Gå til innhold

Hvilken befalsutdanning er "enklest"?


petterpann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har personlig gått befalsskolen ved HVBS på GP høsten 09. Det er Heimevernet som står for utdanninga av befal for Luftforsvaret innenfor Vakt og Sikring. Dette har med at Luftforsvaret ikke har penger til å ha den klassen selv.

 

I og med at det er Heimevernet som har utdanninga er man naturlignok mye ute. Vi hadde i løpet av 4,5 mnd utdanning 30 feltdøgn hvor vi sov ute i Finnmark. I tillegg kommer mestrings/seleksjonsøvelsen på FOS, og alle de forbanna dagene vi var ute hele dagen til sent på kvelden.

 

Utdanninga til HVBS er veldig intensiv, det er mye du skal lære på relativt kort tid.

 

Men jeg angrer ikke et sekund på at jeg gikk på HVBS i Finnmark. Man er isolert på GP (med unntak av velferdstur til Lakselv en gang i uken), man har lite perm, dårlig betalt osv. Men allikevel opplever man så utrolig mye nytt, og man oppdager nye sider ved seg selv man aldri trodde fantes. Og man blir utrolig knyttet til gjengen man bor praktisk talt bor oppå i et halvt år. Det var en del tårer som ble felt på avslutningsdagen da vi skulle reise fra hverandre til nye tjenestesteder.

 

 

Så alt i alt, anbefaler jeg HVBS Vakt og Sikring på det sterkeste. Du kommer til å få et halvt år du ALDRI glemmer! Tro meg :D

Lenke til kommentar

Jeg har personlig gått befalsskolen ved HVBS på GP høsten 09. Det er Heimevernet som står for utdanninga av befal for Luftforsvaret innenfor Vakt og Sikring. Dette har med at Luftforsvaret ikke har penger til å ha den klassen selv.

 

Kan du utdype litt? Mener du vakt og sikringslinja på luftforsvarets befalskole nå?

Vakt og sikringslinjen på Kjevik kjøres i alle fall av luftforsvaret, og klassen som var ferdig der etter et halvt år her til jul har nå ankommet Rygge for videre utdanning under Baseoperativ Skvadron, som er en luftavdeling. Var vakt og sikringslinjen for luftforsvarets befalsskole driftet av HV i fjor? :ermm:

Sikker på at det ikke var UB?

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar

Jeg har personlig gått befalsskolen ved HVBS på GP høsten 09. Det er Heimevernet som står for utdanninga av befal for Luftforsvaret innenfor Vakt og Sikring. Dette har med at Luftforsvaret ikke har penger til å ha den klassen selv.

 

Kan du utdype litt? Mener du vakt og sikringslinja på luftforsvarets befalskole nå?

Vakt og sikringslinjen på Kjevik kjøres i alle fall av luftforsvaret, og klassen som var ferdig der etter et halvt år her til jul har nå ankommet Rygge for videre utdanning under Baseoperativ Skvadron, som er en luftavdeling. Var vakt og sikringslinjen for luftforsvarets befalsskole driftet av HV i fjor? :ermm:

Sikker på at det ikke var UB?

 

Det er to Vakt og Sikringslinjer i Luftforsvaret, en BS og en UB. BS-linja har et halvt år utdanning på Kjevik, halvt år utdanning på Rygge, og ett års plikttjeneste. UB-linja har et halvt år utdanning på Porsanger, og et halvt år plikttjeneste.

Lenke til kommentar

Jeg har personlig gått befalsskolen ved HVBS på GP høsten 09. Det er Heimevernet som står for utdanninga av befal for Luftforsvaret innenfor Vakt og Sikring. Dette har med at Luftforsvaret ikke har penger til å ha den klassen selv.

 

Kan du utdype litt? Mener du vakt og sikringslinja på luftforsvarets befalskole nå?

Vakt og sikringslinjen på Kjevik kjøres i alle fall av luftforsvaret, og klassen som var ferdig der etter et halvt år her til jul har nå ankommet Rygge for videre utdanning under Baseoperativ Skvadron, som er en luftavdeling. Var vakt og sikringslinjen for luftforsvarets befalsskole driftet av HV i fjor? :ermm:

Sikker på at det ikke var UB?

 

Det er to Vakt og Sikringslinjer i Luftforsvaret, en BS og en UB. BS-linja har et halvt år utdanning på Kjevik, halvt år utdanning på Rygge, og ett års plikttjeneste. UB-linja har et halvt år utdanning på Porsanger, og et halvt år plikttjeneste.

 

Ja, stemmer det. Skulle ha utdypet det. Det var UB Vakt og Sikring jeg gikk på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...