Gå til innhold

Kan pistolklubb hindre førstegangskjøper å kjøpe større enn .22LR?


Arne

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ser på Bergen Pistolklubb sine hjemmesider at man som førstegangs-søker/kjøper av våpen ikke kan kjøpe våpen med kraftigere kaliber enn .22LR.

 

http://idrett.speaker.no/Organisation.asp?...&WCU=825652

 

Har de rett til å gjøre dette? Står det noen plass i loven at man ikke får kjøpe større enn .22lr første gangen man kjøper, og evt. hvorfor gjør de det på denne måten?

 

De skriver også at man må bruke våpenet sitt i minst to mnd. før man kan søke om nytt.

 

Hilsen

Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri skjønt denne "frykten" for grov kalibere i norske klubber og baner.

 

Når jeg tok sikkerhetskurset så var grovkalibere så "farlige" at vi ikke fikk skyte med noe over .22, men vi fikk "oppleve" grovere skyting da kurslederen skøyt med noen grove våpen mens vi sto rundt så vi skulle "bli vant til lydne og trykket"

 

Det hele var små komisk da jeg allerde hadde skutt med 9mm, .38, .45, .357M og .44M.

Uten noen problemer, og jeg var bare 14 år og en liten og tynn 14åring også ikke noe problem med å håntere reklyet fra en magnum revolver.

Greit nok skyter du deg selv i foten er det "bedre" å gjøre det med .22 enn .44M men jeg syns denne frykten for grovklabiere i norske klubber er litt rar

Lenke til kommentar
i forhold til våpenlov og tilhørende forskrift, NEI.

De skal bare bekrefte medlemskap i min 6 mnd og at de har program for kaliberet.

 

Men det er (dessverre) en "klubbregel"/oppfattning som mange klubber har. Min personlige mening, er at jeg hadde byttet klubb....

prøver du å si at i følge våpenlov og tilhørende foreskrift er ulovlig for en våpenklubb å lage egne regler for hva medlemmer får lov til å skyte med med bakgrunn i hvor lenge de har vært medlem i klubben?

 

og hvorfor skriver du klubbregel i anførselstegn? vel hvis det faktisk ikke er enregel men noe som bare gjøres i klubbe så er det jo en "regel" men fikk inntrykk av at det er en skreven regel i klubben.

Lenke til kommentar

Har klubben programmet? Det skal egentlig ikke telle da andre klubber kjører konkurranser du kan ville bli med på.

 

Trondheim PK er greie her, jeg tok 9x19 .45acp ,22 og 32 først på en gang.

Hadde jeg vært deg hadde jeg byttet klubb , evt etter 6 mnd og du skal kjøpe.

Husk at du må kjøpe i "rett" rekkefølge for at du skal kunne kjøpe flere kaliber.

 

Kjøper du en 9x19 til militærfelt så er det værre å kjøpe en 45acp etterpå.

Da kommer de til å si at du har en 9x19 fra før som kan brukes i det programmet.

Du må da finne sære egenskaper og kjøpe i rett rekkefølge.

 

For eks grovpistol:

Våpenet skal være minimum av kaliber 7,62mm (.32 ), og maksimum av kaliber 9,65mm (.40)

Da søker man 45ACP for militær og etterpå søker 9x19 for grovpistol-programmet osv.

 

Dette er bare eksempler, hvilken rekkefølge kommer an på hva du skal skyte.

Lenke til kommentar
prøver du å si at i følge våpenlov og tilhørende foreskrift er ulovlig for en våpenklubb å lage egne regler for hva medlemmer får lov til å skyte med med bakgrunn i hvor lenge de har vært medlem i klubben?

 

 

Nei poenget er at ikke er hjemlet i loven/forskriften på noen måte.

Jeg hater små minidiktatorer som leker politi med å lage egne våpenregler etter egen synsing.

Det er det det offentlige sin jobb og de skal forholde seg til loven og forskriftene.

Klubben skal kun bekrefte at de skyter programmet søkeren ønsker å kjøpe våpen til, og aktiviteten til søkeren. Resten er POLITIETS jobb å vurdere.

Lenke til kommentar
Altså, det er en regel i klubben, og såvidt jeg har forstått, ikke en lov (i de Norske lover liksom, hvis du forstår hva jeg mener).

 

Jeg syns det er litt usaklig av klubben å sette slike begrensninger.

jeg forstår hva du mener, vil ikke si det er usakelig men er enig i at det strengt tatt er unødvendig.

 

prøver du å si at i følge våpenlov og tilhørende foreskrift er ulovlig for en våpenklubb å lage egne regler for hva medlemmer får lov til å skyte med med bakgrunn i hvor lenge de har vært medlem i klubben?

 

 

Nei poenget er at ikke er hjemlet i loven/forskriften på noen måte.

Jeg hater små minidiktatorer som leker politi med å lage egne våpenregler etter egen synsing.

Det er det det offentlige sin jobb og de skal forholde seg til loven og forskriftene.

Klubben skal kun bekrefte at de skyter programmet søkeren ønsker å kjøpe våpen til, og aktiviteten til søkeren. Resten er POLITIETS jobb å vurdere.

klubben skal ikke kun forholde seg til lover og regler og alt det der, de er i sin fulle rett til å lage slike regler så lenge det ikke diskrimiminerer eller er i strid med noen andre av norges lover, at det er unødvendig ja det er så en annen sak.

at du ikke liker det, nei det får du da ta opp med dem eventuelt sett.

minidiktatorer ja, mener du at det er en person/ en liten samling personer som bare har laget en slik regel for at du skal ha noe å bli irritert over?

 

kanskje det er en regel som er kommet etter en nybegynner hadde et uhell med et "litt for kraftig våpen" i begynnelsen av sin karriere og forårsaket større (person?)skade en det som hadde vært tilfellet med et mindre kaliber våpen.

 

og er det ikke bedre at en våpenklubb bryr seg litt for mye en litt for lite?

 

kanskje det er en tolmodighetsregel?

Lenke til kommentar
og er det ikke bedre at en våpenklubb bryr seg litt for mye en litt for lite?

Jo, men de kan ikke lage regler som ødelegger så mye.

 

Man vil skyte med 9mm så melder man seg inn og skyter med .22 i 6 mnd som alle må. Så vil de søke på 9x19 men det kan de ikke, de MÅ kjøpe en .22 og etter en stund kan de søke en gang til og betale ett gebyr til så kan de kjøpe 9x19.

 

I den perioden etter 6 mnd hvor man da står med sin egen .22 og skyter alene , hvordan skal den kunne forbrede personen på en 9x19?

Det er bare skyting med det aktuelle kaliberet som gir trening på det aktuelle kaliberet.

På nybegynnerskytingene våres er det ofte 9x19 , .32 , og 38 også så man får prøvd noe grovt også så man kan bestemme seg for hvilken pistol/kaliber man vil ha som første pistol

 

 

La oss si at jeg var nybegynner og ville skyte hurtig nasjonal grov på Støren neste vinter.

Da kan jeg melde meg inn i en klubb, skyte 6 mnd, så kjøpe en 9x19 og øve med den. Velger jeg Bergen Pistolklubb kommer jeg til å skyte dårligere på stevnet, om jeg i det hele tatt har fått kjøpt en 9x19 til da.

 

Latterlig opplegg fra en serriøs klubb.

En 45ACP pistol veier mer en en typisk 9x19 pistol, dvs rekylen er større på 9x19, veldig mye større om den 9x19 er i aluramme.

Bergen Pistolklubb har vel regler her også hvor de ikke får kjøpe 45 før de har skutt noen år med 9x19 tipper jeg.For 45 er jo så skummelt.

Lenke til kommentar
og er det ikke bedre at en våpenklubb bryr seg litt for mye en litt for lite?

Jo, men de kan ikke lage regler som ødelegger så mye.

 

Man vil skyte med 9mm så melder man seg inn og skyter med .22 i 6 mnd som alle må. Så vil de søke på 9x19 men det kan de ikke, de MÅ kjøpe en .22 og etter en stund kan de søke en gang til og betale ett gebyr til så kan de kjøpe 9x19.

 

I den perioden etter 6 mnd hvor man da står med sin egen .22 og skyter alene , hvordan skal den kunne forbrede personen på en 9x19?

Det er bare skyting med det aktuelle kaliberet som gir trening på det aktuelle kaliberet.

På nybegynnerskytingene våres er det ofte 9x19 , .32 , og 38 også så man får prøvd noe grovt også så man kan bestemme seg for hvilken pistol/kaliber man vil ha som første pistol

 

 

La oss si at jeg var nybegynner og ville skyte hurtig nasjonal grov på Støren neste vinter.

Da kan jeg melde meg inn i en klubb, skyte 6 mnd, så kjøpe en 9x19 og øve med den. Velger jeg Bergen Pistolklubb kommer jeg til å skyte dårligere på stevnet, om jeg i det hele tatt har fått kjøpt en 9x19 til da.

 

Latterlig opplegg fra en serriøs klubb.

En 45ACP pistol veier mer en en typisk 9x19 pistol, dvs rekylen er større på 9x19, veldig mye større om den 9x19 er i aluramme.

Bergen Pistolklubb har vel regler her også hvor de ikke får kjøpe 45 før de har skutt noen år med 9x19 tipper jeg.For 45 er jo så skummelt.

bare fordi jeg lurer, hvor finner du at man er nektet å låne våpen av kraftigere kaliber i klubben?

 

ellers etter litt snusing i klubben er det ikke 100% samsvar på BPK sine hjemmesider ang dette med første våpenkjøp.

under rutiner for våpenkjøp sier de at man kun kan søke om .22 kaliber, men under søknad om våpen står det på punkt 12 at det anbefales .22 som første våpen. dog er denne litt eldre en " rutiner for våpenkjøp"

Lenke til kommentar
hvor finner du at man er nektet å låne våpen av kraftigere kaliber i klubben?

Blir ingen konkurranse på meg om jeg skulle ha lånt en annens pistol.

Det jeg sikter til er at klubben faktisk stikker kjepper i hjulene (selv om nybegynneren følger Norsk lov) til de som vil er nybegynnere og vil skyte andre programmer en finpistol.

 

BPK §Første gang man søker om våpen kan man KUN søke om et våpen med kaliber .22

Om du går der nå, eller de kjører kurs akkuratt nå så bli der til 6mnd er over med minimum 12 treninger så bytter du klubb, så søker du på hva du vil dagen etterpå.

 

Det tar bare 1min.

post-64596-1265628495_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar
hvor finner du at man er nektet å låne våpen av kraftigere kaliber i klubben?

Blir ingen konkurranse på meg om jeg skulle ha lånt en annens pistol.

Det jeg sikter til er at klubben faktisk stikker kjepper i hjulene (selv om nybegynneren følger Norsk lov) til de som vil er nybegynnere og vil skyte andre programmer en finpistol.

 

BPK §Første gang man søker om våpen kan man KUN søke om et våpen med kaliber .22

Om du går der nå, eller de kjører kurs akkuratt nå så bli der til 6mnd er over med minimum 12 treninger så bytter du klubb, så søker du på hva du vil dagen etterpå.

 

Det tar bare 1min.

 

så absolutt en grei løsning det, eller bare finne seg en annen klubb til å begynne med.

 

Og ta jaktprøven hjelper hvis du skal ha høykaliber rifle. Da kan du velge det meste av jaktrifle både halvautomatisk og bolt rifle. Selv skal jeg ha meg en 7.62 saiga etter jaktprøven.

og i forhol til diskusjonen om pistol så tenkte du?

Lenke til kommentar

Vel, de har både rett og de har både feil.

 

De har rett når det gjelder hvem som skal få lov til å skyte på banen deres. De har nok full tilgang til å nekte nybegynnere å skyte med noe annet en cal. 22 på banen deres. Men her stopper det også.

 

De har ingenting med å bestemme hvilket kaliber eller hvor ofte en person skal få lov til å kjøpe våpen. Det er det politiet som innehar den rette kompetansen til, og ikke den enkelte pistolklubb. Pistolklubbens mandat er bare å bekrefte medlemskap, aktivitet og om de har skyteprogram for aktuelt kaliber. Noe mer utvidet mandat har de faktisk ikke, de har heller ikke anledning til å kreve å få tilsendt våpensøknaden slik Bergen pistolklubb gjør. Tross alt er dette et forhold kun mellom deg og politi.

Lenke til kommentar

Så det burde vært "kjøp hva du vil" men ikke kom til oss med større en .22

Som vil være det samme som å skyte sin egen organisasjon i foten ...

 

Banen derimot, den kan ha øvre krav som for eks i Trondheim, maks 9mm inne + at det må være blykuler.

Dvs vil man ha en 45ACP som første pistol MÅ man skyte ute / på banene ute.

Det kan være kakse-krav av kakse klubb

Det kan være elektroniske skiver som ikke tåler større kaliber

Det kan være fysiske mål/materialer på selve banen som setter cal-grense.

Dvs trevegg på alle sidene ned til skivene for å unngå rikosjetter med hvisse kalibere /

eller om man kan gå nermere og skyte fra 10m osv.

 

De kravene som er for sikkerhet må man ha respekt for.

Endret av War
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

På samme måte som du går god for å bytte klubb.

Det skal gå an å skyte med 9x19 glock i Norge uten å ha skapet fult av mindre kaliber først.

Jeg kjøpte meg en H&K mod USP 45ACP Kr 4 900,00 idag fra Winge Våpen, nå har jeg 22 og 32 fra før, men jeg fikk alle 3 søknader godkjent på samme dag med samme rett som alle andre nordmenn har.

Dvs jeg sparte 800kr i søknadsgebyrer.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...