% av sensoren

* FX objektiv på DX kamera gir egentlig et "større bilde" enn det du ser i søker og får på sensoren. Mao. du bruker det beste området i objektivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...