Gå til innhold

Deprimert og mislykket


Raudridder

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og er deprimert over valgene frem til nå.

Tyve år er jeg blitt, men har rukket vanvittig lite. Jeg har GENS, men endte opp med å bruke 4 år i stedet for tre.

Hadde jeg kunnet velge igjen, ville jeg aldri gått allmenn, men et eller annet praktisk - kanskje elektro -> IKT/elektriker eller teknisk allmennfag.

 

Nå går jeg på høgskolen, men liker ikke studiet, og har ingen venner. Gleder meg til samordnaopptak oppdaterer studiene, slik at jeg kanskje kan finne noe annet jeg liker. Jeg har imidlertid ikke matte, og de fleste interessante linjene trenger jo dette.

 

Er det andre som er like "lost" som meg, som ikke vet hva de vil, og som er bitre over etterpåklokskap? Man får jo ikke endret fortiden, men blir likevel besatt av anger.

 

:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting du kan vite er selv om mange tar raskeste veien npr det gjelder utdannelse så finnes det flere jeg kjenner som har tatt nesten en hel utdannelse og ombestemt seg. Så om du har brukt et år mer eller to ved fylte 20 år så er på ingen måte løpet låst av den grunn.

 

Det viktigste med utdannelsen din er at du utdanner deg til noe du har lyst å holde på med resten av livet. Om du ikke liker utdannelsen liker du neppe jobben heller.

Lenke til kommentar

Ta deg et rolig år hvor du tar opp det du trenger for å kunne søke på det studiet du virkelig vil. Ikke gå på et studie du ikke liker, det er borkastet tid. :)

 

Det er nok så normalt i 20-årsalderen at vi får nye tanker om hva vi egentlig vil i livet, så de fleste ender opp med å bruke et par år med å hoppe frem og tilbake mellom ting.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Hvis du ikke liker studiet du går på nå kan du prioritere å ta opp mattefagene du trenger som privatist før sommeren, i stedet for å bruke tid på studiet. Så kan du starte på det du vil til høsten.

 

Hvis du har mulighet til å ta noen stuidepoeng kan det være kjekt, så du får omgjort noe av stuidelånet til stipend.

 

Edit: Hvis du tenkte på ingeniør som et av de stuidene som trenger matte, har de noe som heter treterminordning: http://www.hio.no/Studietilbud/Bachelorstu...enioerutdanning

Endret av oysteina
Lenke til kommentar
Det er bare så utrolig surt å lese i "hva jobber du med og hva tjener du"-tråden og se at jevnaldrende allerede tjener godt fordi de valgte rett ved første stund.

 

Noen er heldigere enn andre, sånn er det bare. Det er uansett ikke sagt at de som tjener mye penger i disse jobbene er lykkelige?

Lenke til kommentar
Det er bare så utrolig surt å lese i "hva jobber du med og hva tjener du"-tråden og se at jevnaldrende allerede tjener godt fordi de valgte rett ved første stund.

 

De kan jo også ha hatt noen fedre/mødre/onkler/naboer som har "pulled some strings" og skaffet en bra betalt jobb. Til syvende og sist vil man oppfylle sine egne drømmer, ikke foreldrenes drømmer.

Lenke til kommentar
Det er bare så utrolig surt å lese i "hva jobber du med og hva tjener du"-tråden og se at jevnaldrende allerede tjener godt fordi de valgte rett ved første stund.

 

De fleste jeg kjenner som er like gamle som deg tjener ikke så fryktelig mye, fordi de studerer. Har venner som snart er ferdig med studiene, og de som nettop har startet. Kjenner også folk som startet på studene i 30-årene.

Lenke til kommentar

Er 26, har studert mye rart og er kanskje, muligens, i ferd med å skjønne hva jeg har lyst til å gjøre når jeg blir stor.

Fortiden er ikke noe å tenke på, fordi den ikke eksisterer lenger. Det er det bare nåtiden som gjør. Fremtiden finnes heller ikke og er umulig å vite noe om. Derfor er det perfekte valg umulig. Du skal ikke være bitter for at du ikke har tatt det, ei heller skal du prøve i dag.

Lenke til kommentar

En annen ting som kan være verdt å nevne: Du føler deg mislykket fordi du "er" deprimert, ikke omvendt. Det er altså ingen ytre omstendighet som forplikter deg til å ha det kjipt. Når jeg setter "er" i hermetegn, er det fordi det er klart man ikke egentlig er deprimert som en rød bil er rød. Det er ingen egenskap du ikke kan kvitte deg med i morgen. Det er ikke dermed sagt at man bør ha dårlig samvittighet for å være deprimert, men vet man at man er fri til å slutte å være det, blir det mye lettere.

Lenke til kommentar
Er 26, har studert mye rart og er kanskje, muligens, i ferd med å skjønne hva jeg har lyst til å gjøre når jeg blir stor.

Fortiden er ikke noe å tenke på, fordi den ikke eksisterer lenger. Det er det bare nåtiden som gjør. Fremtiden finnes heller ikke og er umulig å vite noe om. Derfor er det perfekte valg umulig. Du skal ikke være bitter for at du ikke har tatt det, ei heller skal du prøve i dag.

 

Årets innlegg!

 

Du er jo bare 20! Jeg har medstudenter som er mange år eldre enn deg og som fortsatt ikke vet om de har valgt riktig. Hvis du ikke trives, sørg for å stå i fagene (hvis ikke blir lånekassen sint), og bytt studie og studiested. Veldig greit.

Kan anbefale Trondheim. Fantastisk by å studere i!

 

Det er forbanna tungt å skulle stå på en bråte eksamener, når du vet du ikke skal fortsette til neste år. Jeg er i den båten nå, og det er kjiiiiiipt!

Lenke til kommentar
Du er jo bare 20! Jeg har medstudenter som er mange år eldre enn deg og som fortsatt ikke vet om de har valgt riktig. Hvis du ikke trives, sørg for å stå i fagene (hvis ikke blir lånekassen sint), og bytt studie og studiested. Veldig greit.

Kan anbefale Trondheim. Fantastisk by å studere i!

 

Det er forbanna tungt å skulle stå på en bråte eksamener, når du vet du ikke skal fortsette til neste år. Jeg er i den båten nå, og det er kjiiiiiipt!

Jeg er klar over at det er tungt. Men det er veldig kjipt å IKKE stå, ref. lånekassen osv.

Lenke til kommentar
Du er jo bare 20! Jeg har medstudenter som er mange år eldre enn deg og som fortsatt ikke vet om de har valgt riktig. Hvis du ikke trives, sørg for å stå i fagene (hvis ikke blir lånekassen sint), og bytt studie og studiested. Veldig greit.

Kan anbefale Trondheim. Fantastisk by å studere i!

 

Det er forbanna tungt å skulle stå på en bråte eksamener, når du vet du ikke skal fortsette til neste år. Jeg er i den båten nå, og det er kjiiiiiipt!

Jeg er klar over at det er tungt. Men det er veldig kjipt å IKKE stå, ref. lånekassen osv.

 

Ja, dessverre :(

Lenke til kommentar

Ett semester stryk gir vel røflig 17000 kroner mer i lån enn om man sto? Det er småpenger. Men ikke tro du ikke vil ha nytte av å jobbe med skolen, selv om du ikke har tenkt å bruke akkurat den kompetansen senere. Det er bedre enn å stirre i veggen hjemme, og klokere blir du forhåpentligvis også.

Lenke til kommentar
Ett semester stryk gir vel røflig 17000 kroner mer i lån enn om man sto? Det er småpenger. Men ikke tro du ikke vil ha nytte av å jobbe med skolen, selv om du ikke har tenkt å bruke akkurat den kompetansen senere. Det er bedre enn å stirre i veggen hjemme, og klokere blir du forhåpentligvis også.

Problemet er at med en gang du er 60stp bak forventet progresjon, så slutter pengene å komme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...