Gå til innhold

Om henlegging av en sak


Morten21

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid tar det før en trafikk relatert sak blir henlagt? la oss ta et eks: om du fyllekjører, når kan du kreve et saken blir henlagt om du ikke blir kontakta av politiet etter så, så lang tid? typ, kanskje de f.eks skulle glemme deg, og etter så, så lang tid skal du kunne kreve at saken blir henlagt, " Hvor lang tid skal det gå "

 

Ikke svar om du ikke vet noe _helt_ sikkert.

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg foreslår at du spør en politijurist om dette...

 

Er det slik å forstå at du har blitt anmeldt for noe og ikke har hørt fra politiet på en stund?

 

Ja, det er riktig.

 

En annen ting jeg tenker på, når straffen blir fastslått, blir den fastslått fra da du gjorde "gjerningen" eller på den dagen du er i retten og får høre den?

Endret av Morten21
Lenke til kommentar
Om de f.eks kontakter deg 5mnd etter det som skjedde, og du mister førerkort i 2 år, blir det primært 2.5 år? Det er greit latterlig vet jeg.

Det gjelder fra den dagen gjerningen skjedde. Tar det to år før du kommer opp for retten (noe som er lite sannsynlig) og du blir dømt til å miste den i to år vil du få den utlevert.

 

Om du ikke hører noe på evigheter vil etterhvert saken bli regnet som "død". Jeg vet ikke hvor lenge dette er, men det varierer ettersom alvorlighetsgraden på saken

 

Blir det for lenge, så kan du alltids purre på dem

Lenke til kommentar
Eeeh... Det er politiet, ikke du, som bestemmer om en sak blir henlagt. Når/hvis saken blir henlagt får du et brev i posten som opplyser om dette.

 

Du har _krav_ på at saken blir henlagt, om de ikke kontakter deg etter så, så lang tid.

 

Dette er feil, og en misforståelse av hvordan norsk strafferett fungerer. Du har aldri krav på at en sak skal henlegges. En sak kan dog ikke bringes videre - uansett om du krever det eller ikke - hvis forholdet er foreldet. Brudd på vegtrafikkloven straffes med inntil 1 års fengsel, og foreldelsesfristen er derfor 2 år etter at det straffbare forholdet opphørte. Foreldelse avbrytes ved at man får status som siktet (etter straffeprosessloven § 82).

 

Om de f.eks kontakter deg 5mnd etter det som skjedde, og du mister førerkort i 2 år, blir det primært 2.5 år? Det er greit latterlig vet jeg.

Det gjelder fra den dagen gjerningen skjedde. Tar det to år før du kommer opp for retten (noe som er lite sannsynlig) og du blir dømt til å miste den i to år vil du få den utlevert.

 

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Hvis man blir fradømt førerretten i 2 år, regnes de to årene fra dagen man mister førerkortet. Hvis førerkortet blir inndratt før vedtak/dom får man fradrag for den tiden man allerede har vært uten førerkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...