Gå til innhold

Hjelp! Luksus-kvaler. Hvilket objektiv?


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke en seddel-presse. Med det mener jeg at jeg ikke skal sitte på bunken med sedler jeg har spart opp over en lengre periode.

 

Tiden er inne for snadder-optikk kjøp! Våren nærmer seg, og skattesmellen er ennå et lite stykke unna.

 

Jeg definerer meg selv som landskap- og naturfotograf. Dvs. det er det jeg liker å ta bilder av.

 

Ved gjennomgang av bildebasen min, ser jeg at i praksis er det andre ting jeg tar flest bilder av... familie, bursdager, ferier og faktisk et par bryllup, og nesten ikke natur og landskap.

 

Vel, nok om det. Valget står mellom to ytterpunkter: Canon EF 14mm f2.8L II USM og Sigma 500mm F4.5 APO EX DG HSM

 

Begge objektivene er forsåvidt natur- og landskapsrelaterte, om enn på vidt forskjellige områder. Håpet er at et av disse objektivene skal få meg ut av sofaen og ut i skauen...

 

Kameraet mitt er en 5DMII og sånn sett er vidvinkelen smartere enn telen (som ikke får glede av crop-faktoren). På den annen side, må jo et fullformat kunne ha tele også... :hmm: Ellers er jeg dekket fra 24mm til 200mm (Kun røde L'er) :p

 

(Jeg ønsker ikke å virke klysete, men objektivene mine er finansiert av røykeslutt, og fotografering er tross alt et bedre tidsfordriv enn røyking...)

 

Det er ikke det at jeg ikke har tenkt selv, men jeg kunne tenke meg innspill på hvorfor det ene bør velges kontra det andre. Tross alt er dette mye penger, og det kan godt være at det er noe viktig jeg har uteglemt som jeg bør ta med i vurderingen.

 

Så, all hjelp vil bli satt stor pris på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å bygge på i begge ender?

 

400mm f/5.6L er et knivskarpt teleobjektiv. Dog noe svakere blender og litt kortere brennvidde enn Sigmaen, men koster også 1/3. Samtidig veier det lite non til at man gidder å drasse det med seg :)

 

Hvis budsjettet ditt er det Sigmaen koster, så har du jo faktisk råd til 16-35mm f/2.8L eller 14mm f/2.8L i tillegg.

Lenke til kommentar
...men det blir ikke før i neste runde. Er ikke "klar" for å lære meg tilt/shift ennå...

Da kjøper du deg en Lensbaby Composer - den er rimelig; mye moro og en forsiktig introduksjon til tilt/shift.

 

Står vel i første post:

 

Ellers er jeg dekket fra 24mm til 200mm (Kun røde L'er)

Det er mange måter å løse den på.

Lenke til kommentar
Hva er det du har av optikk fra før? Hvis du ikke har det allerede vil jeg også gjerne anbefale et batterigrep. :)

 

Batterigrep har jeg. Ellers har jeg en 24-105 f/4 (kit), 50mm f/1.2 og 70-200 f/2.8.

 

Tomsi: Jeg har vurdert 16-35 (versjon 2), og jeg lånte det av en venn på nyttårsaften. Det er et veldig bra objektiv. Ingen tvil om det, men jeg har funnet ut at jeg egentlig ikke trenger (ikke mye hvertfall) området fra 16mm og smalere. Jeg hadde tidligere 10-20mm på 40D og alt der lå bildene mest i den vide enden. 24-105'en tar jo over allerede fra 24mm.

 

Dessuten, er det noe spesielt med fast-optikk, da... Jeg er også litt inne på tanken på Carl Zeiss Distagon 21mm f/2.8 ZE. Kun manuell fokus, men jeg har byttet matt-skive i 5D'en og manuell fokus går som en drøm.

 

Men nå er jeg litt usikker på om ikke TS-E'en kanskje er skarpere likevel....sukk, så mye man må finne ut av :cool:

Lenke til kommentar
Hva med å bygge på i begge ender?

 

400mm f/5.6L er et knivskarpt teleobjektiv. Dog noe svakere blender og litt kortere brennvidde enn Sigmaen, men koster også 1/3. Samtidig veier det lite non til at man gidder å drasse det med seg :)

 

Hvis budsjettet ditt er det Sigmaen koster, så har du jo faktisk råd til 16-35mm f/2.8L eller 14mm f/2.8L i tillegg.

 

Jeg røyka nok ikke så mye at budsjette mitt ligger helt der, nei. Sigmaen jeg vurderer er brukt (den på foto.no) og koster 23.000,-. Har ikke testet den ennå, men regner med å gjøre det i løpet av et par dager. Ellers tafset/testet jeg på en ny Sigma 500mm på Japanphoto i Drammen i dag (for å se litt hva det handler om). Det var skarpt som fy på full åpning. Jeg ble virkelig imponert!

 

Edit: Jeg har handlet alt av utstyr i butikken i Drammen (minus 50mm'ern som jeg kjøpte brukt). Så jeg er ikke en sånn som prøver i butikk, og handler på nett...ville bare nevne det med tanke på FotoKnudsen PRO osv...

Endret av 2r@rn3
Lenke til kommentar
Du er muligens allergisk mot zoom; hvis ikke ville jeg heller vurdert en 16-35mm L

 

 

 

Som jeg har forstått alle mine kolleger som har 16-35, så er den like skarp som å skyte igjennom et melkeglass. Har derimot ikke aning hvordan verson2 (som noen nevnte) holder stand.. :-)

 

Merk; Dette er ingen personlig erfaring, kun info jeg har fått fra fotografkolleger..(ja, proffer:)

Lenke til kommentar
Du er muligens allergisk mot zoom; hvis ikke ville jeg heller vurdert en 16-35mm L

 

 

 

Som jeg har forstått alle mine kolleger som har 16-35, så er den like skarp som å skyte igjennom et melkeglass. Har derimot ikke aning hvordan verson2 (som noen nevnte) holder stand.. :-)

 

Merk; Dette er ingen personlig erfaring, kun info jeg har fått fra fotografkolleger..(ja, proffer:)

 

Gammel og ny versjon av dette objektivet kan ikke sammenlignes. Versjon to er helt redesignet innvendig, og er vesentlig bedre enn det gamle. Det er absolutt et objektiv det er verd å se nærmere på.

 

Edit: Leif

Endret av 2r@rn3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...