DidzisK Skrevet 28. januar 2010 Skrevet 28. januar 2010 I gamle dager sa man at man lader med 1/10 av kapasitet i ti timer. 65 Ah batteri skulle i så fall lades med 6,5 A. For å få inn nok amper (strøm, det vil si antall elektroner som strømmer gjennom), må man legge nok spenning på polene. Fulladet tolvvoltsbatteri har ca. 13,8 V, så man må i hvert fall ha mer fra strømkilden (laderen). Avhengig av hvor kraftig laderen er, vil den oppleve spenningsfall når den kobles til batteriet. Man kan si at for svak lader vil aldri komme over 13,8 V tilkoblet og batteriet vil aldri bli fulladet. Mer moderne ladere lader med mye mer avansert syklus og de har også mulighet til å vekke en ellers dårlig batteri - i situasjoner når platene er dekket av kjemiske reaksjonsprodukter som gjør at strømmen ikke går gjennom batteriet så veldig bra. Du kan se et eksempel her Er feilen derimot mer alvorlig, som plater som har gått i oppløsning eller kortslutning i en celle, må du bare gi opp og kjøpe nytt batteri.
Thor - God Of Thunder Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Skrevet 28. januar 2010 hehe, takk. Må vell uansett kjøpe nytt snart på grunn at det orginalt skal være eit 75amp batteri der, ooog eg ska ha inn to nye forsterker Men, får sjå, får bare la det stå til lading framover. Takk for hjelpa folkens!
storken Skrevet 28. januar 2010 Skrevet 28. januar 2010 hehe, takk. Må vell uansett kjøpe nytt snart på grunn at det orginalt skal være eit 75amp batteri der, ooog eg ska ha inn to nye forsterker Men, får sjå, får bare la det stå til lading framover. Takk for hjelpa folkens! Kjørte en 1000 watts subforsterker og en 250 watts firekanaler i golfen min på et 45 amp batteri med 60 amp dynamo på bilen, du kommer skjelden til å spille så høyt at du trenger å oppgradere batteri eller dynamo for å holde ting igang. Ville bytta glødepluggene (koster ikke mange kronene), er det dem som er feilen får du ikke start uansett om du har godt batteri.
Thor - God Of Thunder Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Skrevet 28. januar 2010 Mr. A, det kjem bilete i bilen min tråden til våren storken: har akkurat montert ny 120amp dynamo, og skal før eg setter inn det nye anlegget kjøpe nytt batteri på 75amp Håpar eg slepp å inn med kondensator og eller ekstrabatteri. Nja, koster no 250kr per plugg ca, så blir jo 1000kr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå