Gå til innhold

Skrekkhistorier - 20.000 kr for internett i utlandet?!?!


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenker meg at slikt fortjener en egen tråd - del deres mobil/telekom skrekkhistorier, med ris og ros synderen - operatøren! (?)

 

Personlig så har jeg ingen skrekkelige erfaringer, men jeg er veldig interessert i å høre om folk sine opplevelser. Høy faktura? Slibrige selgere? Misvisende markedsføring? Mobilt bredbånd i utlandet? Dårlig kundeservice?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke skjønne at det trengs en egen tråd om dette. Tabloidavisene skriver hver sommer lange artikler der de forteller forbrukerne om at datapriser er høye i utlandet. Hvis det fremdeles er folk i dette landet som ikke har fått det med seg, følger de ikke spesielt godt med.

 

Når det gjelder høy faktura / slibrige selgere osv så er det bare å søke rundt på forumet. En god del av trådene handler om nettopp dette.

Lenke til kommentar

Når det gjeld høge datarekninger i utlandet så er syndaren ein sjølv.

Ein del er rettogslett for lettvinte på ting.

Ein sjekker ikkje om det er andre priser, men forsetter å bruke mobilen som eit leiketøy.

 

Kanskje det burde blitt innført "førerkort" for å kunne bruke mobilen?

Lenke til kommentar

Kompis var i Sverige en liten tur, og koplet seg opp på Telenors nett der borte med trådløst bredbånd og brukte det helt som vanlig. Ikke helt topp stemning da han kom hjem og fikk en regning på 56.000,- i posten etter ett døgn der borte.

 

Nå skal det sies at Telenor, etter nærmere ett år med krangling, gikk med på å ettergi 90% av beløpet, slik at han "bare" måtte betale 5.600,- spenn for sine synder.

Lenke til kommentar
Kompis var i Sverige en liten tur, og koplet seg opp på Telenors nett der borte med trådløst bredbånd og brukte det helt som vanlig. Ikke helt topp stemning da han kom hjem og fikk en regning på 56.000,- i posten etter ett døgn der borte.

 

Nå skal det sies at Telenor, etter nærmere ett år med krangling, gikk med på å ettergi 90% av beløpet, slik at han "bare" måtte betale 5.600,- spenn for sine synder.

Syns det er teit, hvis man har brukt nettet så mye og reglene sier klart at det koster mer i utlandet bør han jaggu ta konsekvensene.

 

Svakt av telenor.

Lenke til kommentar

Mener du det seriøst? Skal alle som ikke har nok teknisk innsikt til å slå av dataroaming, og alle som ikke nødvendigvis har finlest avtalen, bli stilt ansvarlig for den fulle og hele summen, uansett hvor stor den er? Skal Charlotte, 18 år, hvis dataekspertise begrenser seg til å logge seg på Facebook og skrive innlegg i bloggen sin, måtte betale - teoretisk sum - flere hundre tusen kroner til teleoperatøren fordi hun ikke skjønte at det kanskje ble dyrt å sende MMS til venninnene i Norge, og å streame youtube-videoer?

 

Det får pinadø være grense for hvor kynisk man skal kunne være...

Lenke til kommentar

Ja, jeg syns faktisk det. Det kommer et ansvar med å være på nett, og som Jankee over her sier burde det være "førerkort" for å være på nett.

 

Hvis man ikke vet hvordan man skrur av roaming spør man om hjelp, og alle med en viss intelligens burde vite at det koster mer å være på nett i utlandet, han du beskriver gikk bevvist på nett, det var ikke noe "uhell".

Endret av LanSi
Lenke til kommentar
Mener du det seriøst? Skal alle som ikke har nok teknisk innsikt til å slå av dataroaming, og alle som ikke nødvendigvis har finlest avtalen, bli stilt ansvarlig for den fulle og hele summen, uansett hvor stor den er? Skal Charlotte, 18 år, hvis dataekspertise begrenser seg til å logge seg på Facebook og skrive innlegg i bloggen sin, måtte betale - teoretisk sum - flere hundre tusen kroner til teleoperatøren fordi hun ikke skjønte at det kanskje ble dyrt å sende MMS til venninnene i Norge, og å streame youtube-videoer?

 

Det får pinadø være grense for hvor kynisk man skal kunne være...

 

Er ikke kynisk i det hele tatt dette. Operatøren forholder seg til kontrakten med kunden. I en del tilfeller riktignok er det veldig hyggelig av operatøren at de skrur ned kravet sitt, men er ikke kynisk om de ikke gjør. I tilfelle av roaming, skal operatøren være ansvarlig for de pengene som den utelandske operatøren krever da? Er det rimelig at den norske skal ta et tap fordi kunden deres ikke leser kontrakten og vilkårene?

Lenke til kommentar

Å ikkje forstå at youtube-videoer tar mykje båndbredde er noko som ein bør vere i stand til å forstå.

 

utlandet/skip for telenors del 112kr pr MB.

Om den kompisen din hadde desse prisene så hadde han forsatt lasta ned 1/2 GigaByte på telefonen.

Om det er dei gjeldande prisane så snakker ein om maks 25kr pr MB, så er det 2,2GB. Ein ganske heftig nedlastning på eit dag.

 

At ein gløymer å skru av torrentprogrammet så må det gå på eigen tabbekvote. Ein får smekk på fingeren om ein gløymer å skru av komfyren og det begynner å brenne pga tabben.

Lenke til kommentar
Hvis man ikke vet hvordan man skrur av roaming spør man om hjelp, og alle med en viss intelligens burde vite at det koster mer å være på nett i utlandet, han du beskriver gikk bevvist på nett, det var ikke noe "uhell".

Jeg skal være den første til å innrømme at det ikke var en spesielt lur ting å gjøre, og særlig ikke å laste ned såpass mye ting mens han var på nettet i utlandet. Kompis tenkte ikke videre mye over det, og tok det for gitt at det ikke kom til å bli så veldig dyrt, siden han faktisk var på Telenor sitt nett fortsatt. Det kostet ham dyrt.

 

Likevel synes jeg dere er utrolig sneversynte med hensyn til den gjengse nordmanns kunnskaper når det gjelder å kunne gå under panseret på sin egen telefon. De fleste vet hvordan man skal ringe og sende tekstmeldinger, og lite mer enn dette. At operatører ikke har en bedre samarbeidsavtale med utenlandske mobiloperatører (Telenor NO og Telenor SE i dette tilfellet) for å forhindre at det går riktig gærent er jo helt på trynet!

 

Jeg vet at NetCom har en sperrefunksjon som kicker inn hvis du bruker uforholdsmessig mye tale/datatid, men når man er i utlandet, tar det gjerne en stund før det blir registrert i de norske systemene.

 

Jeg synes som sagt at dette er utrolig snevert tenkt av dere, når dere såpass bombastisk påstår at man får ligge som man reder. Kan noen av dere tenke dere en privatkunde som uten videre bruker 60 tusen på datatrafikk på én dag i utlandet? Er det noen grunn til at Telenor/utenlandske operatører ikke skal legge inn en sperre på dette slik at folk som ikke vet bedre ikke havner så altfor langt inn i uføra?

Lenke til kommentar
Hvis man ikke vet hvordan man skrur av roaming spør man om hjelp, og alle med en viss intelligens burde vite at det koster mer å være på nett i utlandet, han du beskriver gikk bevvist på nett, det var ikke noe "uhell".

Jeg skal være den første til å innrømme at det ikke var en spesielt lur ting å gjøre, og særlig ikke å laste ned såpass mye ting mens han var på nettet i utlandet. Kompis tenkte ikke videre mye over det, og tok det for gitt at det ikke kom til å bli så veldig dyrt, siden han faktisk var på Telenor sitt nett fortsatt. Det kostet ham dyrt.

 

Likevel synes jeg dere er utrolig sneversynte med hensyn til den gjengse nordmanns kunnskaper når det gjelder å kunne gå under panseret på sin egen telefon. De fleste vet hvordan man skal ringe og sende tekstmeldinger, og lite mer enn dette. At operatører ikke har en bedre samarbeidsavtale med utenlandske mobiloperatører (Telenor NO og Telenor SE i dette tilfellet) for å forhindre at det går riktig gærent er jo helt på trynet!

 

Jeg vet at NetCom har en sperrefunksjon som kicker inn hvis du bruker uforholdsmessig mye tale/datatid, men når man er i utlandet, tar det gjerne en stund før det blir registrert i de norske systemene.

 

Jeg synes som sagt at dette er utrolig snevert tenkt av dere, når dere såpass bombastisk påstår at man får ligge som man reder. Kan noen av dere tenke dere en privatkunde som uten videre bruker 60 tusen på datatrafikk på én dag i utlandet? Er det noen grunn til at Telenor/utenlandske operatører ikke skal legge inn en sperre på dette slik at folk som ikke vet bedre ikke havner så altfor langt inn i uføra?

 

Telenor varsler på SMS etter ca 500kr, så de har sitt på det tørre.

Helt enig med at det er vi som kunder som må passe på selv. Hvis man ikke vet hvordan man begrenser bruken sin, ring kundeservice da vel.. Derfor de sitter der, for å hjelp oss som kunder som ikke kan så mye...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Vanlige folk burde kurses i bruk av mobil i utlandet. Gud vet hvor mange ganger jeg har stått i Charlottenberg (vanlig mål for Harry-turer) og hørt uffing fra folk som prøver å ringe til Norge og ikke skjønner at de må ha +47 foran det norske nummeret.

Lenke til kommentar

Det var da en rimelig arrogant holdning her i denne tråden.

 

Mener dere virkelig at det er fritt fram for teleoperatørene å kunne ta hva som helst for tjenestene sine?

Da er dere spesielle for verken forbrukerrådet eller EU synes det. Pga. grådige teleaktører har EU bestemt max pris på samtaler og sms, men dessverre ikke på datatrafikk (ennå).

 

Husk at i utlandet er de (teleoperatørene) tilnærmet uten konkurranse. De tjener penger på bl.a. at kundene ikke helt forstår hva de gjør, at mobiltelefonene ofte er for knotete å sperre samt en veldig forvirrende prisstruktur.

.

Allikevel tilbyr de ingenting som gjør at man kan unngå ekstreme regninger, og dette synes jeg er for dårlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Det var da en rimelig arrogant holdning her i denne tråden.

Tja, bensinstasjoner og mobiloperatører er de siste gjenlevende landeveisrøverne i Europa, så det må da være lov å irritere seg over dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...