Gå til innhold

Den småstore bowlingtråden :D


Jakke

Anbefalte innlegg

Ettersom alt av spill, mobiler, sporter og liknende har fått egen tråd her på forumet, håper jeg på å klare å opprette en tråd om bowling!

 

Kan vel starte med historie:

Bowling har antakelig blitt spilt siden før Kristi Fødsel, av egyptere, tyskere, samt engelskmenn senere. Bowling har vært preget av tungvinthet helt siden sporten dukket opp antakelig rundt 3000 f.Kr. Men på 30-40-tallet kom automatiske pinsettere, som gjorde jobben som pinboys (ofte ungdom med kveldsjobber) overflødig.

 

Dette gjorde jobben for sentre lettere, og i hele verden dukket det opp flere hundre senter på få år.

 

Idag er det en av verdens største sporter, både på hobby og tidsfordivsbasis.

 

 

Her i tråden kan ALT om bowling diskuteres, spørsmål spørres og besvares.

Om du lurer på hvordan spille bedre for å slå vennene dine, vil begynne med bowling, eller lurer på hvilken kule du skal kjøpe første gang, eller neste gang.

 

Oljeprofiler, NM, EM, VM osv er også selvfølgelig en del av tråden da!

 

Skriv om hva dere har av utstyr om dere vil, samt hvordan dere spiller :)

 

Kan begynne :)

 

Har:

900 Global - The Break

Storm - Virtual Gravity

Brunswick - Inferno

Storm - Tropical Storm

Brunswick Viz-A-Ball Spiral

 

Dexter SST-6 sko

 

Brunswick 2er-bag med hjul

Storm 3er-bag med hjul

Storm 1er-bag

 

Har trent lite det siste året, så ligger bare på 140 i snitt, men har bare 11 serier spilt. Men med en gang det ikke er aprobert så er snittet mitt alt fra 150 til 200 på 3-6 serier :) Men det kommer seg med flytte til Trondheim, da man får bedre oppfølging fra trener.

 

Stilen jeg går under er vel tweener, men heller mot cranker også, spesielt i fotarbeidet, da jeg ikke sklir blant annet.

 

Spiller med 45-graders rull, men kan variere den fra 0 til 90. Må bare lære meg å kontrollere den. Noen som har tips til dette?

 

Kom med info, innspill og spørsmål ;)

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har hatt eigne kuler i vel eit år. Snittet ligg rundt 160.

 

Kulene er heilt enkle Brunswick eit eller anna, meiner eg.

 

Om kula går frå 0 til 90º må du bruke handleddet mykje. 0º så er handa rett bak kula, 90º så er den på høgre side. Har ikkje filma rotasjon, så eg veit ikkje kva mi går i, men trur den er over 45º.

Lenke til kommentar

Flott at det kom et svar på en manglende tråd her på forumet :D

 

Jeg kan variere nå alt fra 0 grader til 90 grader, sistnevnte er sjelden i bruk pga. stygg profil her hjemme, så kula kommer så sykt hardt inn.

 

Spilla igår, fikk 215 215... 168, 598 til sammen :( To forbanna pinner :p

Lenke til kommentar

Hva menes med 90 grader og 45 grader?

Er ikke spesielt flink på bowling men har lyst til å bli bedre. Spiller bare med kompiser en gang i blandt, men har lyst til å bli litt bedre slik at jeg kan vinne noe, siden jeg taper i alt annet :)

 

Ser at alle de jeg spiller med bruker alle tre hullene på kula, mens jeg bruker bare langefingeren til å skru kula med. Synes det funker bedre. Er det noen teknikker som kan være lurt å lære seg for å få bedre kontroll som dere kan lære bort?

Lenke til kommentar

Det er masse teknikk. Først av alt, har du eigen kule eller bruker du kulene i bowlinghallen?

 

Dersom du bruker huskulene (dei i hallen), er det best å skru med to fingre. Med eigen kule kan du bruke alle tre.

 

Gradene betyr kva retning kula roterer i forhold til banen.

På biletet under ser du eit kvitt merke på kula. På den første er den på venstre side. Sjå for deg at kula roterer og det kvite merket står heilt stille, det står på senter av aksen.

 

900_TypeofRelease.png

 

Photo-G.gif

 

Best skru får du rundt 45 grader. Ved 0 grader går skruen rett fram, same vei som kula ruler, då får du null skru. Ved 90 grader skrur kula sidelengs, men får mindre skru fordi den får ikkje tak i banen og berre sklir framover.

 

Med huskuler og to fingre får du veldig mykje skru, difor må du stå på venstre side av banen for å ha rom til å kaste kula ut til høgre og skru den tilbake mot lomma mellom pinne 1 og 3.

 

På sparekastene er det lettaste å kaste rett fram, gjerne med tre fingre. Vurder alltid kva vinkel som er best for å ta sparen.

Lenke til kommentar
*SNIP*

 

Best skru får du rundt 45 grader. Ved 0 grader går skruen rett fram, same vei som kula ruler, då får du null skru. Ved 90 grader skrur kula sidelengs, men får mindre skru fordi den får ikkje tak i banen og berre sklir framover.

 

*SNIP*

Det med 90 grader stemmer ikke helt. Det er mye mer kula som avgjør akkurat det. Med 90 grader kan du ha mye mindre rotasjon og få like mye skru som en med mer rotasjon men mindre aksevinklel, f.eks 45 grader.

Lenke til kommentar

Det er sant, det blir forskjellig reaksjon i forhold til banen.

 

90 grader vil kula skli på olja, og hooke meir når det er slutt på olja.

45 grader vil kula tracke heile veien på olja, men ikkje hooke like mykje når det er slutt på olja.

 

Eg prøver å halde meg rundt 45 grader og få ein jevn tracking over heile banen. Er stor fan av stilen til Jimmy Martin, han har ein flott skru som tracker heile veien. I motsetning til enkelte som har kraftig backend action.

 

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jøss, flotte svar på spørsmålet mitt.

 

Bruker huskulene ja. Er ikke så proff at jeg trenger noen egen kule enda.

Har aldri prøvd å skru med verken to eller tre fingre. Begynte bare å skru med en finger en gang og etter det så føles det som det eneste naturlige for meg. Har prøvd å kaste uten skru med tre fingre, men det greier jeg ikke lenger. For vel ta meg noen turer på banen igjen og prøve

Lenke til kommentar

Du kan prøve med to fingre (i lang og ringfingerhullene) og se om du får mere kontroll da, da du kan bestemme mer med vinkeln på hånda hvordan kula skal rotere.

 

Evnt ha alle tre fingra i og knekke håndleddet innover og slippe tommelen først. Da skrur selv huskuler littegrann.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Blåser liv i min gamle tråd, vet det er flere som bowler her, og en vet jeg snitter over 200, han burde komme seg inn og være aktiv her!

 

Spørsmål!

http://www.youtube.com/watch?v=ESLjrxL8vNQ&feature=player_profilepage

Storms mest kontrolerbare ball EVER, Storm Secret Agent. Particle-coverstocken gjør at den leser banen så sykt tidlig, og med rett drilling får du en ball som begynner sykt tidlig og pusher som faen helt til den ramler av pindecket med en fin strike.

 

Jeg overrasket en hel hall med å påstå at jeg kunne få kula til å gå 20 staver på nyolja baner, med mine 19 km/t og 250rpm. INGEN trodde meg, før de så det.

 

Den kula ble sagd i to da jeg pussa den ned til USBC-merket, og kula var ulovlig for aprobert spill.

 

Nuh! Er det noen kuler idag som har en så tidlig rull, og har en så kontrollerbar reaksjon at du kan se etter 25 fot om det blir strike eller ikke? Kulene som lages idag heller mer mot skid/snap, og bom 5 staver ut kan fortsatt bli strike. Det kan det med Secret Agent også, men du ser så mye lettere hva som foregår, og på visse oljeprofiler er det ingenting som slår den kula. Her hjemme har vi inverse block, og stav 2-7 er det så mye olje at det er dødsona, kom ut dit og du får aldri noe. Men Secret Agent hadde klart å rulle seg igang der.

 

Det er den tidlige rullen, sammen med den driven videre som jeg savner, og ingen kuler senere har hatt. Det nærmeste er Storm Natural, men den er alt for svak til et sånt formål.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Noen som har noen tips til en fersk bowler? Er vel bedre enn den totale nybegynneren, men fortsatt veldig mye å lære. Bruker som regel å skru, med 2 fingre (kuler som finnes i hallen).

 

Hvilket punkt bør man sikte etter på førsteslaget f.eks? Er høyrehendt. Sliter litt med å få nok fart & skru på kula. Går virkelig vegen iblandt, mens andre runder havner de stort sett i renna..

 

Har en rekord på ca 160!

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Det er ikke ett svar på, fordi det er så mange faktorer som spiller inn:

-Type baner (syntetisk, tre, Brunswick, AMF, gamle nye, hvilken modell osv)

-Når det ble olja sist, hvor mye olje det legges, hvor lang oljeprofilen er, hvordan den er utformet

-Hvor mye friksjon det er i hallkulene

 

Om du bor i nærheten av en kuleborer (Oslo-området har mange, samt Stavanger, Trondheim, Hamar osv), så kan du snakke med han for en grei nybegynnerkule om du er interessert i å ta det opp et nivå. Da bør du også snakke med en trener eller en erfaren spiller som kan gi deg treningsøvelser, korrigere og applaudere ;)

Endret av Jakke
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ingen som vil blåse litt liv i denne tråden da? Må da være flere som er interessert i denne morsomme aktiviteten :)

 

Ble en tur på bowlinghallen i går, ny personlig rekord (163 troor jeg). Begynner å bli virkelig moro nå. Vurderer å skaffe meg en (ikke altfor dyr) nybegynnerkule boret til mine fingre. Noen som kan anbefale noen? Bor på Gjøvik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...