Gå til innhold

Tungetaling, synspunkter og meninger


Anbefalte innlegg

Først av alt vil jeg bare si at jeg ikke vil rakke ned på noen som eventuelt tror på dette, eller har en tro i det hele tatt.

 

jeg var i barnedåp til min søsters barn, der mannen er med i en sekt og barnet ble døpt der og ikke i kirka.

Der ble det talt i tunger av en kvinne, og en annen mann som oversatte.

Jeg satt der med hakeslepp over hvor sykt jeg syns dette var.

Jeg har ingen tro, men fant ut den dagen at jeg ble litt mer glad i statskirka.

 

Noen som har opplevd dette noe sted? Noen som tror på at det er tale fra den hellige ånd?

 

Agnes Ozman var den første som talte i tunger da pinsebevegelsen i amerika fikk sitt gjennombrudd på 1900 tallet ifølge wikipedia.

 

Bare jeg som syns dette er litt sykt?

 

Speaking in Tongues Medical Study proves Holy Spirit praying

Se filmen hos Youtube

 

Speaking in Tongues and Interpretation

Endret av SCV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har diskutert dette med noen skruller fra en menighet. I bibelen mener jeg det stod at en person talte i tunger, og alle forstod hva han sa. Det var personen fra menigheten enig i. Jeg sa at det er jo litt merkelig at man nå trenger en som oversetter tungetalen, når den opprinnelig var slik at man forstod hva som ble sagt uansett hvilket språk man snakket..

 

Mulig det alltid har vært slik at man trenger en som "oversetter" tungetalen, men det var ikke slik jeg ble lært dette i kristendomsfaget på barneskolen..

Lenke til kommentar
Og så får de samme gjentakende lydene på mystisk vis forskjellige betydninger i oversettelsene.

Så du mener altså at "lalala" betyr gud er god OG gud finnes ikke? :p

 

Tungetale har ikke en dritt for seg, det er hjernen som får en overload med innbilte følelser og så begynner kjeftamentet å løpe løpsk. Tar en dette opp på bånd vil det, som cyberfrog sier, være en hel haug med identiske lyder som gjentas, men som av en eller annen grunn (!?) blir oversatt med ny betydning av

2tolken"... :no: En trenger ikke å være noen Einstein for å skjønne at dette er renspikket tull, gjør en vel?

Lenke til kommentar

Har opplevd det samme som deg trådstarter. Var i dåp til kusinen min for et par år siden. Tante og onkel er med i en eller annen sekt jeg ikke husker hva heter og det var samme opplegget der. En dame som snakket i tunge mens "presten" oversatte. Det var rimelig drøyt og jeg begynte faktisk å le, så jeg fortet meg ut og satt der til dåpen var ferdig.

Lenke til kommentar
Har opplevd det samme som deg trådstarter. Var i dåp til kusinen min for et par år siden. Tante og onkel er med i en eller annen sekt jeg ikke husker hva heter og det var samme opplegget der. En dame som snakket i tunge mens "presten" oversatte. Det var rimelig drøyt og jeg begynte faktisk å le, så jeg fortet meg ut og satt der til dåpen var ferdig.

Det hadde jeg gjort også :)

 

Hadde det vært ungen min som skulle døpes hadde jeg faktisk tatt med meg ungen ut også.... men ingen av mine unger er døpt og jeg skjønner nå hvorfor.. he he

Lenke til kommentar

Jeg skal aldri tilbake dit mer nei. Er veldig skremmende å se hvordan medlemmene oppfører seg og høre hvordan de tenker om forskjellige ting. Disse små kristne sektene er endel verre enn statskirken. Det har gått så langt at når jeg spurte fetteren min (går i 1klasse på barneskolen) om hva han ønsket seg til jul fikk jeg til svar: Jeg ønsker at Jesus synes jeg er snill.

Lenke til kommentar

Ignorance is bliss for en del mennesker i de små sektene ja... Til dummere og mer uopplyst de fremstår til bedre ser det ut til... De har sikkert hørt at det er de enfoldige som skal arve jorden, ifølge bibelen, og mer enfoldige enn noen av de mest kristne sjelene skal du vel lete lenge etter... :p

Lenke til kommentar

Som så mange andre kloke hjerner i denne posten skriver, er det ikke veldig vanskelig å skjønne at dette er intet mindre enn religionshjernevasket galskap. De har mest sannsynlig gjort noe liknende fra de var små og noen har fortalt dem at de snakker i tunge eller de har fått den idèen av at de gjør det, og nå tror de så mye på det selv at det får en placebo-liknende effekt. Som en eller annen her sa, krever det ekstremt lite hjernekapasitet for å ytre følelser med "gibberish", mens på den andre siden er det litt mer krevende å forme meningsfylte setninger. Du kan jo selv prøve å si tilfeldige ord, du kommer til å merke at du ikke tenker over hvilke tilfeldige ord du sier, mens du må tenke godt gjennom hva du sier når du faktisk tar i bruk et ordentlig språk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...