Gå til innhold

Skrekkhistorier - 20.000 kr for internett i utlandet?!?!


Anbefalte innlegg

Det var da en rimelig arrogant holdning her i denne tråden.

Tja, bensinstasjoner og mobiloperatører er de siste gjenlevende landeveisrøverne i Europa, så det må da være lov å irritere seg over dem.

 

Da ordla jeg meg litt feil.

 

Jeg mente det motsatt, dvs. at mange her syntes det var greit at man ble "lurt" av teleoperatørene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var da en rimelig arrogant holdning her i denne tråden.

Tja, bensinstasjoner og mobiloperatører er de siste gjenlevende landeveisrøverne i Europa, så det må da være lov å irritere seg over dem.

 

Da ordla jeg meg litt feil.

 

Jeg mente det motsatt, dvs. at mange her syntes det var greit at man ble "lurt" av teleoperatørene.

Man blir ikke lurt hvis man prøver å følge med.

Lenke til kommentar
Telenor varsler på SMS etter ca 500kr, så de har sitt på det tørre.

Helt enig med at det er vi som kunder som må passe på selv. Hvis man ikke vet hvordan man begrenser bruken sin, ring kundeservice da vel.. Derfor de sitter der, for å hjelp oss som kunder som ikke kan så mye...

Det som er greia med den varslingen er at de forbeholder seg retten til ikke å sende den. Det står med meget liten skrift på hjemmesiden deres. Kompis mottok aldri noen som helst melding om at han hadde gått over en grense, og forble da uvitende om at han brukte penger som en krøsus.

 

Man blir ikke lurt hvis man prøver å følge med.

Jeg blir litt dumstruck over hvor arrogant du opptrer akkurat nå. Vi skriver 2010, et år der store deler av alle generasjoner ikke fullt ut er komfortable med kompleksiteten til sine digitale enheter. Det er ikke alle forunt å sette seg inn i alle aspekter ved sin fancy mobiltelefon, eller å finlese avtalen med sin mobiloperatør. Selvfølgelig får de fleste med seg at det kan være dyrt å ha med seg telefonen til utlandet, men det er langt fra alle som har forutsetningene til å skjønne at man faktisk forbruker data ved å f.eks. motta en MMS eller å sitte på Facebook. Dermed burde jo selvfølgelig den enkelte teleoperatør, i forbrukervennlighetens navn, tjent på å legge begrensninger (som selvfølgelig ville kunne oppheves) på databruk i utlandet.

Lenke til kommentar

Noen land har jo opp mot 140 kr pr Mb. Samme som at et menneske skjønner det er dyrt for samtaler i utlandet , bør det mennesket også skjønne at datatrafikk er dyrt i utlandet. nytter ikke å komme å spille dum , så klikke fullstendig på operatøren når regningen kommer. Samme gjelder skyhøye regninger ellers også

Lenke til kommentar

Hva hvis telefonen viser wifi, men er på 3G/edge?

 

Hva hvis du aldri får kontakt, men teleoperatør tar betalt?

 

Hva hvis du får kontakt, men må betale for mye mer enn du har brukt?

 

Hva hvis du gjør alt riktig, men det er feil på telefonen, slik at den fortsetter å pushe Mb?

 

Hva hvis det er umulig å slå av dataroaming/push på telefonen?

 

Hva hvis du bare blir lurt av teleoperatøren?

 

Greit å sitte på gutterommet å kritisere, men det er faktisk mange forskjellige situasjoner som kan oppstå.

Banker og kredittkortselskaper har systemer som håndterer dette. Teleoperatørene gjør ingenting, selv om det kan være snakk vel så store summer.

 

Kan umulig være vanskelig å legge inn max. beløp på bruk, ev. slå av dataroaming etc. på ett abonnement. Dette blir f.eks. gjort på kontantkort.

Lenke til kommentar
Man blir ikke lurt hvis man prøver å følge med.

Jeg blir litt dumstruck over hvor arrogant du opptrer akkurat nå. Vi skriver 2010, et år der store deler av alle generasjoner ikke fullt ut er komfortable med kompleksiteten til sine digitale enheter. Det er ikke alle forunt å sette seg inn i alle aspekter ved sin fancy mobiltelefon, eller å finlese avtalen med sin mobiloperatør. Selvfølgelig får de fleste med seg at det kan være dyrt å ha med seg telefonen til utlandet, men det er langt fra alle som har forutsetningene til å skjønne at man faktisk forbruker data ved å f.eks. motta en MMS eller å sitte på Facebook. Dermed burde jo selvfølgelig den enkelte teleoperatør, i forbrukervennlighetens navn, tjent på å legge begrensninger (som selvfølgelig ville kunne oppheves) på databruk i utlandet.

Du er pliktig til å ha lest avtalen, så hvis du ikke har gjort det og du brenner deg, da får du faen meg ta straffen.

Og nå som vi er i 2010 burde det være flere som faktisk vet mer om teknologi, ikke omvendt, jeg skjønner ikke helt logikken din.

Lenke til kommentar

Hva hvis telefonen viser wifi, men er på 3G/edge?

-Hva med å sette seg inn i telefonen før man bruker den? Som feks man gjør med bil før man kjøper.

 

Hva hvis du aldri får kontakt, men teleoperatør tar betalt?

-Det skal man vel ikke betale for. Og da er jo bare å ta kontakt med teleoperatør. Det kan vel skje i Norge også?

 

Hva hvis du får kontakt, men må betale for mye mer enn du har brukt?

-samme som over

 

Hva hvis du gjør alt riktig, men det er feil på telefonen, slik at den fortsetter å pushe Mb?

-Garanti på telefonen

 

Hva hvis det er umulig å slå av dataroaming/push på telefonen?

-Hva hvis det ikke går an å gire manuelt med en bil med automatgir?

 

Hva hvis du bare blir lurt av teleoperatøren?

-Forbrukerrådet

 

 

Kan umulig være vanskelig å legge inn max. beløp på bruk, ev. slå av dataroaming etc. på ett abonnement. Dette blir f.eks. gjort på kontantkort.

-Nei, feks SMS tok vel en stund før ble registrert. Slik at man kunne bruke mer enn man har. Mener jeg å ha lest.

Lenke til kommentar

Jag förstår egentligen inte varför detta diskuteras?

Har man skrivit under ett kontrakt så godtar man ju det som står i kontraktet, svårare än så är det ju inte.

Så har det ju varit i alla tider.

 

Vad blir nästa tro? "Bensinen var dyrare än jag trodde, så jag vill ha tillbaka lite"

 

Helt ärligt så blir detta för dumt!

Lenke til kommentar
"Bensinen var dyrare än jag trodde, så jag vill ha tillbaka lite"

Helt ärligt så blir detta för dumt!

Ja, dette ble for dumt. Sammenligningen din holder ikke vann (eller bensin).

 

Hva skjer når du fyller bensin? Fyller du opp tanken uten å vite prisen, reiser hjem, og får en regning i posten en måned senere? Nei, du får beskjed mens du fyller om hvor mye dette vil koste, så du kan stoppe umiddelbart dersom du ser at dette blir dyrere enn du kan takle.

 

Hadde folk sett et tilsvarende "telleverk" når de brukte datatrafikk på mobilen, så ville vi ikke hatt noe problem. Men dette ser ikke mobilselskapene ut til å være interessert i, sannsynligvis fordi det ikke er i deres egen interesse.

 

De skyhøye prisene har ingen rot i virkeligheten, og mobilselskapene kommer ikke til å slutte med dette frivillig - de må tvinges til det ved overnasjonale lover og reguleringer. For noen år siden var det omtrent like dyrt å ringe hjem fra utlandet, men dette har det blitt slått hardt ned på. Datatrafikken står for tur.

 

Men det er vel noen her som blir blir sure dersom det blir billigere å bruke mobilt bredbåndsinternett i utlandet også. Mister noe av det teknologiske overtaket, eller no' sånt.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

nebrewfoz: Jaja, om bensin-frasen är det du vill hänga dig upp i, varsågod!

 

Kan helt klart vara enig i att priserna i utlandet är skyhöga och lovverk som stramar in detta kanske borde vara på sin plats, vad vet jag.

Dock kvarstår ju hela poängen som egentligen ingen verkar vilja svara på (jag kan ha fel). När man skriver under ett kontrakt så godkänner man ju det som står i kontraktet, eller hur? Ska då Operatören klandras för att den enskilda individen inte läst igenom avtalet, som han har signerat?

Där menar jag att det blir för dumt!

 

Kan helt klart vara enig i att vissa spärrar borde upprättas på mobil datatrafik men jag räknar väl med att det kommer...

Lenke til kommentar
Dock kvarstår ju hela poängen som egentligen ingen verkar vilja svara på (jag kan ha fel). När man skriver under ett kontrakt så godkänner man ju det som står i kontraktet, eller hur? Ska då Operatören klandras för att den enskilda individen inte läst igenom avtalet, som han har signerat?

Där menar jag att det blir för dumt!

Problemet er at kontrakten rett og slett er for komplisert å forstå for folk flest. Og prisene (på abonnement, taletrafikk innenlands/utenlands, datatrafikk innenlands/utenlands, osv.) står ikke i kontrakten man signerer - de står andre steder. Som regel må man på nettet for å finne disse, og de endres gjerne uten at kundene blir orientert om det.

 

Jeg er enig i prinsippet om at man skal forholde seg til den kontrakten man har inngått, og jeg er enig i at det er mange "airheads" som setter seg altfor dårlig inn i saker og ting, men i dette tilfellet mener jeg at hovedproblemet ligger i de urimelige vilkårene og prisene som mobilselskapene opererer med. Det kaller jeg å (forsøke å) utnytte folk.

 

Folk har en intuitiv forståelse av andre typer forbrukskontrakter (vann, elektrisitet, fastlinjetelefon, innenlands mobiltrafikk, osv.) Derfor blir mange overrasket når de en gang i mellom befinner seg i utlandet uten å tenke på at det er helt andre priser som gjelder der. (Du har lignende ting i sikkerhetskontrollen på flyplassene; folk dukker opp med både det ene og det andre som de ikke har tenkt på er forbudt å ta med. Det er for dem såpass langt fra normalen at tanken ikke streifer dem at det ikke er lov å ta med en flaske med vann gjennom kontrollen. Du kan ha en flaske med vann før kontrollen og etter kontrollen, men ikke gjennom kontrollen ...)

 

En bil der brytere/hendler/egenskaper skifter karakteristikk ettersom hvor man befinner seg, ville i de fleste tilfeller kunne virke forvirrende, kanskje til og med trafikkfarlig. Det er vel tvilsomt om det ville vært lov.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt det store problemet med hvordan teleoperatørene driver butikk. Det står helt krystallklart på nettsidene deres hva absolutt all bruk av abb. koster i alle verdens land. Å "forvente" at noe ikke skal koste mer enn det gjør, er rett og slett bare idioti og uvitenhet. Man kan ikke bruke noe, for så å forvente at det skal koste en tier. Hvis man ikke klarer å klikke seg to-tre klikk på en nettside, eller ringe kundeservice, da har de etter mitt syn bare seg selv å takke.

 

Samme kommer til mobiltelefoner; Hvis man ikke klarer å lese bruksanvisningen og sette seg inn i hvordan en mobiltelefon fungerer og hvordan man konfigurerer de forskjellige funksjonene, da får man heller være uten telefon, eller skaffe seg en mindre avansert telefon.

 

Slik jeg ser det kan man ikke legge noe som helst skyld på operatør eller mob. produsent. Om man bare klarer å lese, så kan man sikre seg mot alt dette ;)

Lenke til kommentar
Ser ikke helt det store problemet med hvordan teleoperatørene driver butikk. Det står helt krystallklart på nettsidene deres hva absolutt all bruk av abb. koster i alle verdens land. Å "forvente" at noe ikke skal koste mer enn det gjør, er rett og slett bare idioti og uvitenhet. Man kan ikke bruke noe, for så å forvente at det skal koste en tier. Hvis man ikke klarer å klikke seg to-tre klikk på en nettside, eller ringe kundeservice, da har de etter mitt syn bare seg selv å takke.

 

Samme kommer til mobiltelefoner; Hvis man ikke klarer å lese bruksanvisningen og sette seg inn i hvordan en mobiltelefon fungerer og hvordan man konfigurerer de forskjellige funksjonene, da får man heller være uten telefon, eller skaffe seg en mindre avansert telefon.

 

Slik jeg ser det kan man ikke legge noe som helst skyld på operatør eller mob. produsent. Om man bare klarer å lese, så kan man sikre seg mot alt dette ;)

 

Helt enig! Det er jo en grunn til at de som er veldige gode i noe er gode i den tingen, jo fordi de har lest/lært seg det. De som kjøper en iPhone og klager på at den heletiden kobler seg opp til internett via mobilnettet kan bare takke seg selv. Hvis du faktisk leser litt i bruksanvisningen, så står det med enkle ord at hvis man kommer utenfor Wi-fi og har en aktiv tilkobling så vil telefonen skifte over til mobilnettet. I dag føler jeg mange skal ha det nyeste og beste, men ender med noe som egentlig ikke er det man trenger (merk: for anvansert telefon)

Lenke til kommentar
Hva hvis telefonen viser wifi, men er på 3G/edge?

 

Hva hvis du aldri får kontakt, men teleoperatør tar betalt?

 

Hva hvis du får kontakt, men må betale for mye mer enn du har brukt?

 

Hva hvis du gjør alt riktig, men det er feil på telefonen, slik at den fortsetter å pushe Mb?

 

Hva hvis det er umulig å slå av dataroaming/push på telefonen?

 

Hva hvis du bare blir lurt av teleoperatøren?

 

Greit å sitte på gutterommet å kritisere, men det er faktisk mange forskjellige situasjoner som kan oppstå.

Banker og kredittkortselskaper har systemer som håndterer dette. Teleoperatørene gjør ingenting, selv om det kan være snakk vel så store summer.

 

Kan umulig være vanskelig å legge inn max. beløp på bruk, ev. slå av dataroaming etc. på ett abonnement. Dette blir f.eks. gjort på kontantkort.

 

Mange av argumentene over vil i såfall være noe man må ta opp med produsenten av telefonen og ikke operatøren. Er ikke f.eks. telenor sin feil om det er en feil med mobilen din.

 

Forøvrig har jeg skrudd av dataroaming i utlandet gjennom minside på netcom.no Så er ikke umulig nei for det eksisterer allerede.

Lenke til kommentar

Her var det mange med nesa dypt ned i tastaturet, foran den flimrende skjermen, en skjerm de knapt har veket fra annet enn for å pisse ut gammel cola større deler av livet. Det som er selvfølgelig for deg, er ikke det for den del av befolkningen som ser dagslys innimellom.

 

Husk at ingen prinsipper i norsk rett er absolutte. Du er straffbart å drepe, men ikke i selvforsvar. Det er straffbart å gjøre innbrudd, men ikke hvis du var i nød. Du skal overholde avtaler, men ikke hvis de er urimelige.

 

Det skal mye til for å konstatere urimelighet i gyldig inngåtte avtaler, særlig på rent prisgrunnlag, men i tilfellet som kostet 100 000 i alle fall nærmer vi oss grensen. Bestemmelsen skal særlig beskytte forbrukere mot store og slemme proffe aktører. I tillegg skal det mindre til å sette til side standardavtaler som har blitt utformet ensidig av en "sterk" part.

 

Jeg orker ikke gjøre en inngående juridisk analyse om konkrete tilfeller kan sies å være urimelige, men det lukter i alle fall §36 av dette. Dessuten var dette mer et svar på de som sier "folk får skylde seg sjæl, det sto jo i avtalen" o.l.

 

Det som i alle fall er klart i mitt hode er at det er etisk forkastelig å peise på med helt ville priser for dataroaming. Det er ingen sammenheng mellom det faktiske kostnadsnivået og prisene, men aktørene utnytter kun det faktum at dette er ting som står med liten skrift i avtalen, og som folk flest glemmer å tenke på når de først er på ferie og slapper av.

 

Det er vel nettopp derfor EU vil sette begrensinger på sånt.

Endret av angry_norwegian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Her var det mange med nesa dypt ned i tastaturet, foran den flimrende skjermen, en skjerm de knapt har veket fra annet enn for å pisse ut gammel cola større deler av livet. Det som er selvfølgelig for deg, er ikke det for den del av befolkningen som ser dagslys innimellom.

 

Husk at ingen prinsipper i norsk rett er absolutte. Du er straffbart å drepe, men ikke i selvforsvar. Det er straffbart å gjøre innbrudd, men ikke hvis du var i nød. Du skal overholde avtaler, men ikke hvis de er urimelige.

 

Det skal mye til for å konstatere urimelighet i gyldig inngåtte avtaler, særlig på rent prisgrunnlag, men i tilfellet som kostet 100 000 i alle fall nærmer vi oss grensen. Bestemmelsen skal særlig beskytte forbrukere mot store og slemme proffe aktører. I tillegg skal det mindre til å sette til side standardavtaler som har blitt utformet ensidig av en "sterk" part.

 

Jeg orker ikke gjøre en inngående juridisk analyse om konkrete tilfeller kan sies å være urimelige, men det lukter i alle fall §36 av dette. Dessuten var dette mer et svar på de som sier "folk får skylde seg sjæl, det sto jo i avtalen" o.l.

 

Det som i alle fall er klart i mitt hode er at det er etisk forkastelig å peise på med helt ville priser for dataroaming. Det er ingen sammenheng mellom det faktiske kostnadsnivået og prisene, men aktørene utnytter kun det faktum at dette er ting som står med liten skrift i avtalen, og som folk flest glemmer å tenke på når de først er på ferie og slapper av.

 

Det er vel nettopp derfor EU vil sette begrensinger på sånt.

 

Bare for å ikke leve helt i usikkerheten her. Det er sånn at det er den utenlandske operatøren som vi låner båndbredde av som tar de ekstreme prisene for leien av nettet? I såfall er det jo ikke mye Telenor får gjort, annet enn å droppe roamingavtalene.

 

I spørsmålet om urimelighet som du nevner så skal det endel til, men det å snakke litt med operatøren/leverandøren evt. krangle litt hjelper ofte godt. Det beste er selvsagt å være høflig. Dette fungerte veldig godt engang jeg var så dum i å ende opp med en heftig regning på bruk av en trådløs sone hos Telenor på et hotell. En grunn til at de droppet kravet og kan ligge i at det var store feil i regningen i forhold til oppkobling osv. Men etter at dette ble forklart og argumentert for så droppet de den høye prisen og nedjustere den til et rimelig nivå.

Lenke til kommentar
Hva hvis telefonen viser wifi, men er på 3G/edge?

 

Hva hvis du aldri får kontakt, men teleoperatør tar betalt?

 

Hva hvis du får kontakt, men må betale for mye mer enn du har brukt?

 

Hva hvis du gjør alt riktig, men det er feil på telefonen, slik at den fortsetter å pushe Mb?

 

Hva hvis det er umulig å slå av dataroaming/push på telefonen?

 

Hva hvis du bare blir lurt av teleoperatøren?

 

Greit å sitte på gutterommet å kritisere, men det er faktisk mange forskjellige situasjoner som kan oppstå.

Banker og kredittkortselskaper har systemer som håndterer dette. Teleoperatørene gjør ingenting, selv om det kan være snakk vel så store summer.

 

Kan umulig være vanskelig å legge inn max. beløp på bruk, ev. slå av dataroaming etc. på ett abonnement. Dette blir f.eks. gjort på kontantkort.

 

Mange av argumentene over vil i såfall være noe man må ta opp med produsenten av telefonen og ikke operatøren. Er ikke f.eks. telenor sin feil om det er en feil med mobilen din.

 

Forøvrig har jeg skrudd av dataroaming i utlandet gjennom minside på netcom.no Så er ikke umulig nei for det eksisterer allerede.

 

Og svar til Ståle.

 

Det er ganske naivt å tro at man har noen særlig sjanse å få noe igjen fra en mobil produsent i disse tilfellene (selv om de kan være årsak).

 

Alle disse tilfellene jeg listet er opplevd i firmaet der jeg jobber.

Løsningene ble forskjellig, noen ganger ble sum ettergitt mens man måtte betale i andre. Felles for alle er at det tok tid og penger for å finne en løsning, selv med to profesjonelle aktører.

Som privatperson ville det nok vært mye tyngre, og det er helt urimelig at man ikke skal kunne forsikre seg mot og ikke ødelegge privat økonomien via mobilen.

 

 

PS. Dere som tror det bare er å klage til mobilprodusent. Google litt på bil og handsfree. Mange biler har det ferdig installert (ofte som en dyr opsjon), kunde (dvs bileier) kjøper ny mobil og alt fungerer. Helt til det kommer en ny firmware til mobilen. Da er det plutselig ikke kontakt mer mellom bil og mobil. Hvem har da skylden? Burde ikke være så vanskelig, men faktum er at det ofte blir "ingen" som har skylden mens kunden (bileieren) har problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...