Gå til innhold

Skrekkhistorier - 20.000 kr for internett i utlandet?!?!


Anbefalte innlegg

Flimzes & Babelfisken: Min poäng var att vi vet ju att det kostar att använda mobil och mobila tjänster i utlandet. Det är ju inte Operatörens fel att nån går bananas med mobilen i utlandet, rätta mig om jag har fel!

 

Neida, men sammenligningen din var ikke helt teknisk berettiget, da telefonsamtaler faktisk kan (om man skal være veeeeeldig drøy) forsvares at koster mer over lenger avstander fordi man bruker flere lands nett osv, men internet går bare direkte ut på internett uansett hvor i verden du er. Og for operatørene koster ikke nettet noenting sammenlignet med hva vi betaler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At prisene i utlandet er helt rå og egentlig helt urimelige er en ting.

 

En annen ting er (som jeg har prøvd å si flere ganger) at man kan ryke på ekstreme beløp hvis man bare er uheldig, og det burde det vært filtere mot. Teknisk må det være mulig, så da er det kun viljen det står på. Eksempelvis sperring av abb. hvis man overstiger ett visst beløp eller lignende (kredittkort har det og har hatt det i mange år).

 

Personlig reiser jeg mye, har jobb abb. så det er egentlig ikke noe problem for meg, men har selv opplevd, og har kollegaer som har opplevd, regninger på 10-15 tusen uten at man helt har vært klar over det. Noe som ofte skjer er at man sitter f.eks. på en kafe (eller MacDonalds) og tror man bruker trådløst nett, men egentlig er man på 3G. Etterhvert har vi lært disse "fellene", men det kan da ikke forventes at alle vet om disse? (Vi= stort sett data/ kybernetikk ingeniører så det er ingenting i veien med teknisk kompetanse).

Lenke til kommentar

Jeg har klart meg veldig fint i 3 år med min n95 uten å gå på noen smeller i det hele tatt, enkelt og greit fordi den enkleste måten å starte nettleseren, er å søke etter wlan (som ligger i aktiv ventemodus), velge et wlan og så starter den browseren automatisk.

 

Har vi gjort det for enkelt å ikke tenke på nyere modeller?

Lenke til kommentar

Fantastisk, det ser ut som han har Telenor i Sverige og så er de såpass samkjørte at de driver med slikt tull som dette.

Det er fantastisk av man i Europa og ikke minst Norden ikke har kommet lengre enn dette, håper EU rævkjører disse mobilleverandører med stålkost....

 

 

http://www.aftonbladet.se/pryl/article6590225.ab

 

 

Såg hockey-VM – krävdes på 114 000

 

Dyr nota Sven-Erik Kardevall med räkningen på 114 000 kronor från Telenor. Det är notan för att se två VM-matcher i ishockey.

Foto: GUSTAV MÅRTENSSON

Använde datorn i Norge – fick chockräkning

 

Sven-Erik tog med sig datorn till Norge.

 

Då fick han en räkning från Telenor – på 114 000.

 

– Man blir förbannad, snacka om ockerpriser, säger han.

 

Sven-Erik Kardevall, 58, firade nyår med familjen i norska Trysil.

 

Både Sven-Erik och sonen Ronny, 36, hade med sig sina bärbara datorer med mobil internetuppkoppling.

”Hockeygalen”

 

– Ronny är hockeygalen och tittade på junior-VM på sin dator, säger Sven-Erik.

 

Ronny hann två matcher men plötsligt fungerade inte uppkopplingen längre.

 

Då ringde han till Telenor som berättade att uppkopplingen stängts av för man tyckte att räkningen blivit för hög.

Lenke til kommentar

Tja, uansett så illustrerer dette at disse selskapene ikke er i stand til og ta til vett og de ber om ganske hard regulering.

Det som er litt spesielt i dette tilfellet er jo at vedkommende er Telenor-kunde og de faktisk ikke lar sine egne kunder roame på data til en normal pris, det er helt latterlig.

Disse tingene er jo ganske alvorlig i og med mobil = nett og folk beveger seg både i jobb og fritid, det bør ikke være slike kunstige hindre innad i EU/EØS og artikkelen viser jo galskapen, det finnes ikke noe marked i dette, det er rein flåing fordi man kan og kundene er uvitende. Det er faktisk ikke så mange andre steder i markedet man kan drive med slikt og med slike summer.

Det er ganske rørende og se hvordan mange her synes slikt er ok fordi man bare kan lese prislista, i og for seg er jeg enig i dette men her er det jo for det første helt enorme summer man snakker om uten at det koster leverandøren omtrent noe i kostnader samt dette er problematisk for næring og folk som driver i andre land.

Lenke til kommentar
Selvsagt, det er jo helt logisk at to, tre timer med streaming koster over 100000,-. Tross alt koster det vel Telenor opp til flere kroner og levere disse tjenestene så påslaget er jo høyst rimelig.

 

Selvsagt, det er jo helt ulogisk å tro at kundene skal sjekke opp prisen før de bruker noe.

 

Vel, det er ikke uhørt i næringslivet at man avtaler handler uten å avtale pris. Da skal man bruke "gjengs pris" ifølge kjøpsloven, og det gjelder også utenfor løsørekjøp. Her er riktignok prisene formelt avtalt med liten skrift, men praksisen om gjengs pris viser at det ikke er unormalt å ha tillit til at ens handelspartnere opptrer redelig og skikkelig.

 

Å ta noen millioner prosent i avanse uten å utbasunere det med gulltrompeter og skinnende engler er ikke særlig redelig spør du meg eller EU.

Lenke til kommentar
En annen ting er (som jeg har prøvd å si flere ganger) at man kan ryke på ekstreme beløp hvis man bare er uheldig, og det burde det vært filtere mot. Teknisk må det være mulig, så da er det kun viljen det står på. Eksempelvis sperring av abb. hvis man overstiger ett visst beløp eller lignende (kredittkort har det og har hatt det i mange år).

 

Det tror jeg faktisk at de fleste norske operatører gjør allerede. Problemet er når kunden er i utlandet, så vet de ikke hvor stort forbruket er før den utenlandske operatøren sender de info om dette, noe som i værste fall kan ta et par dager.

Lenke til kommentar
Jeg har klart meg veldig fint i 3 år med min n95 uten å gå på noen smeller i det hele tatt, enkelt og greit fordi den enkleste måten å starte nettleseren, er å søke etter wlan (som ligger i aktiv ventemodus), velge et wlan og så starter den browseren automatisk.

 

Har vi gjort det for enkelt å ikke tenke på nyere modeller?

 

Samme her med opptil flere telefoner og et ikke ubetydelig antall utenlandsturer. Men 3G og dataroaming slås av så fort jeg forlater Norge. I Tyskland har jeg ellers eget "tankbart (kontantkort)" dataabb på 3G. Fint med gode tyske venner som er villige til å stå som eier.

 

Det er ellers ikke vanskelig å være enig i at både telefon, SMS og ikke minst datatrafikk er for dyrt når vi snakker om utenlandsroaming. I hovedsak er dette er konsekvens av markedet, sterk innenlands konkurranse gjør at områder som har andre mekanismer for prising (avtaler) overprises.

 

Dog er ikke MB prisen relativt sett høyere enn prisforskjellen på samtaler, men i og med at ingen maksgrenser finnes blir det fort dyrt. Det er også en ikke ubetydelig merkostnad knyttet til "administrasjon"/fakturering for den utenlandske operatøren. Det var dette som gjorde utslaget slik at EU ikke regulerte roamingpriser på mobiltelefoni og SMS ennå lengre ned.

 

Men den forsvarer ikke fraværet av makspriser på datatrafikk. 100 eller 200 kr som daglig makspris hadde vært fornuftige greier.

 

Og et lite apropos. Så vidt jeg vet så får man en SMS med varsel om "høyere" priser så fort man blir registert i et utenlandsk nett.

 

Edit: Telenor har en form for "makspris" på egne nett i Sverige og Danmark. 200 MB koster maks 100 kr pr dag. Problemet at bruker du over 200 MB, så begynner 25 kr pr MB å renne på igjen.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er EU igang, dakkars operatører.......

 

Klippert fra insidetelecom.no

 

Fra og med 1. mars er alle mobiloperatørene i EU pålagt å tilby kundene en sperreløsning som lar dem sette et øvre tak for hvor stor dataregningen skal få vokse seg mens de reiser i Europa.

 

Tjenesten skal automatisk avbryte kundens dataforbindelse når regningen har passert det angitte nivå.

 

Grense på 50 euro

Operatørene er fra og med 1. mars pålagt å tilby kundene en sperregrense på 50 euro. Dersom behovet tilsier det, skal kundene kunne sette et hvilket som helst annet tak enn denne standardgrensen. Alle kunder som ikke har satt en spesifikk, personlig grense innen 1. juli, skal gis et tak på 50 euro.

 

Det inngår også i de nye reglene at forbrukerne skal advares når regningen har nådd 80 prosent av den gjeldende begrensingen.

 

– De nye reglene beskytter forbrukerne ved å sikre dem mot superregninger for databruk, skriver EUs digitalkommisjon i en pressemelding.

 

Som et eksempel på hvor galt det kan bære av sted uten denne foranstaltningen, nevnes en tysker som under et besøk i Frankrike lastet ned en episode av et tv-program. Regningen ble på 46.000 euro.

 

Presser prisene

EU har i tillegg pålagt operatørene et nytt prisregime. Nå skal operatørene maksimalt betale hverandre 1 euro per megabyte data ved gjesting innenfor EU. Og denne prisen skal ytterligere ned de neste par årene.

 

Det er de respektive medlemslandenes teleregulerende myndigheter som har ansvaret for at operatørene etterlever det nye regelverket.

 

EU vil på sin side følge opp det nye regimet gjennom Berec (Body of European Regulators for Electronic Communications) som avviklet sitt første møte 28. januar i år. Europakommisjonen vil analysere resultatet av reglene og foreta evalueringer juni 2010 og juni 2011, heter det i meldingen.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Selvsagt, det er jo helt logisk at to, tre timer med streaming koster over 100000,-. Tross alt koster det vel Telenor opp til flere kroner og levere disse tjenestene så påslaget er jo høyst rimelig.

 

Selvsagt, det er jo helt ulogisk å tro at kundene skal sjekke opp prisen før de bruker noe.

 

Vel, det er ikke uhørt i næringslivet at man avtaler handler uten å avtale pris. Da skal man bruke "gjengs pris" ifølge kjøpsloven, og det gjelder også utenfor løsørekjøp. Her er riktignok prisene formelt avtalt med liten skrift, men praksisen om gjengs pris viser at det ikke er unormalt å ha tillit til at ens handelspartnere opptrer redelig og skikkelig.

 

Å ta noen millioner prosent i avanse uten å utbasunere det med gulltrompeter og skinnende engler er ikke særlig redelig spør du meg eller EU.

 

Liten og liten skrift - det tok meg som 14 åring noen minutter å hente takster for Polen,Tyskland og Sverige når vi skulle innom de landene.

 

Enkelte her går meget langt i å sy puter under armene til folk - hvis de ikke forstår hva de kjøpte seg, så får de også ta konsekvensen. Det er ikke noe nyhet at ting koster, spesielt mobilbruk i utlandet.

 

Blir nesten like dumt som kunde som ringer forsikringsselskapet når Iphonen er borte, og sier at ved erstatning så må han også ha hjelp til å sette den opp igjen.

Det må forventes at normalt fungerende mennesker faktisk sjekker ting, ikke bare antar og så forventer andre skal "betale" for en.

Lenke til kommentar

Nå er EU igang, dakkars operatører.......

 

Klippert fra insidetelecom.no

 

Fra og med 1. mars er alle mobiloperatørene i EU pålagt å tilby kundene en sperreløsning som lar dem sette et øvre tak for hvor stor dataregningen skal få vokse seg mens de reiser i Europa.

 

Tjenesten skal automatisk avbryte kundens dataforbindelse når regningen har passert det angitte nivå.

 

Grense på 50 euro

Operatørene er fra og med 1. mars pålagt å tilby kundene en sperregrense på 50 euro. Dersom behovet tilsier det, skal kundene kunne sette et hvilket som helst annet tak enn denne standardgrensen. Alle kunder som ikke har satt en spesifikk, personlig grense innen 1. juli, skal gis et tak på 50 euro.

 

Det inngår også i de nye reglene at forbrukerne skal advares når regningen har nådd 80 prosent av den gjeldende begrensingen.

 

– De nye reglene beskytter forbrukerne ved å sikre dem mot superregninger for databruk, skriver EUs digitalkommisjon i en pressemelding.

 

Som et eksempel på hvor galt det kan bære av sted uten denne foranstaltningen, nevnes en tysker som under et besøk i Frankrike lastet ned en episode av et tv-program. Regningen ble på 46.000 euro.

 

Presser prisene

EU har i tillegg pålagt operatørene et nytt prisregime. Nå skal operatørene maksimalt betale hverandre 1 euro per megabyte data ved gjesting innenfor EU. Og denne prisen skal ytterligere ned de neste par årene.

 

Det er de respektive medlemslandenes teleregulerende myndigheter som har ansvaret for at operatørene etterlever det nye regelverket.

 

EU vil på sin side følge opp det nye regimet gjennom Berec (Body of European Regulators for Electronic Communications) som avviklet sitt første møte 28. januar i år. Europakommisjonen vil analysere resultatet av reglene og foreta evalueringer juni 2010 og juni 2011, heter det i meldingen.

 

 

Å nei, nå kan vi ikke lengre tjene enorme summer på å svindle folk!

Tro om vi kan begynne som ringelydselgere i stedet?

 

Hilsen telenor

Lenke til kommentar

Personlig så ser jeg ikke helt problemet her. Så lenge det har eksistert mobiltelefoner så har det vært kjent at det er dyrere å bruke telefonen i utlandet. At folk, etter å ha streamet 2 ishockey kamper eller lastet ned flere 100 mb med data i utlandet, blir overrasket over at de får høy regning vitner bare om at de ikke er klar over hva de driver med.

Jeg har ingen sympati med de som får disse regningene. De fleste som har smarttelefoner er klar over at disse bruker datatrafikk så og si hele tiden for å oppdatere apps o.l. man har på telefonen.

De som ikke er klar over dette bør heller vurdere å anskaffe seg en mindre avansert telefon (f.eks: SE W595) som vil forhindre høy regning pga databruk i utlandet. Det er ikke en menneskerett å ha den nyeste og mest avanserte telefonen på markedet.

Det blir noe av det samme dersom en person som bare har kjørt bil med automatgir hele livet plutselig skal begynne å kjøre bil med manuelt gir. Skal han da klage til forhandleren fordi bilen ikke skifter fra første til andre gir?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...