Jump to content
Sign in to follow this  
koffath

Hovedkort med to AGP slotter

Recommended Posts

Er det noen som vet om det finnes hovedkort med to AGP slotter. Eventuelt hvordan man kan koble tre skjermer på en pc. (ikke med et pci skjermkort da jeg hadde tenkt å kjøre grafikkkrevende programmer på alle skjermene.)

Tror ikke dette er fysisk mulig pga. AGP-arkitekturen, men det kan jo hende jeg tar feil. Har i hvertfall aldri sett et slik hovedkort. Men det finnes da brukbare PCI grafikkort, om ikke til spill, så ihvertfall til 3d applikasjoner?

Tror ikke dette er fysisk mulig pga. AGP-arkitekturen, men det kan jo hende jeg tar feil. Har i hvertfall aldri sett et slik hovedkort. Men det finnes da brukbare PCI grafikkort, om ikke til spill, så ihvertfall til 3d applikasjoner?

Det er ikke mulig, ettersom AGP-arkitekturen var ment som å være en ekslusiv port for et skjermkort. Hele poenget var at skjermkortet IKKE skulle måtte dele busbåndbredde med noen annen enhet i systemet, slik det er med PCI-systemet idag. Dette er grunnen til at integrerte skjermkort på hovedkort med AGP-spor blir automagisk deaktivert når et AGP-kort blir satt inn.

Om man skulle ha to AGP-porter, vil dette jo bryte med hele prinsippet bak AGP. Men når det er sagt, så vil PCIExpress ta over for både PCI og AGP når den kommer (slutten av 2004, 2005?). Målet med PCIExpress er å ha så enormt stor båndbredde tilgjengelig, at det ikke blir noe problem å ha mange enheter koblet til samme bus'en. (Men etter X år, så sitter vi med samme problematikken igjen sikkert. Samme som vi gjorde da PCI's 133MB/s ikke var nok, vil vi også spise opp PCIEXpress's 16GB/s ) :roll: