Gå til innhold

Hvilken befalsutdanning er "enklest"?


petterpann

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på befalsutdanning fordi det interesserer meg, og fordi jeg har lyst å ha en lederutdanning på CV-en, selv om jeg neppe blir å fortsette videre i militæret etter endt utdanning. Dette blir uansett å kunne kvalifisere meg til en rekke sivile jobber som krever realkompetanse og/eller lederutdanning.

 

Jeg har ikke studiekompetanse, men ser at det er masse å velge i. Jeg vet at befalsutdanning neppe er enkelt, og det er jeg heller ikke ute etter. Jeg vil være sikker på at jeg velger en gren som ikke er for vanskelig, så kan noen fortelle meg litt om det forskjellige en kan søke?

 

Hva er hovedforskjellen på UB-kurs og befalsskole? Jeg vet at skole er 2 år, og kurset er 1 år.

 

EDIT: Er det mulig å søke befalskolen som MP?

Endret av petterpann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville anbefale deg å søke på den skolen som best sammenfaller dine interesser. Opptaket er hardt på alle forsvarets skoler men ikke noe som er umulig å gjennomføre for noen som er i normalt bra fysisk form og som er motivert. Dersom du ikke er 100% motivert og ønsker å satse bør du heller søke på noe annet da du mest sannsynlig ikke vil klare det.

Lenke til kommentar
EDIT: Er det mulig å søke befalskolen som MP?

 

Går vel an det, på Sessvollmoen om jeg ikke tar helt feil. Men dette er IKKE en lettvint løsning, du får mye stress på den skolen. For lettest mulig ville jeg ha sett på hva luftforsvaret tilbyr, kanskje innen vakt og sikring(Ikke basesett/NIS).

Lenke til kommentar
Det er ikke samme vakt og sikring som man søker som vaktsoldat i førstegangstjenesten.

 

Selvsagt. Men jeg tror(merk, tror) fremdeles at det er en av de letteste måtene å ta befalsskole. Ikke skal man lære mye teoretisk, og særlig mye hating i skogen er det sikkert ikke heller.

 

Vis gjerne til en lettere linje om du kommer på noe jeg har glemt.

 

Forøvrig, dette er en helt meningsløs diskusjon.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan vakt og sikring er andre steder, men vi hadde 2 uker med BARE teori, en uke på skytebanen med teori i tillegg, en uke på mestringsøvelse i -19 grader uten mat med mye marsjing, eksamener og masse andre ting. Og fortsatt har vi "videreutdannelse" et par ganger i måneden. Ennå er det bare en vanlig tjeneste og ikke befalsutdanning. Kan jeg tenke meg hvordan befalsutdanningen er..

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan vakt og sikring er andre steder, men vi hadde 2 uker med BARE teori, en uke på skytebanen med teori i tillegg, en uke på mestringsøvelse i -19 grader uten mat med mye marsjing, eksamener og masse andre ting. Og fortsatt har vi "videreutdannelse" et par ganger i måneden. Ennå er det bare en vanlig tjeneste og ikke befalsutdanning. Kan jeg tenke meg hvordan befalsutdanningen er..

 

Jeg tror ikke på at du som menig V&S-soldat har gått ute og mestra i en uke uten mat i -19.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan vakt og sikring er andre steder, men vi hadde 2 uker med BARE teori, en uke på skytebanen med teori i tillegg, en uke på mestringsøvelse i -19 grader uten mat med mye marsjing, eksamener og masse andre ting. Og fortsatt har vi "videreutdannelse" et par ganger i måneden. Ennå er det bare en vanlig tjeneste og ikke befalsutdanning. Kan jeg tenke meg hvordan befalsutdanningen er..

 

Jeg tror ikke på at du som menig V&S-soldat har gått ute og mestra i en uke uten mat i -19.

Du tror ikke på? Skulle han sitte her og lyve? Hva faen er det slags idioti?

 

TS: Hvis du trenger å spørre hvilken befalsutdanning som er enklest, så tror jeg ikke du passer inn på noen BS.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan vakt og sikring er andre steder, men vi hadde 2 uker med BARE teori, en uke på skytebanen med teori i tillegg, en uke på mestringsøvelse i -19 grader uten mat med mye marsjing, eksamener og masse andre ting. Og fortsatt har vi "videreutdannelse" et par ganger i måneden. Ennå er det bare en vanlig tjeneste og ikke befalsutdanning. Kan jeg tenke meg hvordan befalsutdanningen er..

 

Jeg tror ikke på at du som menig V&S-soldat har gått ute og mestra i en uke uten mat i -19.

Du tror ikke på? Skulle han sitte her og lyve? Hva faen er det slags idioti?

 

TS: Hvis du trenger å spørre hvilken befalsutdanning som er enklest, så tror jeg ikke du passer inn på noen BS.

 

Jeg er nødt til å skille mellom løgn og pynting på sannheten. Noe jeg tror er tilfelle her, og som jeg tror forekommer svært ofte i mange tråder her og ellers i dagliglivet.

 

Det er godt mulig at bestemora her har vært på øvelse i en uke med lite mat. Sånt er slettes ikke uvanlig i forsvaret, men det avviker i aller høyeste grad fra det jeg har hørt om V&S-tjenesten fra folk som har tjenestegjort forskjellige steder. Jeg må jo ta høyde for at det her er snakk om en praksis som bare finnes i en bestemt avdeling for eks.

 

Mange befalsskoler praktiserer mestringsøvelse, mer eller mindre uten mat, selv om man alltid får/fanger noe som tilberedes og spises i løpet av en uke. Slik jeg har skjønt det er dette forbeholdt nettopp befalsutdanning og enkelte operative førstegangstjenester i den spisse enden. Jeg har rett og slett vondt for å tro at dette er en del av utdanningen til en menig V&S-soldat.

 

Jeg ser frem til at Bestemor tilbakeviser mine påstander med en mer utfyllende beskrivelse av tjenestested/utdanning, og beklager at jeg indirekte har beskyldt vedkommende for løgn, da jeg som nevnt praktiserer løgn og "pynting" som to forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Jeg kan fortelle deg så mye som at et par av VS-kursene i luft og sjø (vet ikke med hær) innebærer en uke (pluss minus. Stort sett 5 dager, altså en arbeidsuke) mestringsøvelse helt uten mat, som ikke står tilbake for det du ser i de operative førstegangstjenestene i den spisse enden, som du kaller det. Jeg var ikke så heldig selv, men det var de fleste jeg tjenestegjorde med.

Det har med eksentrisitet blant befalet å gjøre, i grunn. Det er lettere å få gjennomslag for den slags ting på kurs med relativt få deltakere enn i en bataljon med mange hundre soldater.

 

Du må gjerne tro hva du vil, men det er jo i grunn ganske irrelevant og temmelig standard arroganse blant de som har tjenestegjort i en av disse hotte hæravdelingene i fgtj.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan vakt og sikring er andre steder, men vi hadde 2 uker med BARE teori, en uke på skytebanen med teori i tillegg, en uke på mestringsøvelse i -19 grader uten mat med mye marsjing, eksamener og masse andre ting. Og fortsatt har vi "videreutdannelse" et par ganger i måneden. Ennå er det bare en vanlig tjeneste og ikke befalsutdanning. Kan jeg tenke meg hvordan befalsutdanningen er..

 

Jeg tror ikke på at du som menig V&S-soldat har gått ute og mestra i en uke uten mat i -19.

 

Hva er så spesielt med det? De aller fleste har minst én mestringsøvelse i løpet av førstegangstjenesten, enten i forbindelse med rekruttskolen eller i forbindelse med en eller annen utdanning/kurs. Da er det helt vanlig å stabbe rundt en ukes tid, stort sett med minimalt av mat. På vinteren blir det fort 19 minusgrader. Jeg ser ikke problemet...

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan vakt og sikring er andre steder, men vi hadde 2 uker med BARE teori, en uke på skytebanen med teori i tillegg, en uke på mestringsøvelse i -19 grader uten mat med mye marsjing, eksamener og masse andre ting. Og fortsatt har vi "videreutdannelse" et par ganger i måneden. Ennå er det bare en vanlig tjeneste og ikke befalsutdanning. Kan jeg tenke meg hvordan befalsutdanningen er..

 

Jeg tror ikke på at du som menig V&S-soldat har gått ute og mestra i en uke uten mat i -19.

 

Skulle ikke trodd at det var mulig, men alle overlevde uten problemer..

Ble mye hat og kramper i magene, men det gikk.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan vakt og sikring er andre steder, men vi hadde 2 uker med BARE teori, en uke på skytebanen med teori i tillegg, en uke på mestringsøvelse i -19 grader uten mat med mye marsjing, eksamener og masse andre ting. Og fortsatt har vi "videreutdannelse" et par ganger i måneden. Ennå er det bare en vanlig tjeneste og ikke befalsutdanning. Kan jeg tenke meg hvordan befalsutdanningen er..

 

Jeg tror ikke på at du som menig V&S-soldat har gått ute og mestra i en uke uten mat i -19.

 

Skulle ikke trodd at det var mulig, men alle overlevde uten problemer..

Ble mye hat og kramper i magene, men det gikk.

 

Da har jeg lært noe nytt!

 

(Ang. hærfolk og arroganse så er jeg helt enig Brun)

Lenke til kommentar
Det er ikke samme vakt og sikring som man søker som vaktsoldat i førstegangstjenesten.

 

Selvsagt. Men jeg tror(merk, tror) fremdeles at det er en av de letteste måtene å ta befalsskole. Ikke skal man lære mye teoretisk, og særlig mye hating i skogen er det sikkert ikke heller.

 

Vis gjerne til en lettere linje om du kommer på noe jeg har glemt.

 

Forøvrig, dette er en helt meningsløs diskusjon.

 

oki så hva gjør du da ett halvt år på garnisonen i porsanger?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

(nesten) Hele Basesett II har mestringsøvelse uten mat i ei arbeidsuke, med ca. konstant marsjing med full GRU og Recon Pack. Dette er en vakthold og sikringsavdeling.

7.2 mil i luftlinje i østfolds krattskoghelvete. Det første et og halve døgnet var ikke marsjing, dog. Så distansen ble gått fra ca. midt på tirsdag til torsdag.

 

Det er definitivt hating i skogen med nærmere 70 feltdøgn.

Skryter ikke, men blir litt irritert når folk tror hele luftforsvaret er en gjeng latinger. Greit nok at NIS er en av de eneste avdelingene som er veldig fysisk aktive, men likevel.

 

Når det gjelder befalskolen har vel de mestringsøvelse på lik linje med andre avdelinger. Dog må jeg si at det er temmelig mange jenter med dette kullet. Vet ikke om det har noe å si hvor hardt det er, men...

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...