Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil: Passat eller A6?


warulv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde jeg vært deg, ville jeg ha gått for passaten, greit nokk at det er 225 hk i audien, men her er det snakk om behov?, har du virkelig bruk får en så stor mottor i en slik bil, ja den veier ca 1.8 tonn, men aunsett, passaten veier i underkant av 1.6 tonn, og med en 170 hk disel motor, kommer du lang med, + renger med at passaten er mye rimeligere enn en audi a6, både i kjøps pris, og i drift!

Lenke til kommentar

Audi, audi, audi, audi!!!! 3 literen i audien er en fantastisk artig motor å kjøre! drar bra og kassen veksler kjapt og smidig! Min mor og stefar kjører allroaden med denne motoren og 4x4 systemet til audi er helt supert på vinterføret! finner ikke en bil som greier å holde følge med den opp på fjellet når det kommer til veigrep kombinert med motor.

 

kjøp heller en litt eldre bil og få noe ikke absolutt alle i gaten har! det kryr jo av passat! Etter min mening blir det for dumt å svi av 570 000 kr på en bil som ikke skiller seg ut fra de som koster 250 000 kr!

 

Har du sett på bmw 5 serie xdrive btw?

Lenke til kommentar
600 000 for en bil som ser ut som en bil som kunne kostet 300 000, er tull. Med mindre du er mangemillionær og liker å "kaste" bort penger. Til denne prisen som du har, er det meget mye flott du kan få for rundt 500 000. Passaten går snart ut, og det blir verdens største verditap på den du eventuelt tenker på å kjøpe da det kryr av den i Norge (gjerne ikke med dine kriterier) som gjør at det blir et for stort marked for Passat. Og dersom du er ute etter litt status, og at folk skal kaste et blikk på bilen din så holder garantert ikke Passaten mål.

 

Hva med å kjøpe en Audi Allroad? Den har de samme kriteriene som en A6, den holder seg myyyye bedre i pris med tanke på videresalg senere, det er ikke planer om en ny modell (som jeg vet om). A6 Allroad ser veldig bra ut! Man får den også med 3,0 TDIQ som du ønsker deg.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20505908

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19735683

 

Ellers ville jeg også vurdert Volvo XC70, som er en genial bil! Har selv en onkel som har en splitter ny med alt utstyr, og den største motoren D5 (185 hk). Den gir deg et enormt dreiemoment, nydelig bil med flott design, god verdig ved senere salg og bra kvalitet!

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20806753

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20415245

 

Lykke til ;)

Jeg ser så absolutt den at det er sykt å betale over en halv mill for en bil som like gjerne KUNNE kostet 280 000,- i en eller annen Bluemotion-utgave... Samtidig gjelder jo det også andre biler da. En Audi A4 får man fra 300 000 kr til 2 mill.. og man ser ikke forskjell utenfra. Passat er jo ikke noe statusmerke i seg selv da, men så er det jo å velge mellom status og fornuftig bilhold. :) (Skal diskuteres hvor fornuftig et bilhold er når man kjøper Passat til halv mill da.)

 

Verditapet blir jo fort litt betydelig uansett når man kjøper NY bil. Og hvis jeg selger min bil brukt om 5 år, vil kjøpegruppen til denne bilen (som er ute etter DSG/4x4/diesel) ha budsjett til min bil, men ikke til den nye modellen som er 2-3 år nyere. Denne vil jo ligge "hundre tusen" over i pris bare pga. alder. Ergo vil "min" Passat brukt henvende seg til en annen kjøpegruppe som uansett ikke har råd til å kjøpe den nye utgaven brukt. Og med det utstyret jeg har vil den bli #1 ettertraktet på bruktmarkedet - hvilket vil gjøre den lettsolgt OG at jeg kan ta noen titusener ekstra betalt. (Selv om jeg aldri kommer til å tjene igjen alt utstyret jeg har investert i.)

 

Til dine forslag... Allroad - råflott bil! Men 2.7 er ikke aktuelt. Da er Passat'en langt sprekere. Veier 300 kg mindre med omtrent samme effekt - og en langt bedre automatkasse. Tilogmed 3-liter'n i Allroad vil bare såvidt utkonkurrere Passat'en på ytelse. Nå er det liten tvil om at Allroad har utseendet med seg da! Blir ikke finere enn dette.. Men de er ikke noe særlig utstyrt de 3-literne som ligger i mitt prisleie.

 

Volvo... generelt dårlig kritikk i tester. Bakseteplassen er på nivå med Toyota Auris (ref: DinSide), og laaaaaangt under Passat (ref: DinSide). I tillegg får Volvo alltid kritikk for elendige automatkasser. Som det står på DinSide: To faktorer spiller inn for å gjøre livet vanskelig for motoren i V70 D5: Bilens masse (1.640 kilo egenvekt - i praksis en god del mer for vårt velutstyrte eksemplar), og girkassen, som er en skikkelig gledesdreper. Høyt forbruk og CO2 ift. manuell utgave, mens Passat sin DSG-kasse senker både forbruk og utslipp - og bedrer aks. En helt annen klasse altså. Det eneste Volvo V70 da evt. vinner på er utseendet... som er smak og behag.

 

BMW 5-serie Xdrive er også et alternativ. Bare vær obs på at det kommer ny modell snart.

Den har jeg også sett på. Spennende bil det... forsåvidt like aktuell som A6 3.0 TDIQ, men de er litt dyre de som har gått kort og som er velutstyrt. (Må dessuten ha M-pakke.) Sånn 100k for mye... Betydelig mindre plass enn i Passat også. (Har vært borti den en del da kompis hadde den som taxi.)

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg ha gått for passaten, greit nokk at det er 225 hk i audien, men her er det snakk om behov?, har du virkelig bruk får en så stor mottor i en slik bil, ja den veier ca 1.8 tonn, men aunsett, passaten veier i underkant av 1.6 tonn, og med en 170 hk disel motor, kommer du lang med, + renger med at passaten er mye rimeligere enn en audi a6, både i kjøps pris, og i drift!

Behov og behov.. har ikke bruk for de 170 hk i Passat'en heller. :) "Folkedieselen" i Norge har vel 140 hk... eller gjerne mindre. Men glad i motor jeg da... som tidl. nevnt kjørt A4 med 200 hk i 4 år nå, så å gå særlig ned i effekt føles ikke bra. ;) Innkjøpsprisen blir omtrent den samme ettersom jeg da ville kjøpt A6 brukt, men bilholdet blir nok en del billigere med Passat, som er helt ny, 3 år garanti osv. (En A6 3.0 TDIQ med utstyret til Passat'en ville nok kostet noe rundt 1,3 mill...)

 

Audi, audi, audi, audi!!!! 3 literen i audien er en fantastisk artig motor å kjøre! drar bra og kassen veksler kjapt og smidig! Min mor og stefar kjører allroaden med denne motoren og 4x4 systemet til audi er helt supert på vinterføret! finner ikke en bil som greier å holde følge med den opp på fjellet når det kommer til veigrep kombinert med motor.

 

kjøp heller en litt eldre bil og få noe ikke absolutt alle i gaten har! det kryr jo av passat! Etter min mening blir det for dumt å svi av 570 000 kr på en bil som ikke skiller seg ut fra de som koster 250 000 kr!

 

Har du sett på bmw 5 serie xdrive btw?

Hehe... tanken var jo i utgangspunktet kjøpe litt eldre og heftig motorisert bil da. Bare at tanken endret seg noe da Volkswagen plutselig bestemte seg for å lansere diesel, automat og 4x4 på en stor bil (les: Passat). Så da ble jeg ikke like sikker lenger...

 

Klart det er en annen motor i A6... et annet moment, V6'er osv. Men med tanke på at Passat er 2-300 kg lettere og har en langt mer effektiv automatkasse (dobbelclutch), så tror jeg ikke Passat ville blitt så grundig frakjørt. (Passat'en kan chippes også til 210 hk / 440 Nm... har da omtrent samme moment som 3.0 TDIQ... da kjører den nok nesten fra en original A6 3.0 TDIQ mtp. vekt og kasse.)

 

Jeg har jo kjørt A4 med Quattro i 4 år nå, så kjenner til fremkommelighet og effektivitet der. Nå ble jeg imponert over 4x4-systemet i Passat også da. Hørt at det kunne understyre litt, men merket ikke noe til det... Og jeg stoppet i de verste bakkene som var ekstremt glatte.. (såvidt jeg kom opp ettersom bilens front tok nedi) - stoppet helt opp og tok løs.. ikke hjulspinn engang, så fremkommeligheten på Passat på normal vei er nok rimelig på høyden med det..

 

Enig i at det kryr av Passat.... det faktumet + at utseendet i utgangspunktet ikke er SÅ rått gjør meg litt i tvil. Men det er jo grep man kan gjøre... synes Passat'n har potensiale (se bildemontasje vedlagt). Kan bli rimelig kul spør du meg, spørs jo hva man gjør det til. Stylingpakkene der (V-line) er faktisk original Passat og kan leveres slik fra fabrikk.

 

Fargevalg har jo også mye å si.... evt. hvit Passat, fine felger og sota ruter.. denne har sportspakken (R-line), bare at "min" Passat i tillegg har dobbelt eksosanlegg bak, den på videoen har enkelt... ser ut som folk snur seg på videoen i hvert fall:

(finnes i 1080p HD)

 

Flere argumenter for/mot Passat/A6? :)

post-207230-1265276307_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Klart det er en annen motor i A6... et annet moment, V6'er osv. Men med tanke på at Passat er 2-300 kg lettere og har en langt mer effektiv automatkasse (dobbelclutch), så tror jeg ikke Passat ville blitt så grundig frakjørt. (Passat'en kan chippes også til 210 hk / 440 Nm... har da omtrent samme moment som 3.0 TDIQ... da kjører den nok nesten fra en original A6 3.0 TDIQ mtp. vekt og kasse.)

 

Hvis du skal sammenligne motoreffekt så blir det litt rart å gi fordelen av chip til kun en av kandidatene. 3.0TDI med chip gir vel godt over 250hk/500nm?

 

Et annet spørsmål er garanti - hvis du kjøper deg splitter ny bil, med fabrikkgaranti som en viktig motivator, vil du da risikere å miste denne pga chipping?

Lenke til kommentar
Klart det er en annen motor i A6... et annet moment, V6'er osv. Men med tanke på at Passat er 2-300 kg lettere og har en langt mer effektiv automatkasse (dobbelclutch), så tror jeg ikke Passat ville blitt så grundig frakjørt. (Passat'en kan chippes også til 210 hk / 440 Nm... har da omtrent samme moment som 3.0 TDIQ... da kjører den nok nesten fra en original A6 3.0 TDIQ mtp. vekt og kasse.)

 

Hvis du skal sammenligne motoreffekt så blir det litt rart å gi fordelen av chip til kun en av kandidatene. 3.0TDI med chip gir vel godt over 250hk/500nm?

 

Et annet spørsmål er garanti - hvis du kjøper deg splitter ny bil, med fabrikkgaranti som en viktig motivator, vil du da risikere å miste denne pga chipping?

Jeg har kjørt nye a6 allroad med en slik 3.0tdi med chip som jeg tror er 280hk. Må si at den automatkassa sleit bra med det momentet, slutta å dra tidlig og brukte en evighet på å gire men, "in the zone" så dro den jo veldig bra også da.

Lenke til kommentar
Klart det er en annen motor i A6... et annet moment, V6'er osv. Men med tanke på at Passat er 2-300 kg lettere og har en langt mer effektiv automatkasse (dobbelclutch), så tror jeg ikke Passat ville blitt så grundig frakjørt. (Passat'en kan chippes også til 210 hk / 440 Nm... har da omtrent samme moment som 3.0 TDIQ... da kjører den nok nesten fra en original A6 3.0 TDIQ mtp. vekt og kasse.)

 

Hvis du skal sammenligne motoreffekt så blir det litt rart å gi fordelen av chip til kun en av kandidatene. 3.0TDI med chip gir vel godt over 250hk/500nm?

 

Et annet spørsmål er garanti - hvis du kjøper deg splitter ny bil, med fabrikkgaranti som en viktig motivator, vil du da risikere å miste denne pga chipping?

Jeg er helt enig i det.. og venta på å få det påpekt. ;)

 

Og jau - ikke sikkert jeg tør å chippe en fabrikkny bil... kjipt å miste 3 års garanti. For norske forhold, og sikkert utenlandske også, så var den jo mer enn sprek nok med 170 hk / 350 Nm originalt også.

Lenke til kommentar
Klart det er en annen motor i A6... et annet moment, V6'er osv. Men med tanke på at Passat er 2-300 kg lettere og har en langt mer effektiv automatkasse (dobbelclutch), så tror jeg ikke Passat ville blitt så grundig frakjørt. (Passat'en kan chippes også til 210 hk / 440 Nm... har da omtrent samme moment som 3.0 TDIQ... da kjører den nok nesten fra en original A6 3.0 TDIQ mtp. vekt og kasse.)

 

Hvis du skal sammenligne motoreffekt så blir det litt rart å gi fordelen av chip til kun en av kandidatene. 3.0TDI med chip gir vel godt over 250hk/500nm?

 

Et annet spørsmål er garanti - hvis du kjøper deg splitter ny bil, med fabrikkgaranti som en viktig motivator, vil du da risikere å miste denne pga chipping?

Jeg er helt enig i det.. og venta på å få det påpekt. ;)

 

Og jau - ikke sikkert jeg tør å chippe en fabrikkny bil... kjipt å miste 3 års garanti. For norske forhold, og sikkert utenlandske også, så var den jo mer enn sprek nok med 170 hk / 350 Nm originalt også.

 

Om du bruker DTE-system (mener det var det merket...) så beholder du garantien, men får ikke like mye krefter.

Lenke til kommentar
Om du bruker DTE-system (mener det var det merket...) så beholder du garantien, men får ikke like mye krefter.

Tja... om noe ryker fordi du har "chippet" ryker vel garantien, men de skal vel kanskje slite med å bevise det hvis man benytter DTE-systemet. Og man beholder jo garantien på bilen fordi det angivelig er umulig å spore... bare fjerne det før service. ;)

 

Som DTE skriver selv:

 

Chiptuning fra DTE - Systems er spesial konfigurert for hver enkelt motor, dette gjør kvaliteten på boksene meget god.

 

Det er helt umulig å spore at det har sittet tuningboks i bilen, slik at du kan helt trygt fjerne chiptunings modulen før du skal inn på service osv slik at man kan opprettholde den orginale fabrikkgarantien.

 

Nesten alle DTE - Systems sine chiptuningsmoduler er Tüv godkjente, som gjør at du kan registrere om bilen din til ett høyere hesteantall dersom dette er ønskelig.

Blir vel denne boksen for 170 hk Passat isåfall... skjønt, produktet ble lansert i 2007.. og da kjørte vel VW fremdeles pumpedyse og ikke common rail. Står heller ikke noe om at det er eget program for DSG-kassa da. Så skeptisk. ;) Må forhøre meg med dem isåfall. Var jo fint at de har 2 ukers pengene-tilbake-garanti da, så kan man prøve produktet og se om man er fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...