Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog/Showcase Mazda RX7 FC Cab! Oppdatert 16/8-12, ny eksos på, video kommer med ny tlf!


Jakke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må du lufte bremsene på denne når du bytter klosser da? Trenger ikke å demontere caliper for å bytte klosser. Så da er det bare å presse stemplet tilbake og klaske inn nye klosser.

 

Kan fikse det selv hvis du har tre jekker :p To til å løfte bilen og en til å holde bakstillinga. Men kansje greit å la verkstedet slite med denne istedet.

Lenke til kommentar

Ville styrt unna slissaskiver. Slissene fungerer på den måten at de skal fjerne belegget som dannes på klossene ved veldig hard bruk. Dette belegget danner seg når klossene blir varme, som en slags "glasur", og slissene skraper av dette belegget som senker bremseeffekten, slik at du ikke mister effekt. Ved vanlig bruk vil aldri klossene bli så varme at dette blir noe problem, så da vil slissene bare slite ut klossene mye fortere da de konstant skraper på de når de er kalde.

 

Tenkte mye på slissa/borra skiver til min selv, men styrte vekk fra slissa pga dette. Anbefaler heller kun borraskiver, helst med konede hull.

Lenke til kommentar

Ja, er vel noen som har det orginalt også, men det sliter mer klosser. Men så lenge du kan leve med det, så go for it. Men kun borraskiver holder mer enn nok til vanlig gatebruk, i tillegg til at det er snillere med klossene.

 

Slissende skiver virker litt mot sin hensikt når de ikke blir brukt litt hardt.

Lenke til kommentar

Jaaa, visst FAEN gjorde jeg det!

Prosjekt: Få retur til USA eller sette bakdempere foran? Piss.

Jaja, en uke ekstra å vente på EU-kontroll da, flott det.

 

Men, en god og en dårlig nyhet til.

 

God først: Jeg har fått tak i en Biltema dumpventil som funker greit.

Dårlig: Når jeg testa den så slet jeg gasswiren. Lå i hele natt i -10 og tok den ut av strømpen, kappa strømpen, stappa den inn og festa den i pedalen igjen. Det var tønna på enden av wiren som ble slitt av.

Lenke til kommentar

Small update:

 

Demperne ligger i Köln, bremsene er sendt fra UPS i Oslo :) Så i løpet av neste uke SATSER vi på å ha bilen EU-godkjent. Skal ikke love. Kjekt med wankel, 2ern blir til en 4er på avgass, må ha dynamometer for å teste avgass :D

 

Skal se om jeg får ta bilder mens de bytter deler, så får jeg hute meg ut under etterkontrollen, da eier ikke kan være tilstede under EU :)

 

Jim out!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Miniupdate:

 

Demperne og bremsene ligger her, bilder kommer senere i kveld.

 

Foringene til noe camber-stag på bakstillinga ble aldri sendt, så skal purre på så jeg får de på Bedrift-over-natt fra LA (3 dagers sending). Så blir det iallefall bil i Jula.

 

Planen om MX5-diff er lagt på hylla til i Januar-Mars en gang.

Lenke til kommentar

Hei!

Viser til klage ang lite skilt bak på Deres bil ND 12345. Vi ønsker i denne forbindelse å se nærmere på din bil ang kjennemerke bak før endelig vedtak blir besluttet. Kansje vi kan finne en løsning. Dette hadde jeg tenkt kunne gjøres på Svolvær trafikkstasjon av vår inspektør XXXXXXXXX. XXXXXXX har ferie ut året, er på utenlandreise så dette må vi utsette til han er tilbake. Kan du vennligst ta kontakt med XXXXXX for avtale om tidspunkt i Januar når han er på plass.

 

Ser ut som det kan bli lite skilt bak likevel da :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg tviler på at jeg får det, snakket med dem igår, fikk beskjed at han skulle sende inn bildene han tok, men han trodde at andre løsninger var bedre enn lite skilt (les: mopedskilt). Men jeg vil ikke begynne å lage masse deler for å få skiltet på, det blir ikke pent, og det er masse arbeid.

 

Unødvendig arbeid.

 

Ellers på bilen:

 

Bilen ble EU-godkjent 30/12-10, og er klar for nye 1 1/2 år på veien. Jeg har derimot en dunge med nye feil. Bl.a at baklysene, sidemarkørene, parklysene og hanskeromlyset ikke fungerer da en pinne er svidd på lysbryterkontakten. Så jeg må bytte hele kabelen til dette, og kanskje også bryteren. Bryteren koster forøvrig 294$, som er ganske stivt for min del, men det er kanskje nødvendig. Finner jeg en lettere løsning så tar jeg gjerne den. Får jeg sneket meg ut med kameraet og tatt bilder av den svidde pinnen så får dere se hva som skjer der i gården.

 

Meen, jeg er jo så slapp på å ta bilder at det er helt for jævlig.

 

 

Men, en annen ting som har skjedd, til glede for meg og spesielt mine passasjerer, er at jeg har koblet releé på vindusheisen på passasjersida, samt bytta høyttaler.

 

Dette skal jeg antakeligvis gjøre ikveld på førersida, og da skal jeg ta bilder. Passasjersida var bare en prøv/feil sak, som funket på første forsøk :w00t:

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

O hai, folkens, nå funket det å laste opp vedlegg, og Diskusjon.no's lateste worklogger/blogger er back med snacks!

 

Skal dele opp i to innlegg, og med to separate bildeserier.

 

Disse bildene er av delene jeg fikk i starten av desember, som var nødvendige for å få bilen EU-godkjent.

 

Det skal nevnes at det ikke er bilde av to foringer i bakstillinga, av to enkle grunner: Hva er vitsen, det er gummi, plast og metall? Og, jeg fikk de den 27., bilen var på verkstedet dagen etter, så bilder ble rett og slett ikke tatt.

 

post-51466-0-14846600-1294528077_thumb.jpg

Her er altså det som skulle til for å få bilen lovlig igjen (minus foringene)

Jeg tenkte å fleske på med skikkelige bremser, som dere kan se her og lengre ned, og heller satse på fjæring senere, og da ta hele bønsjen (foran og bak, fjører og dempere, samt uretan-foringer)

post-51466-0-03284600-1294528078_thumb.jpg

Demperne er helt lik de originale, men de er ikke justerbare, men er fortsatt gass. De skal faktisk være hakket bedre enn de originale, og er laget av Hitachi.

post-51466-0-25970900-1294528081_thumb.jpg

Klossene derimot, er standardklosser til 300 kroner, de kan lett skiftes sammen med dempere og fjører. Pluggene er NGK, som det kan lett sees, og er av topp kvalitet. Disse skal være av platina kvalitet, som vel regnes som det ypperste.

 

Skal innrømme at før så var bilen VELDIG tungstarta, tidvis var det nødvendig å slepe den igang, da den drukna i bensin. Men ikke nå lengre, selv jeg ikke har skifta alle, mangler en, som sitter fast i blokka (verkstedet turte ikke rive for hardt, i tilfelle den skulle knekke)

post-51466-0-26545600-1294528082_thumb.jpg

Bremseskivene av Black Diamond er som sagt en ting jeg satset litt hardere på. Skal jeg opp med hestekreftene må jeg også opp med bremsestørrelsen, iallefall kvaliteten på disse. Slissa og bora skiver, original størrelse. Foreløpig er det bare bak, men nærmere sommeren blir det rundt om for bedre bremsekraft og utseende :)

post-51466-0-68212700-1294528079_thumb.jpg

Jeg fikk med to stykk klistermerker fra Clive hos Racing Beat Europe/Mazda Rotary Parts også.

 

I tillegg klarte pappa å kaste mine gamle rattstammedeksler, og jeg måtte bestille nye. Å se en metallstang med blinklysstopperen er ikke særlig pent, så jeg så meg nødvendig til å bestille dette fra Mazdatrix (sammen med pluggene, demperne og foringene)

 

More to come in next innlægg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, second part of my innlægg!

 

Mitt forsinka romjulsprosjekt (forbanna LANet mitt ødela alle bilplaner).

 

Som jeg linka til lengre oppe, så er det altså ikke releer på vindusheismotorene i disse bilene (eller i Mazda MX-5 for den saks skyld). Dette gjør at all strøm går igjennom bryterne, og motorene er tregere enn de burde, og det irrer noe ekstremt på polene til bryterne.

 

Derfor tok jeg meg tid og penger til å kjøpe 4 releer, finne fram masse gamle PC-kabler og en strømkabel til en DVD-spiller, klippe, avisolere, sette på kabelsko, lodde og snuse opp 2 bokser i frustrasjon.

 

Men ENDELIG! er jeg ferdig, og det var verdt det. Endelig kan jeg la motoren RIVE løs vinduet fra den frosne lista, uten å måtte stå å dytte og presse. Og du dæven det går fort opp og ned nå!

 

post-51466-0-02559800-1294529567_thumb.jpg

Det jeg gjorde aller først, var å klippe ledningene fra motoren til bryteren, sette releet imellom, og bruke den originale kontakten av enkelhets skyld.

 

post-51466-0-30430300-1294529576_thumb.jpg

Det neste jeg gjorde, var å spleise meg inn på 12V og jord til bryteren. Jeg gjorde det så enkelt som mulig, og tok loddebolten på isolasjonen, lot den svi seg igjennom, og fjerna restene med tang. Så tok jeg å fila over loddebolten, la på tinn, og begynte å lodde den andre kabelen inn. Så var det på med elektrikerteip, og strømkablene til releene var ferdig.

 

Ferdig? Nei, sa ikke jeg 4 releer? Jopps. Så når kablene var lagt opp, måtte jeg splitte de. 12V skulle inn en plass på hvert rele, så den ble gjort det samme med som jeg gjorde inn på de originale kablene. For ryddighets skyld så er det altså 2 releer per side, så jeg har gjort det samme på passasjersiden.

 

Samme med jord, men jord skulle inn på 2 plasser per rele, så 4 kabler skulle komme ut av den ene, med tilhørende kabelsko.

post-51466-0-35118800-1294529574_thumb.jpg

Alt koblet opp til releene.

post-51466-0-27618800-1294529571_thumb.jpg

Releene, som er av typen SPDT, les mer her.

post-51466-0-77212300-1294529572_thumb.jpg

Bedre bilde av releene.

Koblingsskjema finner du lengre ned, for å se hva jeg gjorde.

 

post-51466-0-42159000-1294529569_thumb.jpg

Her ser du underveis i arbeidet sånn cirka hvor releene skal stå (har ikke bilde uten plasten i veien, men de er stripsa fast på baksida av stålplata som går på tvers rett over der releene er på bildet her. (der du ser litt av motoren stikker ut)

 

post-51466-0-12230300-1294529565_thumb.jpg

Til slutt, etter litt om og men med manglende sukkerbiter, loddebolt og loddetinn, fikk jeg til slutt koblet alt opp, og det fungerte som en drøm!

 

 

post-51466-0-21876800-1294529634_thumb.jpg

Dette er koblingsskjemaet fra AusRotary.com som jeg først gikk ut ifra. Det var derimot noe som manglet, og jeg ble forvirra. Hvor fikk bryterne strøm ifra?

 

Jeg spurte på rx7club.com, og fikk dette:

post-51466-0-72110400-1294529633_thumb.gif

Men før jeg fikk dette, laget jeg mitt eget basert på Mazda's originale koblingsskjema:

post-51466-0-67218000-1294529634_thumb.jpg

 

Tja, da var dagen omme, og så var workloggen for denne gang.

 

Hva som blir det neste, er det ingen som vet.

 

Jeg mener å ha hørt noen hvisket meg i øret om fjerning av luftpumpa og dobbelt dynamohjul? Se side 1 for mer info om dette.

 

Jim out!

Lenke til kommentar

Nei forresten, Jim in again!

 

Nevnte jeg at mine 6.5" var for store for hullene, så de dytta ut selve dørtrekket?

 

Jeg handla inn to stk Cadence 5.25" hos den lokale bilduden (mcardesign.no, vet ikke om det regnes som reklame, men tja, han har uansett det meste liggende, svært kjekt for min del i min jakt på den perfekte RX7).

 

Du ser disse på det siste bildet.

 

Rett inn, rett i de originale hullene, og bæng der var det lyd gitt.

 

Kan nevne at det originalt er 6" i bilen, og det får jeg ikke tak i. 5.25" har like stor diameter skruhull til skruhull, men har mindre element.

 

Jim out again!

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...