Gå til innhold

Kan Japan Photo selge disse som nye?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, ikke nettopp. I tilnærmet samme stand betyr ikke at du ikke kan ta det i bruk for å prøve det.

Nei, det gjør det ikke... tilnærmet har alltid og vil alltid bety tilnærmet og IKKE i samme stand, som i dette vil tilsvare som ny og ubrukt.

 

De legger til ordet tilsvarende nettopp fordi det skal åpne for at kundene skal kunne teste varen før man bestemmer seg.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Nei når du bestiller på nett kan du prøve varen før du bestemmer deg men du skal ikke ta i bruk produktet som ditt eget sies det.

 

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

 

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde,

 

uhm - jo, det betyr at du har adgang til å prøve ut gjenstanden - dog i et begrenset omfang. Det er ikke slik at du kan kjøpe en D3x og dra til Sahara og komme hjem med det etter 13 dager for å angre, men at du tar det opp, skyter noen bilder og tar vare på emballasjen skal ikke være nok å avskjære.

 

Det er skivebom å bare ta utgangspunkt i lovteksten og hoppe over avgjørelser, dommer eller andre rettskilder og entydig legge vekt på teksten som fasit. Lovteksten skal tolkes, ikke tas bokstavelig på ordet, det kunne bli morsomt om en ikke så noen lover i kontekst e.l.

Lenke til kommentar
Nei når du bestiller på nett kan du prøve varen før du bestemmer deg men du skal ikke ta i bruk produktet som ditt eget sies det.

 

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

 

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde,

 

uhm - jo, det betyr at du har adgang til å prøve ut gjenstanden - dog i et begrenset omfang. Det er ikke slik at du kan kjøpe en D3x og dra til Sahara og komme hjem med det etter 13 dager for å angre, men at du tar det opp, skyter noen bilder og tar vare på emballasjen skal ikke være nok å avskjære.

 

Det er skivebom å bare ta utgangspunkt i lovteksten og hoppe over avgjørelser, dommer eller andre rettskilder og entydig legge vekt på teksten som fasit. Lovteksten skal tolkes, ikke tas bokstavelig på ordet, det kunne bli morsomt om en ikke så noen lover i kontekst e.l.

 

Og du skriver dette som sitat til min post hvorfor? Det er ikke jeg som sier at man ikke har lov til å prøve ut utstyret før man angrer.

Lenke til kommentar
Nei når du bestiller på nett kan du prøve varen før du bestemmer deg men du skal ikke ta i bruk produktet som ditt eget sies det.

 

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

 

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde,

 

uhm - jo, det betyr at du har adgang til å prøve ut gjenstanden - dog i et begrenset omfang. Det er ikke slik at du kan kjøpe en D3x og dra til Sahara og komme hjem med det etter 13 dager for å angre, men at du tar det opp, skyter noen bilder og tar vare på emballasjen skal ikke være nok å avskjære.

 

Det er skivebom å bare ta utgangspunkt i lovteksten og hoppe over avgjørelser, dommer eller andre rettskilder og entydig legge vekt på teksten som fasit. Lovteksten skal tolkes, ikke tas bokstavelig på ordet, det kunne bli morsomt om en ikke så noen lover i kontekst e.l.

 

Og du skriver dette som sitat til min post hvorfor? Det er ikke jeg som sier at man ikke har lov til å prøve ut utstyret før man angrer.

 

Hvorfor siterer du lovteksten som setter begrensning i angreretten, slik at den faller vekk, og så sier du ikke er den som argumenterer for det tilfellet?

 

 

Er ikke dette også dine ord?

 

Nei, ikke nettopp. I tilnærmet samme stand betyr ikke at du ikke kan ta det i bruk for å prøve det.

 

 

Og du mener jeg siterte feil?

Lenke til kommentar

[litt offtopic]

Kundeservicen i norge er så elendig at det er til å grine av.

Mange som driver i et serviceyrke burde tatt seg en tur til f.eks Japan (der jeg nettopp har vært) og lært litt om hvordan det burde vært her i Norge også. Blir frustrert mange ganger over hvor lavmål servicen er i mange butikker i landet vårt, og ofte er jeg flau over å være nordmann når folk opplever slik elendig behandling.

[/litt offtopic]

 

Burde gitt litt rabatt på objektiver som er blitt "brukt" i en måned, imo. På en annen side burde vel heller ikke kjøperen som ombestemte seg få tilbake hele beløpet, men f.eks 90%, slik at butikken ikke taper penger på folk som ikke klarer å bestemme seg.

Lenke til kommentar

Om objektivene har vært annonsert på et bruktforum som brukt er det jo tullete å påstå at de er nye? Syns hele greia er merkelig. Personen som fikk byttet de fikk jo veldig god service, men at butikken så prøver å selge det som "nytt" er etter min mening litt på grensen til lureri. En måned er lang tid. F.eks. om man trekker det litt langt .. en måneds bruk ute om vinteren i snøføyk og kanskje ved havet, man kan jo tørke opp objektiver uten at de får merker på slitasje men de er likevel utsatt for fukt? Poenget mitt er at man ikke kan vite hva et brukt objektiv har vært utsatt for, og litt av poenget med å kjøpe nytt er jo at man får noe som er nytt.

Lenke til kommentar
Nei når du bestiller på nett kan du prøve varen før du bestemmer deg men du skal ikke ta i bruk produktet som ditt eget sies det.

 

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

 

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde,

Nettopp :)

 

Dette her er det ingen tvil om, du har full returrett i 14dager ved nett eller tlf salg eller lignende. Selvfølgelig har du lov til å teste ut varen. Selges en brukt vare som ny uten at det opplyses om det regnes det som et brudd på kjøpsloven

Endret av Gibos
Lenke til kommentar
Demoprodukter: Produkter som har stått i utstillingen som er blitt tatt på og testet, eller produkter som vi i butikken har testet selger vi til kunden til redusert pris.

 

S

 

Hmm, dette har ikke vært tilfellet ved kjøp av følgende produkter som alle er kjøpt hos Japan Photo i hhv Oslo, Haugesund eller Fredrikstad:

 

Canon 20D

Tokina 11-16

Canon 17-55

Canon 430 EX

Canon 50/1,4mm (var skadet og ble byttet til en ny)

Panasonic Lumix...

 

Dette til tross for at prisen gjennomgående har vært høyere enn i Japan Photo sin nettbutikk.

Lenke til kommentar

Prinsippet i denne tråden er jo ikke hva man har rett til å returnere ved nettsalg. Det er hvorvidt det er etisk forsvarlig å ikke opplyse hva varen har vært med på.

 

Vi har ikke krav på noen som helst rabatt eller på noen som helst måte å diktere priser så lenge vi ikke har en kontrakt med selger der prising er fastsatt, så å hevde at noen har krav på rabatt blir for dumt.

 

Forøvrig synes jeg servicen til Japan Photo har vært god i forbindelse med kjøp og garanti.

 

Denne tråden handler kun om hvordan man bør behandle returvarer overfor neste kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...