Gå til innhold

Kan Japan Photo selge disse som nye?


Anbefalte innlegg

Jeg svarte på en annonse på foto.no der det var lagt ut en Sigma 15mm og en 24-70HSM for salg. Disse var kjøpt på Japan Photo på slutten av fjoråret og hadde Canon fatning. Imidlertid ble ikke handelen noe av da selger ved overgang til Nikon fikk tilbud om å bytte til samme objektiver med Nikon fatning.

 

Jeg sendte da en forespørsel til Japan Photo om de to objektivene siden jeg antok de fortsatt skulle selges. Jeg fikk først til svar at de ikke hadde brukte objektiver. Jeg navnga den personen som hadde returnert objektivene, og da korrigerte selger hos Japan Photo seg til at "Meg bekjent så skulle disse objektivene være utbrukte..."

 

Faktum er at fra objektivene ble solgt og til de ble returnert gikk det nesten en måned. Har de da lov til å presentere produktene som nye og ubrukte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg svarte på en annonse på foto.no der det var lagt ut en Sigma 15mm og en 24-70HSM for salg. Disse var kjøpt på Japan Photo på slutten av fjoråret og hadde Canon fatning. Imidlertid ble ikke handelen noe av da selger ved overgang til Nikon fikk tilbud om å bytte til samme objektiver med Nikon fatning.

 

Jeg sendte da en forespørsel til Japan Photo om de to objektivene siden jeg antok de fortsatt skulle selges. Jeg fikk først til svar at de ikke hadde brukte objektiver. Jeg navnga den personen som hadde returnert objektivene, og da korrigerte selger hos Japan Photo seg til at "Meg bekjent så skulle disse objektivene være utbrukte..."

 

Faktum er at fra objektivene ble solgt og til de ble returnert gikk det nesten en måned. Har de da lov til å presentere produktene som nye og ubrukte?

 

Dette er noe vi tilbyr våre kunder:

 

Om de angrer seg og vil bytte i annet produkt så kan de få bytte om objektivene/kameraene er ubrukte og eske/embalasje er hel uten skader. Vi tilbyr da tilgodelapp eller bytte i annet produkt.

 

Mvh

Ståle

Lenke til kommentar

Hvis vi vil ha smidig og god kundeservice, og kunne returnere varer etter kort tid hvis de er fullstendig som ny, da må vi også akseptere at disse varene blir solgt som, nettopp: NY!

 

Vi kan ikke forvente at butikkene skal gi fra seg hele avansen fordi varen er blitt pakket opp og ned igjen av en kunde. Det skjer jo i butikker også: Ekspeditøren pakker opp, demonstrerer, pakker ned igjen, og selger senere som ny :)

Endret av ozone
Lenke til kommentar
Hvis vi vil ha smidig og god kundeservice, og kunne returnere varer etter kort tid hvis de er fullstendig som ny, da må vi også akseptere at disse varene blir solgt som, nettopp: NY!

 

Vi kan ikke forvente at butikkene skal gi fra seg hele avansen fordi varen er blitt pakket opp og ned igjen av en kunde. Det skjer jo i butikker også: Ekspeditøren pakker opp, demonstrerer, pakker ned igjen, og selger senere som ny :)

 

 

Er i utgangspunktet veldig veldig enig i dette, men det er enkelte gråsone-tilfeller hvor man godt kunne slått av litt av avansen på produkter som er forbi grenseland hva angår håndtering...

 

Har selv vært borti slikt, og i dette tilfellet lå også feil type solblender med i esken. Jeg ba om fabrikknytt, og det ble ordnet.

 

Hvis man tar seg litt lengre tid med kunden, og kvalitetssikrer salget etter kundens ønske og behov, ville kanskje disse tilfellene kunne reduseres noe. Har samtidig bitt meg merke i at det somregel er objektivet i glass-skapet som pakkes ned esken og leveres til kunde over disk, noe som kan resultere i undødvendig håndtering av hvert enklet objektiv/emballasje.

 

Det byttes virkelig ikke så mye objektiver at et avslag på litt av avansen på returnerte objektiver graver et stort hull i kassa.

Og man trenger ikke være rakettforsker for å ha en slik orden på intern logistikk at man ikke klarer å skille "demo/presentasjonsvarer" fra fabrikknye...

 

edit:typo

Endret av flu
Lenke til kommentar

Kunden i dette tilfellet kjøpte objektiver med Canon-fatning fordi han hadde Canon 5D. Han valgte å gå over til Nikon, og kjøpte et D3x i samme butikk. Han hadde vel så vidt jeg forstod et 50-talls eksponeringer på objektivene.

 

Jeg kan godt forstå at butikken ville yte den servicen å bytte inn objektivene. Jeg har heller ikke sagt noe om prisen, selv om jeg kanskje synes en rabatt er på sin plass. Dersom de ikke hadde tatt innbytte ville jeg jo spart omkring 2500kr på de to til sammen jfr nytt. Imidlertid synes jeg det er på sin plass å opplyse presist om eventuell historikk for objektivene. Jeg opplever dette som et forsøk på å holde historikken skjult for å slippe eventuell diskusjon om rabatt.

Lenke til kommentar

Ble disse tatt imot i samme butikk som du var i kontakt med, eller ble de returnert i butikk og du snakket med nettbutikk? Om de du hadde kommunikasjon med ikke var de samme som tok imot dem, er det ikke så lett å vite historikken på noe som befinner seg fysisk et annet sted i landet.

 

...er bare nysgjerrig :p

Lenke til kommentar
Dette er noe vi tilbyr våre kunder:

 

Om de angrer seg og vil bytte i annet produkt så kan de få bytte om objektivene/kameraene er ubrukte og eske/embalasje er hel uten skader. Vi tilbyr da tilgodelapp eller bytte i annet produkt.

 

Mvh

Ståle

Men hva med de andre kundene som får ett brukt produkt som dere selger som nytt?

 

Elkjøp har 30 dagers full returrett men innbytteprodukt selger de som B-vare med redusert pris.

 

Å selge ett brukt produkt som nytt er vel etter det jeg forstår ulovlig...

Lenke til kommentar
Dette er noe vi tilbyr våre kunder:

 

Om de angrer seg og vil bytte i annet produkt så kan de få bytte om objektivene/kameraene er ubrukte og eske/embalasje er hel uten skader. Vi tilbyr da tilgodelapp eller bytte i annet produkt.

 

Mvh

Ståle

Men hva med de andre kundene som får ett brukt produkt som dere selger som nytt?

 

Elkjøp har 30 dagers full returrett men innbytteprodukt selger de som B-vare med redusert pris.

 

Å selge ett brukt produkt som nytt er vel etter det jeg forstår ulovlig...

 

I butikken jeg jobber selger vi ikke brukte produkter, om noen f.eks har fått i julegave et kamera de ikke ønsker og ikke bruker dette er jo dette fortsatt nytt og de kan få bytte dette i et annet produkt om de ønsker det.

 

Demoprodukter: Produkter som har stått i utstillingen som er blitt tatt på og testet, eller produkter som vi i butikken har testet selger vi til kunden til redusert pris.

 

S

Lenke til kommentar
Men hva med de andre kundene som får ett brukt produkt som dere selger som nytt?

 

Elkjøp har 30 dagers full returrett men innbytteprodukt selger de som B-vare med redusert pris.

 

Å selge ett brukt produkt som nytt er vel etter det jeg forstår ulovlig...

 

Har du hørt om angrerett? Sånn som man får på internett vet du...

Lenke til kommentar
Men hva med de andre kundene som får ett brukt produkt som dere selger som nytt?

 

Elkjøp har 30 dagers full returrett men innbytteprodukt selger de som B-vare med redusert pris.

 

Å selge ett brukt produkt som nytt er vel etter det jeg forstår ulovlig...

 

Har du hørt om angrerett? Sånn som man får på internett vet du...

 

Og de selges ikke som nye de heller - det vet du kanskje? At noen gjør det slår tilbake på dem.

Lenke til kommentar

I forbrukerkjøpslovens § 16, ledd b, står følgende:

"Tingen har en mangel dersom (...) b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet"

 

I utgangspunktet er det ingenting som tilsier at man skal selge en vare billigere dersom den er i "ny-stand". Imidlertid kan man man, dersom man ønsker å være vanskelig, si at en mangel forefinnes jfr. § 16 ledd b ettersom man kanskje ikke ville kjøpt objektivet til full pris når det har vært "brukt".

 

Når det er sagt - jeg ser ikke problemet her. Om et objektiv har gått 50 eller 100 eksponeringer, er det ingen reell slitasje på det. Og om det er i 100% stand, er det godt som nytt.

 

Man har ikke krav på prisavslag på såkalte b-varer (byttevarer), men man kan naturligvis velge om man vil kjøpe varen eller ikke. Om man i ettertid oppdager at det var en b-vare, kan § 16, ledd b, komme inn i bildet og man kan kreve omlevering, heving eller prisavslag jfr. § 26.

 

Men igjen: hvor vanskelig skal man egentlig være? I dette tilfellet ser jeg som sagt ikke problemet. Dog synes jeg at det burde opplyses om en vare er en B-vare eller ikke, så får folk velgte om de vil kjøpe den eller ikke.

Lenke til kommentar

Det er vel snakk om prinsippet her, om jeg har forstått TS rett, ikke nødvendigvis denne spesielle saken.

 

Når det er sagt er der merkelig at slikt selges som nytt, når det faktisk har vert i bruk, om en aldri så lite.

 

Snodig: når det gjelder angreretten, så gjelder den kun på varer du faktisk ikke har brukt. dvs at du ikke kan kjøpe fks et objektiv, opne det, montere på kamera, for så å angre deg og gå tilbake å forlange å bruke angreretten. (skal ikke være altfor påståelig her, men mener det er slik det fungerer)

Lenke til kommentar
Men igjen: hvor vanskelig skal man egentlig være? I dette tilfellet ser jeg som sagt ikke problemet. Dog synes jeg at det burde opplyses om en vare er en B-vare eller ikke, så får folk velgte om de vil kjøpe den eller ikke.

Om jeg blir informert om at ett objektiv er brukt men strøkent er det greit. Får jeg ikke avslag på dette vil jeg så klart ha ett nytt istede hvis man har dette på lager men tar gjerne ett strøkent objektiv istedefor å måtte vente flere dager på ett nytt.

 

MEN:

I dette tilfelle var det snakk om ett brukt objektiv og man opplyste om at de ikke hadde noe slikt tilgjengelig. Da dette var feil tolker jeg det som at hensikten til den butikken var å selge dette som nytt uten å opplyse neste kunde.

 

Om man sier man har fått inn ett strøkent brukt produkt men desverre ikke kan gi avslag blir det noe annet.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Snodig: når det gjelder angreretten, så gjelder den kun på varer du faktisk ikke har brukt. dvs at du ikke kan kjøpe fks et objektiv, opne det, montere på kamera, for så å angre deg og gå tilbake å forlange å bruke angreretten. (skal ikke være altfor påståelig her, men mener det er slik det fungerer)

Nei når du bestiller på nett kan du prøve varen før du bestemmer deg men du skal ikke ta i bruk produktet som ditt eget sies det.

Lenke til kommentar
Snodig: når det gjelder angreretten, så gjelder den kun på varer du faktisk ikke har brukt. dvs at du ikke kan kjøpe fks et objektiv, opne det, montere på kamera, for så å angre deg og gå tilbake å forlange å bruke angreretten. (skal ikke være altfor påståelig her, men mener det er slik det fungerer)

 

Jeg er klar over det, jeg bare viste til likhetene mellom de to ordningene.

Lenke til kommentar
Nei når du bestiller på nett kan du prøve varen før du bestemmer deg men du skal ikke ta i bruk produktet som ditt eget sies det.

 

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

 

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde,

Lenke til kommentar
Nei når du bestiller på nett kan du prøve varen før du bestemmer deg men du skal ikke ta i bruk produktet som ditt eget sies det.

 

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

 

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde,

Nettopp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...