Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog/Showcase Mazda RX7 FC Cab! Oppdatert 16/8-12, ny eksos på, video kommer med ny tlf!


Jakke

Anbefalte innlegg

Endelig, bilde av felgene, ikke at så mange har lest siden forrige post da! Ja, jeg ser på antall lesninger! :p

 

Men, here goes, Re-Amemiya AW7 17". 9,5 og 8,5 tommere, 255 og 225.

post-51466-0-92239300-1333333230_thumb.jpg

Jeg må ha nye bakdempere før EU, vurderer justerbare til et par hundre mer, så får jeg justerbar stivhet, sammen med senere senkefjører så blir det sikkert helt greit til litt "spirited driving" på smale lofotveier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den står parkert i 15cm med nysnø på sommerdekk. I think not! :p

 

Får vente til freddan!

 

NEida, tar bilder når jeg kan flytte bilen vekk fra parkeringsplassen den står på nå, altså når snøen orker forsvinne,

 

På den andre siden av saken får jeg kjøre på ski i skianlegget her sålenge det er snø, går opp i opp til jeg får råd til bakdemperne etter påske!

Lenke til kommentar

Ja, litt snø ble en halvmeter pudder noen steder i skianlegget jeg jobber i på onsdag, en halvmeter overalt på torsdag når jeg kjørte som besøkende (orgasmisk, I must say). Idag har det kommet ytterlige 15cm til :p Totalt sett er vi oppe i over halvmeteren totalt, kanskje 20-30cm når det har pakket seg litt sammen nå.

 

 

Så bilen står PUT.

 

Ang planer framover, så har jeg lagt en plan over hva jeg bestiller når framover mot høsten når jeg begynner på skole og ikke får råd til sånt tull :p

 

April: Bakdempere, (muligens justerbare i stivhet), senkefjærer

Mai: Eksos og antifuelcut (lurer ECU til å tro at trykket er lavere enn det er så jeg ikke får fuelcut og skader motoren)

Juni: Frambremser; klosser og skiver, slissede og borede skiver. Kanskje skikkelige klosser rundt om, får se hva jeg får råd til. Må også ha lysbryter til venstrestyrt bil (fikk feil sist jeg bestilte, har tjuvkobla den nå)

Juli: Ingenting antakeligvis, må spare 5.000 i bensinpenger til ferietur sørover med bilen :D Kanskje instrumenthus og rammen rundt, da før jeg drar den 16.

August: Lite eller ingenting, må betale depositum på hybel/leilighet.

Lenke til kommentar

Nå har jeg leta og leta og leta gjennom hele tråden etter et bilde av det originale innsuget fra AFM til turbo, og det var selvsagt ingen, så da får dere et bilde der det ikke vises hvordan det står på, men jeg kan fortelle at siden formen er som det er (S), så går det opp og litt på skrå mot lykta, så luftfiltret står helt oppi lykta nesten. Faktisk heller mot radiatorkanten, men det var jeg som ikke orka å vri det.

 

Så, til updaten:

 

Jeg har liksom alltid slitt litt med tenninga, og den har blitt stilt på gehør av meg når jeg har skrudd og styra. Så idag snatcha jeg meg en tenningslampe på et verksted, kjøpte meg hvit tusj til å merke tenningsmerke på reimhjulet bedre, og starta.

 

Jeg og kompisen min (jeg lånte han egentlig for å få starthjelp da batteriet mitt er like flatt som brøsta til Keira Knightley) strevde, og det var jo litt merkelig at tenninga var rundt 45 grader feil på reimhjulet på veiva. 45 grader for sen, that is. Så vi prøvde oss fram, og bilen gikk best på 40-45 grader sen.

 

Men det stemte jo ikke, så jeg åpna lokket på fordeleren (elektronisk), og jeg hadde fått beskjed om at nåla skulle stå mot ignitor 1, eller rettere sagt mellom kanten og senter. Og da starta den så vidt, og lyden mina veldig om en amerikaner med V8er. Ettertenning under uansett pådrag, rett og slett.

 

Så jeg tok tak i reimene, snurra rundt motoren for å se etter andre merker, og popp, der var de to tenningsmerkene jeg egentlig skulle ha, 40-45 grader før mitt eget merke. Så hva jeg har merka, det vet altså INGEN. Lite tusjmerke på det, sette tenninga rett på fordeleren, fyre opp motoren, gikk mye renere, justere litt, enda bedre. På med tenningslampa, 100% korrekt.

 

Så tenkte jeg, faen, jeg handla inn en eksosbit, 2.5"-2.75"-3.0" stegmuffe. Stakk på Lofoten Industri der en kompis jobber, han kappa og sveisa så jeg fikk 30 grader vinkel på den, og dermed var den i fiksa.

 

Så måtte jeg ha 63mm slange mellom turbo og innsuget, det gikk jo greit. Så var det å få 80mm slange til andre enden, der AFMen er, og så luftfilteret. Det var verre. Det ble en meter 80mm radiatorslange til 453 kroner. Den svei på pungen, og ikke bare pengepungen...

post-51466-0-32726000-1334940474.png

 

Så med det legger jeg ved noen bilder, og etter de en liten sluttekst, så er jeg ferdig med bilen for idag! Film kommer kanskje senere om jeg orker å begynne med startkabler og pappas bil blablabla...

post-51466-0-24346100-1334940486_thumb.jpg

post-51466-0-12034300-1334940490_thumb.jpg

post-51466-0-55971100-1334940494_thumb.jpg

post-51466-0-54240700-1334940496_thumb.jpg

post-51466-0-74487100-1334940499_thumb.jpg

Så, syv timer med skruing, 600 kroner fattigere totalt... nei, 700... 5-10hk mer, ikke en skade. Ellers kommer jeg inn og ser ut som jeg har banka opp hele asylmottaket.

 

... ...

 

Så kommer jeg inn, og skal skjære opp et forbanna rundstykke, kutter meg inn til beinet på pekefingeren, holder på å svime av grunnet hemofobien min. Moro.

 

Så nå har jeg vondt etter å ha skrevet masse, så nå skal jeg sette på The Mentalist og kose meg litt :) Det kom ut feil, jeg skal kose meg med the Mentalist, ikke med meg selv.

Lenke til kommentar

Det som skjer, mer nøyaktig beskrevet er dette:

 

-Når tenninga er rett og alt er kobla så får jeg ettertenning etter 4000rpm, når de sekundære dysene kobler til, eller skal koble til (ettertenning av feit blanding eller mager blanding, det er jo ikke noe svar å få der).

-Når tenninga blir justert litt så får jeg ettertenning hele tiden

-Nå får jeg ettertenning hele tiden uansett hva jeg gjør. Skal prøve å få bilen ut av nødmodus for å prøve da, men vi får se.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Svaret var (jeg glemte å si det før jeg stakk på roadtrip til Fredrikstad via Volda (350 mil totalt) for å hente en kompis på skola der nede) TPS, gasspjeldsensor(er, jeg har to). Kontakten/pluggen var så dårlig at den mista kontakt HELE tida.

 

Så nå bytta jeg kontakten ut med 12 kabelsko, 6 på hver side såklart, og there she fucking goes! Litt lavt vakum enda, men bilen går så og si som den skal, har 0,5 bars ladetrykk, skal ha 0,65-0,7, så jeg mister nok en 20-30 hester på det, men etter å ha kjørt pappas 100hk Corolla så var det insane!

 

Så kom demperne da. Jeg hadde tidspress på garasjelån og verktøyslån, og kompislån, så jeg fikk ikke tatt bilder under selve prosessen, men det var ikke så spennende, av med demper, sette fjæra på den nye, inn med hele sulamitten og skru til tre skruer, done deal.

 

Men jeg skal se om jeg ikke får tatt et bilde av demperne på om ikke annet. Og ja, jeg vet worklogen skal ha bilder, blabla.

Lenke til kommentar

Svaret var (jeg glemte å si det før jeg stakk på roadtrip til Fredrikstad via Volda (350 mil totalt) for å hente en kompis på skola der nede) TPS, gasspjeldsensor(er, jeg har to). Kontakten/pluggen var så dårlig at den mista kontakt HELE tida.

 

Så nå bytta jeg kontakten ut med 12 kabelsko, 6 på hver side såklart, og there she fucking goes! Litt lavt vakum enda, men bilen går så og si som den skal, har 0,5 bars ladetrykk, skal ha 0,65-0,7, så jeg mister nok en 20-30 hester på det, men etter å ha kjørt pappas 100hk Corolla så var det insane!

 

Så kom demperne da. Jeg hadde tidspress på garasjelån og verktøyslån, og kompislån, så jeg fikk ikke tatt bilder under selve prosessen, men det var ikke så spennende, av med demper, sette fjæra på den nye, inn med hele sulamitten og skru til tre skruer, done deal.

 

Men jeg skal se om jeg ikke får tatt et bilde av demperne på om ikke annet. Og ja, jeg vet worklogen skal ha bilder, blabla.

Godt å vite at den går da :D

Lenke til kommentar

Det er ikke bare at den starter (såvidt, ehm batteri kremt) og går, men det å vite at jeg ikke må stå under det panseret i et ukjent antall timer og ikke vite noen ting er sykt deilig. Samme om jeg hadde solgt eller vraka den, bare slippe å tenke på problemer hele tiden.

 

Nå er frambremser og eksos neste!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel vel... Batteri er handlet inn (72AH, 620A start, kontra 60AH 490A start før), så nå starter den som den skal.

 

Men nå har jeg ny feilkode, 27.. Oil Metering Pump stepper motor. Oljepumpa som pumper olje inn sammen med bensinen for å smøre selve apex-bladene og overflatene i motoren.

 

Problemet er jo det at jeg har ohma kontakten, alt er innenfor spec med 21 ohm, det er olje i slangene (gjennomsikitge slanger), jeg har bytta kontaktene til kabelsko (18 av dem, jeez for et arbeid), fortsatt samme problem, så enten er det kontaktfeil en anna plass, eller så er ECU gåen igjen, og da gir jeg opp, da sparer jeg til aftermarket standalone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...