Gå til innhold

Kan pistolklubb hindre førstegangskjøper å kjøpe større enn .22LR?


Arne

Anbefalte innlegg

Greit nok at du og andre kan føle det urettferdig, men det er klubbene som må gå god for deg før du kjøper og kan begrense hva de går god for.

 

Det å eie våpen er ikke en rett, det er et privilege. Det å eie en pistol enda mer så enn et gevær.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner hvorfor reglen er der, tankegangen er god.

Men det må kunne gå an å skyte militærfelt og kun det om det er det som er målet.

På samme linje som politiet og forsvaret begynner på 9mm.

 

 

Finpistol er bare ett av utallige program og alle programmene er liveverdige.

Men jeg er enig i tankegangen om man skal bli en skytter så er det 22. som er den største grenen og det er denne man trener mest på.

Med tanke på at det koster 0.36 pr skudd VS 45acp som koster 3.49 pr smell.

 

Klubben burde iallefall la deg søke på 2 samtidig så du ikke må betale mer, men at de anbefaler at du starter på en 22 men ikke befaler.

Endret av War
Lenke til kommentar

Er enig med deg at å begrense førstegangskjøpere til kun finkaliber ikke nødvendigvis er særlig hensiktsmessig. Tett oppfølging av sine medlemmer så en faktisk kjenner de personene en går god for at skal få våpen er det en bør fokusere på. Mye skyting med finkaliber gjør ikke at du nødvendigvis håndterer et grovt kaliber noe bedre, det som trengs er god opplæring på grove kalibre.

Lenke til kommentar

Klubbene skal ikke bare dokumentere at du har vært aktivt medlem i over 6 måneder, de skal også gå god for deg. De er i sin fulle rett til å kun gå god for at du kjøper et fint kaliber.

 

Det har de som sagt ikke hjemmel til. Klubbens rolle følger av våpenforskriften §13 1 annet punktum:

 

 

For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

 

De skal som nevnt kun gi deg en dokumentasjon på medlemskap og aktivitet, ikke noe mer enn det. Det er politiet som bestemmer hvilken kaliber man skal få lov til å erverve.

Lenke til kommentar
, det som trengs er god opplæring på grove kalibre.

Hadde 38 spesial , 38 wadcutter og 9mm idag

(revolver og pistol) Nybegynnere , en dame også.

Ingen av disse hadde noe problem med grovkaliber, de traff også blinken med alle skuddene på 25m med revolver.

45 har mindre rekyl da pistolen er tyngre, så jeg ser ikke poenget med mye opplæring på grovvåpen om man har 6 mnd på 22 i klubben først og kan reglene/sikkerhet.

Lenke til kommentar
, det som trengs er god opplæring på grove kalibre.

Hadde 38 spesial , 38 wadcutter og 9mm idag

(revolver og pistol) Nybegynnere , en dame også.

Ingen av disse hadde noe problem med grovkaliber, de traff også blinken med alle skuddene på 25m med revolver.

45 har mindre rekyl da pistolen er tyngre, så jeg ser ikke poenget med mye opplæring på grovvåpen om man har 6 mnd på 22 i klubben først og kan reglene/sikkerhet.

 

Ok, reformulerer: De trenger opplæring i takle rekyl fra pistoler som har mye av det før de bruker de :thumbup: .

 

@KVTL: Leste om igjen forskriften og er enig med deg.

Lenke til kommentar

[...]De skal som nevnt kun gi deg en dokumentasjon på medlemskap og aktivitet, ikke noe mer enn det. Det er politiet som bestemmer hvilken kaliber man skal få lov til å erverve.

 

Ko-rekt. Men klubbene har selvfølgelig lov til å lage regler for hvem som kan være medlem, hvem som kan skyte med hva på deres baner, hvem som får bruke klubbens materiell etc. (om ikke ett orgen over klubben, f.eks NSF, legger føringer) I disse reglene kan de f.eks legge inn "nybegynnere kan ikke benytte andre kaliber enn .22 LR på klubbens skytebaner eller når de representerer klubben i konkurranser de første 30 måneder", siden du da ikke har så mange lovlige behov for en grovpistol når du ikke kan benytte den i konkuranser eller på skytebanen vil nok heller ikke politiet innvilge grovpistol i slike tilfeller.

Lenke til kommentar

Det er eneste grunn i Norge som sivil.

Kun konkurranse og ikke noe annet.

Skal man absolutt ha 9x19 så må man stille på konkurranse også.

 

Mener at reglene er at man kan søke 4 forskjellige kaliber som nybegynner, for eks 22/32/9/38 eller hva man velger så må man stille mer en 10 stevner pr år i den enkelte kaliber for å kunne ha 2 av samme kaliber.

Hver nye kaliber som man søker om må man dokumentere hvorfor man trenger den.

Har man en 38 så kan purken si nei til en 45 siden du kan bruke 38 i samme program som du søker om.

Derfor må man planlegge hva man vil skyte av program og så søke i rett rekkefølge.

Det er ingen grunn til å ha pistol uten å konkurrere.

Lenke til kommentar

Det er eneste grunn i Norge som sivil.

Kun konkurranse og ikke noe annet[...]Det er ingen grunn til å ha pistol uten å konkurrere.

Joda, se hva forskriften sier om det de kaller "mosjonsskyttere". Trenger ikke å ha stilt på en eneste konkurranse, holder lenge å møte på en trening sånn en 3-4-5 ganger i året og da teller det "like mye" om du faktisk skyter eller om du bare koker pølser og styrer skiveelektronikken.

Lenke til kommentar

[...]De skal som nevnt kun gi deg en dokumentasjon på medlemskap og aktivitet, ikke noe mer enn det. Det er politiet som bestemmer hvilken kaliber man skal få lov til å erverve.

 

Ko-rekt. Men klubbene har selvfølgelig lov til å lage regler for hvem som kan være medlem, hvem som kan skyte med hva på deres baner, hvem som får bruke klubbens materiell etc. (om ikke ett orgen over klubben, f.eks NSF, legger føringer) I disse reglene kan de f.eks legge inn "nybegynnere kan ikke benytte andre kaliber enn .22 LR på klubbens skytebaner eller når de representerer klubben i konkurranser de første 30 måneder", siden du da ikke har så mange lovlige behov for en grovpistol når du ikke kan benytte den i konkuranser eller på skytebanen vil nok heller ikke politiet innvilge grovpistol i slike tilfeller.

 

Og leser du Xaser sitt innlegg der han kommenterer mitt første innlegg, så vil du nok også se at det tok jeg opp der.. Men dette er et helt annet spørsmål enn det jeg svarte på.

Lenke til kommentar
hvor finner du at man er nektet å låne våpen av kraftigere kaliber i klubben?

Blir ingen konkurranse på meg om jeg skulle ha lånt en annens pistol.

Det jeg sikter til er at klubben faktisk stikker kjepper i hjulene (selv om nybegynneren følger Norsk lov) til de som vil er nybegynnere og vil skyte andre programmer en finpistol.

 

BPK §Første gang man søker om våpen kan man KUN søke om et våpen med kaliber .22

Om du går der nå, eller de kjører kurs akkuratt nå så bli der til 6mnd er over med minimum 12 treninger så bytter du klubb, så søker du på hva du vil dagen etterpå.

 

Det tar bare 1min.

 

så absolutt en grei løsning det, eller bare finne seg en annen klubb til å begynne med.

 

Og ta jaktprøven hjelper hvis du skal ha høykaliber rifle. Da kan du velge det meste av jaktrifle både halvautomatisk og bolt rifle. Selv skal jeg ha meg en 7.62 saiga etter jaktprøven.

og i forhol til diskusjonen om pistol så tenkte du?

 

Jegerprøven hjelper når du søker om både rifle og håndvåpen.

Lenke til kommentar

Jegerprøven hjelper når du søker om både rifle og håndvåpen.

finnes det rifler du kan eie nå uten å enten ha jegerprøve eller være medlem i skytterklubb?

 

og ja vis du har jegerprøven og allerede eier et jaktvåpen så kan jeg se at det nok vil gå fortere og lettere å få godkjent en søknad hos det offentlige

Lenke til kommentar
finnes det rifler du kan eie nå uten å enten ha jegerprøve eller være medlem i skytterklubb?

 

Nei, benkeskyting (klubb) kan bare ha de våpen sporten krever.

Samme med skiskyting.

Jegerprøven og vips så kan du ha alt.

 

I Trondheim er det iallefall ikke forskjell på om man har jegerprøven eller ikke i om du får godkjent eller behandlingstiden. Forskjellen er prisen 1 eller 2 gangs-søknad.

Det tar 2min å godkjenne, det kommer bare og kun bare an på når de kommer/tar din slknad.

(Før eller etter kaffen) Noen våpen-ansvarlig jobber bare på tirsdager ol på "landet"

 

Skal ikke si formye om det her inne, pga purken er også på nett men søker du i feil rekkefølge så får du avslag på mer.

Har du et våpen du kan bruke i den neste klassen du søker i så får du nei.

Søk smart om du er en konkurranse-skytter, og er du ikke hva skal man med pistol?

Endret av War
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Dette er bare eksempler, hvilken rekkefølge kommer an på hva du skal skyte.

Angående dette har jeg et aldri så lite spørsmål. Når man oppgir f.eks. militærfelt på en våpensøknad og får søknaden innvilget, er man da «bundet» til å være aktiv i akkurat militærfelt, til en viss grad, i etterkant? Eller kan man bruke den i andre grener hvor den aktuelle pistolen er tillatt selv om man oppga militærfelt på søknaden?

Endret av MrMire
Lenke til kommentar

Du må ikke skyte mil.felt nei, du kan skyte i alle ting som det våpenet passer i.

 

Grunnen til rekkefølge er om du kjøper deg en .40 og skriver "hurtigpistol" på søknaden så vil du ha en 32. til å skyte grovpistol etterpå så vil purken si nei pga .40 kan du bruke på grovpistol også og da har du et "egnet" våpen innen for reglene.

 

Men du kommer til å tape alt, da alle andre skyter grov med .32

Sånn blir det hele tiden. Man må søke seg oppover i rett rekkefølge.

Ikke for å ha mest mulig våpen, men for å ha best egnede våpen når man konkurrerer.

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar.

Sånn jeg har forstått det, så er vel .45 for grovt for grovfelt?

 

Du kan vel kanskje også forklare meg litt om dette med medlemskap og grenene generelt.

Hvis man både vil skyte militærfelt og production, så kan det vel hende at man må benytte seg av to forskjellige klubber både før og etter ervervelse av våpen, eller...?

Endret av MrMire
Lenke til kommentar

Jeg må for eks melde meg inn i tpk (trondheim pistol klubb) og tfs (Trondheim Feltskyttere)

Om jeg vil skyte alle de grenene.

Begrensningene ligger i hvilke program klubben du er i setter opp.

Konkurrere kan du uansett, bare til å reise til det stedet en annen klubb setter opp osv.

 

Her er skyteprogrammene i for eks TPK.

Der ser du kaliberkravet.

 

45ACP søkte jeg på som militærfelt.

Det lønner seg å søke på 9x19 isteden, billigere å skyte med.

Skal du ha begge så må du finne 2 program hvor ene cal ikke er lov.

For eks ACP 45 mil felt

9x19 grovpistol.

Men da har man ingen mulighet til å søke om en 32 om man vil ha det til grovpistol.

 

Cal i felt som du spør om har mange regler

1. Grov (7,62 til 9,65m)

2. Fin (5,6mm)

3. Mil (9mm - 11,25mm) (Faktorkrav på 120)

4. Revolver (9mm- 11,25mm)

 

Som du ser så må faktorkrav og avtrekkervekt også stemme og kan brukes som argument for å søke om våpen i "feil" rekkefølge.

 

Her er en random quote fra kammeret.no

Jeg skal selge en revolver i kaliber 44 magnum og har allerede en kjøper.

 

Kjøperen skrev i sin søknad at revolveren skulle benyttes til Magnum 2, men fikk etter 4 ukers venting avslag.

Politiet (Ålesund) begrunner det med at han allerede har en revolver som kan benyttes til formålet, en revolver i kaliber .357 magnum.. :?:

 

Hva i helsike gjør man så?

 

Jeg mener han først bør ta en telefon der han legger frem at NSF's kaliber krav for Magnum 2 starter på .41 til .505.

Endret av War
Lenke til kommentar

War: Men dette med rekreasjonsstatus så lenge en ikke skal ha flere enn fire våpen finner jeg heller ikke noe klarhet i. Hvis man har planer om å skyte mer som morohobby (og ikke hardcore konkurranser), skal man likevel oppgi f.eks. grov-/militærfelt på en ev. søknad eller kan man oppgi rekreasjon (og gjerne for flere kalibere)?

Ser jo både i diverse rundskriv og på diverse fora at dette med krav om aktivitet etter våpenervervelse for ikke å få det inndratt, også skaper forskjellige tolkninger.

Noen snakker om at disse fire oppmøtene i klubb (årsmøte, kaffedrikking o.l. er brukte eksempler) holder, mens andre mener at også skytetrening eller generell skyting på fritida som kan dokumenteres (om nødvendig) kreves som videre aktivitet. Helt forvirrende...

Endret av MrMire
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...