Gå til innhold

Ghetto Macro Photo


Anbefalte innlegg

Jeg er i gjør-det-selv-siget om dagen. Nå i kveld fikk jeg plutselig lyst til å prøve meg på makrofoto ved hjelp av ting jeg har i huset (for ordens skyld, huset mitt inneholder ingen makrolinser, mellomringer, bak-frem-adaptere eller annet makroutstyr). Jeg lette litt rundt og endte opp med følgende gjenstander til min gettoløsning:

- 1 stk Nikon F-mount til Canon EF-adapter (31 kroner med frakt på eBay)

- 2 stk dorullkjerner (gratis etter at papiret var brukt opp)

- 1 stk Nikkor AI 50mm F/2 (gratis, arvegods, men fåes på eBay for noen få hundrelapper)

- pakketape (billig?)

 

Den ene dorullkjernen ble klippet opp og trædd rundt den andre. dette gjør dem såpass tykke at de sitter passe tight inni adapterringen, der de så ble tapet fast. 50mm'ern ble så tapet fast, bak frem, i den andre enden. Bilde av herligheten:

post-78758-1265316534_thumb.jpg

 

Og sånn ser en custom getto makrolinse ut montert på en EOS:

post-78758-1265316614_thumb.jpg

 

Helt getto blir det riktignok ikke. Du kan bare glemme å bruke dette håndholdt, så ett stødig og ikke akkurat gratis stativ ble tatt i bruk:

post-78758-1265316680_thumb.jpg

 

Lyset er ei sykkellykt montert på en gorillapod. Ikke gratis, men ting jeg hadde liggende, det bør være mulig å finne en dugendes lyskilde i de fleste hjem :)

post-78758-1265316784_thumb.jpg

 

Og så femtimillimetersspørsmålet: virker det? Vel, det er ikke lett å både treffe med fokus (fokusavstanden er fast, så avstanden mellom glass og motiv må reguleres for å plassere motivet i fokusplanet) og skulle holde det stødig mens utløseren går. De fleste bildene blir også overeksponerte og matte, noe som tyder på at "mellomringen" ikke er 100% lystett. Men selv om ikke bildene blir superskarpe, du verden så morsomt det er å se i søkeren når forstørrelsen er nærmere type lett mikroskop :) Her er noen eksempler (alle ubeskåret), først det obligatoriske bildet som måler forstørrelsen:

post-78758-1265318820_thumb.jpg

drøyt 9mm fyller hele bilderammen, hvilket skulle tilsi en forstørrelse på ca 2,4:1.

 

Ett trestykke (nærmere bestemt ett knivskaft) jeg trodde var rimelig glattpusset:

post-78758-1265318833_thumb.jpg

 

Litt motstand må man regne med når man begynner med makrofoto:

post-78758-1265318844_thumb.jpg

 

Skal det være ett skudd?

post-78758-1265318868_thumb.jpg

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg må innrømme at jeg ikke er den største eksperten her, men jeg synes ikke dette var så innmari gærent :)

 

Har du tatt bildene i RAW og forsøkt etterbehandling for å justere litt på det du synes er feil? Du kan forøvrig prøve svart gaffa teip om du har det om "riggen" din ikke er lystett :).

 

P.S.: Er det siste bildet av en .22 prosjektil?

Endret av grizley
Lenke til kommentar

Jeg er da iallefall mektig imponert :)

 

Jeg så denne videoen

fra Make Magazin om hvordan man kunne gjøre dette, men bildene han viser å ha fått i videoen var ikke like imponerende som dine så jeg lot det vente på seg får en si.

 

I tillegg så er dine planer bedre passet min diet siden jeg aldri kjøper Pringles :)

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger :) jeg synes dette var såpass inspirerende at jeg satte meg ned og gjorde noen forbedringer i dag. Ghetto-micro-nikkor 120mm F/4.8 har nå kommet i en mkII-variant som ser sånn ut:

 

post-78758-1265412763_thumb.jpg

 

forandringer:

- klippet dorullkjernene kortere, de avklipte bitene lagt rundt resten for å stive opp og tette for enda mer lys

- solblender som skal prøve å skygge for noe av strølyset som gjør bildene matte

- elektrikertape for ekstra støtte og lystetting

 

det har gitt ett "objektiv" med litt mer moderat forstørring, lengre arbeidsavstand og litt dypere fokusplan, dvs enklere å jobbe med. Forstørringen er nå:

post-78758-1265412888_thumb.jpg

22mm/14mm = ca 1.57. Dermed er vitale tall for objektivet 78mm F/3.14 (er det ett pent blendertall eller hva?). Jeg har dog blendet ned til F/12 og F/17 på bildene for å få litt mer dybdeskarphet. Noen bilder tatt med mkII (alle unntatt det siste ubeskåret):

 

Detalj fra ett fremgir på en sykkel:

post-78758-1265413067_thumb.jpg

 

Fyrstikkhoder er vel egentlig ett ganske oppbrukt makromotiv. Men here goes:

post-78758-1265413111_thumb.jpg

 

Kuler fra ett kulelager (som jeg trodde var rimelig glatte):

post-78758-1265413164_thumb.jpg

 

Dersom noen lurer på skarpheten til glasset: detalj fra en nøkkel vist i full størrelse (100% crop):

post-78758-1265413234_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du kan bruke ett hvilket som helst objektiv, egentlig. Men bruker du ett objektiv som har lengre brennvidde i utgangspunktet, må du også ha lengre mellomring for å få samme forstørring (når objektivet er montert riktig vei er forstørringen lik lengden av mellomringen delt på den opprinnelige brennvidden). 200mm ville da blitt lite hensiktsmessig ettersom jeg ville trengt over 30cm forlenger for å få samme forstørring.

 

Og så er det en stor fordel med ett objektiv som har mulighet til å stille blenderen manuelt :) på F/2 er fokusplanet latterlig tynt og håpløst å treffe. Canon EF-objektiver er ganske håpløse i og med at blenderen ikke kan stilles manuelt, og blenderen er vidåpen når objektivet ikke er koblet på ett kompatibelt kamera. Nikkor G-objektiver er litt bedre, de har heller ikke blenderring, men blenderen på disse står på den minste mulige når man tar dem av kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...